Ortofon mc15 super mkII

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Ortofon mc15 super mkII

Inläggav Erik » 2006-01-27 14:31

Hej,
har någon erfarenheter av denna pickup?
Hur står den sig mot om 40 och andra pickuper i samma eller något högre prisklass.

Den skall sitta på en ombyggd td150 med motviktsmoddag rb250.

MVH Erik

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-27 15:58

Min låter mycket bra!

Men så kör jag den genom en Vintage Technics MC-transformator av det mer esoteriska slaget, sådana görs inte längre.

Det jag vill säga med det är att kvaliteten på MC-ingången/trafon och ens RIAA-steg har stor betydelse. Däremot har kablarna från skivspelaren till trafon inte så stor inverkan när man kör MC, men kablarna från trafon till RIAA har MYCKET stor betydelse. Där gäller det framförallt att ha väl skärmade kablar.

Det ovan är sånt som påverkar det tonala/störnivån.

I övrigt då? Pickupen spårar mycket bra, och den har ett rent och fokuserat ljud med bra tryck, den låter antagligen mer "levande" än en OM-40 men med en dålig trafo kan den kanske bli för levande? I vilket fall är ljudet mer dynamiskt än vad det är i en OM-40, och bara det bidrar till musikaliteten.

Den tjänar på ganska högt nåltryck, jag kör 2.5 gram, och man bör inte ha en ultralätt tonarm eftersom nålen är betydligt styvare än på en OM-40.

Jag skulle iaf inte vilja byta ner mig till en OM-serie pickup, jag har en gång i tiden kört på både Audio Technicas och Ortofons dyraste och mest exotiska puppor och MC-15 Super Mk II ligger avsevärt närmare dom i karaktär än en OM.

Men som sagt, ett dåligt MC-steg kan förstöra allting.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-01-27 17:29

Tack för info xeizo.

Jag har inte testat mitt RIAA-delen i mc-mode ännu, har bara kört mm hitills. Jag har inget separat RIAA steg, utan kör med det som sitter inbyggt i mitt försteg, Kenwood L-1000C. Det har fått vettig kritik, men kan kanske inte jämföras med en bra transformator.
Schemat för RIAA-steget kan beskådas på:
http://users.student.lth.se/f99eg/L1000C(schematics).pdf

Jag tycker att mc 15 verkar vara ett lockande alternativ.

/Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-27 22:57

MC-pickup och trafo kan låta både bra och dåligt. Jag spelar med en OM40 idag och den är många ggr bättre än de avsevärt dyrare MC-pickuper jag haft tidigare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-01-27 23:12

Har innehaft både Mc-20 0ch Mc-30 Super och kan meddela att OM-40 är ett klart bättre val.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-28 00:55

Jo, men det säger inte så mycket eftersom båda dom pickuperna genomgick ett STORT ljudligt lyft iom sina respektive Mk2-varianter. Och det var på 80-talet ...

Dock betyder det mycket vad man använder för MC-steg/trafo+RIAA, det är ju inte alls lika kritiskt med en OM-pickup som behåller en hyfsat neutral karaktär så länge RIAA:n inte är direkt usel.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-01-30 09:42

Tack för input,
inget självklart val.

Jag kan tillägga att jag just nu spelar en om30 på en td 166:a, det låter inte alls tokigt, men jag suktar efter något bättre, mer engagerande:)

Erik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-30 11:44

Tonarmen är väldigt avgörande för vilken pickup som kan ge sitt maxima av kvalité. Fjädringsmjukhet på pickupen måste matcha hur tonarmen beter sig.
En lite styv MC och en fjädringsmjuk OM40 passar i olika armar.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-30 18:27

Det stämmer, MC-15 Super MkII skulle inte alls passa i en TD-166. Där är både en OM-30 och en OM-40 överlägsna. Dett pga problem med resonansbenägen basåtergivning som uppstår med en för lätt arm.

Däremot ser jag det som större chans att den passar i din moddade RB-250 arm.

I min NAD-tonarm fungerar den utmärkt, men det beror nog mycket på NAD:s speciella dynamiska viskösa dämpning som sänker armens resonansfrekvens en hel del.

Dock lät den inte tonalt helt optimal med min gamla Dual-förstärkare, lite spretig diskant trots bra trafo, med min nuvarande Proton som har ett helt diskret RIAA-steg låter den mycket mer neutral=bättre.

Dynamiskt har den alltid låtit bra, det är ett väldigt engagerande ljud, men som sagt kräver det en del att få till det med en MC. Det är klart lättare att få en MM att låta hyfsat om än sällan storslaget.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-02-02 12:42

Resonansfrekvensen för kombinationen mc15-rb250 hamnar på 9-10 Hz, om mina beräkningar stämmer. Det bör väl vara ok.

Thorensarmen tp50 är tyngre än rb250, så resonansfrekvensen bör bli lägre i denna arm?

Jag har hittat en lätt begagnad mc30 dock mkI. Står denna sig slätt mot mc15 och om40? Vet någon var man kan hitta data om denna pu?

Erik

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-02 13:08

MC-30 har väldigt låg utnivå, vilket gör att problem med s/n uppstår även om man har högklassig utrustning. I Super är det bra kräm.

Den generationen av Ortofon var också ökända för ett "kyligt" ljud. Dom relativt sett nyare "Super MkII"-pickuperna har ett avsevärt varmare ljud, utvecklat med den gamla mäster PU:n SPU som referens.

Fast dom har ett helt annat hölje, är mycket lättare och har mycket bättre spårning än SPU. Dock låter SPU fortfarande subjektivt bättre, bortsett från spårningen.

En MC-30 skulle jag absolut inte köpa, då är OM-40 ett bättre val.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-02-07 15:13

Tack för tips och åsikter.

Idag införskaffades en mc15 mkII.

När den nya svarven är klar återkommer jag med lyssningsintryck.

/Erik

Återgå till Köpråd