music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Lennartj har väl en sådan?
Tror det. Läste att Nicke hade problem med idiotdjup infra med den, men det bryr inte jag mig om.
Var det inte något med en trafo på ingången?
Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Lennartj har väl en sådan?
Tror det. Läste att Nicke hade problem med idiotdjup infra med den, men det bryr inte jag mig om.
Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
eljulio skrev:Jag har ju också denna Behringer och kan väl inte säga att jag har tänkt så mycket på det. Driver soffsubben bra vad jag vet, men har å andra sidan inte provat något annat.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Driver sedan några dagar mina basar med 1st Behringer A800-slutsteg som enligt spec ska lämna 2x400W vid fyra ohm, kostar 2.700.- och är fläktlöst. Vad vinner jag på att istället använda dyrare slutsteg som diskuteras i denna tråd?
Jag gissar på...![]()
#1 Bragging rights
#2 Längre MTBF?
#3 3dB som du nog inte behöver
#4 Mer plats i plånboken!
Nej, trams, fy på mig
Helt Seriöst däremot så finns det inga garantier att dyrare är bättre( det vet du redan såklart så ursäkta manspläijningen), inte heller kan man dra så mycket slutsatser av tillverkarnas specar. Man måste leta efter oberoende mätningar eller mäta själv. Där det brukar skilja är undre gränsfrekvens och prestanda vid full uteffekt och infra/ nedersta oktaven/erna. Om man överdimensionerar så faller delvis argument två men några enstaka har så mycket distorsion vid riktigt låga frekvenser att det nästan är mer än t.ex en väl implementerad BMS 18 tummare. Fläktlöst tenderar snabbt att bli dyrt och fysiskt stort, och även lite svårfunnet för riktigt höga effekter, kan man acceptera fläktar så öppnar sig en värld av möjligheter, och det finns modeller med smart styrning där fläkten inte går förens den behövs, men några som inte har fläkt eller i vart fall tysta sådana låter istället hörbart från spänningsmatningen. osv.
En bra start kan väl vara att leta rätt på mätningar på Behringern och därifrån försöka identifiera ev. förbättringspotential.
Till att börja med verkar det som att du nog "bara" får ur den ca 250W per kanal @4 Ohm & 1% THD
Glebster skrev:Slutade läsa efter "Bragging rights".![]()
Kan bara konstatera att effekten från ett Behringer A800 med enkelhet räcker till mina nuvarande basar och att det sannolikt hänger samman med att jag kör med basreflex som enligt utsago motsvarar runt 3 st slutna lådor (och därmed 1/3 effektbehov?).
music4ever skrev:För 8 eller 12 st basar så blir det en jäkligt massa slutsteg, så nej, den är inte av intresse.
music4ever skrev:Inga fläktar är ett krav.
VintageHiFi skrev:Är det av princip?
Zappa skrev:Tack för tipset Sammel!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster