Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Den undre bilden visar inte den som Stereophile testade, den verkar ha hög upplevd fysik kvalitet. Jag bara undrar vad vikten har med ljudåtergivningen att göra eftersom många verkar fixerade vid den? En vettig avläsare väger inte tiotals kilon.
RogerGustavsson skrev:Bara att backa en sida i tråden och det talas vikter.... Meridian 588 är 20-25 år gamla, Linn Ikemi likaså. Hoppas att de är reparationsvänliga till vettiga priser.
RJohan skrev:... och sen är det ändå fjärrkontrollen som lägger av först.
Morello skrev:YAMAHA CDX-1100: 2 x PCM56P-K - YM3404 / YM3619
Låter som en ganska påkostad, ehuru ålderstigen maskin.
Dåförtiden var PCM56 en mycket högpresterande DAC:
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm56 ... e.com%252F
distad skrev:RJohan skrev:... och sen är det ändå fjärrkontrollen som lägger av först.
Den fjärren är ju som en pansarvagn, dvs helt suverän. Sedan kan du rikta den åt vilket håll som helst och spelaren lyder. Inget prickskytte där inte...Det verkar vara en enorm rädsla för äldre grejer här...
nikeb skrev:Valfri Primare-spelare torde uppfylla kravet om upplevd kvalitet. Hur priserna står sig har jag ingen koll på men borde gå att få en skapligt ny för 10 000 kr.
Patrik_B skrev:Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
sportbilsentusiasten skrev:Patrik_B skrev:Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
Alla som har plast-släde upplevs plastiga.
Chassi och knappar kan man enklare dölja kompromisser på. Det går inte med en släde. Det syns, hörs och känns.
Som med en bil, du kan inte dölja hur en dörr stängs/öppnas. Hur välbyggt det är, märks omedelbart.
Det man gör ofta, som byter skiva eller kliver in/ut i en bil är viktigt för mig.
Har MacBook Pro av samma skäl. Underbart tangentbord. Kvalitet.
Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
VintageHiFi skrev:Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
Då jag äger denna spelare kan jag verkligen intyga att det är den spelare med mest fysik kvalitetskänsla jag någonsin använt, men så väger den sina modiga 18KG.
sportbilsentusiasten skrev:VintageHiFi skrev:Kenta skrev:Svårt att slå SONY CDP557ESD "multibitspelare" som laddar och spelar upp blixtsnabbt utan missljud. Inga plastdetaljer i denna spelare.
Då jag äger denna spelare kan jag verkligen intyga att det är den spelare med mest fysik kvalitetskänsla jag någonsin använt, men så väger den sina modiga 18KG.
Leta upp en Linn CD12, oslagbar på upplevd kvalitet enl mig.
Chassit utfäst ur ett solitt ALU-block, inga knappar o sådant skit. Se några av de kommandon man gör på släden.
Notera den trevliga Alu-väskan.
https://www.youtube.com/watch?v=jzjodlFWZiU
Kul reklam, där Linn skojjar med japaner o tyskar![]()
https://www.youtube.com/watch?v=RTs-3n38Qv0
Chris71 skrev: en reklam där en gubbe med trädgårdsvantar hanterar apparaten.
sportbilsentusiasten skrev:Chris71 skrev: en reklam där en gubbe med trädgårdsvantar hanterar apparaten.
Du missade att det vad humor och ironi?
Morello skrev:avr7000 skrev:Jag har en Yamaha CD S2000 (som jag nu sålt till Ola).
Den är stabilt byggd och går att få till bra priser.
(kostade 20000 ny eller nåt)
Kvaliteteskänslan är i praktiken oöverträffad! Helt jämförbar med exempelvis Accuphase CD-spelare.
Dartman skrev:Den är inte jättesnabb. Jag kan göra en mätning när jag kommer hem.
//Jonas
Patrik_B skrev:nikeb skrev:Valfri Primare-spelare torde uppfylla kravet om upplevd kvalitet. Hur priserna står sig har jag ingen koll på men borde gå att få en skapligt ny för 10 000 kr.
Jag har aldrig sett en Primare i verkliga livet. Ser väl plastiga ut på bild men de kanske är stabilt byggda?
[ Bild ]
Edit: Nu ser jag en (idiotisk) grej.De har ansträngt sig så mycket för att få till en clean look på spelaren så att de har slagit samman Play och Forward samt Stop och Open/Close på delade knappar. Och man får inte hoppa bakåt på skivan.
Hur tänkte dom där?
peterh skrev:pioneer pd-s 801 5.5s
Mätning med utdragen släde, från trycker play tills ljud stömmar.
I-or skrev:peterh skrev:pioneer pd-s 801 5.5s
Mätning med utdragen släde, från trycker play tills ljud stömmar.
Pioneer PD-75, en mekaniskt högkvalitativ CD-spelare som jag inte har någon användning av längre och kopplade in enbart för att bjuda Morello på lite mer mätdata.![]()
Från utdragen släde till ljud: ca 5,7 s
Spårbyte: ca 1 s
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster