Akta er för NAD T758

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Akta er för NAD T758

Inläggav Kraniet » 2024-09-03 10:07

Vill bara lägga ut en liten varning ang denna hembiomaskin. Har haft den nåt år nu och har ett antal saker jag stör mig på.

Nätverkskontakten(wifi) är inte särskilt stabil vilket påverkar kontakten till spotify connect tex. Ibland "trillar" kontakten ur och man måste starta om stärkaren en eller några gånger innan det kommer igång igen.
Wifit är också via en separat modul och inte integrerad i recievern vilket är lite udda. Kräver att man ansluter mot wifi-modulen (på liknande sätt som till en router) för att konfigurera wifi.

Surroundljudet är "bare bone". Dvs Den spelar det format som den ges och man kan inte tex använda atmos uppmixning av en DD signal, DTSX uppmixning osv.

HDMI kontakten är väldigt känslig. Dels på vilken kabel som används men även känslig för vilken ljudström som används och att ljudsignalen ibland tappas. Då får man växla över på en annan ingång och sedan tillbaka och då är ljudströmmen med igen. Ibland spelas dock ljudet upp distorderat.

Senaste problemet är att en förstärkarkanal nu verkar ge upp. Har ett konstant brus/sprak i en kanal (används nu som surround back). Så man kan ju ha frågor om kvalitén.
Går ju förstås att lösa enkelt genom att använda separat förstärkare.

Positivt är att ljudkvalitet är bra och förstås att den har dirac live vilket jag gillar skarpt.

Jag köpte ju apparaten begagnat men den var som ny och har behandlats väl av förra ägaren (en forummedlem). Men hade jag köpt den från butik och betalt den sortens pengar hade jag inte varit särskilt nöjd.

Summerat kan man säga att NAD inte är lika duktiga vad gäller surroundljud/teknik och att kvalitet verkar tveksam.
Senast redigerad av Kraniet 2024-09-03 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ted_B

Re: Akta er för NAD T758

Inläggav Ted_B » 2024-09-03 10:10

Det är som vanligt med Nad, ganska usel kvalitet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-05 15:06

Ted_B skrev:Det är som vanligt med Nad, ganska usel kvalitet.

Exakt. Bara "skräp" ( :evil: ) mer eller mindre. Har spottat ur sig mycket elände genom åren.

:mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-09-05 16:44

Nåja, lite balans i tråden, tack...

NAD har säkert gjort en och annan misslyckad produkt, men min erfarenhet över drygt 40 år med NAD i olika modeller, t.ex. 3020, 3240PE, 2100, C 275BEE och C 245BEE - så har jag bara positivt att säga om NAD! :)
Jag har också en 5440 CD-spelare från 1989 (35 år!) som jag använder nästan dagligen och den bara går och går. Startar på nolltid och har aldrig strulat! Alla dessa produkter har dessutom alltid varit mycket prisvärda för sin tid och prestanda.

Så att säga att allt från NAD är skräp är väl inte riktigt balanserat?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-09-05 16:59

Det är väl snarast så att det är få som gör hembio bra och NAD är inte en av dem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-09-05 17:06

Säkert sant. Jag var på väg att skriva något i den vägen, men eftersom min erfarenhet av NAD AVR är begränsad ville jag inte killgissa...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-09-06 08:43

Ja deras steroprylar verkar ju fungera nog så bra. Har haft lite nad förut och har varit nöjd med de.

Men när det kommer till avr så märks det att de inte har bakgrunden/erfarenheten. Den Marantz jag hade innan var en väldigt mycket mer förfinad surroundmaskin trots att det va en av de billigare (1608).
Nu när de även går att få med Dirac så är de ju ännu mer intressant.

Nu är ju inte T758 som jag har nån katastrof, bara lite egendomlig i sin realisering. Atmos låter ju dock väldigt trevligt i 7.4.1 när jag spelar 4k blueray.
Mvh
Magnus

Återgå till Köpråd