Köpråd av ny vinyl-spelare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DuST

Köpråd av ny vinyl-spelare.

Inläggav DuST » 2017-07-18 20:44

Ska till att köpa en ny vinyl-spelare och har tittat lite extra på Pro-Ject The Classic och Thorens TD 295 MKIV.
Men innan jag bestämmer mig så undrar jag nu ödmjukast om synpunkter. Project spelaren är ju några tusen kr dyrare och kanske jag
borde lägga pengarna på att uppgradera pick-upen för dom pengarna jag "sparar" om jag väljer Thorens-spelaren.
Ett annat plus med Thorens är ju att jag inte behöver lyfta bort tallriken för att manuellt flytta remen när jag ska
spela skivor på 45 rpm. Inte ett jätteproblem iofs då jag inte spelar 45 rpm skivor speciellt ofta.

http://www.project-audio.com/main.php?p ... ic&lang=en
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... d295-mkiv/

Använder antingen ett Sentec pp9 riaa eller ett Cambridge Audio 640 riaa.

Senaste tiden har jag använt antingen en Audio Technica 440MLa eller en Ortofon 2M Blue pick-up på min Thorens TD 320 mkII spelare.
Men är sugen på att köpa en lite bättre MC pickup , kanske en Denon DL-160 eller en Denon DL-110 puppa.

Anledningen att jag funderar på att köpa ny skivspelare är att jag har haft problem med min nuvarande Thorens-spelare med glapp I kablar och trots ny drivrem
så glider den ofta av och har upplevt ett "svaj" som jag inte fått någon ordning på och helt enkelt lessnat då jag hellre lyssnar på musik
än håller på att pilla med kablar och remar, och därför inte heller är så intresserad av att köpa fler begagnade spelare.

Någon som har erfarenhet av spelarna jag väljer emellan eller har något annat tips eller synpunkter innan jag slår till.

MVH Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Köpråd av ny vinyl-spelare.

Inläggav Thomas_A » 2017-07-18 21:15

Hej

Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

adagio

Inläggav adagio » 2017-07-18 21:39

En artikel på ett grannforum:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... elare-inställning-och-anpassning/
Här finns allt man vill veta och det du inte visste att du behövde veta. Kan faktiskt vara bra kunskap när man väljer spelare och även om man vill fördjupa sig i förståelsen kring vinylavspelning. Lycka till med jakten.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-18 22:38

Thomas A skrev :
/Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.

Tack för tipset. Den är iofs ännu lite dyrare men verkar vara en riktigt bra spelare. Med en lite bättre pick-up än den förmonterade Ortofon 2M Silver kan det nog låta fint.
Får ta och se om det blir pengar över till den när semester är avklarad (den är ju typ dubbelt så dyr som Thorens-spelaren jag kikat på).

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-18 22:40

Adagio , tack. Verkar vara en fin-fin genomgång av vinyl-mediet. Ska läsa igenom artikeln noggrannt.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-18 22:42

@ Thomas A , har du något initierat tips på vilken pick-up som skulle passa bra till den spelaren du föreslog?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-07-18 23:26

Har du original Thorens drivrem?

Hade aldrig bytt ut en välfungerande TD 320 mot någon av alternativen i tråden.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-18 23:49

Vinylcalle skrev :

Har du original Thorens drivrem?

Japp. Ny orginalrem..

Har problem med både strömkabeln som glappar och den fast monterade rca-kabeln och det har orsakat både brus och kanal-obalans och gjort mig rätt irriterad.

Har nu läst på om Project-spelaren som Thomas A tipsade om och blivit väldigt nyfiken och rätt imponerad av vad som skrivits om den. Snygg är den också i valnötsutförande tycker jag.

Ska väl tillägga att när min Thorens TD320 har fungerat som den ska har den låtit väldigt bra. Tanken är väl att den ska renoveras och användas i en annan anläggning framöver.

Har du lyssnat på Project-spelaren som Thomas A tipsade om?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-19 00:44

Thomas_A skrev:Hej

Skulle hellre kika på Pro-Ject 2 Xperience SB DC. Tonarmen i Classic tycker jag verkar lite för tung (13.5 gram). Deras 9cc ligger på 8.5 gram och passar bättre.

Thomas, har du någonsin undersökt eller ägt en Pro-Ject-spelare ? Rent smäck enligt maj . .
Verkar som om att du har snöat in på "lätta" tonarmar . . . hur många pupp-tonarmskombon
har du haft lyssningstillgång till(?) . . . att till varje pris uppnå 12-15Hz tonarmsresonans är ingen universallösning för välljud, vågar jag påstå. Har själv tidigare snöat in på en resonansfrekvens(vertikalt) på ca 11-12 Hz men lyssning i verkligheten har fått mig att vara
riktigt nöjd med 7-10 Hz. De kombos som gått från drygt 11Hz å uppåt har hos mig aldrig ljudit riktigt bra . . . typ.

Ps. DuST, Denon DL-160 tillverkas tyvärr inte längre.

Pss Thomas_A, jag läser mitt inlägg å ser att det nog kan uppfattas som en aning "uppkäftigt" vilket absolut inte är meningen. Ber om ursäkt om du ser/såg det så . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-19 02:04

Laila skrev :
Rent smäck enligt maj

Ok. Låter inget vidare, och nu vet jag att du har en ansenlig erfarenhet av vinyl-spelare..
Vad tror du om Clearaudio Concept då? Lyssnat på den? Läst många fina omdömmen om den, och den är ju hur snygg som helst om du frågar mej.
Kommer med en förinstallerad MM-picka som jag inte har en aning hur bra den är? Någon synpunkt där? Tacksam för all input.

/ Pär.

adagio

Inläggav adagio » 2017-07-19 08:30

Jag vill inte grusa dina planer men är ändå böjd att hålla med, jag har haft RPM-5 och Project är smäckigt, men bra spelare kostar en rejäl slant så det förvånar inte mig alls. Jag ska inte gå in på de konstruktions/materialfel jag hade på mina RPM-5or tills jag surnade ur på project. Jag fick dom utbytta två ggr, den sista sålde jag dock helt ny i kartong o köpte en riktig svarv som jag haft i 15 år och är SUPERNÖJD. En Kuzma StabiS. Andra grejer förefaller vara leksaker i jämförelse med Kuzma, tycker iaf jag. Jag har dessutom gradvis uppdaterat den men mer massa (extra tallrik) och extern motorstyrning samt en Stogi ref arm, har testat och kommer nog köpa en Kuzma CAR-30 eller 40 PU den är grym, kör idag med en Benz LP. Vad jag vill säga är att det är bättre att ta tjuren vid hornen och köpa en riktigt bra /problemfri spelare direkt, jag har lyssnat på och handhaft MÅNGA nytillverkde spelare även i mycket höga prisklasser och jag är fortfarande nöjd och imponerad av stabiS. Den enda spelaren som jag helre vill ha är en STABI XL, vilken jag hade det stora nöjet att ratta för någon månad sedan. Fick närkontakt med Kuzma 4-point och det väkte en del ha begär tyvärr. Det kommer dock en 9-tums 4-point utan VTA-torn till hösten som ska kosta realistiskt med pengar. Men StogiS armen är djäkligt fin om än en utmaning att ställa in perfekt, Srogi ref som jag har är grymt stabil och lirar mycket auktoritärt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-19 10:53

DuST skrev:....
Vad tror du om Clearaudio Concept då? Lyssnat på den? Läst många fina omdömmen om den, och den är ju hur snygg som helst om du frågar mej.
Kommer med en förinstallerad MM-picka som jag inte har en aning hur bra den är? Någon synpunkt där? Tacksam för all input.

/ Pär.

Inte en susning . . . har varken känt på en, än mindre lyssnat så sorry . . . typ.

Ps Har för mig att Clearaudio "lånade ut" just denna modell till Teac(eller liknande firma i Japan) för ett antal år sedan, så helt kass bör den kanske inte vara. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-07-19 20:03

Laila skrev:

Thomas, har du någonsin undersökt eller ägt en Pro-Ject-spelare ? Rent smäck enligt maj . .
Verkar som om att du har snöat in på "lätta" tonarmar . . . hur många pupp-tonarmskombon
har du haft lyssningstillgång till(?) . . . att till varje pris uppnå 12-15Hz tonarmsresonans är ingen universallösning för välljud, vågar jag påstå. Har själv tidigare snöat in på en resonansfrekvens(vertikalt) på ca 11-12 Hz men lyssning i verkligheten har fått mig att vara
riktigt nöjd med 7-10 Hz. De kombos som gått från drygt 11Hz å uppåt har hos mig aldrig ljudit riktigt bra . . . typ.

Ps. DuST, Denon DL-160 tillverkas tyvärr inte längre.

Pss Thomas_A, jag läser mitt inlägg å ser att det nog kan uppfattas som en aning "uppkäftigt" vilket absolut inte är meningen. Ber om ursäkt om du ser/såg det så . . . :oops:

Inte så många tonarmar, men Thorens TD166/TP-11 (7.5 gram), Linn Axis/Akito (10 gram) samt en Toshiba SR-25 (troligen ganska lätt tonarm), och Moerch UP-4 (4 gram). Pickuper har varit Ortofon FF15XE mk2, VMS30, OM10, OM30, OM40, Shure V15VxMR samt V15VxSAS, samt Linn Basik. Linn K9, Clearaudio Alpha (AT95 kopior, relativt lågkomplianta, fungerar bra med ex Akito). Det kan vara några fler PUs men minns inte.

Man kan uppnå bra ljud med 7-10 Hz, men efter att ha sett en del vinglande/vibrerade tonarmar på youtube när resonansen är runt 5-6 Hz gör att jag hellre vill ha minst en oktav över dessa frekvenser snarare än just dikt an dessa frekvenser. Det låter också väldigt bra hos mig att ligga mellan 10-11 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-07-19 20:07

Även om det är lite utanför trådämnet men vad tror ni om spelaren Simply Black V2? Den är utrustad med bara en 5 mm centrumtap och en specialgjord puck för att justera icke-centrerade skivor. Såg detta igår när jag kollade runt. Oklart för mig vad den kostar utan tonarmen Cantus.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-07-19 20:16

Laila skrev:

Det var mest för att jag tycker att av om man ska välja en Pro-Ject spelare så skulle hellre välja Experience än Classic och priset skiljer inte så mycket (Vinylbutiken priskoll). Jag har hört en del dåligt om deras RPM-modeller och billigaste instegsmodeller men inget i övrigt.

Men naturligtvis finns andra spelare. Thorens har varit bra historiskt men jag kan inte säga hur en TD295 är idag. TD320 verkar bra på pappret så det borde gå att få ordning på den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-19 20:17

Angående Simply Black V2,

Även denna utgör helt enkelt ett svart hål i min kunskapsbank, tyvärr :oops:
Men idén att kunna centrera skivor, om det är enkelt, verkar ju smutt . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-07-19 21:40

Thomas_A skrev:
Laila skrev:

Det var mest för att jag tycker att av om man ska välja en Pro-Ject spelare så skulle hellre välja Experience än Classic och priset skiljer inte så mycket (Vinylbutiken priskoll). Jag har hört en del dåligt om deras RPM-modeller och billigaste instegsmodeller men inget i övrigt.

Men naturligtvis finns andra spelare. Thorens har varit bra historiskt men jag kan inte säga hur en TD295 är idag. TD320 verkar bra på pappret så det borde gå att få ordning på den.

Har ägt en Pro-ject 2Xperience Acryl och det var ju inget fel på den. Pickuper var Nagaoka, Ortofon och Audio-technica och alla funkade fint i 9cc-armen. Hade olika motvikter. Skulle säga att andra märken verkar mer smäck för mig som Rega och faktiskt Thorens som jag tycker inte känns förtroendeingivande i finish & byggkvalitet.

Gillar vintage-spelare och en fin Thorens TD 125/126 eller en fin direktdriven Japan hade varit rekommendationen. Technics 12xx har ju sin charm också. Dual CS-5000 är fin.

Nya spelare är svårare. Pro-ject The Classic var ju rätt fin. Häng på en styvare Denon DL-103r när ekonomin tillåter. Annars kanske en Reloop Turn 3. Tror inte den ligger efter en ny Thorens i byggkvalitet. Kan nog bli trevligt med en 2M Black-nål eftersom det redan sitter en Red-pickup på. Den har autostopp vid skivans slut! :P

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-07-20 02:09

Tycker det är svårt att rekommendera nya "billiga" skivspelare då mer eller mindre alla har någon/några/många allvarliga brister. Inte minst byggkvalite och kvalitetskontroll är många gånger usel. Det som brukar vara bäst är marknadsföringsavdelningarna.

Ska man säga något gott om Pro-ject är det att hastighet och svaj brukar vara bra.

Skulle tro att någonstans runt Thorens TD309, SL-1200 (den nya billigare) eller Kuzma Stabi S är någonstans var man hamnar om man ska ha något bra och då får man leva med att Thorensen har motorn ifrån en 80-tals Dual av absoluta budgetmodell.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-07-20 18:33

By the way, jag kikade förr ofta på Sotas spelare bland annat pga av deras vakummtallrik. Kolla dock in detta:

https://youtu.be/xXNwNDc57Hc
https://youtu.be/BDZDBY4jZu4
https://youtu.be/QGRt5-kihGs

thomas

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-21 11:17

Jo, var å en bestämmer ju själv under vilka förhållanden* den önskar avspela
sina vinyl(er) . . . typ. :roll: :wink:

*Kan nämna att även en Lenco L75:a kan tåla en hel del misshandel(vad det nu kan ha
för betydelse ?) medans t.ex en/min Linn LP12:a inte klarar speciellt möcke av dito.

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-21 11:33

Hej, jag är ingen vinylexpert men är själv lite intresserad av denna:
http://www.hembioconsult.se/stereo/skiv ... all-mmf-91
Det verkar vara ett prisvärt paket minst sagt, jag har dock aldrig hört den, men gillar den på något vis :) .

adagio

Inläggav adagio » 2017-07-21 22:27

Hottad Project......

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-21 22:35

Vinylcalle skrev:Tycker det är svårt att rekommendera nya "billiga" skivspelare då mer eller mindre alla har någon/några/många allvarliga brister. Inte minst byggkvalite och kvalitetskontroll är många gånger usel. Det som brukar vara bäst är marknadsföringsavdelningarna..

Medhåll.
Jag skull köpt en beggad LP12. Så ny och så bra specad som budgeten tillåter.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-22 01:18

Äger du en LP12:a . . . typ ?

adagio

Inläggav adagio » 2017-07-22 07:56

Smaken är ju som baken. Jag är ju svårt fast i Kuzmaträsket....... tror nog inte att något kan gå sönder på dessa, rent mekaniskt alltså. Sen gillar jag formgivningen, den är så enkel, ändamålsenlig, både rå och elegant. Där klappar mitt hjärta iaf. Btw blev det en CAR-30, suck. Någon intresserad av en Benz LP totalrenoverad 1 gång för några år sedan ca 1500 timmar grovt räknat? He he.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-22 08:08

Laila skrev:Äger du en LP12:a . . . typ ?

Sålde då jag fick barn, men ägt 2 nya under ca 17år
Vinyl är bättre än digital enl mig

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2017-07-22 11:50

Nu är det klart.. Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
Måste säga att jag är klart imponerad av första intrycket. Riktigt kul att lyssna på vinyl igen. :)

Nu ska den gamla Thorens-svarven renoveras och moddas en aning. Blir fint att ha i min andra rigg framöver.

Tack till alla som kommit med synpunkter och gett råd. Trevlig fortsättning på sommaren till er alla.

MVH Pär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-07-22 18:16

DuST skrev:Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review

Grattis! Tror du kommer bli nöjd. Snygg sak. Kan man byta nål för 78-varvare eller måste hela pick-upen bytas?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-22 22:27

DuST skrev:Nu är det klart.. Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
Måste säga att jag är klart imponerad av första intrycket. Riktigt kul att lyssna på vinyl igen. :)

Nu ska den gamla Thorens-svarven renoveras och moddas en aning. Blir fint att ha i min andra rigg framöver.

Tack till alla som kommit med synpunkter och gett råd. Trevlig fortsättning på sommaren till er alla.

MVH Pär.

Var provlyssnade du den o vilka andra testade du?

adagio

Inläggav adagio » 2017-07-23 09:04

Då får man gratulera och önska lycka till. Pillade lite på en sådan i torsdags, varför inte i den prisklassen. Lite spännande alternativ till REGA och Project som nästan verkar dominera -10k klassen.

Nästa

Återgå till Köpråd