Naim nait 5i eller arcam fmj a38

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Frewie

Naim nait 5i eller arcam fmj a38

Inläggav Frewie » 2017-04-25 22:34

Letar förstärkare till guru junior, kravet är ht bypass och helst under 5000 på begagnatmarknaden, synpunkter på ovanstående eller andra tips mottages gärna.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Naim nait 5i eller arcam fmj a38

Inläggav Emanuelgbg » 2017-04-27 08:19

Bägge funkar nog bra till Junior. Arcam har lite mer pulver och funktioner som lågnivå ut men jag är svag för Naim (utseendet) och som jag vet passar bra till Guru Junior då jag hört kombon.

Frewie

Inläggav Frewie » 2017-04-27 08:48

Emanuelgbg skrev:Bägge funkar nog bra till Junior. Arcam har lite mer pulver och funktioner som lågnivå ut men jag är svag för Naim (utseendet) och som jag vet passar bra till Guru Junior då jag hört kombon.

Kanske får slå till på min första naim då:). Håller helt med om utseendet, arcam är ful i jämförelse med alla knappar som dominerar fronten. Enda som talar för den är väl just det du säger om effekt och möjlighet att hänga på slutsteg då jag sneglar lite på dynaudio excite x18 nu när de säljs ut för knappa 10000.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-04-28 18:17

Vet inte om det är till någon hjälp, men jag bytte från Dynaudio X16 till ett par juniorer och skillnaden är rätt stor till Gurus fördel, även om jag gillade Dynaudiosarna och deras mer tillbakalutade presentation.

/en john

Användarvisningsbild
exity

Inläggav exity » 2017-04-28 18:41

Som naim fantast skulle jag aldrig välja något från arcam's sortiment före naims instegsmodell, men sen finns det säkert lika mycket folk som utifrån deras ljudideal skulle säga tvärtemot.

Och i min värld är det nog tidigast vid dynaudio's contour serie som jag skulle se det som en uppgradering ifrån dina nuvarande guru högtalare - även här gäller dock, med dina ljudideal kanske du behagar ett par X18 framför det du har idag.

Oavsett vilken högtalare du väljer så bör du inte välja bort naim förstärkaren för dess låga watt specifikation, dessutom är båda högtalarna du nämner här väldigt lätt drivna.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-28 20:43

Kör på Naim

Frewie

Inläggav Frewie » 2017-04-28 22:20

enJohn skrev:Vet inte om det är till någon hjälp, men jag bytte från Dynaudio X16 till ett par juniorer och skillnaden är rätt stor till Gurus fördel, även om jag gillade Dynaudiosarna och deras mer tillbakalutade presentation.

/en john

Jag gillar mina juniorer och deras väggplacering så behåller dem.

exity skrev:Som naim fantast skulle jag aldrig välja något från arcam's sortiment före naims instegsmodell, men sen finns det säkert lika mycket folk som utifrån deras ljudideal skulle säga tvärtemot.

Och i min värld är det nog tidigast vid dynaudio's contour serie som jag skulle se det som en uppgradering ifrån dina nuvarande guru högtalare - även här gäller dock, med dina ljudideal kanske du behagar ett par X18 framför det du har idag.

Oavsett vilken högtalare du väljer så bör du inte välja bort naim förstärkaren för dess låga watt specifikation, dessutom är båda högtalarna du nämner här väldigt lätt drivna.

Naim ligger bäst till, även sneglat lite åt holographic audio då jag funderar på att skippa hemmabion helt.

sportbilsentusiasten skrev:Kör på Naim

Stor majoritet för det, tack för alla åsikter så här långt

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-04-29 12:55

Kör på Naim.
Har den kombinationen själv, så jag vet vad jag snackar om. 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-04-29 13:27

Ni som röstar Naim, är det för att de gör bra förstärkare alla kategorier, eller bäst av dessa två?
Tycker Naim är ett rätt coolt märke, men får känslan av att de är lite "egna", både vad gäller matchning med annat och ljudideal.

Användarvisningsbild
exity

Inläggav exity » 2017-04-29 15:22

Belker skrev:Ni som röstar Naim, är det för att de gör bra förstärkare alla kategorier, eller bäst av dessa två?
Tycker Naim är ett rätt coolt märke, men får känslan av att de är lite "egna", både vad gäller matchning med annat och ljudideal.

jag gillar sättet som naim's förstärkeri presenterar ljudet.. vilket jag skulle beskriva som ganska framåt och dynamiskt (med risk för att låta som en flummare). Säkerligen vad som på detta forumet skulle beskrivas som ett färgat ljud med egenheter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 16:12

exity skrev:
Belker skrev:Ni som röstar Naim, är det för att de gör bra förstärkare alla kategorier, eller bäst av dessa två?

jag gillar sättet som naim's förstärkeri presenterar ljudet.. vilket jag skulle beskriva som ganska framåt och dynamiskt (med risk för att låta som en flummare). Säkerligen vad som på detta forumet skulle beskrivas som ett färgat ljud med egenheter.

Jag tycker Lejonklou är bäst följt av Linn/Naim.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-30 00:49

Kör själv med Naim, men annars tror jag att jag hade gått på Rega Brio eller Elex-R.
Känns som att det blir någon ytterligare "punch" med Rega

Frewie

Re: Naim nait 5i eller arcam fmj a38(blev en rega brio)

Inläggav Frewie » 2017-05-27 07:23

ante_77 skrev:Kör själv med Naim, men annars tror jag att jag hade gått på Rega Brio eller Elex-R.

Blev en rega brio då jag skaffar ett separat lyssningsrum snart och inte behöver ht bypass iom det. Säljs för 6291:- på hembiobutiken om man är medlem, endast ett ex kvar nu så skynda fynda;).
Tror jag får den på måndag, återkommer med lyssningsintryck

dannybrascoe

Re: Naim nait 5i eller arcam fmj a38(blev en rega brio)

Inläggav dannybrascoe » 2017-05-29 22:13

Frewie skrev:
ante_77 skrev:Kör själv med Naim, men annars tror jag att jag hade gått på Rega Brio eller Elex-R.

Blev en rega brio då jag skaffar ett separat lyssningsrum snart och inte behöver ht bypass iom det. Säljs för 6291:- på hembiobutiken om man är medlem, endast ett ex kvar nu så skynda fynda;).
Tror jag får den på måndag, återkommer med lyssningsintryck

Intressant.

Frewie

Rega brio+Guru junior

Inläggav Frewie » 2017-05-30 09:28

Har nu hunnit lyssna en del och brion gör ett riktigt bra jobb men juniorerna. All musik låter skönt, även sämre inspelningar får nytt liv och "punchen" ante_77 pratade om finns verkligen där. Låter även bra på riktigt låg volym vilket är trevligt när man har småbarn.
Har endast kört med surround-förstärkare innan, en Yamaha rx-v1073 och en pioneer ax10-ai. Pioneeren lät bättre än yammien, dock betydligt större skillnad upp till brion från ax10an.
Känns som jag börjar få ut en del av vad juniorerna kan prestera nu, blir intressant att se vad ett mer optimalt rum kan göra för ljudet då det redan låter riktigt bra i ett alldeles för stort och obehandlat rum.
Lite sugen på skivspelare nu, räcker det med planar 2 eller ska man gå på planar 3 tro?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Rega brio+Guru junior

Inläggav Bill50x » 2017-05-30 09:41

Frewie skrev:Lite sugen på skivspelare nu, räcker det med planar 2 eller ska man gå på planar 3 tro?

Köp den bästa, du kommer bara ångra dig senare när uppgraderingsdjävulen slår klorna i dig. Någon här skrev fö typ "köper man det bästa svider det bara en gång" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Köpråd