Moderator: Redaktörer
nolimitsoya skrev:Om inte >EAX2.0 är ett måste finns ju alla Envy24-kort...
Bl.a. MAudio/Midiman har ett helt gäng med vettiga prestanda.
nolimitsoya skrev:..I vilket fall är det inte någon lätt manöver att skaffa sig fungerande bitperfekt ljud ut i Windows...
-distortion- skrev:nolimitsoya skrev:..I vilket fall är det inte någon lätt manöver att skaffa sig fungerande bitperfekt ljud ut i Windows...
Om inte jag missat nåt så ska foobar2000 kunna gå förbi windows upp o nersamplande om man kör kernel streaming. (vet inte bra svensk översättning på det)
Vissa ljudkort klarar det och andra inte har jag märkt. Om inte windows samplar upp och har sej så borde det vara bit-exakt.
-distortion- skrev:Men.. fixar det skicka en DTS-signal vidare?
-distortion- skrev:Vissa ljudkort klarar det och andra inte har jag märkt. Om inte windows samplar upp och har sej så borde det vara bit-exakt.
nolimitsoya skrev:Räcker det med bitperfekt vid filmuppspelning samt att du kan hitta en spelare du står ut med och som har något ASIO-liknande är det ju färdigt.
Challe skrev:Om jag fattat rätt så ska det vanligtvis gå att lura kortet att skicka DD/DTS som PCM även om det inte finns stöd för DD/DTS.
..
Om du kör vista så ska du hålla dig borta från Creative, de har rätt ordentliga problm med drivrutinerna.
Challe skrev:Då tror kortet att det bara är ett (konstigt) ljud som ska skickas ut.
nolimitsoya skrev:Hur så, och vilken störning?-distortion- skrev:Hur störningskänslig är digital koax?
-distortion- skrev:En digital koax ska väl vara en 75 ohms-kabel för att fungera som den ska?
-distortion- skrev:Det jag ska ha nu är ett kort som fungerar på samma sätt som en DVD-spelare gör när man sänder digital signal in i stärkaren.
Krav:
Om jag spelar 2-kanalsljud ska förstärkaren spela 2-kanalsljud
Tittar jag på en film i DTS ska den skicka DTS signal till stärkaren
Tittar jag på en film i DD5.1 ska den skicka DD5.1 signal till stärkaren
Det ska finnas möjlighet att få bitexakt PCM-ljud vid uppspelning av t.ex. en FLAC-fil
Är det helt omöjligt att hitta en kort som fungerar på detta vis? Ljudkretsarna i en DVD-spelare kan ju inte vara nåt avancerat precis.
Jag har ingen aning om vem jag ska vända mej till med dessa funderingar, det verkar vara en helt enormt utbredd okunskap på ljudkortsfronten.
-distortion- skrev: Jag har dåligt flyt med ljudkort.
niklas skrev:För film:
1. Media player classic
2. Ac3Filter
niklas skrev:Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge.
Alla vägar bär till Rom... FFDShow har jag inte fått att funka vettigt sen 2004. Varje ny version som släpps har nya features som ofta är aktiverade per default, så där ska man akta sig för att uppgradera om man väl ställt in det som man vill ha det. Haali Media Splitter har mer att göra med kunna spela h.264-filmer än att kunna få rätt digitala ljudsignal ut. Reclock vet jag inte vad det är, men det låter ju jobbigt...bomellberg skrev:niklas skrev:För film:
1. Media player classic
2. Ac3Filter
Så gjorde jag också tidigare, men jag är mycket mer nöjd med resultat efter att jag bytte till:
1. MPC
2. Haali Media Splitter
3. Reclock
4. FFDShow
bomellberg skrev:niklas skrev:Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge.
Min H/K ställer iń sig automatiskt beroende på insignal.
phon skrev:Jag har ett sånt här som jag inte använder, kan det va nåt?
niklas skrev:Det är inget du ska belasta ljudkortet för. Ingen receiver jag har ägt har fungerat på det sättet med en digital signal. Receivern ställer liksom in sig på antingen stereoläge eller multikanalsläge.
bomellberg skrev:..Som tur är för mig så kör jag analogt.
bomellberg skrev:Hoppas att du hittar ett kort som passar dig. Jag kan meddela att mitt Asus Xonar inte klarar det du vill. Jag har testat s/pdif-möjligheterna en timmes tid nu, utan lyckosamt resultat.
Asus kontrollpanel vill att man ställer vilken "mode" som porten ska jobba i: PCM, DDLive, DTSInteractive eller S/PDIF in through. Den kan med andra ord inte växla mode beroende på signal.
Det närmaste jag kommer är att ställa den i DTS-läget och låta FFDShow sköta redirection till 4 högtalare mha matrisen (går att göra i AC3-filter också). Då står det "DTS" på recievern hela tiden, eftersom kortet kodar om allting till DTS, men spelar jag ett stereospår så spelas det endast i fronthögtalarna. Då har man tyvärr tappat tjusningen med bit-perfekt ljud, och tom fina 24-bitars 192 kHz-ljud kommer att samplas ned till DTS. Blä!
Som tur är för mig så kör jag analogt.
-distortion- skrev: Det ser ut att göra så som jag vill enligt texten som finns att läsa.
OVERVIEW
* Signal type: Simulates the continuous signal
* Channel number: 2/4/5.1 CH
Digital Output
* Signal types : digital discrete signal
* Signal format : Ex AC3/Dobly Dobly Digital / DTS / DTS ES and PCM
Då ska jag kunna ställa in kortet på att jag 4 högtalare och bara se till att det aktuella programmet spelar den signal jag vill ha!Eller?
niklas skrev:bomellberg skrev:Hoppas att du hittar ett kort som passar dig. Jag kan meddela att mitt Asus Xonar inte klarar det du vill. Jag har testat s/pdif-möjligheterna en timmes tid nu, utan lyckosamt resultat.
Asus kontrollpanel vill att man ställer vilken "mode" som porten ska jobba i: PCM, DDLive, DTSInteractive eller S/PDIF in through. Den kan med andra ord inte växla mode beroende på signal.
Det närmaste jag kommer är att ställa den i DTS-läget och låta FFDShow sköta redirection till 4 högtalare mha matrisen (går att göra i AC3-filter också). Då står det "DTS" på recievern hela tiden, eftersom kortet kodar om allting till DTS, men spelar jag ett stereospår så spelas det endast i fronthögtalarna. Då har man tyvärr tappat tjusningen med bit-perfekt ljud, och tom fina 24-bitars 192 kHz-ljud kommer att samplas ned till DTS. Blä!
Som tur är för mig så kör jag analogt.
Men om du ställer den i det läget som du kallar "S/PDIF in through" (konstig benämning)? Det låter som att det är det läget då ljudkortet bara skickar vidare signalen digitalt utan att koda om den. Om FFDShow är aktiverat måste då givetvis även denna vara inställd så att signalen skickas vidare orörd.
niklas skrev:Att sampla om allt till DTS är vansinnigt och verkligen inte bit-perfekt.
niklas skrev:Bättre då att skicka vidare signalen digitalt (utan att göra något med den) till receivern och låt den sköta all omvandling, gärna optiskt om det finns möjlighet till det.
bomellberg skrev:...Ja, det är det denna diskussion handlar om.
Challe skrev:Kanske inte framgick men jag försökte bara visa att det inte är någon dyr exklusiv funktion. Får man ut DD så borde AC3 filter kunna ställas in så datorn skickar ut även PCM utan bearbetning med rätt samplingsfrekvens.

BAMBAM skrev:Det är uppspelnings programmen som är problemet inte ljudkorten!!!
Så länge du kan koppla in SPDIF kabeln så skall det gå att sända ut
ljudet digitalt bit perfekt om programmen stödjer detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster