Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Zappa » 2022-09-05 15:41

Rydberg skrev:Den här kör jag med, Audioquest Volcano första generationen som jag omterminerat. Fick dem för en spottstyver och köptes av nostalgiska skäl (var väldigt nöjd med Audioquest Caldera som jag hade i början av tvåtusentalet).

Den där kabeln ser ut att vara av styvaste sorten, en sådan du får brottas lite med. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-05 16:12

Den är uppbyggd av flera isolerade men olika tjocka kablar - AQ är en av de värre skojarna i branschen faktiskt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 16:29

AQ - Anaconda Quest?

anaconda wrestling.jpg
anaconda wrestling.jpg (232.03 KiB) Visad 2359 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-09-05 16:45

:mrgreen:

Min 2 * 1 mm2 kabel är lite enklare att hantera. :)

Liten, vit orm.jpg
Liten, vit orm.jpg (115.27 KiB) Visad 2344 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-09-05 16:51

I-or skrev:Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.

Några testdeltagare tyckte sig höra skillnad under öppna förhållanden, men detta ändrade sig snabbt under blinda. Man kan knappast påstå att detta är kontroversiellt vetenskapligt sett, heller. Frågan är avgjord sedan mycket länge.

Man behöver således i praktiken inte mäta någonting (annat än för medvetet knasiga kablar med filterverkan), lite kunskap om dimensioner, käll- och lastimpedanser i kombination med huvudräkning räcker bra.

Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig, jag har några par som jag kört i olika perioder, upplever alltid samma saker vid byte, högst otroligt att förväntanseffekterna skulle vara så intakta över lång tid och det faktum att jag är precis likgiltig med vilken jag föredrar.
Har du studerat förväntanseffekter förresten?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-05 16:51

Zappa skrev::mrgreen:

Min 2 * 1 mm2 kabel är lite enklare att hantera. :)

Liten, vit orm.jpg

Jag skulle känna mig som hemma om jag höll i den där. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-05 17:14

Zappa skrev:
Rydberg skrev:Den här kör jag med, Audioquest Volcano första generationen som jag omterminerat. Fick dem för en spottstyver och köptes av nostalgiska skäl (var väldigt nöjd med Audioquest Caldera som jag hade i början av tvåtusentalet).

Den där kabeln ser ut att vara av styvaste sorten, en sådan du får brottas lite med. :)

Audioquest Caldera var också min favvo kabel förr. :) Brukar kosta runt 3000kr numera begagnat.
Och nu har juanth fått ca:4.8 meter EKK av mig. Har kvar 7 meter som ska användas någon gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 17:23

Goldfinger skrev:
I-or skrev:Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.

Några testdeltagare tyckte sig höra skillnad under öppna förhållanden, men detta ändrade sig snabbt under blinda. Man kan knappast påstå att detta är kontroversiellt vetenskapligt sett, heller. Frågan är avgjord sedan mycket länge.

Man behöver således i praktiken inte mäta någonting (annat än för medvetet knasiga kablar med filterverkan), lite kunskap om dimensioner, käll- och lastimpedanser i kombination med huvudräkning räcker bra.

Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig, jag har några par som jag kört i olika perioder, upplever alltid samma saker vid byte, högst otroligt att förväntanseffekterna skulle vara så intakta över lång tid och det faktum att jag är precis likgiltig med vilken jag föredrar.

I mitt fall var det så att jag före lyssningstesten inte hade någon uttalad uppfattning, därav mödan med att försöka finna svar. Jag kunde endast notera att ingen av deltagarna kunde höra skillnad trots att det var några stycken som hade varit ganska säkra på att de skulle klara det. Det var först senare, efter förvärvande av erforderliga fysikaliska och psykoakustiska kunskaper, som det hela framstod som uppenbart.

Har du studerat effekterna av öppna test och problemen med frånvaro av statistisk utvärdering, d.v.s. lyssna-och-tyck?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-09-05 17:43

I-or skrev:
Goldfinger skrev:

I mitt fall var det så att jag före lyssningstesten inte hade någon uttalad uppfattning, därav mödan med att försöka finna svar. Jag kunde endast notera att ingen av deltagarna kunde höra skillnad trots att det var några stycken som hade varit ganska säkra på att de skulle klara det. Det var först senare, efter förvärvande av erforderliga fysikaliska och psykoakustiska kunskaper, som det hela framstod som uppenbart.

Har du studerat effekterna av öppna test och problemen med frånvaro av statistisk utvärdering, d.v.s. lyssna-och-tyck?

Av de tester jag gjort har jag funnit en synergi mellan öppen och blind test, alltså samma skillnader jag upplevt blint har jag samtidigt upplevt öppet, däremot har skillnaden upplevts starkare vid den öppna lyssningen, testen gjordes på elektronik, utfallet fick mig att fundera på om känsligheten sjunker vid blind lyssning eftersom hjärnan samtidigt processar vilket alternativ man egentligen lyssnar på, A eller B?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 18:21

Det är en teori som bl.a. Stereophiles John Atkinson brukar anföra när han och de andra recensenterna misslyckas med att detektera skillnaden mellan diverse apparater, kablar m.m. Stressen vid testsituationen och det för dem okända systemet påstås alltså medföra att deras känslighet minskar. Dock är det så att när den mer skeptiske Keith Howard har låtit recensenterna testa preparerade ljudfiler för avslappnad lyssning i hemmet helt efter egna preferenser, så har de misslyckats likafullt (naturligtvis utan att medge att de inte kunde höra skillnad, något annat vore rent sensationellt för yrkesmänniskor som lever just på att höra skillnad överallt och hela tiden).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-09-05 18:33

Jag kan inte säga så mycket om vad andra pysslar med eftersom jag inte är där, jag ser hellre till mina egna iakttagelser där jag själv är inblandad, det är det som betyder nåt, iaf i såna här sammanhang.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-05 19:11

Morello skrev:Nej, det kommer man inte att göra eftersom kablar inte uppvisar artefakter/distorsion som är i närheten av att vara hörbara.
Mot bakgrund av att detta är känd vetenskap sedan åtskilliga decennier är det knappast förvånande att det till dags dato inte finns något vetenskapligt blindtest av elektriskt ekvivalenta kablar med positivt utfall att hänvisa till.

Det är den lilla viktiga reservationen, elektriskt ekvivalenta. Det är inte alla kablar, så...... :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-05 19:12

Nej, men det är ytterligt lätt att fastställa om så är fallet och toleransen kan vara ganska grov.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-05 20:07

sprudel skrev:Det är den lilla viktiga reservationen, elektriskt ekvivalenta. Det är inte alla kablar, så...... :)

Som tur är, är det jävligt enkelt att kolla det om man absolut måste. Om man inte tycker att en okulärbesiktning räcker behöver man bara mäta kabelns faktiska impedans :)
Eventuella ljudpåverkande egenskaper kommer då framgå klart som korvspad.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-05 20:12

Morello skrev:I vilket avseende skulle det vara en fördel?

Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2022-09-05 20:33

KarlXII skrev:
Morello skrev:Bananer med snabbkoppling tycker jag hör hemma i laboratoriet; i en långtidsinstallation löder man, förstås.

Otänkbart! Lödtennet ger hörbara artefakter i sibifjanterna. Låter ungefär såhär: "flussssssss".

Note to self; Ska aldrig skoja om kablar igen
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-05 22:25

paa skrev:
Morello skrev:I vilket avseende skulle det vara en fördel?

Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.

Om vi bortser från rent känslomässiga aspekter - i vilket avseende är det en fördel?

(För övrigt är penetrationsdjupet vid 20 kc/s i storleksordningen millimeter.?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-09-05 22:29

För tillfället är det stora problem med kablar.

Nu är det Putinljud i kablarna. :wink: :|
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-05 22:47

Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar! :mrgreen:

CF5C2415-0B2E-41B0-AE3C-0E9687AA30D4.png
CF5C2415-0B2E-41B0-AE3C-0E9687AA30D4.png (201.07 KiB) Visad 2132 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-05 22:49

Kan vi få en bild på dina kablar Morello? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-05 22:58

sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!

Bilagan CF5C2415-0B2E-41B0-AE3C-0E9687AA30D4.png finns inte längre

Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätning :) men hur lång var sladden tro?
8tc_chart.png
8tc_chart.png (47.29 KiB) Visad 2125 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 23:02

paa skrev:Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.

Nej, det stämmer inte. Skinneffekten är knappt märkbar vid audiofrekvenser eftersom penetrationsdjupet upptar större delen av tvärsnittet för normala dimensioner. Något tiotal mikrometer av kopparoxid på ytan kommer inte att ge någon märkbar påverkan eftersom i det närmaste all ström passerar genom kopparen (Ohms lag).

Nedan ser vi strömtätheten vid 20 kHz med en strömstyrka om 1 A för en dubbelledare om drygt 1 mm2. Beloppet för strömtätheten i centrum av ledaren är ca 69 % av maxvärdet i kanten och hela ledaren bidrar påtagligt till ledningsförmågan, trots att det handlar om 20 kHz. För låga frekvenser är naturligtvis strömtätheten konstant över tvärsnittet.

dubbelledare2.png
dubbelledare2.png (60.38 KiB) Visad 2123 gånger

Om oxid på ytan av ledaren hade någon påtaglig inverkan skulle man aldrig kunna mäta ett distorsionsgolv för höga frekvenser runt -100 dB (0,001 %) för effektförstärkare eftersom kablarna till mätsystemet, vilka i princip utan undantag är av enklast möjliga typ (ingen skulle drömma om att vid så pass låga frekvenser tramsa på audiofilmanér i ett labb), skulle påverka mätningen.
Senast redigerad av I-or 2022-09-05 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-05 23:36

Calleberg skrev:
sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!

Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätning :) men hur lång var sladden tro?
8tc_chart.png

Längden är i fötter, en sådan, är en fot.

Mer mätningar

https://www.normanaudio.com/wp-content/ ... le-8TC.pdf

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-05 23:46

I-or skrev:
paa skrev:Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.

Nej, det stämmer inte. Skinneffekten är knappt märkbar vid audiofrekvenser eftersom penetrationsdjupet upptar större delen av tvärsnittet för normala dimensioner. Något tiotal mikrometer av kopparoxid på ytan kommer inte att ge någon märkbar påverkan eftersom i det närmaste all ström passerar genom kopparen (Ohms lag).

Nedan ser vi strömtätheten vid 20 kHz med en strömstyrka om 1 A för en dubbelledare om drygt 1 mm2. Beloppet för strömtätheten i centrum av ledaren är ca 69 % av maxvärdet i kanten och hela ledaren bidrar påtagligt till ledningsförmågan, trots att det handlar om 20 kHz. För låga frekvenser är naturligtvis strömtätheten konstant över tvärsnittet.

dubbelledare2.png

Om oxid på ytan av ledaren hade någon påtaglig inverkan skulle man aldrig kunna mäta ett distorsionsgolv för höga frekvenser runt -100 dB (0,001 %) för effektförstärkare eftersom kablarna till mätsystemet, vilka i princip utan undantag är av enklast möjliga typ (ingen skulle drömma om att vid så pass låga frekvenser tramsa på audiofilmanér i ett labb), skulle påverka mätningen.

Intressant att strömmen delvis går utanför ledarna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 23:53

Calleberg skrev:
8tc_chart.png

Ca 2,5 meter dubbelledare. Hela diagrammet är dock medvetet vilseledande eftersom man måste ställa kabelimpedansen i relation till lastimpedansen, vilken är ca 20-100 gånger större än för den enkla kabeln och med en lastimpedans (vi försummar förstärkarens utgångsimpedans) om 4 ohm skulle man se en närmast frekvensoberoende impedans om ca 4,04 ohm för 14 AWG respektive 4,01 ohm för 8TC.

Inte speciellt mycket att bråka om.
Senast redigerad av I-or 2022-09-06 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-05 23:55

paa skrev:Intressant att strömmen delvis går utanför ledarna.

Var gör den det?

(Det blå fältet gäller som synes 0-0,635 MA/m2 för att man bättre ska utnyttja färgskalan. Utanför ledarna är strömtätheten naturligtvis noll. Jag skalar gärna om diagrammet om herrn har svårt att förstå det.)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-06 00:03

En Klassiker :) Jag har hört någon fetare Kimber som lät väldigt bra när vi testade kablar för nästan 20 år sedan på Hififorum. Jämför den emot något som rekommenderas här :!: 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-06 07:54

Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-06 08:14

I-or skrev:
paa skrev:Intressant att strömmen delvis går utanför ledarna.

Var gör den det?

(Det blå fältet gäller som synes 0-0,635 MA/m2 för att man bättre ska utnyttja färgskalan. Utanför ledarna är strömtätheten naturligtvis noll. Jag skalar gärna om diagrammet om herrn har svårt att förstå det.)

De olika koncentriska linjerna och färgskiftningarna ger en synvilla att de purpurfärgade områdena mitt emot varann buktar ut lite, men jag ser nu när jag förstorar ordentligt att de inte gör det. Men vad visar alla de linjer som går utanför ledarna? Är det ett elektromagnetisk fält?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-06 09:00

Morello skrev:

Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!

Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa. :mrgreen:

Varför redovisar du inte vilka kablar du själv använder?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi