Audiotronic CM3 och vad ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Redear

Audiotronic CM3 och vad ?

Inläggav Redear » 2005-12-10 01:21

Hej
har precis inhandlat mig ett par CM3 , detta då jag ramlade över dem och dregglat efter ett par i 15 år.....

frågan är vad som passar bäst ihop med dessa antikviteter som i mitt minne låter förträffligt och borde gå att kombinera ihop med nånting lite modernare i elektronikväg :D

vad kan ni rekommendera ??

är ny på forumet och detta är mitt första inlägg, har ej sökt och vet inte om frågan varit uppe innan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-10 01:33

Är inte det transmission line-högtalare, med en slags hornförsedd banddiskant?

Iaf; frågan är vilken budget du har satt upp för kringutrustningen. Man kan ju gräva ned i princip hur mkt som hellst, man kan komma undan med minimal ekonomisk insats också. :wink: Så, vad är dina mål? Transistor eller rör? Klass D kanske? Hemmabyggare?

Ge oss din bakgrund och vad du är svag för! :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2005-12-10 09:43

Absolut.

har alltid haft en förkärlek för transistor-ljudet , har tidigare kört med en blandning av DIY och inköpta grejor , detta föranlett av dels lite periodvis sämre ekonomi men även det faktum att jag ibland haft väldigt starka åsikter om hysteri och prissättning gällande främst kablar ....

har tidigare haft både Nad , Infinity, NHT, Cambridge , Musical Fidelity, Luxor !!
( 8071-högtalaren, mycket trevlig ) samt ett antal hembyggen konstruerade efter mina egna teorier som jag inte alltid har kunnat förklara för andra . ( horn , slutna lådor och "party-burkar")

är absolut inte främmande för att ibland använda biltemas "Hi end" då detta ibland i mina öron kan vara en mycket bra kabel , lite beroende på vad du har runt omkring den ..

jagar främst mina egna ljudideal....

för tillfället körs mina CM3 med egenimporterad Kina-hifi bestående av Korsun V8 samt original 2008 , låter riktigt bra !!
haft NHT till detta tidigare och det lät också riktigt bra , dock helt annan ljudkaraktär ..

vad hade ni haft som lämplig uppgradering till detta ???
nyfiken på allt ( kablar, tweaks ,mm, mm )

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-10 11:09

Tja, när det gäller förstärkare och cd så verkar du ju klara dig ett tag... :wink:

Kablar är ju ett kärt trätoämne på detta forum. Det finns enligt mitt tycke mkt fina dyrkablar som jag gärna velat ha, men priset gör att det inte är möjligt. Tror många är i den sitsen. Just nu kör jag vanlig UTP cat5-kabel, dvs vanlig nätverkskabel för installation (en kardel per "tåt" sas). Enligt de fysikaliska teorierna så är det bra om man har ett antal mindre solida kablar med teflonisolering som sinsemellan är tvinnande för att minska påverkan av yttre och inre störkällor. Det må vara hur det vill med det; det låter bra hos mig iaf. :wink: Dessa har jag flätat och kört enkla under olika perioder och vart nöjd. I framtiden skall det byggas en RC-länk till dem också.

Har inte testat, men tydligen skall EKK och EKKUA (elkabel) vara hyggliga som högtalarsnören.

Som signalkablar kör jag Dark Serpentine, som inte är mindre än ct100-kabel med nätstrumpa som Naqref (också admin på forumet) löder ihop på kammaren för en ganska vettig liten penning. De piskade enligt mina skumma referenser både NordOst Flatline och Biltemas rosa highend. Tror ett par stackars Ixos-snören fick lite pisk också i samma test... Värt att testa iaf, de är ganska snygga också.

Jag får återkomma med fler tips.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-10 12:47

Vee-Eight skrev:Tja, när det gäller förstärkare och cd så verkar du ju klara dig ett tag...

Effektmässigt ja, men med ett (bättre) försteg så lyfter V8i rejält...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-10 16:06

Vee-Eight skrev:
Har inte testat, men tydligen skall EKK och EKKUA (elkabel) vara hyggliga som högtalarsnören.
.

Inte bara hyggliga, utan förstklassiga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-10 17:54

Morello:

Det får du och dina öron stå för. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-10 18:30

Vee-Eight skrev:Morello:

ska du inte skriva i din signatur att du är samarbetspartner med jorma :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-10 20:08

Haakan_W skrev:
Vee-Eight skrev:Morello:

ska du inte skriva i din signatur att du är samarbetspartner med jorma :wink:

Kör Jorma med cat5 också?! Hursomhellst; det är OT.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Köpråd