Moderator: Redaktörer
JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.
JM
Calleberg skrev:JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.
JM
Utveckla gärna, ämnet är intressant även @eljulio borde vara mycket intresserad.
TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har ett par Jamo D870 som ju redan är aningen diskantstarka, (dessa är kopplade till min HK 990).
Om det är så som ryktet säger om silverplätterade kablar lyfter diskanten så är det kanske bättre att gå på en ren kopparkabel? Är diskantlyftet markant? Har inte möjlighet att låna hem kablar o provlyssna utan köpt kabel stannar sas.
Några tips på hyfsat bra kablar för pengarna, max 100 kronorspänn/metern, gärna billigare då jag behöver 2*5m.
TonyM skrev:Hade ett par klenare kablar tidigare o jag hörde skillnad när jag bytte från snörena till mina Supra 2*2,5. Behöll snörena på till den ena högtalaren, satte på Supra till den andra o växlade via balansvredet vilken högtalare jag lyssnade på. Hörde skillnad, blundade dessutom o då borde det ju kvalificera för ett blindtest!!![]()
![]()
Ted_B skrev:Nu vet jag inte vad TonyM lyssnade på vid testet, men om det var musik så är det ju inte konstigt att det blir skillnad på ljudet från vänster och höger högtalare, det är ju inte samma signal från de båda [emoji2]
Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad
paa skrev:Tänk på att även lite distorsion kan ge lite ljusare klang!
distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad
Nordost![]()
Hjalmar_Branting skrev:distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Nordost![]()
Estetisk
sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.
Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Imperial-Blomman skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Ja å kabellyftare
sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.
VintageHiFi skrev:Imperial-Blomman skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Ja å kabellyftare
Jag måste uppdatera mina egna kabellyftare märker jag, då mina idag endast består av nån ensam dammråtta som fastnat under högtalarkablarna).
TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
Calleberg skrev:JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.
JM
Utveckla gärna, ämnet är intressant även @eljulio borde vara mycket intresserad.![]()
Till Silverfisken ovan... Se över din kontaktering. Även om allt ser bra ut... lossa och kontaktera om. Har du inte rört kontakterna på en dekad lovar jag dig att det kommer låta bättre.
eljulio skrev:Ursäkta mig, hade missat denna tråd. Kablar är jätteviktiga för mig. Särskilt att de är långa nog att räcka fram till högtalarna. Det är viktigt.
eljulio skrev:
Ursäkta mig, hade missat denna tråd. Kablar är jätteviktiga för mig. Särskilt att de är långa nog att räcka fram till högtalarna. Det är viktigt.
sprudel skrev:TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
Det är klart kablar har betydelse. Det finns mängder med skitkablar av olika slag på marknaden, och det finns bättre.
Det bästa du kan göra är att strunta i alla skitnödiga råd från BW och prova själv, det är du som ska lyssna på din setup och ingen annan.
Gör det inte svårare än det är.
sprudel skrev:eljulio skrev:
Ursäkta mig, hade missat denna tråd. Kablar är jätteviktiga för mig. Särskilt att de är långa nog att räcka fram till högtalarna. Det är viktigt.
sprudel skrev:TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
Det är klart kablar har betydelse. Det finns mängder med skitkablar av olika slag på marknaden, och det finns bättre.
Det bästa du kan göra är att strunta i alla skitnödiga råd från BW och prova själv, det är du som ska lyssna på din setup och ingen annan.
distad skrev:sprudel skrev:TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
+1 En del lyssnar bara på andra, en del testar själv. Jag testar själv = vad andra "tycker" betyder liksom inget.
VintageHiFi skrev:distad skrev:sprudel skrev:
+1 En del lyssnar bara på andra, en del testar själv. Jag testar själv = vad andra "tycker" betyder liksom inget.
Dessa kunder som tror på detta hokus pokus är ju perfekta för företagen, kunderna blåser sig själva så att säga.![]()
![]()
TonyM skrev:sprudel skrev:TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
Klart att kablar har betydelse, men tjockleken på högtalarkablar verkar spela mindre eller ingen roll alls vid normala inomhuslängder. På nämnda forum så blir man idiotförklarad om man inte är odelat positiv till allt vad dyra kablar heter..
Tror jag kan behålla mina 2.5mm högtalarkablar...
TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har ett par Jamo D870 som ju redan är aningen diskantstarka, (dessa är kopplade till min HK 990).
Om det är så som ryktet säger om silverplätterade kablar lyfter diskanten så är det kanske bättre att gå på en ren kopparkabel? Är diskantlyftet markant? Har inte möjlighet att låna hem kablar o provlyssna utan köpt kabel stannar sas.
Några tips på hyfsat bra kablar för pengarna, max 100 kronorspänn/metern, gärna billigare då jag behöver 2*5m.
petersteindl skrev:Glöm inte att kyla kabeln till -272 grader C. Då blir den Supra-ledande.
sprudel skrev:TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Jag har ett tips, inte särskilt dyrt heller. Köp 2x1,5 EKK om du behöver längder upp till 4-5 m. Behöver du längre går du på 4x1,5 och korskopplar.
Lika ”ren” koppar som de i exklusiva butiken. När du ändå är inne på att prova nya kablar. Ha så kul.
TonyM skrev:sprudel skrev:TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Jag har ett tips, inte särskilt dyrt heller. Köp 2x1,5 EKK om du behöver längder upp till 4-5 m. Behöver du längre går du på 4x1,5 och korskopplar.
Lika ”ren” koppar som de i exklusiva butiken. När du ändå är inne på att prova nya kablar. Ha så kul.
Har funderat EKK kablar, ett billigt alternativ om jag bara ska testa något nytt. Avståndet till en av högtalarna är ungefär 5 m, till den andra högtalaren är det knappt 1.5 m. Har lärt mig att kablarna ska vara lika långa. Är det möjligt att rulla ihop en EKK kabel, är inte dessa rätt styva i sin konstruktion?
Morello skrev:Rekommenderar en kabel med fler trådar - den ligger snyggare på golvet, fungerar lika bra och medför ej lika stor mekanisk belastning på kontaktdonen.
TonyM skrev:sprudel skrev:TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har funderat EKK kablar, ett billigt alternativ om jag bara ska testa något nytt. Avståndet till en av högtalarna är ungefär 5 m, till den andra högtalaren är det knappt 1.5 m. Har lärt mig att kablarna ska vara lika långa. Är det möjligt att rulla ihop en EKK kabel, är inte dessa rätt styva i sin konstruktion?
Morello skrev:Behåll Supra 2,5 mm2 och förse dem med nya banandon. Vill man inte löda är det bara att anskaffa snabbkopplingsbananer (kallas för "knivbanan" här på forumet) från tex Wago, vilket är en leverantör av kvalitetselektromekanik.
https://se.farnell.com/en-SE/wago/51174 ... derack-GLB
https://se.farnell.com/en-SE/wago/50077 ... derack-GLB
Hjalmar_Branting skrev:Jag har sådana här https://www.staubli.com/global/en/elect ... -xzgl.html
Har även med snabbfäste men kan inte komma på vad de heter, ganska smidiga och kabeln fäster bra, kan vara Phoenix
Morello skrev:En helt vanlig kopparkabel till en tiopotens för högt pris. Det ser ut som att två av ledarna saknar färgmärkning - stämmer det?