Moderator: Redaktörer
/Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.
Har du original Thorens drivrem?
Thomas_A skrev:Hej
Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.
Rent smäck enligt maj
DuST skrev:....
Vad tror du om Clearaudio Concept då? Lyssnat på den? Läst många fina omdömmen om den, och den är ju hur snygg som helst om du frågar mej.
Kommer med en förinstallerad MM-picka som jag inte har en aning hur bra den är? Någon synpunkt där? Tacksam för all input.
/ Pär.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Hej
Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.
Thomas, har du någonsin undersökt eller ägt en Pro-Ject-spelare ? Rent smäck enligt maj . .
Verkar som om att du har snöat in på "lätta" tonarmar . . . hur många pupp-tonarmskombon
har du haft lyssningstillgång till(?) . . . att till varje pris uppnå 12-15Hz tonarmsresonans är ingen universallösning för välljud, vågar jag påstå. Har själv tidigare snöat in på en resonansfrekvens(vertikalt) på ca 11-12 Hz men lyssning i verkligheten har fått mig att vara
riktigt nöjd med 7-10 Hz. De kombos som gått från drygt 11Hz å uppåt har hos mig aldrig ljudit riktigt bra . . . typ.
Ps. DuST, Denon DL-160 tillverkas tyvärr inte längre.
Pss Thomas_A, jag läser mitt inlägg å ser att det nog kan uppfattas som en aning "uppkäftigt" vilket absolut inte är meningen. Ber om ursäkt om du ser/såg det så . . .
Laila skrev:Thomas_A skrev:Hej
Thomas, har du någonsin undersökt eller ägt en Pro-Ject-spelare ? Rent smäck enligt maj . .
Thomas_A skrev:Laila skrev:Thomas_A skrev:Hej
Det var mest för att jag tycker att av om man ska välja en Pro-Ject spelare så skulle hellre välja Experience än Classic och priset skiljer inte så mycket (Vinylbutiken priskoll). Jag har hört en del dåligt om deras RPM-modeller och billigaste instegsmodeller men inget i övrigt.
Men naturligtvis finns andra spelare. Thorens har varit bra historiskt men jag kan inte säga hur en TD295 är idag. TD320 verkar bra på pappret så det borde gå att få ordning på den.
Vinylcalle skrev:Tycker det är svårt att rekommendera nya "billiga" skivspelare då mer eller mindre alla har någon/några/många allvarliga brister. Inte minst byggkvalite och kvalitetskontroll är många gånger usel. Det som brukar vara bäst är marknadsföringsavdelningarna..
Laila skrev:Äger du en LP12:a . . . typ ?
DuST skrev:Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
DuST skrev:Nu är det klart.. Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
Måste säga att jag är klart imponerad av första intrycket. Riktigt kul att lyssna på vinyl igen.![]()
Nu ska den gamla Thorens-svarven renoveras och moddas en aning. Blir fint att ha i min andra rigg framöver.
Tack till alla som kommit med synpunkter och gett råd. Trevlig fortsättning på sommaren till er alla.
MVH Pär.
DuST skrev:Nu är det klart.. Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
Måste säga att jag är klart imponerad av första intrycket. Riktigt kul att lyssna på vinyl igen.![]()
Nu ska den gamla Thorens-svarven renoveras och moddas en aning. Blir fint att ha i min andra rigg framöver.
Tack till alla som kommit med synpunkter och gett råd. Trevlig fortsättning på sommaren till er alla.
MVH Pär.
Thomas_A skrev:Även om det är lite utanför trådämnet men vad tror ni om spelaren Simply Black V2? Den är utrustad med bara en 5 mm centrumtap och en specialgjord puck för att justera icke-centrerade skivor. Såg detta igår när jag kollade runt. Oklart för mig vad den kostar utan tonarmen Cantus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster