Jag är i färd att slänga ut min gamla stereo-paket från 80-talet med fejkad diskant i högtalarna och köpa nytt. Jag är ganska novis i detta ämne så nedan tänkte jag redovisa mina tankar för er att såga, hylla (inte så stor risk för det senare) eller komma med nya.
Tänkte mig ett pris på lite drygt 10 000kr för paketet innehållande förstärkare/reciever, CD/DVD och högtalare. Huvuduppgiften för paketet blir HiFi men jag tänker även koppla TV:n till paketet för att få bättre ljud från den.
För att få bästa pris/prestanda tänker jag mig att så många av ljudenheterna som möjligt ska leverera en digital signal till förstärkardelen där också D/A-omvandlaren finns. Det gör att jag kan köpa en riktigt billig CD-spelare och lägga pengarna på förstärkardelen istället.
Förstärkare med inbyggda D/A-omvandlare verkar vara mest flerkanalsförstärkare. En flerkanalsförstärkare kan ha fördelen med att man i framtiden kan köpa till fler högtalare och få en hemmabioanläggning. Om man innan dess kan använda de flera kanalerna till att bi-ampa så kunde det ju vara en fördel också.
Ett exempel på sådant paket kan vara:
B&W 602 S3, 4696kr – Ett varmt ljud med en rik bas vilket jag gillar.
Dennon AVR-2106 Hemmabioreciever, 5298kr – 7.1-system med möjlighet att bi-ampa, 7x90W, med mätmikrofon för inställning av funktionen hos ljudprocessorn.
Kompletteras med billig DVD-spelare som klarar mp3 mm och har digital ljudutgång.
Alternativ till B&W-högtalarna kanske kan vara pip eller pi60. Ytterliggare ett alternativ kan vara B&W DM303, 2696kr + sub B&W ASW 300, 3998kr
Är jag ute och cyklar med min diskussion ovan?
Hälsningar,
Måns