https://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/uc ... o-kit.html

Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Vad är grejen, att det är litet?
2x200W är ju inte jättemycket idag och 7 lakan är ju inte jättebilligt heller idag för ett slutsteg, årminstone om man är öppen för begagnat också.
Tittar man på PA-steg, och för basdrivning, så får man 3-dubbelt mera kraft för hälften av pengarna.
Men som sagt, det är litet och lätt.
Skulle vara intressant med mer spec, vad ger det i 4 Ohm t.ex.?
BellsnWhistles skrev:Vad är grejen, att det är litet?
2x200W är ju inte jättemycket idag och 7 lakan är ju inte jättebilligt heller idag för ett slutsteg, årminstone om man är öppen för begagnat också.
Tittar man på PA-steg, och för basdrivning, så får man 3-dubbelt mera kraft för hälften av pengarna.
FBK skrev:BellsnWhistles skrev:Vad är grejen, att det är litet?
Jag vet inte, tänkte bara tipsa att den finns. Jag vet inget om klass D då det jag har hört, har inte låtit så bra i fullregister så jag blev lite undrande om denna. Att de tar upp den och har den hemma i butrik framförallt tyder på att de tror att den ska sälja och då kanske den låter bra.
Tangband skrev:FBK skrev:BellsnWhistles skrev:Vad är grejen, att det är litet?
Jag vet inte, tänkte bara tipsa att den finns. Jag vet inget om klass D då det jag har hört, har inte låtit så bra i fullregister så jag blev lite undrande om denna. Att de tar upp den och har den hemma i butrik framförallt tyder på att de tror att den ska sälja och då kanske den låter bra.
Ljudet är bättre i de övre registren generellt numera med klass D, samtidigt som de lägre registren ofta återges bättre än motsvarande klass A/B i samma prisklass.
Men smaken är förstås olika.
Det är nog alltid bra att låna hem och lyssna noggrant .
—————-
Lite OT, men…
Detta steg har jag själv sneglat på. Det är färdigbyggt , kan köpas inom EU för ungefär 5000:- kronor direkt från audiophonics, som är en seriös försäljare. Jag har handlat där och alltid blivit nöjd.
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14278.html
Tangband skrev:Vill man bygga själv så kanske är denna intressant. Tpa 3251 ( låter varmare än 3255 sägs det )
782:- på amazon.se.
Det behövs nätdel 32 volt 6 A och låda.
Tangband skrev:Tpa 3251 ( låter varmare än 3255 sägs det )
Calleberg skrev:Hoppsan, här blev det fort och fel. Sitter ju inte nCore i utan UcD400HG.
Jag skyller på att Baffels bild ledde mig på villovägar.
Det här är rätt modul:
https://www.hifikit.se/ucd400hg-med-hxr.html
Calleberg skrev:Tangband skrev:Vill man bygga själv så kanske är denna intressant. Tpa 3251 ( låter varmare än 3255 sägs det )
782:- på amazon.se.
Det behövs nätdel 32 volt 6 A och låda.
Jag lägger in en länk åt de lata...![]()
https://www.amazon.se/Ljudf%C3%B6rst%C3 ... 551&sr=8-8
Obs 20 spänn billigare...![]()
Dyrare än en ayima 04... men ser ut att vara en annan modulvariant
Baffel skrev:Kina kan även vara si så med kvalitén.
Baffel skrev:Jag klantade till och var för snabb.Skit samma. Hypex är fina grejer.
pLudio skrev:Klart det är en UcD400-modul i ett UcD400 kit. Lämpar sig bäst för bas då det är Hypex första klass D generation.
Baffel skrev:Hypex, javisst det har jag hört hos en polare. Lät suveränt.Fullregister . Ett Hypex NC400.
Hör testas ett Hypex NC400
https://audiosciencereview.com/forum/in ... -amp.5907/
Baffel skrev:Okej men vad var det du inte gillade med Hypex NC400? Lirade ihop med vilka högtalare då du hörde på stärkaren?
I vilket fall, nu måste jag dra igång grillen..
FBK skrev:Det har jag inte kollat, utan det har varit klass D slutsteg på mässor och i butiker och det har inte öronen gillat förr. Vilken tillverkare i grunden det kommit ifrån har jag noll koll på utan det har varit små fina lådor. Nu har jag inte varit på mässor och i butiker de senaste åren, men det verkar ha stannat upp med klass D då det ett tag kom lite grejer men sista 5-10 åren så har man inte sett mycket.
FBK skrev:Baffel skrev:Hypex, javisst det har jag hört hos en polare. Lät suveränt.Fullregister . Ett Hypex NC400.
Då har vi helt olika öron...
FBK skrev:Det har jag inte kollat, utan det har varit klass D slutsteg på mässor och i butiker och det har inte öronen gillat förr. Vilken tillverkare i grunden det kommit ifrån har jag noll koll på utan det har varit små fina lådor. Nu har jag inte varit på mässor och i butiker de senaste åren, men det verkar ha stannat upp med klass D då det ett tag kom lite grejer men sista 5-10 åren så har man inte sett mycket.
Baffel skrev:Lyssna på NC400 om ni har möjlighet.Får ni väl se vad ni tycker om ljudet.
https://youtu.be/UeNkL3VBGlE
Nu är det bråttom. Höres framöver...
Calleberg skrev:FBK skrev:Det har jag inte kollat, utan det har varit klass D slutsteg på mässor och i butiker och det har inte öronen gillat förr. Vilken tillverkare i grunden det kommit ifrån har jag noll koll på utan det har varit små fina lådor. Nu har jag inte varit på mässor och i butiker de senaste åren, men det verkar ha stannat upp med klass D då det ett tag kom lite grejer men sista 5-10 åren så har man inte sett mycket.FBK skrev:Baffel skrev:Hypex, javisst det har jag hört hos en polare. Lät suveränt.Fullregister . Ett Hypex NC400.
Då har vi helt olika öron...
Så med tanke på att du inte har en aning om utifall du hört Nc400 eller inte så kanske din kommentar till Baffel var rätt ogrundad.
Belker skrev:FBK skrev:Det har jag inte kollat, utan det har varit klass D slutsteg på mässor och i butiker och det har inte öronen gillat förr. Vilken tillverkare i grunden det kommit ifrån har jag noll koll på utan det har varit små fina lådor. Nu har jag inte varit på mässor och i butiker de senaste åren, men det verkar ha stannat upp med klass D då det ett tag kom lite grejer men sista 5-10 åren så har man inte sett mycket.
Så för 5-10 år sedan har du hört okända klass D steg på mässor och i butiker. Öppen lyssning antar jag? Och det som inte hänt sen dess är Starcrimson, Ncore och Purify. Seriöst...
juanth skrev:Hypex NC400 1x400W Ncore vet jag används av kräsna personer på forumet till toppar/fullregister
Jag tycker att de låter mycket bra.
FBK skrev:Calleberg skrev:FBK skrev:Det har jag inte kollat, utan det har varit klass D slutsteg på mässor och i butiker och det har inte öronen gillat förr. Vilken tillverkare i grunden det kommit ifrån har jag noll koll på utan det har varit små fina lådor. Nu har jag inte varit på mässor och i butiker de senaste åren, men det verkar ha stannat upp med klass D då det ett tag kom lite grejer men sista 5-10 åren så har man inte sett mycket.FBK skrev:Då har vi helt olika öron...
Så med tanke på att du inte har en aning om utifall du hört Nc400 eller inte så kanske din kommentar till Baffel var rätt ogrundad.
Jag bara talar om att de klass D som jag hört, så har inget imponerat. Sedan räcker det med det som pLudio skrev, sedan om det finns nya klass D idag som låter bra så är det en annan sak. Men varför ser man inte här att någon kör med det till toppar utan bara till basar? Det säger ju allt!
Calleberg skrev:För några dagar sedan tog jag en sådan Stor Risk och köpte en sån här.
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 02987241.1
Calleberg skrev:Baffel skrev:Lyssna på NC400 om ni har möjlighet.Får ni väl se vad ni tycker om ljudet.
https://youtu.be/UeNkL3VBGlE
Nu är det bråttom. Höres framöver...
Kul "Recension" i det där klippet. Tydligen behöver den "spelas in" i TVÅ veckor..Klassisk tillvänjning alltså.
Vilket stolpskott...
Tangband skrev:Calleberg skrev:För några dagar sedan tog jag en sådan Stor Risk och köpte en sån här.
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 02987241.1
Jag tror du kommer att bli nöjd![]()
Skriv gärna en rad om ljudet. Snygg apparat.
avr7000 skrev:Var sugen på att köpa ett Michi S5 och tog därför med mig Hypx NC400 (förvisso med linjära nätdelar men skillnaden mot mina med switchad nätdel är marginell eller inbillad).
Michi S5 har mycket mer än dubbekt så mycket effekt som NC400
Högtalarna på vilken jämförelen gjordes var Dynaudio Contour 60i (95000 kr)
https://www.hifi-punkten.se/produkt/dyn ... gLZnPD_BwE
Det var ingen skillnad i basåtergivning, detta höll även säljaren i affären med om (om jag måste kora en vinnare var det möjligtvis NC400, - en trevlig (inbillad?) tighthet)-
Det som skiljde var att Michi S5 hade lite mer "luft" runt röster etc., lite mer djup i presentationen...
Detta var vid en öppen lyssning.
Hade jag gått ut på toaletten och kommit tillbaka skulle jag omöjligt kunnat tala om vilken förstärkare vi spelade på!
Nu köpte jag ändå Michi S5 trots att skillnaden var liten då den är snygg och jag redan har försteget P5.
Jag skulle nog våga påstå att det inte finns något för 15000 kr (som Hypex NC400 kostar komplett hemfraktat, momsat o klart) som låter märkbart bättre för den summan.
Påståendet att NC400 bara duger till bas och inte fullregister är bara snömos...
Michi S5 kostar mer än 4 gånger så mycket som NC400.
Stefan
FBK skrev:Du har bra öron Stefan så jag tror på det du säger. Men steget som den här tråden borde handla om( Hypex UcD400) är det mycket ont om kommentarer. (En sågning har kommit) Undrar om det är någon ide att släpa med sig högtalarna till Hifikit och lyssna...Eller är det bättre att handla något begagnat...
FBK skrev:avr7000 skrev:Var sugen på att köpa ett Michi S5 och tog därför med mig Hypx NC400 (förvisso med linjära nätdelar men skillnaden mot mina med switchad nätdel är marginell eller inbillad).
Det var ingen skillnad i basåtergivning, detta höll även säljaren i affären med om (om jag måste kora en vinnare var det möjligtvis NC400, - en trevlig (inbillad?) tighthet)-
Det som skiljde var att Michi S5 hade lite mer "luft" runt röster etc., lite mer djup i presentationen...
Hade jag gått ut på toaletten och kommit tillbaka skulle jag omöjligt kunnat tala om vilken förstärkare vi spelade på!
Nu köpte jag ändå Michi S5 trots att skillnaden var liten då den är snygg och jag redan har försteget P5.
Jag skulle nog våga påstå att det inte finns något för 15000 kr (som Hypex NC400 kostar komplett hemfraktat, momsat o klart) som låter märkbart bättre för den summan.
Påståendet att NC400 bara duger till bas och inte fullregister är bara snömos...
Stefan
Du har bra öron Stefan så jag tror på det du säger. Men steget som den här tråden borde handla om( Hypex UcD400) är det mycket ont om kommentarer. (En sågning har kommit) Undrar om det är någon ide att släpa med sig högtalarna till Hifikit och lyssna...Eller är det bättre att handla något begagnat...
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Du har bra öron Stefan så jag tror på det du säger. Men steget som den här tråden borde handla om( Hypex UcD400) är det mycket ont om kommentarer. (En sågning har kommit) Undrar om det är någon ide att släpa med sig högtalarna till Hifikit och lyssna...Eller är det bättre att handla något begagnat...
Går det inte att låna hem från Hifikit?
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:Var sugen på att köpa ett Michi S5 och tog därför med mig Hypx NC400 (förvisso med linjära nätdelar men skillnaden mot mina med switchad nätdel är marginell eller inbillad).
Stefan
Du har bra öron Stefan så jag tror på det du säger. Men steget som den här tråden borde handla om( Hypex UcD400) är det mycket ont om kommentarer. (En sågning har kommit) Undrar om det är någon ide att släpa med sig högtalarna till Hifikit och lyssna...Eller är det bättre att handla något begagnat...
Jag har det steget oxå... UcD400 HG HxR (4 st stereosteg liggande)
Just nu ligger de ej färdigmonterde, UcD 400 HG HxR med både switchad och linjär nätdel... så jag har inte jämfört side by side.
Jag har sedan länge kört UcD400 (utan HG HxR) med linjär nätdel och valt detta framför t ex HK Signature 2.1, Vincent 331, Sunfire.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster