Ska köpa nytt system... är jag ute och cyklar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mans

Ska köpa nytt system... är jag ute och cyklar?

Inläggav mans » 2005-12-03 19:58

Jag är i färd att slänga ut min gamla stereo-paket från 80-talet med fejkad diskant i högtalarna och köpa nytt. Jag är ganska novis i detta ämne så nedan tänkte jag redovisa mina tankar för er att såga, hylla (inte så stor risk för det senare) eller komma med nya.

Tänkte mig ett pris på lite drygt 10 000kr för paketet innehållande förstärkare/reciever, CD/DVD och högtalare. Huvuduppgiften för paketet blir HiFi men jag tänker även koppla TV:n till paketet för att få bättre ljud från den.

För att få bästa pris/prestanda tänker jag mig att så många av ljudenheterna som möjligt ska leverera en digital signal till förstärkardelen där också D/A-omvandlaren finns. Det gör att jag kan köpa en riktigt billig CD-spelare och lägga pengarna på förstärkardelen istället.

Förstärkare med inbyggda D/A-omvandlare verkar vara mest flerkanalsförstärkare. En flerkanalsförstärkare kan ha fördelen med att man i framtiden kan köpa till fler högtalare och få en hemmabioanläggning. Om man innan dess kan använda de flera kanalerna till att bi-ampa så kunde det ju vara en fördel också.

Ett exempel på sådant paket kan vara:
B&W 602 S3, 4696kr – Ett varmt ljud med en rik bas vilket jag gillar.
Dennon AVR-2106 Hemmabioreciever, 5298kr – 7.1-system med möjlighet att bi-ampa, 7x90W, med mätmikrofon för inställning av funktionen hos ljudprocessorn.
Kompletteras med billig DVD-spelare som klarar mp3 mm och har digital ljudutgång.

Alternativ till B&W-högtalarna kanske kan vara pip eller pi60. Ytterliggare ett alternativ kan vara B&W DM303, 2696kr + sub B&W ASW 300, 3998kr

Är jag ute och cyklar med min diskussion ovan?

Hälsningar,
Måns

Användarvisningsbild
norman

Re: Ska köpa nytt system... är jag ute och cyklar?

Inläggav norman » 2005-12-03 20:08

mans skrev:Är jag ute och cyklar med min diskussion ovan?

Det tror jag inte, tycker det verkar mycket vettigt! Se bara till att provlyssna högtalarna ordentligt, det är ju där de stora skillnaderna finns och det är ju tråkigt om man börjar reta sig på nåt efter att man köpt dem.

niclas

Inläggav niclas » 2005-12-03 20:25

Mitt tips blir att även testa handhavande/fjärrkontroll så att det funkar smidigt, olika från person till person vad man gillar. Prova även att lyssna om dvd-spelaren ger av sig mekaniska oljud (kan vara svårt att höra i butik ibland). Dessa saker är sådant som man kan reta sig på någon vecka efter man köpt prylarna (av egen erfarenhet). :)

Användarvisningsbild
mans

Re: Ska köpa nytt system... är jag ute och cyklar?

Inläggav mans » 2005-12-03 21:13

norman skrev:
mans skrev:Är jag ute och cyklar med min diskussion ovan?

Det tror jag inte, tycker det verkar mycket vettigt! Se bara till att provlyssna högtalarna ordentligt, det är ju där de stora skillnaderna finns och det är ju tråkigt om man börjar reta sig på nåt efter att man köpt dem.

Jag har lyssnat på B&W 602 S3 och gillar skarpt det ljudet. Däremot har jag inte lyssnat till de alternativa förslagen som jag gav, dvs DM303 med subbas samt Ino Audios pip och pi60.

/Måns

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-12-03 21:26

Fast om du vill ha ett par pi60 så spräcker du ju budgeten rejält :wink:

piP är ett säkert kort på högtalarfronten och är i mina öron en betydligt bättre högtalare än de B&W du föreslår.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2005-12-04 17:47

Nu fick jag en ny ide. Istället för traditionell bi-ampning sätter jag dit två passiva subbasar med delningsfilter kopplade till två av kanalerna och sedan lägger jag till sattelithögtalare på de två andra kanalerna, vilket ju på sätt och vis också blir en slags bi-ampning. Fördel är att subbasarna inte behöver bli så dyra då de inte innehåller någon förstärkare. Kan man hitta sådana passiva subbasar någonstans? Eller i byggsats?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-04 17:56

Basar med passiva filter är inte så enkelt. De är ingen bra idé att filtrera passivt långt ned i basen. Den receiver du nämner har väl inte sina effektsteg tillgängliga "utifrån"? Finns en artikel någonstans här på forumet som visar hur man kan modifiera en Denon-receiver så att slutstegen kan användas tillsamans med aktiv delning.

Har hittat artikeln: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7633

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2005-12-04 22:22

RogerGustavsson skrev:Basar med passiva filter är inte så enkelt. De är ingen bra idé att filtrera passivt långt ned i basen. Den receiver du nämner har väl inte sina effektsteg tillgängliga "utifrån"? Finns en artikel någonstans här på forumet som visar hur man kan modifiera en Denon-receiver så att slutstegen kan användas tillsamans med aktiv delning.

Har hittat artikeln: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7633

Intressant tråd. Jag tror jag förstår problemet - man skulle vilja ha en förstärkare där man kan komma åt signalen innan slutstegen. Jag har surfat runt lite och letat efter det men inte hittat någon. Det verkar som de har en pre out och även separata ingångar för de olika slutstegen men man kan inte använda dessa bägge funktioner samtidigt. Vet ni om det finns någon sådan 7.1 reciver/förstärkare, där man kan få tag i signalen innan slutstegen, om man undantar att köpa i separata delar? (gissar att priset springer iväg annars)

Återgå till Köpråd