Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:De va e fin beg rig du fått ihop.
Kermit116 skrev:En undran som jag dock haft ibland är om tillräckligt många faktisktianer kan detektera skillnaden mellan Bluesound Node 130 och en Sonos Connect (som man plockar upp för under 1 000 sek) om man lyssnar på musik från NAS.
Kermit116 skrev:Min anläggning ser ut som följer:
...
- Carlsson OA-52.2
...
Beat that!
momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:-
hifikg skrev:Kermit116 skrev:Min anläggning ser ut som följer:
...
- Carlsson OA-52.2
...
Beat that!
Oslagbart.
Men prova rör
momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:- (pengamässigt, det är ju svårt att veta ljudmässigt). Men Jamo D 870, En klassisk Rotel michi RHC10+RHB10, samt Teac drive P500 + dac D-500.
momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:- (pengamässigt, det är ju svårt att veta ljudmässigt). Men Jamo D 870, En klassisk Rotel michi RHC10+RHB10, samt Teac drive P500 + dac D-500.
VintageHiFi skrev:Jag kan få ihop följande:
Steamer: Logitech Squeezebox Touch 700:- (beg Tradera).
Skivspelare: Technics SL-1200 mkII 3500:- (beg Blocket).
CD-Spelare: Sony DVP-S7700 1000:- (Beg Tradera).
Försteg: Sony TA-E9000ES 2000:- (beg Blocket).
Slutsteg: Sony TA-N9000ES 3000:- (beg Blocket).
Högtalare: Audio Pro Avantek Nine 1250:-(beg Blocket).
Sub: Audio Pro Avantek SUB 1100:- (beg Blocket).
Summa: 12550:-
Kermit116 skrev:momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:- (pengamässigt, det är ju svårt att veta ljudmässigt). Men Jamo D 870, En klassisk Rotel michi RHC10+RHB10, samt Teac drive P500 + dac D-500.
Odensbacken. Hm, inte så jättelångt till "På Andra Sidan Skogen" (äger faktiskt en Väderstadsharv köpt i Odensbacken). Och Juanth har närmare dit än till 08:a. Återkom gärna i PM om några lämpliga helger så försöker vi hitta p ngt.
Chris71 skrev:momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:- (pengamässigt, det är ju svårt att veta ljudmässigt). Men Jamo D 870, En klassisk Rotel michi RHC10+RHB10, samt Teac drive P500 + dac D-500.
Det var som 17, jag trodde ju att alla teac drivers stod hos mig, men nu kollade jag och mindes att det är ju P700 som jag samlar på
momotom skrev:Chris71 skrev:momotom skrev:Kul utmaning! Jag faller lite på målsnöret med 100:- (pengamässigt, det är ju svårt att veta ljudmässigt). Men Jamo D 870, En klassisk Rotel michi RHC10+RHB10, samt Teac drive P500 + dac D-500.
Det var som 17, jag trodde ju att alla teac drivers stod hos mig, men nu kollade jag och mindes att det är ju P700 som jag samlar på
Nja, nga verkade hamna hos andra iaf. Jag tror att det är 500:an jag harJag har ju också VRDS T1, jag vet ärligt talat inte skillnaden på dom förutom utseendet. Guldig elegans eller fräsigt studiostuk, båda funkar i min värld!
Helmut skrev:Kanske dags att bjuda in beg hifi butiken på Götgatsbacken/Stockholm som kunde kränga lite beg hifi prylar på mässan. Brukar alltid stanna till och drägla över alla beg hifi prylar som finns i butiken.
Kermit116 skrev:Å jag som trodde jag var unik i att ha hittat bra o billigt.
Vi får hyra två rum på Sheraton nästa gång det är hifimässa f att klara av att administrera shoot-outen.
Jag påstår att jag, i princip, skulle kunna leva resten av livet med min anläggning (m OA-52.2 vet jag) oaktat om ngn hällde hur mycket pengar som helst över mig, är det likadant för alla Er andra?
(Den som är sugen att packa ihop grejorna o komma hit hör av sig i PM.)
Kraniet skrev:Kontrar med Devialet Phantom II 98dB. Ett par för ca 20 000 (eller lägre beroende på hur prutningen går).
Källa är min Iphone som jag redan har. Klart och betalt![]()
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1200998038
Kermit116 skrev:Vem vill inte se Mjölby?! Staden med den i Sverige världsberömda rondellpotatisen (jag åkte ett extravarv första gången). Passerar p E4 någorlunda oregelbundet o bilen har i o f s ofta med sig stereokomponenter av olika slag men ett par 52.2 har en tendens att växa så fort man ska in m dom i bilen. Värsta hindret är nog dock var jag parkerar hustrun under tiden.
Du får nog in Rävarna inom budget m minsta möjliga marginal. Dom blir en intressant match f 52.2.
Zappa skrev:En anläggning med mycket prestanda för blott 3 000 SEK.![]()
Högtalare, Infinity Primus 360, 500 SEK. Dessa kan även ersätta HFLS-1 i paketet ovan.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/boxer_och_hogtalare/1200254420
Test av Infinity Primus 360:
https://www.stereophile.com/content/infinity-primus-360-loudspeaker-measurements
Surroundreceiver med bl a streaming, Denon AVR-X3300, 2500 SEK.
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/hemmabioreceiver_denon_avr_x3300w/1201068003
Kermit116 skrev:Jag förstår inte varför inte hela faktiskt står på kö hos killen i Oskarshamn som säljer en 275:a för 4 000sek:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/ef ... 1201063714
Enda problemet för faktisktianer måste för den ena halvan vara att den inte är klass-D, och för den andra halvan att den är för billig för att "bragga" om.
Kermit116 skrev:Zappa skrev:En anläggning med mycket prestanda för blott 3 000 SEK.![]()
Högtalare, Infinity Primus 360, 500 SEK. Dessa kan även ersätta HFLS-1 i paketet ovan.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/boxer_och_hogtalare/1200254420
Test av Infinity Primus 360:
https://www.stereophile.com/content/infinity-primus-360-loudspeaker-measurements
Surroundreceiver med bl a streaming, Denon AVR-X3300, 2500 SEK.
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/hemmabioreceiver_denon_avr_x3300w/1201068003
Haha, efter att ha sett basmodulerna så inser jag att jag skulle lagt in kriteriet: Hustrun ska inte omedelbart lägga in om skillsmässa!![]()
Nej Henrik, Hon önskar inte fördröja resan fem minuter ens ner till Skåne, blev ett dj-a liv när hon förstod att vi skulle lämna högtalarelement högt upp i bergen i Husqvarna hos Roger Gustavsson vilka senare skulle till Maccis. Vandalorum, loppisar, ja!, men inget relaterat t hifi. Tack o lov behövde hunden en paus i Skillingaryd när jag skulle in till John Larsen.
Zappa:
Högtalarna verkar ju intressanta, men Du kan säkert mer om dom än jag.
Denons AVR-receivers har jag haft min livsranson av. Jag har ägt en marginellt större och marginellt äldre än den 3300 Du länkar till. I tvåkanal så är jag inte det minsta rädd för att inte NAD C275bee hjälper mig i en shoot-out, "den kör åttor runt" Denonen för att citera känd hifiprofil i Trollhättan.
Jag förstår inte varför inte hela faktiskt står på kö hos killen i Oskarshamn som säljer en 275:a för 4 000sek:
Enda problemet för faktisktianer måste för den ena halvan vara att den inte är klass-D, och för den andra halvan att den är för billig för att "bragga" om.
Den som vill ha en introduktion till denna arbetshäst kan läsa här, kraft så det räcker till det mesta och dist på en nivå som gör att man kan börja leta o mäta på annat håll i anläggningen:
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=154
Den som bor i 08:a o ändå är sugen på den där Denonen kan veta att jag "nästan" passerar Hallsta senare idag på em och tisdag eller onsdag em/kväll (kostar en riktigt god röd italienare).
pLudio skrev:Kermit116 skrev:Jag förstår inte varför inte hela faktiskt står på kö hos killen i Oskarshamn som säljer en 275:a för 4 000sek:
Modellnumret slutar inte på en 8:a heller.
VintageHiFi skrev:För att gå riktigt lågbudget som jag ändå skulle kunna var nöjd med, så finns följande i gömmorna.
Dock blir detta en mer komplett anläggning då jag även inkluderat en cd.
CD-Spelare: Pioneer PD-S801 (Tradera 419:-)
Steamer: Logitech Squeezebox Touch (Tradera 700:-)
Förstärkare: Sony SRT-DA1200ES (Tradera 875:-)
Högtalare: Dali 18 mkII (Blocket 2000:-)
Sub: Audio Pro B1-45 (Blocket 450:-)
Summa: 4444:-
Kraniet skrev:Kontrar med Devialet Phantom II 98dB. Ett par för ca 20 000 (eller lägre beroende på hur prutningen går).
Källa är min Iphone som jag redan har. Klart och betalt![]()
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1200998038
Calleberg skrev:Nu hittar jag ju till skogen.
Men spricker redan på Försteg/ Slutstegskombon i ordinarie rigg.
Budgetanläggningen består av Betonghögtalare, sååå.. jag lämnar W/O
Istället sätter jag en flaska GÖS-Whiskey på VintageHiFi
Roger M,
Välkommen till faktiskt.
Det är bara att skicka PM och stuva in i bilen och komma. Med en 3020 som effektförstärkare så ska jag duka upp i ett riktigt stort rum så ska vi nog få den att krokna bredvid 275:an!
Kermit116 skrev:Roger M,
Välkommen till faktiskt.![]()
Det är bara att skicka PM och stuva in i bilen och komma. Med en 3020 som effektförstärkare så ska jag duka upp i ett riktigt stort rum så ska vi nog få den att krokna bredvid 275:an!
Juanth,
Ja, den riggen känner jag igen delarna i och förstår inte varför Du inte satt nöjd med. Du måste nog åka till Hallstahammar och öva!
Möjligen kompenserar 208:an för Toppingens och 52.3:ornas tillkortakommanden jmf m SMSL o 52.2
(3 000 sek f ett par 52.3! Hur gör Du? Har Du hittat nåt äldreboende för audiofiler där Du går o letar?)
Kermit116 skrev:Odensbacken
shifts skrev:Kermit116 skrev:Odensbacken
Utanför ämnet: Det var som fanken. Är uppvuxen i Sköllersta ett stenkast västerut. Det var väl momtom som verkar bo där, men ändå.
juanth skrev:...
Jag kommer säkert att besöka ditt kommande äldreboende.
Kermit116 skrev:Så det kan korva till sig!
Chris71 skrev:Egentligen så har jag ju denna lilla utmaningen i min ficka men chansen att flytta runt på hela den anläggningen är nog ganska liten.
Det har sitt ursprung med att en herre som sålde ett dödsbo efter sin far inte ville dela upp anläggningen då han tyckte att det tog upp för mycket plats i hemmet och trots att han uppskattade att jag informerade att jag var villig att betala hela köpesumman och "bara" ta med högtalarna så insisterades det på att det bara var att packa ihop allt oavsett om han var medveten om att han kunde fått mycket bättre betalt.
Så det här gör att den analoga delen av min budgetanläggning skulle bestå av:
Quad ESL 63 inklusive Gradient subbas moduler
Quad 606 slutsteg till basarna och 306 till panelerna
Technics SL 1500 med en SME 3009 och en shure V15 IV PU
Så det var de första 12000kr,
Det digitala skulle nog få vara en Teac P-700 Driver som köptes för 200kr på Tradera kanske tillsamman med en Marantz HD-DAC1 eller någon annan kul DAC ur samlingarna.
Totalt skulle denna setup ha kostat 16.200kr och vara tämligen välljudande i förhållande till priset.
Strmbrg skrev:Jag fattar nog inte. Vad består "spöandet" i?
Handlar det om att undersöka vilken anläggning under ett visst pris som flest tycker bäst om?
Kermit116 skrev:Strmbrg skrev:Jag fattar nog inte. Vad består "spöandet" i?
Handlar det om att undersöka vilken anläggning under ett visst pris som flest tycker bäst om?
Ingen fara Strmbrg, tillräckligt många andra har fattat.
Strmbrg skrev:Jag fattar nog inte. Vad består "spöandet" i?
Strmbrg skrev:Jovisst! Men snarare: Hur avgör man vem som har lyckats bäst - eller riktigt bra - i denna utmaning?
Zappa skrev:Strmbrg: snygg Ford Thunderbird modell, är det årsmodell 1956?
Strmbrg skrev:Jovisst! Men snarare: Hur avgör man vem som har lyckats bäst - eller riktigt bra - i denna utmaning?
Strmbrg skrev:Det ser ut som att en Quad ESL står och surar under ett skynke.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Det ser ut som att en Quad ESL står och surar under ett skynke.
Alldeles korrekt. De kvalade inte in under 3000 spänn!
Själva har vi en anläggning i vardagsrummet som nog kvalar in prismässigt.
Det är väl egentligen bara högtalarna som kostade något, typ några tusen.
Tror dock inte att den kvalar in ljudmässigt. Ganska muggigt ljud, som det ofta är med gamla lådhögtalare.
Har ett par Sonab OA14 också, men jag har aldrig hajat tjusningen med dem.
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Det ser ut som att en Quad ESL står och surar under ett skynke.
Alldeles korrekt. De kvalade inte in under 3000 spänn!
Okay! Du möblerade om för att få rätt värde på anläggningen?
Så, Quadarna är inte sjukskrivna igen då?
FBK skrev: muggigt ljudDu Strmbrg , den där anläggningen skulle nog en del Faktiskt folk gilla.....ja förstärkaren har ju ett mjukare ljud med lite begränsningar vid upplösning men resten anses ju vara riktigt bra. Snell TypeE är inte hästskit och inte den Denon CD-spelaren heller, så hade du haft en annan förstärkare så hade det låtit annat än "muggigt"
![]()
Jag minns än idag hur Snell:arna lät i butik jämfört emot annat på den tiden.
hifikg skrev:
Gammal bild, handlar om en gammal övning, se länken som Strmgrn furnerat dig.
Kermit116 skrev:AND THE WINNER IS...
Vi har ju inte lyckats få till någon shoot-out så vi vet ju inte riktigt vad som låter bäst av alla de bra och roliga förslag som förts fram.
Att flera av oss kan tänka sig att försöka lära sig den ädla konsten att sitta nöjd med de anläggningar som föreslagits tycker jag är ett gott tecken. Och att gå under budget för att få pengar över till ost och vin tyder på oändlig livsvisdom.
Sammanfattningsvis så har vi alla lärt oss att allt inte behöver vara jättedyrt (även om 22 000 kronor ändå är väldigt mycket pengar för det stora flertalet av oss) för att det ändå ska låta så bra att t o m en faktisktian kan leva med det. Med en smula fantasi och genom att tänka lite utanför den faktisktiga boxen, ex vis Carlsson (menar jag vad jag skriver här??) och Ino så finns det en hel del därute som låter bra.
Alla som orkar lyfta in sina budgetanläggningar i bilen och komma och hälsa på i norra 08:a eller i västra mälardalen är välkomna. Skicka PM.
Grodliga hälsningar
/Kermit
...
Har ett par Sonab OA14 också, men jag har aldrig hajat tjusningen med dem.
...
VintageHiFi skrev:Är tanken spontan träff men någon enstaka "kombattant"eller ska vi samlas lite fler som har möjlighet att ta med sig sina anläggningar.
Även om man inte "vinner" är det ju kul att höra vad man kan få för resultat från vitt skilda anläggningar.
Strmbrg skrev:FBK skrev: muggigt ljudDu Strmbrg , den där anläggningen skulle nog en del Faktiskt folk gilla.....ja förstärkaren har ju ett mjukare ljud med lite begränsningar vid upplösning men resten anses ju vara riktigt bra. Snell TypeE är inte hästskit och inte den Denon CD-spelaren heller, så hade du haft en annan förstärkare så hade det låtit annat än "muggigt"
![]()
Jag minns än idag hur Snell:arna lät i butik jämfört emot annat på den tiden.
Jovisst! Men nu bildar jag mig inte uppfattningar baserat på vad andra tycker. Ej heller baserat på vad andra hävdar.![]()
Men, om de här prylarna klassas som välljudande så har jag några kommentarer och reservationer:
1 Just mina exemplar är defekta.
2 Jag kanske inte begriper vad som de facto är bra.
3 Högtalarna är gravt felplacerade. Alltså, fåtöljen flyttas undan vid spisning.
Ljudet är alldeles för lågupplöst, instängt och simmigt för att jag skall idas lyssna annat än som ren bakgrundsmusik.
Med de renoverade OA14 så är det fnissligt men såklart luftigt. Men maken till onaturligt sceneri och märklig klang har jag sällan hört. Där är Snellarna bättre, men definitivt inte på långa vägar bra.
Så, om detta är bra så undrar jag hur bedömningsgrunderna ser ut.
PS
Har använt annan stärkare i den där anläggningen också. Men både Snell och OA14 har tydligen såpass påtaglig färgning/karaktär att ett skifte av stärkare knappt gör någon skillnad.
hifikg skrev:Budgetanläggning, hmm... Funderar på hur många hushåll som lägger över 20.000 på en ljudanläggning. Någon som har tillgång till radiohandlarnas statistik?
20.000 på en mobil med schysta lurar är nog okej för många, men på en 2-kanals rigg?
dewpo skrev:Jag undrar lite hur en modernt "allt i ett" högtalarpar som Harman Kardon Citation Tower står sig i konkurrensen?
[ Bild ]
JanneX skrev:dewpo skrev:Jag undrar lite hur en modernt "allt i ett" högtalarpar som Harman Kardon Citation Tower står sig i konkurrensen?
[ Bild ]
Det beror nog på hur man lyssnar. Just de där Citation Tower har jag faktiskt lyssnat en del på och för mig och sättet jag vill lyssna på musik har de inte en sportmössa när det kommer till ljudbild, detaljer och dynamik jämfört med det mycket billigare (även om man räknar nypriset) systemet jag använder i vardagsrummet. Däremot är de rent klangligt otroligt behagliga och sköna att lyssna till. Det finns bas, det finns diskant och även om allt är lite Inbäddat i ett lätt syntetiskt skimmer så fattar jag att många skulle charmas. Här på faktiskt är nog förhållandet det omvända men tog man in tio man ifrån gatan och lät dem lyssna till ett system med välrenommerade separata hifi-grejer för 20-25k och sedan ett par Citation Tower hade nog fler än hälften valt de senare... Snyggt, smidigt allt i ett med ett ljud de flesta nog anser är tillräckligt bra..
Rent allmänt känns det lite som att färre och färre faktiskt lyssnar på musik på det viset att man avsätter tid till just det. Det ska alltid låta, får inte vara tyst, men oftast är det något som spelar i bakgrunden medan man gör annat. För det ändamålet är något som det din bild visar överkvalificerat.
Det finns några wifi-högtalare hemma, Urbanears Baggen och Audio pro C10, och för att bara fylla ett utrymme med ljud fixar de det lika bra, eller rent av behagligare och bättre, än hifi-systemen.. Varför ska man då ha en anläggning om det är så man lyssnar på musik?
Så.. Är t.ex Citation Tower bättre? Absolut. För vissa. Men inte för mig och förmodligen inte för dig. Men...och här är väl knäna på biet: Skulle jag vilja ha ett par? Hell yeah..
Chris71 skrev:JanneX skrev:dewpo skrev:Jag undrar lite hur en modernt "allt i ett" högtalarpar som Harman Kardon Citation Tower står sig i konkurrensen?
[ Bild ]
Det beror nog på hur man lyssnar. Just de där Citation Tower har jag faktiskt lyssnat en del på och för mig och sättet jag vill lyssna på musik har de inte en sportmössa när det kommer till ljudbild, detaljer och dynamik jämfört med det mycket billigare (även om man räknar nypriset) systemet jag använder i vardagsrummet. Däremot är de rent klangligt otroligt behagliga och sköna att lyssna till. Det finns bas, det finns diskant och även om allt är lite Inbäddat i ett lätt syntetiskt skimmer så fattar jag att många skulle charmas. Här på faktiskt är nog förhållandet det omvända men tog man in tio man ifrån gatan och lät dem lyssna till ett system med välrenommerade separata hifi-grejer för 20-25k och sedan ett par Citation Tower hade nog fler än hälften valt de senare... Snyggt, smidigt allt i ett med ett ljud de flesta nog anser är tillräckligt bra..
Rent allmänt känns det lite som att färre och färre faktiskt lyssnar på musik på det viset att man avsätter tid till just det. Det ska alltid låta, får inte vara tyst, men oftast är det något som spelar i bakgrunden medan man gör annat. För det ändamålet är något som det din bild visar överkvalificerat.
Det finns några wifi-högtalare hemma, Urbanears Baggen och Audio pro C10, och för att bara fylla ett utrymme med ljud fixar de det lika bra, eller rent av behagligare och bättre, än hifi-systemen.. Varför ska man då ha en anläggning om det är så man lyssnar på musik?
Så.. Är t.ex Citation Tower bättre? Absolut. För vissa. Men inte för mig och förmodligen inte för dig. Men...och här är väl knäna på biet: Skulle jag vilja ha ett par? Hell yeah..
Du kanske skulle slå Petter på Intelligent Sound en signal, de kunde väl trolla fram en 99.000kr högtalare ur ett par Proson med sina filter så han lär ju kunna få de där Dynavoice högtalarna att sjunga som ett par Mingus när handpåläggningen är klar.
JanneX skrev:
Haha.. Ja, men det behövs inte.. Jag tänker att ett par riktigt dyra högtalarkablar löser det behagligt..
hifikg skrev:JanneX skrev:
Haha.. Ja, men det behövs inte.. Jag tänker att ett par riktigt dyra högtalarkablar löser det behagligt..
Glöm inte kabellyftarna!
hifikg skrev:JanneX skrev:
Glöm inte kabellyftarna!
RobotKeso skrev:Sony N80ES 12000kr
Bluesound n130 5500kr
Carlsson OA 116 3000kr
Thorens TD160B mk 2 sme 3009 gratis
Nad 3020 gratis
20500kr sammanlagt.
Det är min huvudanläggning.
Bluesound n130 5500kr
Carlsson OA 116 3000kr
Nad 3020 gratis
20500kr sammanlagt.
JanneX skrev:RobotKeso skrev:Sony N80ES 12000kr
Bluesound n130 5500kr
Carlsson OA 116 3000kr
Nad 3020 gratis
20500kr sammanlagt.
TD160 med SME 3009 gratis??
OA116 för 3k??
Jag tror du vinner tävlingen. Den typen av matjord i fickan skulle man ha...
Kraniet skrev:Ja de där systemen såg alla trevliga och prisvärda ut
JM skrev:Kul tråd! Missat den.
Lyssnat denna anläggning i många år men nu är den nerplockad inför flytt.
Priserna är vad jag har köpt prylarna för och inte dagens priser.
Mina budget anläggningar är inte helt nya utan snarare antika och köptes för många år sedan. Det mesta är inhandlat på Gula Tidningens tid.
Garanterat mycket "slam" men ändå mycket behagligt lättlyssnat ljud. Verkningsgrad på högtalarna > 100 dB.
Över 700 Hz Altec Lansing horn 2 x 511b med 808a driver á 500:-
Basar 4 Altec Lansing 515a á 500:- i gamla Sveriges Radio lådor.
Nachamishi EC-100 aktivt analogt variabelt delningsfilter á 500:-
Dynaco Mk III x 2 o Dynaco stereo 70 1000:- .
Tecnics försteg SU 9070/analog PEQ SH 9020 1000:-
Thorens ?? med SME II med MC 500 :-
Summa: 6000 :-
Billigare anläggning om högtalarna ersätts med ett par Tannoy 15" Golden koaxialhögtalare med passiva filter á 500:-.
Summa: 3500:-
Om anläggningarna spöar trådskivaren kan jag inte bedöma men jag är mycket nöjd med ljudet efter lite PEQ fix.
JM
Bluesound n130 5500kr
Carlsson OA 116 3000kr
Nad 3020 gratis
20500kr sammanlagt.
Waxxarn skrev:NHT 2.9 4000:-
Appletv 4 1000:-
Marantz SR5010 2500:-
Totalt 7500:-
MPE skrev:Kul tråd! Om jag räknar utifrån vad sakerna kostade när de köptes så blir det lustigt nog just 21 700 kr (det kanske är den ultimata summan för en prisvärd hifi-anläggning!?!). Kul också att föregående inlägg hade samma högtalare som jag (och tydligen införskaffade till ett ännu fördelaktigare pris). Här kommer min anläggning:
Högtalare: Nht 2.9 5000kr
Streamer: Yamaha wxc-50 2000kr
Slutsteg: Nad c372 2200kr
CD-spelare/försteg: Audiolab 8200 cdq 6000kr
Vinylspelare: Thorens td-160 1000kr
PU-hus: Nagaoka mp-110 500kr
PU-nål: Nagaoka jp-200 3200kr
RIAA: ifi iphono2 1800kr
Totalt: 21700kr
Kermit116 skrev:RobotKeso skrev:Sony N80ES 12000kr
Bluesound n130 5500kr
Carlsson OA 116 3000kr
Nad 3020 gratis
20500kr sammanlagt.
Den här är giftig, men i detta fall så känner jag min motståndare rätt väl eftersom jag har ett par OA-116 själv. Det ska definitivt dukas uppe i vardagsrummet så att 3020:n kroknar, dist på dist ut i OA-116 gör detta till en easy-peasy!
MEN, det gäller att välja rätt musik så att man avslöjar OA-116's svaga sidor. Jag älskar mina OA-116, med rätt musik så är dom magiska, men det är inte sån musik vi ska spela om RobotKeso kommer på besök. Bring it on!![]()
![]()
ps
Lämna svarven hemma.
ps2
Vore faktiskt mycket intressant att få göra en jämförande lyssning med ett par orginal OA-116 och mina OA-116.SSC2010 (T22-diskanter o b65oa i mellan o bas). Mycket.
Kermit116 skrev:MPE skrev:Kul tråd! Om jag räknar utifrån vad sakerna kostade när de köptes så blir det lustigt nog just 21 700 kr (det kanske är den ultimata summan för en prisvärd hifi-anläggning!?!). Kul också att föregående inlägg hade samma högtalare som jag (och tydligen införskaffade till ett ännu fördelaktigare pris). Här kommer min anläggning:
Högtalare: Nht 2.9 5000kr
Streamer: Yamaha wxc-50 2000kr
Slutsteg: Nad c372 2200kr
CD-spelare/försteg: Audiolab 8200 cdq 6000kr
Vinylspelare: Thorens td-160 1000kr
PU-hus: Nagaoka mp-110 500kr
PU-nål: Nagaoka jp-200 3200kr
RIAA: ifi iphono2 1800kr
Totalt: 21700kr
Du behöver inte räkna med vinylprylarna så där kvalar du lätt in även med min nya lägre ribba.
Yamahan tror jag är riktigt bra för sina pengar, Du verkar ha betalt ungefär halva nypriset. Här på faktiskt finns den diskuterad i en tråd från 2017 och där refereras till en F/E-test hos LTS där man inte kunnat detektera den, vilket man dock kunde med Sonos Connect. Jag har själv en trave Sonos Connect som jag använder och jag ska vara på riktigt bra humör för att kunna höra skillnad på den och mina nyare Bluesound Node 130. MEN en skillnad mellan våra system är att Du använder Dig av Yamahans inbyggda DAC där jag lägger drygt 2tsek på en separat DAC. Skulle kunna ge skillnad.
NAD C272 tror jag är ett mycket bra slutsteg och jag vet inte vad som skiljer detta från C275. C372 är väl ett C272 med integrerad förförstärkare. Antar att vi pluggar in Yamahan rakt in i slutsteget och använder Yaman som försteg. C272 plockar man annars upp för knappt halva priset av ett C275 på torget, tradera o blocket, d v s i princip inga pengar alls. C275 har ju en del fiffigheter som "autosense", vet ej om det gäller för C272, sen har det väl(?) visat sig att NADs äldre prylar kan behöva ngn lödningskunnig. Jag är en bekväm människa och betalar därför gärna ngn krona mer för en C275 för att få peace in mind. Men funkar slutsteget så är det extremt många watt per krona.
Den här kombon, som om jag räknar bort CD-spelare o vinyl, kostar 9 200 sek tror jag blir en riktig match där jag tror det kokar ned till dels preferens vad gäller högtalartyp och hur väl man får den att funka med rummet, dels om kombon Bluesound+SMSL-dac är bättre än Yamahan.
Hur man än ser på det så gissar jag att det här är ett mycket prisvärt system.
MPE skrev:...
Angående dacen i Yamahan så används den inte, utan det är istället dacen i Audiolaben som används. Den agerar för övrigt som kombinerad cd/försteg. NAD C372 är mycket riktigt en integrerad förstärkare, men med delbart för-/slutsteg, och används enbart som slutsteg av mig.
Kermit116 skrev:MPE skrev:...
Angående dacen i Yamahan så används den inte, utan det är istället dacen i Audiolaben som används. Den agerar för övrigt som kombinerad cd/försteg. NAD C372 är mycket riktigt en integrerad förstärkare, men med delbart för-/slutsteg, och används enbart som slutsteg av mig.
Vore jag Du så skulle jag köra in rca-kablar från Yamahan in i en av linjeingångarna på C372 och ta en toslink/coax från Yaman o trycka in i Audiolaben och från den en omgång rca-kablar in i en annan av C372's linjeingångar.
Därefter bjuda in en trave guldöron och undersöka vad som låter bäst. Det har ju, såvitt jag förstår, hänt massor med DAC-chip under senare år och även om Yamahan inte är purung så kan ju dess dac vara mer transparent än Audiolabens. Kostar ju inget att testa och ett bra tillfälle att bjuda hem nördar.
Kermit116 skrev:Waxxarn skrev:NHT 2.9 4000:-
Appletv 4 1000:-
Marantz SR5010 2500:-
Totalt 7500:-
NHT förstår jag anses vara en välljudande högtalare för sina pengar. Kan ingenting själv om denna. Jag är ju en ortoakustisk typ o krängde mina (näst) sista "direktverkande" tidigt i höstas. Vore intressant att lyssna.
Apple-TV tycker jag vore intressant att testa som streamer, har nog ngn sån ligger ngnstans från tiden familjen gemensamt tittade på film p stor-TV, numera tittar alla på sitt o sitter med dator i knät o hörlurar. Blir inga lägereldar a la Hylands Hörna där inte.
Marantz SR5010 är väl någorlunda besläktad med Denons AVR-x41000 som jag haft en gång innan jag sålde t forumkamrat. Litar fullständigt på C275 där.
Prislappen är dock imponerande för ändock rätt nya prylar. Stärker min tes att man kan få bra ljud om vet vad man köper på blocket eller torget.
Waxxarn skrev:Mina 2.9or ersatte OA51.3Dock så har ett par 51.le2 letat sig tillbaka som får hamna i något annat rum
Kraniet skrev:Ja de där systemen såg alla trevliga och prisvärda ut
Kermit116 skrev:Waxxarn skrev:Mina 2.9or ersatte OA51.3Dock så har ett par 51.le2 letat sig tillbaka som får hamna i något annat rum
Både .3 o .LE2 anses ju vara hyggliga varianter. Lyssnat på OA-51.N?
JanneX skrev:...
Detta skulle jag, trots en total om 60kg, kunna tänka mig att plocka med..för även om jag högst troligt inte vinner "bästa ljud" så får ni jäklar i det ligga i om ni ska vinna skönhetstävling en..
För en sådan finns väl...eller..?
Carlssonkult skrev:Sammanfattningsvis kan man säga att första och tredje versionen har tonkurvor som inte är helt lyckade för en top-of-the-line-modell, andra versionen är bäst, och LE-versionen är bra men med en irriterande skavank.
Ted_B skrev:Min anläggning i vardagsrummet ser ut så här:
Förstärkare Nad 375 Bee, 3000 kr
Högtalare Carlsson Oa 52.3, 5000 kr
Streamer Chromecast Audio, 500 kr
Dac Nad D1050, 500 kr
Totalt 9000 kr
Sen finns det en Pioneer DVD 757 som spelar cd's, 700 kr
Skivspelare Technics SL-M1, inte inkopplad eftersom jag behöver en separat RIIA till den men det ska inhandlas.
Ted_B skrev:Min anläggning i vardagsrummet ser ut så här:
Dac Nad D1050, 500 kr
Totalt 9000 kr
Skivspelare Technics SL-M1, inte inkopplad eftersom jag behöver en separat RIIA till den men det ska inhandlas.
Kermit116 skrev:Ted_B skrev:Min anläggning i vardagsrummet ser ut så här:
Dac Nad D1050, 500 kr
Totalt 9000 kr
Hm, jag har ju från tid till annan peppat Ted_B till det ena eller andra köpet så jag borde ha förstått vartåt detta skulle barka.
Streamern har jag inget att andraga emot, är väl mer en fråga om funktionalitet och användargränssnitt så länge som man använder en extern DAC.
375:an är ju i princip en 275:a med integrerat försteg, en mycket användbar manick faktiskt och som paradoxalt ofta är billigare än en 275:a. Oavgjort.
OA52.3. Jag minns dom, inköpta i Eskilstuna och jag hetsade Ted med att om inte han slår till NU så köper jag dom när jag ska till landet några dagar senare, det tog skruv. Som djupt troende carlssonit så hävdar jag ju bestämt att 52.2 är "the real stuff" och att 52.3 är ngt Öhman o Stiftelsen kladdat till, Grafpro/Carlssonkult menar att 52.2 mäter rakare. Jag vet dock dom som på allvar påstår att dom föredrar 52.3 framför 52.2, "det är dom där s-ljuden i Vifan" säger dom o vill inte förstå att det vid en samlad bedömning var så Stig ville ha det. Låt oss vara snälla o kalla valet 52.2/52.3 en smaksak.
DACen. Skulle vara här ngt kan skilja, NADen är långtifrån min SMSL D-6s, som ännu efter ett halvår fortfarande hänger kvar på Amirm's Topp20. Jag tror mig höra skillnader mellan den o min sämsta DAC, SMSL SU-6, och skulle nog kunna detektera NADen vid en jämförande lyssning. Vidare hävdar jag att något positivt hände med upplevelsen av musiken när jag bytte ut SU-6 o stoppade in D-6s, men...
... är den skillnaden värd 10 papp? Tveksam.
Ted_B I think you got me!
/Frog
Maccis skrev:Mitt bidrag till "utmaningen":
Förstärkare: Musical Fidelity A5 (2000kr)
Högtalare: Snell C-IV med Scanspeak 10" (1400kr, köptes med OA58, båda par 2800kr)
Skivspelare: ProJect Debut III (600kr)
= 4000kr
Så saknar CD/Streming och ev bättre nål till skivspelaren.......
Användare som besöker denna kategori: BosseS och 10 gäster