Så jag vill ha tips på slutsteg (utan fläktar) som kan driva 2 basar (profundus-Y) per kanal och ger ca 400-500 watt 8 ohm. Gärna class-D, men slutstegen måste vara färdiga och använda (inget att löda ihop). Vad finns?
Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Behövs 500 W, så tror jag inte att man ska plocka bort fläktarna på ett fläktkylt steg.
Mina fläktkylda steg blir ganska varma, trots att fläktarna går för fullt.
Bryggade InterM 500, eller Nad c272/275 har inga fläktar, och ska leverera 400-500 W i 8 Ohm.
NADifierad skrev:Länge sedan jag var inne i ett T Amp-2400 och tittade.
Men jag har för mig att den enda passiva kylningen till effekttrissorna, är plåttunneln de sitter monterade på.
Och tunneln är inbyggd under en tät toppplåt. Så det är ju bara via fläktarna det kan göra av med värmen.
Jag har slutat fläktmodda, för länge sen.
Nu spelar jag uteslutande högt, när jag använder anläggningen med fläktkylning, så jag hör aldrig fläktarna..
Jag tror att man ska undvika fläktkylda steg om fläktljudet stör.
JonasB skrev:https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-two-channel-hypex-wired-btl-nc502mp-ncore-amplifier-1000wx2/
Calleberg skrev:JonasB skrev:https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-two-channel-hypex-wired-btl-nc502mp-ncore-amplifier-1000wx2/
Vilken mic-drop![]()
Känns som detta blir svårslagetglöm stageline...
JonasB skrev:Calleberg skrev:JonasB skrev:https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-two-channel-hypex-wired-btl-nc502mp-ncore-amplifier-1000wx2/
Vilken mic-drop![]()
Om dom skickar till Sverige tillkommer såklart frakt tull och moms. Det kanske landar runt 13 000 kr.
Uppsättningen borde vara densamma som dubbla fa502 i låda minus dsp:n.
RogerGustavsson skrev:JonasB skrev:Calleberg skrev:
Vilken mic-drop![]()
Om dom skickar till Sverige tillkommer såklart frakt tull och moms. Det kanske landar runt 13 000 kr.
Apollon Audio Stereo AS1200 som är en produkt inom EU blir ju något billigare, 890€+frakt.
JonasB skrev:Calleberg skrev:JonasB skrev:https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-two-channel-hypex-wired-btl-nc502mp-ncore-amplifier-1000wx2/
Vilken mic-drop![]()
RogerGustavsson skrev:JonasB skrev:Calleberg skrev:
Vilken mic-drop![]()
Apollon Audio Stereo AS1200 som är en produkt inom EU blir ju något billigare, 890€+frakt.
Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:JonasB skrev:
japp, och skall det bara köras basar är det väl egalt, men Hypex modulerna i den där VTV lådan verkar vara så pass bra att de nog kan avnjutas fullregister om man vill.
Så man får 3dB mer kapacitet (som man nog inte kan använta fullt ut på di där INO subbarna) och ganska mycket mindre distorsion (i frekvenser ovanför basregistret) för pengarna om man går på VTV, men de skall ju komma hit ochså
Och hur är det med kvaliteten i övrigt?
pLudio skrev:Calleberg skrev:RogerGustavsson skrev:
japp, och skall det bara köras basar är det väl egalt, men Hypex modulerna i den där VTV lådan verkar vara så pass bra att de nog kan avnjutas fullregister om man vill.
Så man får 3dB mer kapacitet (som man nog inte kan använta fullt ut på di där INO subbarna) och ganska mycket mindre distorsion (i frekvenser ovanför basregistret) för pengarna om man går på VTV, men de skall ju komma hit ochså
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ice.15220/ men byggena lär ha blivit bättre.
Apollon Audio har bryggad NCore också som kommer upp i den önskade effekten. https://www.apollonaudio.com/apollon-nc ... amplifier/
Johan_Lindroos skrev:pLudio skrev:Calleberg skrev:japp, och skall det bara köras basar är det väl egalt, men Hypex modulerna i den där VTV lådan verkar vara så pass bra att de nog kan avnjutas fullregister om man vill.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ice.15220/ men byggena lär ha blivit bättre.
Apollon Audio har bryggad NCore också som kommer upp i den önskade effekten. https://www.apollonaudio.com/apollon-nc ... amplifier/
Konstigt att den (Apollon) bara ger 400 watt i 4 ohm när den ger 500 watt i 8 ohm. Skrivfelstavla eller vad? I fallet hos Musicforever så ska han köra med dubbla Y-moduler per kanal så impedansen landar då i 4 ohmsområdet på ett ungefär. Om det skulle vara så som de skriver skulle utspänningen från steget minska betydligt jämfört med 8 ohmslast (från 63 Vrms i 8 ohm ned till 40 Vrms i 4 ohm).
sportbilsentusiasten skrev:Crown XLS1500 ca 3000kr beg är trevligt
music4ever skrev:Det är rätt otroligt att det ska vara så svårt att finna vettiga steg att driva basar med. Hur kan det vara möjligt?
Calleberg skrev:music4ever skrev:Det är rätt otroligt att det ska vara så svårt att finna vettiga steg att driva basar med. Hur kan det vara möjligt?
Vad menar du? Du har ju fått ett halvdussin tips här, att spinna vidare på.
music4ever skrev:Calleberg skrev:music4ever skrev:Det är rätt otroligt att det ska vara så svårt att finna vettiga steg att driva basar med. Hur kan det vara möjligt?
Vad menar du? Du har ju fått ett halvdussin tips här, att spinna vidare på.
Dussin? Vart?
Ingen fläkt.
400-500 watt i 8 ohm.
Skall driva 2 profundus per kanal utan problem.
De flesta har inte dessa krav och flera har ju klara problem som now the 1200AS2 module won't run totally quiet. Once you turn the unit on, you will hear some kind of buzz/hum noise out of the amplifier. Hyffsat ointressant med okända slutsteg som har klara kvalitetsproblem.
Jag ska driva 8 st basar så en massa bryggade slutsteg funkar inte heller. Fick sälja ett Emotiva slutsteg som säkerhetskretsarna kom in när jag hade 2 basar per kanal och spelade på lite.
Calleberg skrev:music4ever skrev:Calleberg skrev:Vad menar du? Du har ju fått ett halvdussin tips här, att spinna vidare på.
Dussin? Vart?
Ingen fläkt.
400-500 watt i 8 ohm.
Skall driva 2 profundus per kanal utan problem.
De flesta har inte dessa krav och flera har ju klara problem som now the 1200AS2 module won't run totally quiet. Once you turn the unit on, you will hear some kind of buzz/hum noise out of the amplifier. Hyffsat ointressant med okända slutsteg som har klara kvalitetsproblem.
Jag ska driva 8 st basar så en massa bryggade slutsteg funkar inte heller. Fick sälja ett Emotiva slutsteg som säkerhetskretsarna kom in när jag hade 2 basar per kanal och spelade på lite.
Jag ser att läsförståelsen inte är på topp, har haft samma problem själv så det är lungt![]()
Denna då, passar perfekt in i din spec, i vart fall de delar av den som du avslöjat hittils.
https://www.mcintoshlabs.com/products/amplifiers/MC462
pLudio skrev:https://www.marchaudio.net.au/p701-hypex-ncore-amplifier
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:https://www.marchaudio.net.au/p701-hypex-ncore-amplifier
1500 Dollar för ett monosteg som rullar av lite väl tidigt i basen? Är det infra som körs hos trådskaparen? Kanske gränsfall om det klarar 4 Ino basar per kanal.
Dartman skrev:Jag spelar bryggade Emotiva XPA 2 till basarna. 1 kW vid 8 ohm. Fungerar jättebra!
//Jonas
shifts skrev:music4ever: Du har ingen möjlighet att bygga ett ”elektronikrum” i nära anslutning och därmed ta bort problemet med fläktar från åtminstone lyssningsrummet? Verkar svårt med kralliga bassteg.
shifts skrev:music4ever: Du har ingen möjlighet att bygga ett ”elektronikrum” i nära anslutning och därmed ta bort problemet med fläktar från åtminstone lyssningsrummet? Verkar svårt med kralliga bassteg.
music4ever skrev:Ska göra ett test och bygga en hushbox till PA-steget, så får vi se.
music4ever skrev:Är nyfiken på Apollon 4-kanals NCMP4350 eller 6-kanals NCMP6350 slutsteg. Båda använder Hypex NCore NC502MP (2 eller 3 st). Någon som har koll om det finns något problem med denna modul?
https://www.apollonaudio.com/apollon-ncmp6350-hypex-based-multichannel-class-d-amplifier/
JonasB skrev:nc502mp är samma moduler som jag tipsade om tidigare men visste inte då att det gällde 8 basar.
Jag tror att det är bra grejer. Du får dock inte 400-500 watt 8 ohm om det är ett skallkrav.
avr7000 skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/9st_hypex_ncore_moduler_140625.htm
music4ever skrev:avr7000 skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/9st_hypex_ncore_moduler_140625.htm
Måste vara färdiga slutsteg.
MichaelG skrev:Jag har inte detaljstuderat alla förslag i tråden, men själv kör jag minstingen i Crowns XLS DriveCore 2-serie till en av mina subbar. Ett klass D-slutsteg utan fläkt. I normalläge har den "bara" 2 x 215w/8ohm, 350w/4och och 550w/2ohm. Jag kör den dock som bryggat monosteg och då levererar den 700w/8ohm och 1100 w/4ohm. Framförallt när jag ser på film, får den jobba en del. Men jag har aldrig haft ett enda problem. Tycker man att detta steg är för klent så finns det tre storebröder, varav det största har drygt dubblerade specar. Dvs 2 x 440w/8ohm, osv. De är även prisvärda tycker jag; minstingen (1002) kostar under 3.000 kr och det största (2502) kan man få för strax under 7.000 kr. De låter bra också; jag har testat att köra fullregister och inte reagerat på att det låtit dåligt på något sätt. Och till subben är den en suverän kombination av välljud/effekt/pris.
Calleberg skrev:MichaelG skrev:Jag har inte detaljstuderat alla förslag i tråden, men själv kör jag minstingen i Crowns XLS DriveCore 2-serie till en av mina subbar. Ett klass D-slutsteg utan fläkt. I normalläge har den "bara" 2 x 215w/8ohm, 350w/4och och 550w/2ohm. Jag kör den dock som bryggat monosteg och då levererar den 700w/8ohm och 1100 w/4ohm. Framförallt när jag ser på film, får den jobba en del. Men jag har aldrig haft ett enda problem. Tycker man att detta steg är för klent så finns det tre storebröder, varav det största har drygt dubblerade specar. Dvs 2 x 440w/8ohm, osv. De är även prisvärda tycker jag; minstingen (1002) kostar under 3.000 kr och det största (2502) kan man få för strax under 7.000 kr. De låter bra också; jag har testat att köra fullregister och inte reagerat på att det låtit dåligt på något sätt. Och till subben är den en suverän kombination av välljud/effekt/pris.
Men nog har de väl fläkt alla tre?
Ser så ut på bilden här:
https://www.thomann.de/se/crown_xls_1002.htm
Calleberg skrev:Men nog har de väl fläkt alla tre?
Kraniet skrev:Denna kanske är mer lämplig
2x500W i 4 ohm
https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7309.html
har ju dock fläkt så det beror väl på hur mycket den låter..
annars finns ju xtz
2x420W i 4ohm (dock vid 1% thd, men det bör ju inte va nåt problem)
https://www.xtzsound.eu/edgea2400#!/EDG ... /384957521
music4ever skrev:Kraniet skrev:Denna kanske är mer lämplig
2x500W i 4 ohm
https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7309.html
har ju dock fläkt så det beror väl på hur mycket den låter..
annars finns ju xtz
2x420W i 4ohm (dock vid 1% thd, men det bör ju inte va nåt problem)
https://www.xtzsound.eu/edgea2400#!/EDG ... /384957521
Det är ca 400-500 watt i 8 ohm som jag är ute efter. Och något som är klart, utan fläktar, som kan driva två basar per kanal.
sprudel skrev:Du får nog landa i ett stort Brystonsteg till slut. Tvivlar på genvägarna.
Belker skrev:”Utan fläktar” är nog det svåra här. Olika PA-steg låter väldigt olika från fläktarna. Allt från typ inget till jetmotorn i Inuke. När du dessutom har ett maskinrum kan det inte vara omöjligt att lösa. Om det låter i hela huset, som du säger, kanske du ska kolla att steget inte skapar resonanser/vibrationer i stommen? Kanske det, snarare än själva fläktsuset?
JonasB skrev:Du kanske är ute efter något som kan lämna 800-1000 watt i 4 ohm om du ska ha två basar per kanal? De flesta (inte skitdyra) slutsteg lämnar inte dubbla effekten vid halva impedansen.
MichaelG skrev:Jag har inte detaljstuderat alla förslag i tråden, men själv kör jag minstingen i Crowns XLS DriveCore 2-serie till en av mina subbar. Ett klass D-slutsteg utan fläkt. I normalläge har den "bara" 2 x 215w/8ohm, 350w/4och och 550w/2ohm. Jag kör den dock som bryggat monosteg och då levererar den 700w/8ohm och 1100 w/4ohm. Framförallt när jag ser på film, får den jobba en del. Men jag har aldrig haft ett enda problem. Tycker man att detta steg är för klent så finns det tre storebröder, varav det största har drygt dubblerade specar. Dvs 2 x 440w/8ohm, osv. De är även prisvärda tycker jag; minstingen (1002) kostar under 3.000 kr och det största (2502) kan man få för strax under 7.000 kr. De låter bra också; jag har testat att köra fullregister och inte reagerat på att det låtit dåligt på något sätt. Och till subben är den en suverän kombination av välljud/effekt/pris.
music4ever skrev:sprudel skrev:Du får nog landa i ett stort Brystonsteg till slut. Tvivlar på genvägarna.
Nej tack, tänker inte köpa ett dyrt Bryston för driva lite basar.
MichaelG skrev:Alltså music4ever, jag måste ändå råda dig till att lyssna på Crown XLS DriveCore 2-serien.
shifts skrev:Ok, men det verkar ju inte finnas mycket annat som passar kraven?
Morello skrev:12,4 dB förstärkning - stämmer det verkligen?
Morello skrev:12,4 dB förstärkning - stämmer det verkligen?
music4ever skrev:Tycker Morello skulle bygga basslutsteg med class D. Vore perfekt för Sybarite audio att ha det i produktionslinjen.
Morello skrev:Kom vi inte överens om det heter intrinsikal på svenska?
Morello skrev:Kom vi inte överens om det heter intrinsikal på svenska?
Calleberg skrev:music4ever skrev:Tycker Morello skulle bygga basslutsteg med class D. Vore perfekt för Sybarite audio att ha det i produktionslinjen.
Det kommer nog inte hända. Men om... så skulle du helt säkert hitta nåt fel på det ochså...
music4ever skrev:Tycker Morello skulle bygga basslutsteg med class D. Vore perfekt för Sybarite audio att ha det i produktionslinjen.
Morello skrev:music4ever skrev:Tycker Morello skulle bygga basslutsteg med class D. Vore perfekt för Sybarite audio att ha det i produktionslinjen.
Sybarite audio är "ne plus ultra" och kommer aldrig att förknippas med klass D.
DVD-ai skrev:Jag är känslig mot störande fläktar och annat mög... Så jag förstår dig !
Morello skrev:Många av Audio Research större rörslutsteg har rustade med fläktar - är de tysta nog?
BellsnWhistles skrev:Pris?
music4ever skrev:Verkar som Apollon Audio NC1200SL kan vara intressant.
Elfsberg skrev:https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-q400et-4-channel-class-d-amplifier-purifi-4x400w-4-ohm-p-14452.html
RogerGustavsson skrev:Lennartj har väl en sådan?
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Lennartj har väl en sådan?
Tror det. Läste att Nicke hade problem med idiotdjup infra med den, men det bryr inte jag mig om.
Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
eljulio skrev:Jag har ju också denna Behringer och kan väl inte säga att jag har tänkt så mycket på det. Driver soffsubben bra vad jag vet, men har å andra sidan inte provat något annat.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
Jag gissar på...![]()
#1 Bragging rights
#2 Längre MTBF?
#3 3dB som du nog inte behöver
#4 Mer plats i plånboken!
Nej, trams, fy på mig
Helt Seriöst däremot så finns det inga garantier att dyrare är bättre( det vet du redan såklart så ursäkta manspläijningen), inte heller kan man dra så mycket slutsatser av tillverkarnas specar. Man måste leta efter oberoende mätningar eller mäta själv. Där det brukar skilja är undre gränsfrekvens och prestanda vid full uteffekt och infra/ nedersta oktaven/erna. Om man överdimensionerar så faller delvis argument två men några enstaka har så mycket distorsion vid riktigt låga frekvenser att det nästan är mer än t.ex en väl implementerad BMS 18 tummare. Fläktlöst tenderar snabbt att bli dyrt och fysiskt stort, och även lite svårfunnet för riktigt höga effekter, kan man acceptera fläktar så öppnar sig en värld av möjligheter, och det finns modeller med smart styrning där fläkten inte går förens den behövs, men några som inte har fläkt eller i vart fall tysta sådana låter istället hörbart från spänningsmatningen. osv.
En bra start kan väl vara att leta rätt på mätningar på Behringern och därifrån försöka identifiera ev. förbättringspotential.
Till att börja med verkar det som att du nog "bara" får ur den ca 250W per kanal @4 Ohm & 1% THD
Glebster skrev:Slutade läsa efter "Bragging rights".![]()
Kan bara konstatera att effekten från ett Behringer A800 med enkelhet räcker till mina nuvarande basar och att det sannolikt hänger samman med att jag kör med basreflex som enligt utsago motsvarar runt 3 st slutna lådor (och därmed 1/3 effektbehov?).
music4ever skrev:För 8 eller 12 st basar så blir det en jäkligt massa slutsteg, så nej, den är inte av intresse.
music4ever skrev:Inga fläktar är ett krav.
VintageHiFi skrev:Är det av princip?
Zappa skrev:Tack för tipset Sammel!
David_A skrev:Det låter ju betryggande att höra![]()
Men du körde väl 8 basar totalt, så jag antar 4ohm per element/serie/parallell, 4 basar per monokanal?
I fallet med 2st xls2502 skulle det ge mig ca 960w/bas, vilket kan vara hyfsat i överkant
UnholyRishna skrev:Spännande! Återkom gärna med rapport när du hunnit testa ordentligt.
#!/bin/sh
if [ -z "$1" ]; then
echo Missing YouTube URL
exit 1
fi
file=$(yt-dlp --print filename "$1")
yt-dlp --extract-audio --audio-format flac "$1"
file=$(basename "$file" .webm).flac
sox "$file" --null remix - rate 200 spectrogram -z 60
rm "$file"
music4ever skrev:UnholyRishna skrev:Spännande! Återkom gärna med rapport när du hunnit testa ordentligt.
Jag har testat lite grann och hittills så är jag mycket nöjd. Får leta rätt på lite infralåtar och tokspela lite och se om den stänger av sig. Framförallt så slipper jag fläktljudet!
UnholyRishna skrev:Gött att höra!Är själv lite sugen på att hoppa över till klass D för att driva mina basar, men lite osäker på vad som kan tänkas passa bäst.
Gällande VTV så har de ju tidigare fått kritik för taskig byggkvalitet, men det kanske är något de fixat till nuförtiden?
Berätta gärna mer allteftersom dina tester fortskrider!
music4ever skrev:UnholyRishna skrev:Gött att höra!Är själv lite sugen på att hoppa över till klass D för att driva mina basar, men lite osäker på vad som kan tänkas passa bäst.
Gällande VTV så har de ju tidigare fått kritik för taskig byggkvalitet, men det kanske är något de fixat till nuförtiden?
Berätta gärna mer allteftersom dina tester fortskrider!
Jag var också orolig för byggkvaliteten men jag tycker nog att slutsteget ser riktigt fin ut. Min är lite special då jag ville bara ha två ingångar (vänster/höger) istället för 4 st för 4 kanaler.
David_A skrev:I fallet med Crown borde jag alltså kunna räkna med följande cirkus effekt per element:
xls2502 stereo: ca 310w
xls1002 bryggat: ca 440w
xls1502 bryggat: ca 620w
music4ever skrev:Det finns ett svenskt slutsteg för basmoduler som levererar bra med effekt och som går att lasta ner en hel del vad jag förstår. Vet inte om det är officiellt än men jag har sett bild på en så den finns färdig.
Morello skrev:music4ever skrev:Det finns ett svenskt slutsteg för basmoduler som levererar bra med effekt och som går att lasta ner en hel del vad jag förstår. Vet inte om det är officiellt än men jag har sett bild på en så den finns färdig.
Klass D? Om svar ja, vilka moduler bygger det på?
I-or skrev:Något säger mig att det "svenska" slutsteget kommer att ha ett helt annat pris...
music4ever skrev:I-or skrev:Något säger mig att det "svenska" slutsteget kommer att ha ett helt annat pris...
Så är det. Mitt steg kostade väl dryga 16 000 kr med frakt. Svårt att slå det priset.
music4ever skrev:I-or skrev:Något säger mig att det "svenska" slutsteget kommer att ha ett helt annat pris...
Så är det. Mitt steg kostade väl dryga 16 000 kr med frakt. Svårt att slå det priset.
RogerGustavsson skrev:Fast det steg som music4ever skaffat är ju kraftigare om har fler kanaler för ungefär samma pris.
Morello skrev:music4ever skrev:I-or skrev:Något säger mig att det "svenska" slutsteget kommer att ha ett helt annat pris...
Är det prisbilligt?
David_A skrev:jag tror jag har fått nys samma slutstegförhoppningsvis får jag återkomma om det lite senare. Crown är satt på paus för min del tillsvidare
DVD-ai skrev:Oj!
Vad blev det för någon modell som är så billig ?
Morello skrev:Alltså det svenska.
music4ever skrev:Morello skrev:Alltså det svenska.
Vet inte exakt vad de kommer att kosta men säkert runt det dubbla mot det jag köpte.
RogerGustavsson skrev:Ingen tull och moms på steget du köpte?
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Alltså det svenska.
Vet inte exakt vad de kommer att kosta men säkert runt det dubbla mot det jag köpte.
Hur mycket effekt talar vi om?
I-or skrev:VTV PASCAL L-PRO2S ser ut att vara ett alldeles utmärkt köp - massor av effekt för pengarna och dessutom ingen fläkt, vad jag kan se (PA-prylar drivs mycket hårdare än HiFi-dito och klarar sig därför inte utan fläkt, speciellt eftersom de även måste vara lätta).
I-or skrev:VTV PASCAL L-PRO2S ser ut att vara ett alldeles utmärkt köp - massor av effekt för pengarna och dessutom ingen fläkt, vad jag kan se (PA-prylar drivs mycket hårdare än HiFi-dito och klarar sig därför inte utan fläkt, speciellt eftersom de även måste vara lätta).
eljulio skrev:I-or skrev:VTV PASCAL L-PRO2S ser ut att vara ett alldeles utmärkt köp - massor av effekt för pengarna och dessutom ingen fläkt, vad jag kan se (PA-prylar drivs mycket hårdare än HiFi-dito och klarar sig därför inte utan fläkt, speciellt eftersom de även måste vara lätta).
Grymt pris för den prestandan... Om man har flera basar att driva känns den som en given kandidat. Om den också lämpar sig för toppar vet jag inte.
Zappa skrev:VTV PASCAL L-PRO2S kan vara intressant för mig, givet att den även låter bra i högfrekvensen men där är nog Hypex NCore NCx500 modulerna vassare. Har music4ever provat att köra den med Ino Audio i64s också?
I-or skrev:Detta slutsteg bör nog helst bara användas för basmoduler, högfrekvensdistorsionen är väl hög.
I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
VTV-gökarna erbjuder båda alternativen till mycket konkurrenskraftiga priser:
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-stereo-purifi-audio-1et400a-amplifier/
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-stereo-hypex-nc502mp-ncore-amplifier-500wx2/
Zappa skrev:I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-stereo-purifi-audio-1et400a-amplifier/
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-stereo-hypex-nc502mp-ncore-amplifier-500wx2/
Tackar, ett fyrkanaligt slutsteg med Hypex NC502MP skulle möjligen vara ett smidigt alternativ för mig.
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-four-channel-hypex-nc502mp-ncore-amplifier-500wx4/
I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
eljulio skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
Tackar, ett fyrkanaligt slutsteg med Hypex NC502MP skulle möjligen vara ett smidigt alternativ för mig.
https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-four-channel-hypex-nc502mp-ncore-amplifier-500wx4/
Är nog väldigt kompetent sett till mätningar och de två recensioner jag såg i länken. Se bara upp för värmen. Det stod även om det i manualen.
eljulio skrev:
Detta steg är jag utmärkt nöjd med och det kommer att stanna sin livslängd för att driva äggen. Men hur står sig ovan prestandamässigt som du ser det? Tänker p hela frekvensområdet då: https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-twenty
I-or skrev:eljulio skrev:
Detta steg är jag utmärkt nöjd med och det kommer att stanna sin livslängd för att driva äggen. Men hur står sig ovan prestandamässigt som du ser det? Tänker p hela frekvensområdet då: https://www.holographicaudio.com/produkter/amp-twenty
Holographic Audio AMP Twenty uppvisar låg distorsion precis som alla bättre klass AB-konstruktioner (jag har för mig att vi har sett mer omfattande mätresultat här tidigare på forumet). Purifi 1ET400A (inkl SMPS från Hypex) är helt utan anmärkning för samtliga mätparametrar, medan Hypex NC502MP uppvisar ett fall i frekvensgången om 0,6 dB vid 20 kHz som nämns ovan. Distorsionen är mycket låg i båda fallen över hela det hörbara området även om Purifi ligger lägre.
Den stora skillnaden ligger i att Hypex levererar ungefär 3 gånger så hög uteffekt (ca 5 dB) som Holographic och detta är förstås garanterat hörbart.
eljulio skrev:
5 dB ger högre uteffekt, men varför är det hörbart? Jag missar nog det uppenbara?
Calleberg skrev:eljulio skrev:
5 dB ger högre uteffekt, men varför är det hörbart? Jag missar nog det uppenbara?
JA DET GÖR DU!
eljulio skrev:Jo, att det spelar starkare förstår jag. Tror jag...Jag menar kvalitetsmässigt på återgivningen.
eljulio skrev:Calleberg skrev:eljulio skrev:
JA DET GÖR DU!
Jo, att det spelar starkare förstår jag. Tror jag...Jag menar kvalitetsmässigt på återgivningen.
Zappa skrev:I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
meshuggener skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Purifis och Hypex senaste moduler är mycket bra även om Purifi är strået vassare (och förstås även dyrare). I praktiken klarar man sig nog lika bra eller bättre (eftersom den har något högre uteffekt i 8 och 4 ohm) med Hypex NC502MP som med Purifi 1ET400A förutsatt att man inte störs av ett fall om ca 0,6 dB vid 20 kHz eller ekvaliserar bort detta (den som inte ekvaliserar får förstås alltid skylla sig själv).
Jag köpte först nc500MP moduler men kom på att dom tar för stor plats.
Så jag köpte 3st NC502MP för att bygga ett 6 kanalsteg. Sedan var tanken ett till med 6 kanaler.
Tanken var bas och surround 7.8.6 (i16s+ 12st a2. Idag plus eventuellt 4st a2 till)
Har dock varit för lat för att sätta ihop första steget.
Men kan intyga att 502 modulen låter väldigt bra då jag hört den tidigare på mina i32s.
Samtidigt så låter många slutsteg bra i ett ino rum med ino högtalare.
Kör HA Amp 27 nu som bassteg till infra Y-6 då 2 basmoduler inte är inkopplade.
Calleberg skrev:eljulio skrev:Calleberg skrev:
JA DET GÖR DU!
Jo, att det spelar starkare förstår jag. Tror jag...Jag menar kvalitetsmässigt på återgivningen.
More is more... Som den smakfulle Yngwie skulle sagt.
Och han har såklart rätt. Större är undantagslöst alltid bättre. Du skulle köpt en större Holograph.
Calleberg skrev:Nej, jag kittlar bara din Audiophilia nervosa...
Glebster skrev:Vad hände sådär 1993?
I-or skrev:Med högtalare som har en spänningskänslighet runt genomsnittliga ca 87 dB, 2,83 V, 1 m ska man i mitt tycke helst ha minst 40 V (200 W i 8 ohm) att tillgå i ett normalt rum för att kunna återge rimligt dynamiska fonogram på ett bra sätt. Riktigt högdynamiska inspelningar kräver dock helt andra doningar, både förstärkarmässigt och högtalarmässigt.
Den som mer eller mindre enbart lyssnar på fonogram producerade senare än sådär 1993 klarar sig dock med 50 W.
I-or skrev:Med högtalare som har en spänningskänslighet runt genomsnittliga ca 87 dB, 2,83 V, 1 m ska man i mitt tycke helst ha minst 40 V (200 W i 8 ohm) att tillgå i ett normalt rum för att kunna återge rimligt dynamiska fonogram på ett bra sätt. Riktigt högdynamiska inspelningar kräver dock helt andra doningar, både förstärkarmässigt och högtalarmässigt.
Den som mer eller mindre enbart lyssnar på fonogram producerade senare än sådär 1993 klarar sig dock med 50 W.
eljulio skrev:Jag vet inte vad äggen har för spänningskänslighet, men givet ovan skulle det eventuellt vara relevant med ett kraftfullare slutsteg. Audiofila neurosa har vaknat till liv...
pLudio skrev:eljulio skrev:Jag vet inte vad äggen har för spänningskänslighet, men givet ovan skulle det eventuellt vara relevant med ett kraftfullare slutsteg. Audiofila neurosa har vaknat till liv...
Vilken tur att AMP 23 är nära förestående.
Morello skrev:pLudio skrev:eljulio skrev:Jag vet inte vad äggen har för spänningskänslighet, men givet ovan skulle det eventuellt vara relevant med ett kraftfullare slutsteg. Audiofila neurosa har vaknat till liv...
Vilken tur att AMP 23 är nära förestående.
Vad är det för apparat?
I-or skrev:Hehe, och ännu mer effekt behövs förstås om man ekvaliserar dalar under ca 1 kHz och då börjar även 300 W i 8 ohm att bli i underkant... (Man får dock räkna av någon dB effektmässigt om man utnyttjar basmoduler.)
Lite mer allvarligt så gör ekvalisering av lite mer bredbandiga dalar (ofta SBIR-relaterade) i den övre basen och det undre mellanregistret underverk för återgivningen. Detta är i det fallet det viktigaste skälet till att man behöver både hög verkningsgrad och ordentligt med förstärkareffekt, men även högdynamiska fonogram är förstås roliga att kunna återge korrekt.
I-or skrev:Det är extremt svårt (läs i praktiken omöjligt) för eljulio att att spela sönder sina Bremen 3D8 med musiksignaler, framförallt eftersom det handlar om dubbla diskanter med hög verkningsgrad (termisk överbelastning) men även för att en basmodul hanterar låga frekvenser (mekanisk överbelastning) i det här fallet.
3 dB, d.v.s. en fördubbling, är mitt tycke den minsta effektökning som är värd att kontemplera, men visst kommer det att göra tydligt hörbar skillnad och här kan det finnas skäl att istället titta på VTV med Hypex NC502MP, vilket förutom en högre uteffekt även betingar ett klart lägre pris.
I-or skrev:En mycket måttlig effektökning som inte är värd pengarna. Kylningen räcker säkerligen till i VTV-lådan när det handlar om två kanaler och inte fyra.
music4ever skrev:Min VTV låda har jag känt på en gång och då var den inte varm alls. Ska försöka komma ihåg att testa efter nästa starkspelningssession.
eljulio skrev:Har du beställt från dem? Hur funkade det?
Zappa skrev:I helgen testade jag att använda min bs60x som X-2 och delade vid 80 Hz med miniDSP Flex, men jag föredrar verkligen det snärtiga och kraftfulla ljudet som bs60x ger hos mig. Mitt nuvarande slutsteg ger runt 350 watt i den ungefärliga 4 ohms belastning som pi60 och bs60x utgör tillsammans.
eljulio skrev:Det är alltså denna du pekar på: https://vtvamplifier.com/product/vtv-am ... er-500wx2/
500 watt är onekligen rejält med effekt. Den billigaste versionen med så kallade binding post. Något skäl att ha något annat om det blir aktuellt?
music4ever skrev:eljulio skrev:Har du beställt från dem? Hur funkade det?
Jag beställde direkt från dem. Det gick smidigt utan problem. De fixade även en liten modning på mitt steg utan extra kostnad (från fyra ingångar till två).
music4ever skrev:eljulio skrev:Det är alltså denna du pekar på: https://vtvamplifier.com/product/vtv-am ... er-500wx2/
500 watt är onekligen rejält med effekt. Den billigaste versionen med så kallade binding post. Något skäl att ha något annat om det blir aktuellt?
Binding post är standard kontakter såsom på bilden. Jag tog de, kändes onödigt att lägga pengar på WBT kontakter.
DVD-ai skrev:music4ever skrev:eljulio skrev:Har du beställt från dem? Hur funkade det?
Jag beställde direkt från dem. Det gick smidigt utan problem. De fixade även en liten modning på mitt steg utan extra kostnad (från fyra ingångar till två).
Det verkar vara ett väldigt rimligt slutsteg för basar, och VTV verkar ju ha varit väldigt smidigt att ha och göra med, kul!
Kanske kan bli något sådant någon gång i framtiden.
eljulio skrev:I detta fall är det som ersättare för amp20 som gäller. Topparna (äggen) alltså.
eljulio skrev:Är det här precis samma steg? https://www.soundimports.eu/en/soundimp ... 2-2ch.html
Nästan en tusenlapp billigare då frakt och skatt ingår. 899 Euro. Men jag är lite osäker på om det är exakt samma som sagt.
music4ever skrev:eljulio skrev:I detta fall är det som ersättare för amp20 som gäller. Topparna (äggen) alltså.
Vid vilken frekvens delar du till basarna?
pLudio skrev:eljulio skrev:Är det här precis samma steg? https://www.soundimports.eu/en/soundimp ... 2-2ch.html
Nästan en tusenlapp billigare då frakt och skatt ingår. 899 Euro. Men jag är lite osäker på om det är exakt samma som sagt.
Det är samma NC502MP och det är även https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html för €811,46 med svensk MOMS.
RogerGustavsson skrev:Men om nu Amp 20 är så bra lär väl inget klass-D-steg vara en förbättring?
eljulio skrev:RogerGustavsson skrev:Men om nu Amp 20 är så bra lär väl inget klass-D-steg vara en förbättring?
Enligt flera här på forumet mäter det lika bra som Amp20. Det innebär ju att Amp20 är väldigt bra också, men inte lika kraftfullt. Klass D verkar vara framtiden. I alla fall just nu.
pLudio skrev:eljulio skrev:RogerGustavsson skrev:Men om nu Amp 20 är så bra lär väl inget klass-D-steg vara en förbättring?
Enligt flera här på forumet mäter det lika bra som Amp20. Det innebär ju att Amp20 är väldigt bra också, men inte lika kraftfullt. Klass D verkar vara framtiden. I alla fall just nu.
Du behöver Purifi eller nya Hypex Nilai för att få rak frekvensgång upp till 20 kHz, vilket AMP 20 har (med mycket god marginal).
Zappa skrev:pLudio skrev:eljulio skrev:Enligt flera här på forumet mäter det lika bra som Amp20. Det innebär ju att Amp20 är väldigt bra också, men inte lika kraftfullt. Klass D verkar vara framtiden. I alla fall just nu.
Du behöver Purifi eller nya Hypex Nilai för att få rak frekvensgång upp till 20 kHz, vilket AMP 20 har (med mycket god marginal).
Eljulio kan annars följa I:ors tips genom att justera frekvensgången rak med miniDSP Flex.
eljulio skrev:Zappa skrev:pLudio skrev:Du behöver Purifi eller nya Hypex Nilai för att få rak frekvensgång upp till 20 kHz, vilket AMP 20 har (med mycket god marginal).
Eljulio kan annars följa I:ors tips genom att justera frekvensgången rak med miniDSP Flex.
Det är ju redan gjort.
Zappa skrev:eljulio skrev:Zappa skrev:
Det är ju redan gjort.
Jag menar kompensera för den avrullning som Hypex NC502MP har i diskantområdet.
eljulio skrev:Zappa skrev:eljulio skrev:
Det är ju redan gjort.
Jag menar kompensera för den avrullning som Hypex NC502MP har i diskantområdet.
Men den avrullningen var väl vid 20khz? Relevant?
eljulio skrev:Då är jag med. Ja, det är ju som du skriver busenkelt. Det handlar om en svag höjning på ett par ingreppspunkter i så fall.
Calleberg skrev:Motvilligt kan jag tipsa Eljulio om att börja med den här så är nog "problemet" ur världen...![]()
viewtopic.php?f=10&t=69772
I-or skrev:Samtidigt undrar jag ju hur många som har fastställt att deras frekvensgång i lyssningspositionen är fullständigt konstant upp till 20 kHz innan de byter till en förstärkare som denna.
Zappa skrev:eljulio skrev:Då är jag med. Ja, det är ju som du skriver busenkelt. Det handlar om en svag höjning på ett par ingreppspunkter i så fall.
Ett filter som höjer 0,6 dB vid 20 kHz och har Q-värdet 0,5 funkar nog tillräckligt bra.
eljulio skrev:Calleberg skrev:Motvilligt kan jag tipsa Eljulio om att börja med den här så är nog "problemet" ur världen...![]()
![]()
Det ska jag göra och återkomma.
Vid 15 hörde jag tydligt. Fyller 50 i år så det får väl duga. Problemet i stort sett ur världen alltså.
I-or skrev:eljulio skrev:Calleberg skrev:Motvilligt kan jag tipsa Eljulio om att börja med den här så är nog "problemet" ur världen...![]()
![]()
Det ska jag göra och återkomma.
Vid 15 hörde jag tydligt. Fyller 50 i år så det får väl duga. Problemet i stort sett ur världen alltså.
Som jag skrev i den länkade tråden så hör man oftast betydligt högre frekvenser om ljudtrycksnivån är någorlunda hög. Vid musiklyssning kan det alltså vara av värde med en god högfrekvensutsträckning.
eljulio skrev:music4ever skrev:eljulio skrev:I detta fall är det som ersättare för amp20 som gäller. Topparna (äggen) alltså.
Vid vilken frekvens delar du till basarna?
100Hz (basen)
eljulio skrev:Då är denna beställd nu: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
Bör få hem den till helgen och jag återkommer med intryck. Ska bli mycket intressant att jämföra mot Amp20.
eljulio skrev:Då är denna beställd nu: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
Bör få hem den till helgen och jag återkommer med intryck. Ska bli mycket intressant att jämföra mot Amp20.
music4ever skrev:eljulio skrev:Då är denna beställd nu: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
Varför vill du byta ut Amp20?
RogerGustavsson skrev:Rubriken gäller väl inte riktigt i eljulios fall? För hans del inget basslutsteg utan för den andra änden av spektrumet.
eljulio skrev:RogerGustavsson skrev:Rubriken gäller väl inte riktigt i eljulios fall? För hans del inget basslutsteg utan för den andra änden av spektrumet.
Det stämmer. Och det beror bland annat av omfattande ekvalisering som innebär behov av mycket kraft.
eljulio skrev:Ikväll blir det uppackning!
Wolfie skrev:Tycker också det verkar spännande![]()
Blev det bra?
UnholyRishna skrev:Hej,
Jag vill dock (försiktigt) varna för denna lösning. Jag köpte ett Audiophonics HPA-S600NCX (NCx500) i somras, och detta steg testade och utvärderade jag först som fullrange-steg till mina frontar, och var nöjd med prestandan.
Anledningen till att jag köpte det var dock för att mitt basmodulsteg, ett NAD 208, lagt av (igen) och jag var trött på gamla steg som krånglade stup i kvarten.
Så efter nån månads fullrange-drift så kopplade jag det till mina basmoduler, och satte igång. Jag blev mycket negativt överraskad av prestandan!![]()
Vid högre volympådrag så infinner sig kraftig dist i frekvensområdet under 20-25Hz. Det lät helt enkelt för jäkligt, med en massa övertoner som totalt dominerade ljudet. Jag har testat både med och utan att använda ingångsbuffern i steget. Jämfört med mitt Rotel RB1582mkII så skulle jag uppskatta att Hypex-steget levererar ungefär 5-6 dB lägre ljudstyrka vid sinusvågor med dessa frekvenser, trots att det är specat till 2x300W i 8 Ohm.
Jag har inte gjort några effektmätningar, men disten är så påtaglig att jag anser det helt överflödigt.![]()
Jag använder 4st seriekopplade Peerless XXLS-element i slutna lådor (2/kanal), och den nominella impedansen vid den kopplingen är ca. 6-7 Ohm.
Vet inte säkert vad som är det stora problemet med att försöka köra basdrift med dessa moduler, men nätdelarna verkar definitivt vara en bov i dramat, då de inte klarar av långvariga effektuttag.
För säkerhets skull hade jag nog dock tittat på helt andra moduler om jag skulle testa klass D till basmoduler. Mitt Audiophonics HPA-S600NCX får driva topparna istället.
Mvh,
BellsnWhistles skrev:Jag har tittat lite på VTV:s olika steg och de ser ju onekligen både snygga ut och verkar prisvärda.
Om man vill ha ett steg som även kan fungera tillfyllest som fullregister, är det Hypex NCx500 som gäller då?
VTV har ju en mängd olika varianter både med Hypex, Purify, Pascal....
Och vad är skillnaden mellan NCx500 och NC502mp?
Helst skulle jag vilja ha ett steg med 4 kanaler på minst 400 w/8 Ohm, tittade på detta t.ex.
https://vtvamplifier.com/product/vtv-am ... er-500wx4/
men NC502mp är kanske inte alls samma sak som NCx500 (som t.ex. Zappa verkar väldigt nöjd med fullregister)?
Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:Hej,
Jag vill dock (försiktigt) varna för denna lösning. Jag köpte ett Audiophonics HPA-S600NCX (NCx500) i somras, och detta steg testade och utvärderade jag först som fullrange-steg till mina frontar, och var nöjd med prestandan.
Anledningen till att jag köpte det var dock för att mitt basmodulsteg, ett NAD 208, lagt av (igen) och jag var trött på gamla steg som krånglade stup i kvarten.
Så efter nån månads fullrange-drift så kopplade jag det till mina basmoduler, och satte igång. Jag blev mycket negativt överraskad av prestandan!![]()
Vid högre volympådrag så infinner sig kraftig dist i frekvensområdet under 20-25Hz. Det lät helt enkelt för jäkligt, med en massa övertoner som totalt dominerade ljudet. Jag har testat både med och utan att använda ingångsbuffern i steget. Jämfört med mitt Rotel RB1582mkII så skulle jag uppskatta att Hypex-steget levererar ungefär 5-6 dB lägre ljudstyrka vid sinusvågor med dessa frekvenser, trots att det är specat till 2x300W i 8 Ohm.
Jag har inte gjort några effektmätningar, men disten är så påtaglig att jag anser det helt överflödigt.![]()
Jag använder 4st seriekopplade Peerless XXLS-element i slutna lådor (2/kanal), och den nominella impedansen vid den kopplingen är ca. 6-7 Ohm.
Vet inte säkert vad som är det stora problemet med att försöka köra basdrift med dessa moduler, men nätdelarna verkar definitivt vara en bov i dramat, då de inte klarar av långvariga effektuttag.
För säkerhets skull hade jag nog dock tittat på helt andra moduler om jag skulle testa klass D till basmoduler. Mitt Audiophonics HPA-S600NCX får driva topparna istället.
Mvh,
Bra input, men det finns en recension som antyder andra resultat, men ochså lite krångel initialt.
Ena kanalen skall vara fasvänd internt i det där slutsteget, om man missat det vid monteringen så kan det bli svettigt för spänningsaggregatet.
Du kan kolla det själv men bäst är väl att dra det en vända med Audiophonics först.
UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:Hej,
Mvh,
Bra input, men det finns en recension som antyder andra resultat, men ochså lite krångel initialt.
Ena kanalen skall vara fasvänd internt i det där slutsteget, om man missat det vid monteringen så kan det bli svettigt för spänningsaggregatet.
Du kan kolla det själv men bäst är väl att dra det en vända med Audiophonics först.
Hej,
Har du lust att länka till recensionen, eller berätta var man kan hitta den?
Ett datablad från Hypex själva för den använda nätdelen visar att den tappar kapacitet avsevärt vid långvariga höga effektuttag.
Men jag kan försöka få till en mätning på steget, vilket behövs oavsett om diskussion ska föras med tillverkaren.
Zappa skrev:UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:
Hej,
Ett datablad från Hypex själva för den använda nätdelen visar att den tappar kapacitet avsevärt vid långvariga höga effektuttag.
Men jag kan försöka få till en mätning på steget, vilket behövs oavsett om diskussion ska föras med tillverkaren.
När behövs långvariga höga effektuttag? Komprimerad musik pallar i alla fall inte jag med att spela särskilt starkt.
UnholyRishna skrev:
Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:
Du hittar den där du köpte steget, Audiophonics
https://www.audiophonics.fr/en/products ... -ohm-15456
UnholyRishna skrev:Zappa skrev:UnholyRishna skrev:
Hej,
När behövs långvariga höga effektuttag? Komprimerad musik pallar i alla fall inte jag med att spela särskilt starkt.
Kyrkorgel t.ex. Vill dock reservera för att jag inte vet vad som är orsaken till felet, det behöver ju inte vara nätdelen. Resultatet var dock smärtsamt tydligt. Har förresten även ett NAD 218 som presterar likvärdigt med Rotel RB1582mkII.
Får väl försöka få till en mätning för att kunna se exakt vad som händer.
Som det ser ut nu så förstår jag dock varför Ingvar insisterade på att modifiera modulerna han satte i sitt nya basslutsteg....
UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:
Det är inte samma steg, (HPA-S600NC istället för HPA-S600NCX) och jag hittar ingen länk till mätningar där, utan bara en positiv recension av en kund.
Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:
Det är inte samma steg, (HPA-S600NC istället för HPA-S600NCX) och jag hittar ingen länk till mätningar där, utan bara en positiv recension av en kund.
Rätt steg:
https://www.audiophonics.fr/en/products ... -ohm-17591
Samma lika annat chassi
https://www.audiophonics.fr/en/products ... -ohm-17966
Vad har du för gain?
https://www.audiophonics.fr/en/blog-diy ... fiers.html
UnholyRishna skrev:
Syftar du på vilken gain jag ställt in slutsteget på?
Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:
Se länk ovan.
UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:
Se länk ovan.
Ah, missade den länken. Jag har testat med olika gain-inställningar, då jag ville säkerställa att det inte berodde på att steget överstyrde på ingången. Det påverkade dock inte slutresultatet på något sätt.
Calleberg skrev:UnholyRishna skrev:Calleberg skrev:
Se länk ovan.
Ah, missade den länken. Jag har testat med olika gain-inställningar, då jag ville säkerställa att det inte berodde på att steget överstyrde på ingången. Det påverkade dock inte slutresultatet på något sätt.
0k, vad säger Audiophonics? Nåt är ju katastrofalt fel, det där är inte normalt.
eljulio skrev:Kan det vara något annat än effekten det handlar om? Är inne på Callebergs linje att det är något fel på steget. Borde inte hända.
Calleberg skrev:Strömförsörjningen får det onödigt jobbigt om inte kanalerna jobbar fasvänt mot varandra. Men om fenomenet kvartstår även om man bara kör en kanal så är det inte problemet här.
JonasB skrev:Calleberg skrev:Strömförsörjningen får det onödigt jobbigt om inte kanalerna jobbar fasvänt mot varandra. Men om fenomenet kvartstår även om man bara kör en kanal så är det inte problemet här.
Gäller detta även för SMPS1200?
Calleberg skrev:JonasB skrev:Calleberg skrev:Strömförsörjningen får det onödigt jobbigt om inte kanalerna jobbar fasvänt mot varandra. Men om fenomenet kvartstår även om man bara kör en kanal så är det inte problemet här.
Gäller detta även för SMPS1200?
Vad är det med folk RTFM
Har för mig att det beror på vilken stärkarmodul som ska drivas.
Imperial-Blomman skrev:Calle!
Du har väl Urei steg.
Ja tänkte på tråd titeln
Calleberg skrev:Imperial-Blomman skrev:Calle!
Du har väl Urei steg.
Ja tänkte på tråd titeln
Yes tvenne hårt slående UREI 6290... 2x1200W Bipolära trissor och fyra rejäla trafos.....som brummar som en hel jävla transformatorstation
makesrain skrev:Calleberg skrev:Imperial-Blomman skrev:Calle!
Du har väl Urei steg.
Ja tänkte på tråd titeln
Yes tvenne hårt slående UREI 6290... 2x1200W Bipolära trissor och fyra rejäla trafos.....som brummar som en hel jävla transformatorstation
Upplever du att de ibland spelar överdrivet energiskt och ibland är det istället väldigt mycket svärta?
Calleberg skrev:makesrain skrev:Calleberg skrev:
Upplever du att de ibland spelar överdrivet energiskt och ibland är det istället väldigt mycket svärta?
De är pensionerade sedan ett bra tag. De gick i pension samma år som mina femtontummare. Men när det begav sig så var det mer smärta och blinkande klipplampor än svärta....
makesrain skrev:Calleberg skrev:makesrain skrev:
De är pensionerade sedan ett bra tag. De gick i pension samma år som mina femtontummare. Men när det begav sig så var det mer smärta och blinkande klipplampor än svärta....
Skönt att ha förstärkare som går till 11!
BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Är det Ingvars ord, eller har du kanske tagit till pennan Imperial-Blomman?
Imperial-Blomman skrev:BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Den upmärksamme ser att texten på baksidan e uppåned.
De finns e tanke bakom det.
Å de e ju för att oftast så står förstärkaren dumt till å går kanske inte å få ut så att man kan läsa texten på baksidan.
Hur ofta har inte de hänt att man vill vända uppåner på stärkaren för att kunna läsa texten på baksidan.
Här e de problemet löst
Imperial-Blomman skrev:BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Å de e ju för att oftast så står förstärkaren dumt till å går kanske inte å få ut så att man kan läsa texten på baksidan.
Hur ofta har inte de hänt att man vill vända uppåner på stärkaren för att kunna läsa texten på baksidan.
Här e de problemet löst
Calleberg skrev:Imperial-Blomman skrev:BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Här e de problemet löst
Du kommer snart få reda på vilken/vilka andra förstärkartillverkare som adreserat samma utmaning sedan länge
Imperial-Blomman skrev:Den upmärksamme ser att texten på baksidan e uppåned.
Här e de problemet löst
eljulio skrev:Detta steg köpte jag: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
Och jag hittar absolut inget att klaga på. Skulle förvåna mig storligen om effekten inte skulle räcka till.
BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Morello skrev:BellsnWhistles skrev:https://www.hifikit.se/bpa80v-2-2.html/?fbclid=IwAR1R56h3jv01s2DXEUmXS6WPuSV_zfhDHU3sLlsXDGRQ7wTmZaD5X1_3bxE#horizontalTab2
Insäljande text
Som vanligt i Hifi-branschen saknas relevant mätdata. Prat/bludder biter inte på mig.
genstruktur skrev:eljulio skrev:Detta steg köpte jag: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
Och jag hittar absolut inget att klaga på. Skulle förvåna mig storligen om effekten inte skulle räcka till.
Har du lust att berätta lite mer hur du upplever det?Kör du det i fullregister?
Calleberg skrev:Jag gissar att det trots att det sprinklats lite magiskt ängladamm från INO på dessa moduler så mäter de snarlikt standardmodulerna på de flesta parametrar.
Helt enkelt för att förbättringspotentialen sannolikt är ganska begränsad.
(Men skall man tro texten så har det nog petas lite i både strömbegränsningen och den undre gränsfrekvensen.)
meshuggener skrev:Nc502 MP låter riktigt bra.
Har 6 kanaler(4+2) över som förmodligen ska kopplas in. Kör idag NcX502 till i32s som hade Bryston 14B cubed innan och hypex kommer stanna .
meshuggener skrev:Nej, ursäkta skrev fel. NCx500 ska det vara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster