Vill bara lägga ut en liten varning ang denna hembiomaskin. Har haft den nåt år nu och har ett antal saker jag stör mig på.
Nätverkskontakten(wifi) är inte särskilt stabil vilket påverkar kontakten till spotify connect tex. Ibland "trillar" kontakten ur och man måste starta om stärkaren en eller några gånger innan det kommer igång igen.
Wifit är också via en separat modul och inte integrerad i recievern vilket är lite udda. Kräver att man ansluter mot wifi-modulen (på liknande sätt som till en router) för att konfigurera wifi.
Surroundljudet är "bare bone". Dvs Den spelar det format som den ges och man kan inte tex använda atmos uppmixning av en DD signal, DTSX uppmixning osv.
HDMI kontakten är väldigt känslig. Dels på vilken kabel som används men även känslig för vilken ljudström som används och att ljudsignalen ibland tappas. Då får man växla över på en annan ingång och sedan tillbaka och då är ljudströmmen med igen. Ibland spelas dock ljudet upp distorderat.
Senaste problemet är att en förstärkarkanal nu verkar ge upp. Har ett konstant brus/sprak i en kanal (används nu som surround back). Så man kan ju ha frågor om kvalitén.
Går ju förstås att lösa enkelt genom att använda separat förstärkare.
Positivt är att ljudkvalitet är bra och förstås att den har dirac live vilket jag gillar skarpt.
Jag köpte ju apparaten begagnat men den var som ny och har behandlats väl av förra ägaren (en forummedlem). Men hade jag köpt den från butik och betalt den sortens pengar hade jag inte varit särskilt nöjd.
Summerat kan man säga att NAD inte är lika duktiga vad gäller surroundljud/teknik och att kvalitet verkar tveksam.