Moderator: Redaktörer
Chris71 skrev:Jag har inte gjort slut med fysiskt media så hos mig snurrar det på fler olika ställen.
Som apparat gillar jag de Oppo jag använder för filmtittning.
Denons DVD 3930 har pensionerat som filmvisare och är stadiga cd-spelare med lite för lång startup tid men annars som en pansarvagn.
De absoluta favoriterna som inte byts ut någonsin är ett antal Teac VRDS av modell P700 och 20, helt fantastiska drivers som behöver en ny rem och lite fett vart 20:e år och sen tuffar de på, med lite olika DACar så kan man ju njuta precis vilken era av omvandling som passar smaken.
tyvärr finns ingen av dessa att klämma på i affären, men i fallet med TEAC är jag rätt säker på att om man köper en begagnad så gör man inte bort sig.
Bill50x skrev:Spelar själv på en Linn Ikemi, en underbar spelare. Känns otroligt gedigen att handha. Man brukar hitta sådana för runt 5 tusen. Ser inte mycket ut för världen bara en kvadratisk svart låda (finns i silver men sällsynt) med en display och några knappar. Låter väldigt bra, behövs knappast någon extern DAC.
[ Bild ]
/ B
avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).
Den är stabilt byggd och går att få till bra priser.
(kostade 20000 ny eller nåt)
RJohan skrev:Linn CD 12:
[ Bild ]
Framsidan är ännu snyggare!
Naim? Njaa... Jag har haft både CDS och CDSII, en del idiotproblem kring den lösa pucken som sänker kvalitetsintrycket betydligt. Förresten hade de ingen digitalutgång.
RJohan skrev:Linn CD 12:
[ Bild ]
Naim? Njaa... Jag har haft både CDS och CDSII, en del idiotproblem kring den lösa pucken som sänker kvalitetsintrycket betydligt. Förresten hade de ingen digitalutgång.
Chris71 skrev:Det jag gillar med TEAC är att man får precis det som alla andra skryter med utan extra krångel.
Froggy skrev:Maskiner för professionellt bruk kanske? Radio Studios? De är väl konstruerade för att hålla mekanisk och vara reparaperbara ?
Morello skrev:avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).
Kvaliteteskänslan är i praktiken oöverträffad! Helt jämförbar med exempelvis Accuphase CD-spelare.
Kraniet skrev:Rotel Michi ser ju också rejäl ut. 23,5 kg![]()
[ Bild ]
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rot ... ng=1&gQT=1
avr7000 skrev:Oppo bd105 är som sagt oxå trevliga.
avr7000 skrev:Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 10ae.shtml
Annars är ju pioneer 668 för de pengar de går för idag svårslagna pris/kvalitet.
Oppo bd105 är som sagt oxå trevliga.
-har båda dessa.
distad skrev:Jag tror Denon är bra och det är bara åka till klubben och fingra på en. Men den där Teac:en som du lade upp bild på låter som ett tröskverk när man öppnar släden.... om jag minns rätt då jag såg den i en någon video. En CD-spelare för 30 papp ska släden ha lite känsla och inte låta som på en 3-tusen kronors maskin, *tycker jag*
gflar skrev:Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
Jag har handlat av han för nått år sedan, trevlig kille.
gflar skrev:avr7000 skrev:Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.
Annars är ju pioneer 668 för de pengar de går för idag svårslagna pris/kvalitet.
-har båda dessa.
Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
Patrik_B skrev:distad skrev:Jag tror Denon är bra och det är bara åka till klubben och fingra på en. Men den där Teac:en som du lade upp bild på låter som ett tröskverk när man öppnar släden.... om jag minns rätt då jag såg den i en någon video. En CD-spelare för 30 papp ska släden ha lite känsla och inte låta som på en 3-tusen kronors maskin, *tycker jag*
Hifiklubben har inga Denon cd-spelare hemma i Uppsala (vad jag har sett).
Och pris och utseende fick mig att tro att Teac-spelaren skulle kännas lyxig. Men tydlig inte. Därav denna tråd!gflar skrev:Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
En DCD-2880AR och en DCD-1500AE? Jag har sett dom återkomma på både Tradera och på Hifitorget. Har funderat på någon av dom men vi pratar även här om 15-20 år gamla spelare.
Jag saknar verkligen ett modernt alternativ som motsvarar t.ex. en Sony CDP-XB930Q. Dvs, en relativt billig (kostade 4000 ny) och ändå väldigt stabilt byggd cd-spelare.![]()
[ Bild ]
distad skrev:Patrik_B skrev:distad skrev:Jag tror Denon är bra och det är bara åka till klubben och fingra på en. Men den där Teac:en som du lade upp bild på låter som ett tröskverk när man öppnar släden.... om jag minns rätt då jag såg den i en någon video. En CD-spelare för 30 papp ska släden ha lite känsla och inte låta som på en 3-tusen kronors maskin, *tycker jag*
Hifiklubben har inga Denon cd-spelare hemma i Uppsala (vad jag har sett).
Och pris och utseende fick mig att tro att Teac-spelaren skulle kännas lyxig. Men tydlig inte. Därav denna tråd!gflar skrev:Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
En DCD-2880AR och en DCD-1500AE? Jag har sett dom återkomma på både Tradera och på Hifitorget. Har funderat på någon av dom men vi pratar även här om 15-20 år gamla spelare.
Jag saknar verkligen ett modernt alternativ som motsvarar t.ex. en Sony CDP-XB930Q. Dvs, en relativt billig (kostade 4000 ny) och ändå väldigt stabilt byggd cd-spelare.![]()
[ Bild ]
Sony CDP-XB930Q. tycker "jag" att du ska hoppa. Jag har haft en och den låter inte så bra. Men viss känslan är kvalité är det i den. Du har fått många fina förslag, men jag hade gått på Meridian som jag lade upp där allt är kvalité och den hade ju fått ny laser så den kommer funka länge igen.
VintageHiFi skrev:distad skrev:Patrik_B skrev:Hifiklubben har inga Denon cd-spelare hemma i Uppsala (vad jag har sett).
Och pris och utseende fick mig att tro att Teac-spelaren skulle kännas lyxig. Men tydlig inte. Därav denna tråd!
[ Bild ]
Sony CDP-XB930Q. tycker "jag" att du ska hoppa. Jag har haft en och den låter inte så bra. Men viss känslan är kvalité är det i den. Du har fått många fina förslag, men jag hade gått på Meridian som jag lade upp där allt är kvalité och den hade ju fått ny laser så den kommer funka länge igen.
Hur den låter är ju rätt ointressant, då man lämpligtvis använder den som transport om man inte är nöjd med ljudet från spelarens interna DAC.
Läser man i ursprungsposten är ju även TS inne på det spåret. Maxpriset enligt TS är mellan 5-10k då får man in en hyfsad ny DAC i priset med.
VintageHiFi skrev:Jag har rätt många CD/DVD maskiner.
Sonys ES serie har jag ett antal av majoriteten känns mycket välbyggda.
Denon har jag några av deras större DVD spelar känns välbyggda men inte i klass med Sonys ES maskiner.
Jag har Pioneer maskiner DV-757ai / DV-868avi / DV-989avi de 2 första känna vänligt lika men 989 ett litet snäpp upp.
En annan maskin i samlingen som är lite trevlig är MicroMega Duo den är toppmatad känns stabil & fin.
distad skrev: Jag får intrycket att han vill ha något som är välbyggt och låter bra = Meridian.
sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Jag har rätt många CD/DVD maskiner.
Denon har jag några av deras större DVD spelar känns välbyggda men inte i klass med Sonys ES maskiner.
Jag har Pioneer maskiner DV-757ai / DV-868avi / DV-989avi de 2 första känna vänligt lika men 989 ett litet snäpp upp.
En annan maskin i samlingen som är lite trevlig är MicroMega Duo den är toppmatad känns stabil & fin.
Sony ES är fina, men låter inte så bra enl mig.
Meridian spelare är snygga, stabilt byggda och BRA ljudmässigt.
Tex Meridian 506, kolla videon vid 5min20s
https://www.youtube.com/watch?v=BirzUL5XUsw
VintageHiFi skrev:sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Jag har rätt många CD/DVD maskiner.
Jag tänkte precis som i inlägget ovan när jag svarade Distad att ljudet löser man med en separat ny DAC.
distad skrev:RJohan skrev:Linn CD 12:
[ Bild ]
Har du problem att hantera en puck ? Jag hade inte det och kvalitets känslan i släden är 100% Ingen skranglighet här inte.
RJohan skrev:distad skrev:RJohan skrev:Linn CD 12:
[ Bild ]
Har du problem att hantera en puck ? Jag hade inte det och kvalitets känslan i släden är 100% Ingen skranglighet här inte.
Vilken exakt modell hade du? CDS och CDSII hade ingen 'släde'.
sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Jag har rätt många CD/DVD maskiner.
distad skrev:RJohan skrev:distad skrev:Har du problem att hantera en puck ? Jag hade inte det och kvalitets känslan i släden är 100% Ingen skranglighet här inte.
Vilken exakt modell hade du? CDS och CDSII hade ingen 'släde'.
CD5 Helt underbart handhavande. Och att den sedan lät bra ovanpå det, var ju en bonus.
sportbilsentusiasten skrev:En Linn Ikemi kan man lyfta i släden. Superstabil och viner bara lite lätt då den åker ut/in. Och det går snabbt.
Osar kvalitet. Ingen puck att strula med.
Kolla från 6:30 (tog första bästa video...)
Linn Ikemi cd player HDCD 24bit 192KHz 44.1 TOP HI-FI HI-END [2^parte]
https://www.youtube.com/watch?v=oh67Crlf8Yc
distad skrev:sportbilsentusiasten skrev:En Linn Ikemi kan man lyfta i släden. Superstabil och viner bara lite lätt då den åker ut/in. Och det går snabbt.
Och den låter bra också.
sportbilsentusiasten skrev:En Linn Ikemi kan man lyfta i släden. Superstabil och viner bara lite lätt då den åker ut/in. Och det går snabbt.
gcs skrev:Jag skulle vilja ha en CD spelare med inbygd HDCD avkodare.
Kalle G skrev:Jag har Yamaha cdx1100 som väger in på14kg. Slår ett slag för den. Dock några år på nacken nu.
RogerGustavsson skrev:Varför denna fixering på CD-spelarens vikt? Denna kanske då duger om det är det som spelar roll? https://www.stereophile.com/content/jay ... -transport
RogerGustavsson skrev:Den undre bilden visar inte den som Stereophile testade, den verkar ha hög upplevd fysik kvalitet. Jag bara undrar vad vikten har med ljudåtergivningen att göra eftersom många verkar fixerade vid den? En vettig avläsare väger inte tiotals kilon.
RogerGustavsson skrev:Bara att backa en sida i tråden och det talas vikter.... Meridian 588 är 20-25 år gamla, Linn Ikemi likaså. Hoppas att de är reparationsvänliga till vettiga priser.
RJohan skrev:... och sen är det ändå fjärrkontrollen som lägger av först.
Morello skrev:YAMAHA CDX-1100: 2 x PCM56P-K - YM3404 / YM3619
Låter som en ganska påkostad, ehuru ålderstigen maskin.
Dåförtiden var PCM56 en mycket högpresterande DAC:
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm56 ... e.com%252F
distad skrev:RJohan skrev:... och sen är det ändå fjärrkontrollen som lägger av först.
Den fjärren är ju som en pansarvagn, dvs helt suverän. Sedan kan du rikta den åt vilket håll som helst och spelaren lyder. Inget prickskytte där inte...Det verkar vara en enorm rädsla för äldre grejer här...
nikeb skrev:Valfri Primare-spelare torde uppfylla kravet om upplevd kvalitet. Hur priserna står sig har jag ingen koll på men borde gå att få en skapligt ny för 10 000 kr.
Patrik_B skrev:Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
sportbilsentusiasten skrev:Patrik_B skrev:Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
Alla som har plast-släde upplevs plastiga.
Chassi och knappar kan man enklare dölja kompromisser på. Det går inte med en släde. Det syns, hörs och känns.
Som med en bil, du kan inte dölja hur en dörr stängs/öppnas. Hur välbyggt det är, märks omedelbart.
Det man gör ofta, som byter skiva eller kliver in/ut i en bil är viktigt för mig.
Har MacBook Pro av samma skäl. Underbart tangentbord. Kvalitet.
Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
VintageHiFi skrev:Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
Då jag äger denna spelare kan jag verkligen intyga att det är den spelare med mest fysik kvalitetskänsla jag någonsin använt, men så väger den sina modiga 18KG.
sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
Då jag äger denna spelare kan jag verkligen intyga att det är den spelare med mest fysik kvalitetskänsla jag någonsin använt, men så väger den sina modiga 18KG.
Leta upp en Linn CD12, oslagbar på upplevd kvalitet enl mig.
Chassit utfäst ur ett solitt ALU-block, inga knappar o sådant skit. Se några av de kommandon man gör på släden.
Notera den trevliga Alu-väskan.
https://www.youtube.com/watch?v=jzjodlFWZiU
Kul reklam, där Linn skojjar med japaner o tyskar![]()
https://www.youtube.com/watch?v=RTs-3n38Qv0
Chris71 skrev: en reklam där en gubbe med trädgårdsvantar hanterar apparaten.
sportbilsentusiasten skrev:Chris71 skrev: en reklam där en gubbe med trädgårdsvantar hanterar apparaten.
Du missade att det vad humor och ironi?
Morello skrev:avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).
Kvaliteteskänslan är i praktiken oöverträffad! Helt jämförbar med exempelvis Accuphase CD-spelare.
Dartman skrev:Den är inte jättesnabb. Jag kan göra en mätning när jag kommer hem.
//Jonas
Patrik_B skrev:nikeb skrev:Valfri Primare-spelare torde uppfylla kravet om upplevd kvalitet. Hur priserna står sig har jag ingen koll på men borde gå att få en skapligt ny för 10 000 kr.
Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
[ Bild ]
Edit: Nu ser jag en (idiotisk) grej.De har ansträngt sig så mycket för att få till en clean look på spelaren så att de har slagit samman Play och Forward samt Stop och Open/Close på delade knappar. Och man får inte hoppa bakåt på skivan.
Hur tänkte dom där?
peterh skrev:pioneer pd-s 801 5.5s
Mätning med utdragen släde, från trycker play tills ljud stömmar.
I-or skrev:peterh skrev:pioneer pd-s 801 5.5s
Pioneer PD-75, en mekaniskt högkvalitativ CD-spelare som jag inte har någon användning av längre och kopplade in enbart för att bjuda Morello på lite mer mätdata.![]()
Från utdragen släde till ljud: ca 5,7 s
Spårbyte: ca 1 s
I-or skrev:peterh skrev:pioneer pd-s 801 5.5s
Pioneer PD-75, en mekaniskt högkvalitativ CD-spelare som jag inte har någon användning av längre och kopplade in enbart för att bjuda Morello på lite mer mätdata.![]()
Från utdragen släde till ljud: ca 5,7 s
Spårbyte: ca 1 s
avr7000 skrev:gflar skrev:avr7000 skrev:Jag har en Denon med som känns ganska välbyggd.
-har båda dessa.
Lars i Ljusdal (tror du känner han) har ett par Denon ute på Hifimagasinet nu.
Känner Lars väldigt väl!
Det var nog han som fick in mig på HiFi på slutet av 90 talet.... Han samlade på sent 90-tal på stora Pioneer grejer (SX1250, 1980 etc.)
Han är trevlig och pålitlig och säljer även en del på Tradera...
pLudio skrev:En YouTube-kanal som bara tar tiden på CD-spelare vore något.
Patrik_B skrev:pLudio skrev:En YouTube-kanal som bara tar tiden på CD-spelare vore något.
Faktiskt något jag letat efter men inte hittat. Ska du eller jag starta kanalen?
distad skrev:Här är spelaren för trådskaparen. https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 215171.htm YAMAHA CD-S2000 7000kr
avr7000 skrev:distad skrev:Här är spelaren för trådskaparen. https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 215171.htm YAMAHA CD-S2000 7000kr
Nu känner jag mig snäll....
Jag sålde min för 2000 kr kompispris.
distad skrev:Här är spelaren för trådskaparen. https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 215171.htm YAMAHA CD-S2000 7000kr
Patrik_B skrev:distad skrev:Här är spelaren för trådskaparen. https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 215171.htm YAMAHA CD-S2000 7000kr
Jag har sett den där. Tyvärr är djupet om 44 cm lite för djupt för att gå in i min stereorack.
distad skrev:Du får nog lägga upp en köpes-annons på Hifitorget med dina "krav" och hoppas få tag i något som uppfyller det som du vill ha uppfyllt. Jag har gett de råd jag kan komma på i alla fall.
Morello skrev:En av mina CD-maskiner upphörde att fungera adekvat, men den är å andra sidan från 1997. Ny laserenhet kommer med posten imorgon. Efter byte och injustering skall den förhoppningsvis ånyo spela fint.
guldfisk skrev:Kan den här moderna varianten på CD-transport vara något?
https://darko.audio/2023/07/schiits-urd ... -rulebook/
https://www.schiit.com/products/urd
"Super High Quality Throughout
Urd starts with a real StreamUnlimited metal tray-loading Redbook CD mechanism—not a cheap computer drive or slot-loader. From there, massive computing power, including four 32-bit microprocessors, and a 100% linear supply, including separate transformers for both the drive and digital sections, make Urd a CD transport that stands far above entry-level options."
Dartman skrev:Det tar ca 11 sekunder från öppen släde till musik. Att få igen släden tar ca 2,5-3 sekunder. Det är långsamt, men mekaniken är så solid och tyst att jag inte störs så mycket av det.
//Jonas
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Jens och 7 gäster