CODY skrev:Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.
Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.
Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.
Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.
Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.
Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.
Det är intressant att notera, kommer nog prova Gradon framöver på kul, annars kan jag tipsa för den som läser att Sumiko Pearl har liknande egenskaper med en annan radie på nålslipningen, vilket gör att den kommer åt delar i spåret som inte är slitna.. sedan är den i sin tonalitet lite mörkare än Ortofons pickuper.
Ortofon Black har vad jag förstår en rätt så ljus tonalitet eller slankt ljud, medan Bronze fortfarande är rätt så neutral, men något mörkare/varmare än sina syskon.. black och blue.. dessutom är det ju överhängande problem med Black´s shibataslipning att den inte passar ihop med loppisfynd då den även tar upp en massa annat ovidkommande ljud från spåren..