Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:... En receiver.

-Palle- skrev:Hur gör du med nivåerna för surroundhögtalarna då, har du separata volympottar för varje kanal?
Alternativet är väl typ en Oppo som försteg?
Komorok skrev:Vilka Oppo förutom bdp-105 är aktuella? Det låter som en dyrare lösning än en receiver.
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Vilka Oppo förutom bdp-105 är aktuella? Det låter som en dyrare lösning än en receiver.
103 skulle väl fungera också.
Ja en receiver har jag ju redan så allt annat blir ju dyrare.
Komorok skrev:Precis. Men ingen tanke är så god att den inte tål att vridas på lite till, va?
bomellberg skrev:Här:
http://www.ambery.com/hdmulpmpsuso.html
Men nanoAVR har väl fjärr och volyminställning? Iofs så får inte DACen fullt utstyrd signal, men det tror jag att du överlever.
-Palle- skrev:En slimline reciever från Marantz hade jag gått på om jag varit du t. ex. NR1605, då får du allt du önskar i ett smäckert format och slipper en "massa" apparatlådor.
Varför göra det onödigt krångligt?
Svante skrev:Det är nog så det är idag. Ingen upprörs över att man får en dator som kan göra högtalarsimuleringar, fast man egentligen bara vill ordbehandla.
njoak skrev:Om du bara har datorn som källa och inte har något emot digital volymkontroll så är väl JRiver ett utmärkt alternativ till NanoAVR annars. Då kan du skaffa en renodlad DAC; ett Lynx ljudkort eller en USB-DAC t.ex.
AndreasArvidsson skrev:Om jag använder en USB dac var skulle jag koppla nanoAVRen?
njoak skrev:AndreasArvidsson skrev:Om jag använder en USB dac var skulle jag koppla nanoAVRen?
Nja, det var ju om du struntade i nanoAVR-en och körde allt sådant i PC:n (JRiver).
Fast det kan du ju fortfarande göra om du har (analog) volymkontroll i DAC:en förstås; sådana har jag dålig koll på så tänkte inte ens på den möjligheten... Du har ju det problemet även om du kör med nanoAVR om jag förstår rätt.
Jag har inte koll på vad nanoAVR-en har för funktioner, men tanken med min post var mest att för mig känns det lite onödigt med extra hårdvara när man redan har alla källor i en PC som kan sköta allt nanoAVRen kan (tror jag), plus mycket mer (tror jag). Jag var i samma situation och ersatte min receiver med JRiver (och Dirac Live, men det är inte nödvändigt) och extern DAC för knappt ett år sedan. Det är förstås bara min åsikt, men jag skulle inte byta tillbaka.
AndreasArvidsson skrev:Visst skulle jag kunna sköta allt i datorn, men jag vill ha något som är oberoende och fristående. Jag litar inte en sekund på att datorn gör som den skall alltid.
En nanoAVR är dessutom redan beställd.
njoak skrev:Det gör iofs jag också; spelar inte upp något i JRiver utan använder bara ljudprocessorn; men det blir nog bra med en nanoAVRen också.Ska bli kul att läsa om slutlösningen!
AndreasArvidsson skrev:Jasså den går att använda som DSP för allt ljud? Jag trodde det var en mediaspelare bara.
Trevligt det
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Det är nog så det är idag. Ingen upprörs över att man får en dator som kan göra högtalarsimuleringar, fast man egentligen bara vill ordbehandla.
Förstår vad du menar, men det är enligt mig stor skillnad på mjukvara som ger "onödiga" funktioner och extra hårdvara som inte används.
Att ljudet går genom överflödiga kretsar är något som jag vill undvika.
Svante skrev:Du anar inte hur många transistorer som inte används som det sitter i en dator.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Du anar inte hur många transistorer som inte används som det sitter i en dator.
Jo det gör jag faktiskt(något så när iaf) och jag vidhåller ändå att det är stor skillnad på extra funktionalitet via mjukvara och hårdvara.
Speciellt när det gäller analogt ljud så vill jag inte ha onödig hårdvara i signalvägen.
Men nu har vi kommit av ämnet. Ingen som har några bra tips?
Just nu så lutar det åt att en Oppo är den bästa lösningen.
Johan_Lindroos skrev:Har du extremt höga krav på DAC:arna?
Jag fråga för att i din ursprungsfråga och senare så framgår det inte vilka krav du har på DAC:arna.
Och ärligt sagt så har nog Oppos största spelare troligen bättre DAC än någon hembioreceiver idag. Men det är annat som är mindre bra. Av det jag sett på de stora Oppona (95 och 105) så gillar jag inte hanteringen, slöheten, och den rackliga släden. Jag har för mig att utspänningen från Oppon inte riktigt räcker till om man har effektstarka slutsteg med normal förstärkningsfaktor. Oppo känns lite för halvfärdiga för min egen smak.
Å andra sidan, om du inte har extremhöga krav på DAC:arna så är en hembioreceiver betydligt mer mångsidig till en bråkdel av priset för den stora Oppon.
Johan_Lindroos skrev: Men det är annat som är mindre bra. Av det jag sett på de stora Oppona (95 och 105) så gillar jag inte hanteringen, slöheten, och den rackliga släden.
PappaBas skrev:Den där som Bosse länkade verkar intressant, men ser inte ut som man kan välja utgångsspänning eller hur mycket den svingar som max?
PappaBas skrev:Skulle man inte egentligen klara sig med vilken som helst bra blu-ray spelare med analoga utgångar?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 6582.5732/
PappaBas skrev:ahh, trodde det var vanligt :/
AndreasArvidsson skrev:PappaBas skrev:Den där som Bosse länkade verkar intressant, men ser inte ut som man kan välja utgångsspänning eller hur mycket den svingar som max?
Jag kommer ha volymkontroll efter så för mig är det inget problem. Det som faller för mig är att den inte har lipsync via HDMI.
Just nu så lutar det åt att en Oppo 103 skulle vara bästa och billigaste valet för mig.
Isf blir kopplingen enligt detta:
Dator -> nanoAVR -> Oppo -> Volym -> Slutsteg
Kanske smyger sig in ett analogt delningsfilter där i med. Jag måste utvärdera detta först. Vore väldigt skönt om nanoAVRen kunde sköta det med.
njoak skrev:Ja precis, jag skickar ljudet från alla källor genom JRiver och använder den till kanaladministration/-mixning, delningsfilter, peq och andra IIR-filter, samt volymkontroll. Det går att plugga in FIR-filter också. JRiver är en mediaspelare med, men jag har knappt testat de funktionerna eftersom jag föredrar interfacet hos andra mediaspelare. Det är den välrenommerade ljudmotorn och de omfattande DSP-funktionerna som är det fina med JRiver enligt min mening, åtminstone i min setup.
Froggy skrev:njoak skrev:Ja precis, jag skickar ljudet från alla källor genom JRiver och använder den till kanaladministration/-mixning, delningsfilter, peq och andra IIR-filter, samt volymkontroll. Det går att plugga in FIR-filter också. JRiver är en mediaspelare med, men jag har knappt testat de funktionerna eftersom jag föredrar interfacet hos andra mediaspelare. Det är den välrenommerade ljudmotorn och de omfattande DSP-funktionerna som är det fina med JRiver enligt min mening, åtminstone i min setup.
Jag letar och letar men hittar inga svar. I nanoavr så nämns det att delningsfiltren ligger vid utgångarna och man kan således inte routa innan delning görs, tex skicka surroundernas lågpass till frontarna. Går detta att göra med jriver?
AndreasArvidsson skrev:PappaBas skrev:Den där som Bosse länkade verkar intressant, men ser inte ut som man kan välja utgångsspänning eller hur mycket den svingar som max?
Jag kommer ha volymkontroll efter så för mig är det inget problem. Det som faller för mig är att den inte har lipsync via HDMI.
Just nu så lutar det åt att en Oppo 103 skulle vara bästa och billigaste valet för mig.
Isf blir kopplingen enligt detta:
Dator -> nanoAVR -> Oppo -> Volym -> Slutsteg
Kanske smyger sig in ett analogt delningsfilter där i med. Jag måste utvärdera detta först. Vore väldigt skönt om nanoAVRen kunde sköta det med.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster