Moderator: Redaktörer
AT OC9 Mk3 har jag mätt på och den skall inte förväxlas med Mk2, vilken klingar ljust.
Både distorsion och friktion i spåret är lägre än hos Ortofon super OM40, som inte låter lika rent och snyggt som OC9 III.
Laila skrev:En Grado Prestige Gold2 låter alldeles utmärkt, för att inte säga oförskämt bra, för pengen. Av för mig okänd anledning kostar den bara ca hälften här hemma av vad man kan köpa den för från Amerikat . . . typ.![]()
https://www.ljudia.se/produkter/hifi-he ... rado-gold2
och
https://www.amazon.com/Grado-Prestige-G ... B077WCTY63
CODY skrev:Tack grabbar!
Jag håller på att liva upp en SL 1200, som jag köpt utan fötter och arm, som ska målas brittiskt räsergrön och som ska ha en rega RB300-arm en sån här matta:
[ Bild ]
Det kommer förstås bilder sedan, men jag är för snurrig av allt sprayande nu.
5 tkr är ju mycket pengar, ju. Men Sumiko verkar spännande. AT:n kostar lite mer. Jag tänker att på en Frankenstein-spelare vill man kanske lägga typ 2 tkr?
petersteindl skrev:Den här kanske duger.
[ Bild ]
Audio Note IO Limited. På 80-talet och början på 90-talet då jag spelade LP (vinyl) så var det min favorit.
CODY skrev::D
Nu har jag beställt en Grado Prestige Gold2! Den främsta anledningen är för att kunna debattera Grado på nätet. I övrigt väntar jag fortfarande på skruvar från Albanien till botten och fötter från England, all till min senaste SL 1200.
Perfector skrev:CODY skrev::D
Nu har jag beställt en Grado Prestige Gold2! Den främsta anledningen är för att kunna debattera Grado på nätet. I övrigt väntar jag fortfarande på skruvar från Albanien till botten och fötter från England, all till min senaste SL 1200.
Du kommer inte att ångra dig.
Jag kör en Grado GF2+ med prestige gold nål till.
Har även 2 prestige red men dom låter inte lika klangrika.
Dessutom är nålgeometrin udda.
7x3 um istället för 18/8 eller 35/8, vilket gör att nålen går djupare i spåret där ingen varit förut.
Jag har flera ospelbara plattor som blev som nya när knastret försvann.
Välkommen i klubben
Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )
bomellberg skrev:Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )
Det där stör jag mig något så in i helvete på. Det är något nytt påfund i vårt samhälle att man numera kan vräka ur sig vad som helst
med hänvisning till sin egen ignorans. -Jag är bara budbäraren... Trams!
Jag har till och med hört att man kallar sina egna påståenden för sanna, "för det var ju så jag hade förstått det" etc. "Min sanning är lika
sann som din, så det så!"
Rättning anbefalles!
Perfector skrev:bomellberg skrev:Perfector skrev:Om det inte stämmer så är jag bara budbäraren och säger "don't shoot me, I'm only the messenger boy )
Det där stör jag mig något så in i helvete på. Det är något nytt påfund i vårt samhälle att man numera kan vräka ur sig vad som helst
med hänvisning till sin egen ignorans. -Jag är bara budbäraren... Trams!
Jag har till och med hört att man kallar sina egna påståenden för sanna, "för det var ju så jag hade förstått det" etc. "Min sanning är lika
sann som din, så det så!"
Rättning anbefalles!
Jag påstår inte att det är absolut sanning.
Allt skall tas med en nypa salt, särskilt sådant som läses i sk. etablerade media.
Då framförallt kunskapstidskrifter som ofta är ute på en enorm cykel och vinglar omkring.
Min "sanning" kanske inte ens är sann eller sannolik, jag bara agerar eko från det förgångna.
CODY skrev:Nu är det snart jul och alla ska vara snälla.
Perfector skrev:Har man sett.
Shure har åxå fel enligt den här nållistan.
Skriv ett argt brev till dom och KLAGA, för det är det högsta egenskapen på detta forum.
Jag ska leta rätt på papprena för Grado och posta dom åxå så kan ni skriva dit med och gnälla av er.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Har man sett.
Shure har åxå fel enligt den här nållistan.
Skriv ett argt brev till dom och KLAGA, för det är det högsta egenskapen på detta forum.
Jag ska leta rätt på papprena för Grado och posta dom åxå så kan ni skriva dit med och gnälla av er.
Nu är det rätt osäkert vad de siffrorna hänvisar till. Det behövs ordentliga ritningar som visar var de radierna sitter.
RogerGustavsson skrev:Det finns en lång och informativ tråd på https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=22894
Där behöver man vara registrerad.
Två bilder som visar komplexiteten:
[ Bild ]
[ Bild ]
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Det finns en lång och informativ tråd på https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=22894
Där behöver man vara registrerad.
Två bilder som visar komplexiteten:
[ Bild ]
[ Bild ]
Bäst ser man problemet med slipningar på figur 3 där anliggningsytan är som en triangelyta. Och även om spetsen som är längst ner i spåret skulle kunna teoretiskt vara väldigt smal så kommer den expanderande ytan upp mot cantilevern avgöra vilket som är den högsta frekvens som nålen kan spåra. Dessutom finns det former t.ex. Shibata som gör att nålen hackar sig fram i höjdled p.g.a. denna form.
/Harryup
Laila skrev:Har bara en Denon 103:a å den verkar spåra allt. De som kallar sig riktiga förståsigpåare menar att 103;an behöver en tonarm med en effektiv massa på minst 20 g, gärna mer.
CODY skrev:Tack!
Jag ska ha den i en rega-arm. Så den är ju för lätt för 103:an, om man ska tro matematiska modeller. Men många som är på internet trivs fint med den i en sådan arm. Vikter har jag. Så jag slår till tror jag
Harryup skrev:Jo, men du har skapat en svajmastartist också. Det vanliga när man konstruerar en arm är inte att slänga på mera vikt i ytterändar utan så mycket mer för att ha kontroll på resonanser.
CODY skrev:Technics-tonarmsskal kommer med en tregramsvikt som enligt manualen ska vara till högkomplianta pickupper. Sl 1200 tonarmen har en lite extravikt till bakvikten
paa skrev:CODY skrev:Technics-tonarmsskal kommer med en tregramsvikt som enligt manualen ska vara till högkomplianta pickupper. Sl 1200 tonarmen har en lite extravikt till bakvikten
Den extra vikten för bakvikten är inte för att optimera komplians/resonansfrekvens utan för att överhuvudtaget kunna balansera ut extra tunga pickuper.
CODY skrev:Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.
Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.
Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.
Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.
Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.
Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.
nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..
Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..
Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..
Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..
nigthdreamerssky skrev:CODY skrev:Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.
Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.
Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.
Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.
Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.
Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.
Det är intressant att notera, kommer nog prova Gradon framöver på kul, annars kan jag tipsa för den som läser att Sumiko Pearl har liknande egenskaper med en annan radie på nålslipningen, vilket gör att den kommer åt delar i spåret som inte är slitna.. sedan är den i sin tonalitet lite mörkare än Ortofons pickuper.
Ortofon Black har vad jag förstår en rätt så ljus tonalitet eller slankt ljud, medan Bronze fortfarande är rätt så neutral, men något mörkare/varmare än sina syskon.. black och blue.. dessutom är det ju överhängande problem med Black´s shibataslipning att den inte passar ihop med loppisfynd då den även tar upp en massa annat ovidkommande ljud från spåren..
CODY skrev:. . . . . . . Ska strax byta pickisar!
Laila skrev:CODY skrev:. . . . . . . Ska strax byta pickisar!
Menar du skifta . . . typ ?
Laila skrev:Han sa inte ta i så han blöder() . . . men kul, då ju just Swarbrick är en av mina stora favvisar . . . typ.
Perfector skrev:Gillar ni Fiol så kan ni alltid prova Jean Luc Ponty och plattan Open mind.
Elfiol men ack så bra.
CODY skrev:Laila skrev:Han sa inte ta i så han blöder() . . . men kul, då ju just Swarbrick är en av mina stora favvisar . . . typ.
Han sjunger bra också! Man kan, om man är oförberedd, börja gråta när man Now be thankful.
Jag bjuder Laila och Perfector på detta lyxiga:
https://youtu.be/KbY7c1mVlOM
lennartj skrev:Det där med att byta tonarmskablar i en gammal tonarm om man tänker använda en ny pickup har jag aldrig hört talas om.
Däremot tycker jag att tonkontroller är ett måste för att få någorlunda korrekt frekvensgång från en ganska stor andel av skivor inspelade före mitten av 70-talet. RIAA-kurvan standardiserades visserligen redan 1955, men monitorlyssningen varierade kraftigt mellan skivbolagen ett par decennier till, fast det var inget problem då eftersom praktiskt taget alla förstärkare tillverkade före 1980 hade tonkontroller.
Jag använder inte mina tonkontroller speciellt ofta, kanske till var tjugonde skiva jag spelar, men det är skönt att ha dem till en del klassiker med
enastående tolkningar, men med påfrestande klangfärg t.ex.
Förresten är jag mycket glad över att min förförstärkare har en fullfunktionsfjärr, så även tonkontrollerna kan justeras från favoritfåtöljen i sweetspot.
Harryup skrev:nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..
Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..
Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..
Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..
Endera har du tolkat det du läst fel eller så har du någon väldigt udda informationskälla. Visst kan gamla kablar med gamla lödningar vara värda att byta men det har ju inget med vald pickup att göra.
Jag utgår ifrån att det är en phonokabel som du ansluter till tonarmen som du menar.
Till min förra set up, Nottingham + SME 309 + Benz Ruby bytte jag SME's originalkabel från Van den Huul som lät väldigt grötig. Det hör till saken att SME tillsammans med Nottingham har en varm klang. Jag ville ha lite mer sprutt i anrättningen. Nordost var kända för det så jag provade deras dåvarande Heimdal, Frey och Tyr. Frey lät hörbart bättre än Heimdal men jag kunde inte höra skillnad mellan Frej och Tyr så jag stannade för Frej.
Det blev en helt annan fart i ljudet. Välbalanserat, rent och välupplöst.
När jag bytte till Simon Yorke S7 med en Lyra Kleos så provade jag en Nordost Tyr. Men det lät lite tunnt. Då hade jag också bytt från Audio Research RIAA till VTL. Via Audiogon fick jag tips om Cardas Golden Cross. Samma källa avrådde från Golden Reference som phonokabel men däremot från RIAA till försteg. Jag följde bara rådet med Golden Cross. Från RIAA till försteg kör jag med Transparent Ultra MM2 XLR.
När jag sedan bytte till en Koetsu pick-up blev det lite för tillbakalutat igen. Men lösningen låg i att skaffa en MC Step Up som gett helt annan kraft och swung i återgivningen. Jag blev rekommenderad att använda silverkabel mellan step-up och RIAA då silver har lägre kapacitans. Jag fastnade för Kimber där deras silverkablar ligger på halva kapacitansen mot deras kopparvarianter, vilket är till fördel för en step-up enligt artiklar jag läst i ämnet. Det visade sig stämma i verkligheten också.
Cardas Cross är ju också en fin kabel men den har lite mer briljans, mer som Golden Reference. Därför tror jag inte den passar mina ideal, men jag har inte hört den på plats.
Så det är en hel del att ta hänsyn till utöver skivspelare, tonarm och pickup. Vilket som låter bäst mellan Cardas och Nordost måste provas. Cardas är ju intressant eftersom deras kablar har lite olika ljudsignatur. Golden Cross har mer värme än Golden Ref. och Cardas Clear ännu lite mer upplöst klang. Nordosts nya kablar vet jag inte så mycket om men det sägs att de har lite mer värmeinnehåll än de tidigare. Det finns ju andra kablar också men jag tvivlar på att de kan leverera något utöver "rätt val" av Nordost och Cardas.
nigthdreamerssky skrev:Harryup skrev:nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..
Endera har du tolkat det du läst fel eller så har du någon väldigt udda informationskälla. Visst kan gamla kablar med gamla lödningar vara värda att byta men det har ju inget med vald pickup att göra.
Du kanske också tänker på tonarmskabeln som ligger inuti tonarmen.. , men lustigt nog kallas den utantilliggande phonokabeln för tonarmskabel ute i handeln.. jag tror inte att det bara är taget ur lösa luften då jag bla läst det i vissa annonser från personer som håller på privat i branchen.. inte konstigare än att olika signalkablar kan ha olika resistans eller vad det nu heter som kan påverka signalen.. nedan ett citat hämtade från andra ställen; värt att tänka över.. orkar inte leta vidare just nu tyvärr.
Exempel nedan från Bebop på Euphonia hififorum;Jag utgår ifrån att det är en phonokabel som du ansluter till tonarmen som du menar.
Till min förra set up, Nottingham + SME 309 + Benz Ruby bytte jag SME's originalkabel från Van den Huul som lät väldigt grötig. Det hör till saken att SME tillsammans med Nottingham har en varm klang. Jag ville ha lite mer sprutt i anrättningen. Nordost var kända för det så jag provade deras dåvarande Heimdal, Frey och Tyr. Frey lät hörbart bättre än Heimdal men jag kunde inte höra skillnad mellan Frej och Tyr så jag stannade för Frej.
Det blev en helt annan fart i ljudet. Välbalanserat, rent och välupplöst.
När jag bytte till Simon Yorke S7 med en Lyra Kleos så provade jag en Nordost Tyr. Men det lät lite tunnt. Då hade jag också bytt från Audio Research RIAA till VTL. Via Audiogon fick jag tips om Cardas Golden Cross. Samma källa avrådde från Golden Reference som phonokabel men däremot från RIAA till försteg. Jag följde bara rådet med Golden Cross. Från RIAA till försteg kör jag med Transparent Ultra MM2 XLR.
När jag sedan bytte till en Koetsu pick-up blev det lite för tillbakalutat igen. Men lösningen låg i att skaffa en MC Step Up som gett helt annan kraft och swung i återgivningen. Jag blev rekommenderad att använda silverkabel mellan step-up och RIAA då silver har lägre kapacitans. Jag fastnade för Kimber där deras silverkablar ligger på halva kapacitansen mot deras kopparvarianter, vilket är till fördel för en step-up enligt artiklar jag läst i ämnet. Det visade sig stämma i verkligheten också.
Cardas Cross är ju också en fin kabel men den har lite mer briljans, mer som Golden Reference. Därför tror jag inte den passar mina ideal, men jag har inte hört den på plats.
Så det är en hel del att ta hänsyn till utöver skivspelare, tonarm och pickup. Vilket som låter bäst mellan Cardas och Nordost måste provas. Cardas är ju intressant eftersom deras kablar har lite olika ljudsignatur. Golden Cross har mer värme än Golden Ref. och Cardas Clear ännu lite mer upplöst klang. Nordosts nya kablar vet jag inte så mycket om men det sägs att de har lite mer värmeinnehåll än de tidigare. Det finns ju andra kablar också men jag tvivlar på att de kan leverera något utöver "rätt val" av Nordost och Cardas.
Vinylcalle skrev:Oavsett innehållets innebörd i övrigt så har Bebop bytt mellan olika nya pickuper och ingenting annat.
Det finns ingen som helst sanning i att man skulle behöva ha olika signalkablar för gamla eller nya pickuper. Jag har själv säkert 20 stycken mycket högklassiga MC pickuper ifrån 70-talet fram till dags datum, och jag byter inte signalkablar när jag byter mellan dessa.
Mvh Carl
Morello skrev:Därtill är det ju så att nålmikrofoner med rörlig spole är tämligen okänsliga för kablar. Bebops anekdot nedan är gissningsvis till cirka 99%-100% ren inbillning.
Morello skrev:Vinylcalle skrev:Oavsett innehållets innebörd i övrigt så har Bebop bytt mellan olika nya pickuper och ingenting annat.
Det finns ingen som helst sanning i att man skulle behöva ha olika signalkablar för gamla eller nya pickuper. Jag har själv säkert 20 stycken mycket högklassiga MC pickuper ifrån 70-talet fram till dags datum, och jag byter inte signalkablar när jag byter mellan dessa.
Mvh Carl
Därtill är det ju så att nålmikrofoner med rörlig spole är tämligen okänsliga för kablar. Bebops anekdot nedan är gissningsvis till cirka 99%-100% ren inbillning.
CODY skrev:Både Grado Prestige Gold 2, som tråden handlat om, och Nagaoka MP 200 är ju dessutom MI
Johan_Lindroos skrev:Å vad tycker du att tonarmskabeln ska kallas då?
lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.
Laila skrev:Emotser med viss förväntan din recension av Nagaoka MP 200 . . . typ.
Vinylcalle skrev:lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.
Nejdå, det var Japanerna som började med dessa kontakter och det fanns åtminstone på tidigt 70 tal, kanske tidigare. Så det dröjde åtminstone 15 år innan det dök upp på SME V.
Mvh Carl
lennartj skrev:Vinylcalle skrev:lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.
Nejdå, det var Japanerna som började med dessa kontakter och det fanns åtminstone på tidigt 70 tal, kanske tidigare. Så det dröjde åtminstone 15 år innan det dök upp på SME V.
Mvh Carl
Intressant att japanerna var först ut med åtminstone någon praktisk/teknisk lösning redan kring 1970, i allt övrigt höll de sig ju strikt till amerikansk kontaktstandard och signalnivåer för att vinnna acceptans på den största marknaden.
CODY skrev:Hej igen,
Nu har jag beställt en Nagaoka MP 200. Återkommer med en liten recension![]()
Kul video med överentusiastisk man:[ YouTube ]
CODY skrev:Har bara HIFI-NEWS. Så det får bli med öronen.Många har ju den så det kanske går att förstå vad jag skriver utan mätningar.
Edit: vad menar du för testskiva och mätningar?
_Fredrik_ skrev:CODY skrev:Har bara HIFI-NEWS. Så det får bli med öronen.Många har ju den så det kanske går att förstå vad jag skriver utan mätningar.
Man måste ha höga östrogennivåer och mässjazz för att veta sånt.
_Fredrik_ skrev:CODY skrev:Har bara HIFI-NEWS. Så det får bli med öronen.Många har ju den så det kanske går att förstå vad jag skriver utan mätningar.
Man måste ha höga östrogennivåer och mässjazz för att veta sånt.
CODY skrev:Har bara HIFI-NEWS. Så det får bli med öronen.Många har ju den så det kanske går att förstå vad jag skriver utan mätningar.
CODY skrev:Tack
Jag kommer inte att köpa en sådan skiva för 500 kr. Kan jag låna din och din mätmikrofon?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster