av xeizo » 2006-01-27 15:58
Min låter mycket bra!
Men så kör jag den genom en Vintage Technics MC-transformator av det mer esoteriska slaget, sådana görs inte längre.
Det jag vill säga med det är att kvaliteten på MC-ingången/trafon och ens RIAA-steg har stor betydelse. Däremot har kablarna från skivspelaren till trafon inte så stor inverkan när man kör MC, men kablarna från trafon till RIAA har MYCKET stor betydelse. Där gäller det framförallt att ha väl skärmade kablar.
Det ovan är sånt som påverkar det tonala/störnivån.
I övrigt då? Pickupen spårar mycket bra, och den har ett rent och fokuserat ljud med bra tryck, den låter antagligen mer "levande" än en OM-40 men med en dålig trafo kan den kanske bli för levande? I vilket fall är ljudet mer dynamiskt än vad det är i en OM-40, och bara det bidrar till musikaliteten.
Den tjänar på ganska högt nåltryck, jag kör 2.5 gram, och man bör inte ha en ultralätt tonarm eftersom nålen är betydligt styvare än på en OM-40.
Jag skulle iaf inte vilja byta ner mig till en OM-serie pickup, jag har en gång i tiden kört på både Audio Technicas och Ortofons dyraste och mest exotiska puppor och MC-15 Super Mk II ligger avsevärt närmare dom i karaktär än en OM.
Men som sagt, ett dåligt MC-steg kan förstöra allting.