av Kraniet » 2016-02-15 23:24
Hur djup planerar du spela?
Basta visar ju enkelt vad man kan förvänta sig.
Jag kan nämna att i Voice Coil Magazine visade Klippeltestet att användbar xmax enligt distortionskriterierna begränsas av Bl till 12,6 mm enkel väg (dvs nära elementets matematiska xmax).
43 liter sluten viso 86% och Vb 5.
Vid 10 Hz krävs 18 Vrms hör att nå 13mm slag, dvs något mer än de 12,5 som är elementets xmax. Impedansen vid den frekvensen är 3,2 ohm vilket då resulterar i ca 100 W, eller drygt 80W i 4ohm.
Impedansen är ju rätt så låg så jag antar att du inte tänkt parallellkoppla element? Seriekoppling är ju inte helt rekommenderat av vissa (IÖ tex), men används ju ganska ofta..
Två seriekopplade element kräver 36 Vrms vid 10 Hz, dvs ca 200 W i 6,4 ohm (162W i 8ohm).
Två parallellkopplade element kräver 18 Vrms eller motsvarande ca 200 i 1,6 ohm.
Fyra element serie-parallellt kräver 36 Vrms, dvs ca 400 W i 3,2 ohm.
Åtta element 4serie/4 parallellt kräver 72 Vrms i 6,4 ohm eller ca 800 W.
Åtta element når 102 dB enligt Basta utan rumsstöd. Med rumsstöd ser det ut som att nivåskillnaden är ca 10 dB mellan 10 Hz och den punkt där spl är som högst (55 Hz). Men lådorna bör ju mätas upp på plats.
(Som kuriosa kan nämnas att 30W4558T00 i samma låda spelar ungefär 3dB högre vid samma slag. Då krävs drygt 30% mer effekt och lådans Q och f0 blir högre.)
Jag skulle nog valt att köra antingen en kanal per element eller fyra per kanal. Jag tycker det verkar enklare och billigare att hitta slutsteg med lämplig kraft i 4ohm. Samtidigt verkar många klass-d prestera bättre i 6ohm eller högre.
Vill du nå 13 mm slag vid 20 Hz krävs ca 30% mer effekt. Då slår elementet 17mm enkel väg vid 10 Hz. Skillnaden i ljudtryck vid 20 Hz är 3dB vilket inte är kattskit. Så det blir ju en fråga om hur djupt du vill spela som avgör vilken effekt du bör välja.
Mvh
Magnus