Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

apmanable
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2022-12-19

Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav apmanable » 2023-07-23 14:28

Försöker sälja ett par högtalare och tänkte prova använda Facebook Marketplace. Det här är den enda responsen jag fått där hittills. Jag tänker att det förmodligen inte krävs ett snille för att räkna ut att detta är en scam, men hur skulle det hela gå till egentligen?
Bilagor
Screenshot_20230723-142240.png
Screenshot_20230723-142240.png (574.82 KiB) Visad 1143 gånger
Screenshot_20230723-142231.png
Screenshot_20230723-142231.png (646.43 KiB) Visad 1143 gånger
Screenshot_20230723-142106.png
Screenshot_20230723-142106.png (205.12 KiB) Visad 1143 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav peterh » 2023-07-23 14:45

apmanable skrev:Försöker sälja ett par högtalare och tänkte prova använda Facebook Marketplace. Det här är den enda responsen jag fått där hittills. Jag tänker att det förmodligen inte krävs ett snille för att räkna ut att detta är en scam, men hur skulle det hela gå till egentligen?

Ingen tjänst från UPS är seriös. Om det nu end är UPS han talar om.

Nej, undvik, svara inte ens.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

apmanable
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2022-12-19

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav apmanable » 2023-07-23 16:03

peterh skrev:Ingen tjänst från UPS är seriös. Om det nu end är UPS han talar om.

Nej, undvik, svara inte ens.


Tack! Nej, jag rapporterade "honom" och gick ur konversationen. Segt att det ska vara så mycket skit därute. Men jag hade faktiskt inte förväntat mig något annat från Facebook

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav Calleberg » 2023-07-23 17:23

Synd att du anmälde honom så snabbt. Men visst är det en scam. Jag skulle ha låtit det rulla på. De är inte intresserade av det du säljer, utan det brukar ta en vändning där du helt plötsligt befinner dig i en situation där de vill att DU skall föra över pengar till DEM. :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav pLudio » 2023-07-23 19:43

Du ombeds t ex att betala en fraktförsäkring i förväg vilket du påstås kompenseras för i kuvertet med kontanter som aldrig kommer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav Morello » 2023-07-23 21:41

UPS erbjuder inte den typen av tjänster och det gör inte några andra fraktbolag heller.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

apmanable
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2022-12-19

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav apmanable » 2023-07-24 10:49

Nu är han tillbaka igen... Ska se vad han hittar på den här gången :twisted:
Bilagor
Screenshot_20230724-104701.png
Screenshot_20230724-104701.png (159.26 KiB) Visad 937 gånger

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav Kermit116 » 2023-07-24 11:50

Jag har med framgång sålt högtalare o hifiprylar via blocket o hifitorget under senare år. Jag tror att övertydliga beskrivningar säljer bäst (och när det gäller Carlssonhögtalare, orginal och gott skick). Blockets meddelandetjänst gör ju att man kan "ducka" en stund med sin identitet innan man kommer närmare avslut. När jag sålt elektronik som är välkänd och gått att skicka så har jag ibland drabbats av scamförsök, dock rätt lätta och avslöja och om dom fortsätter så har jag anmält och blockat. Hifitorgets teknik är sådan att man snabbare avslöjar sin egen epostadress, men kontakter därifrån är å andra sidan mest ljudentusiaster och min erfarenhet, så här långt, är att dom är ärliga och rättfram.

Facebook Market är inget jag använt mig av, mest för att jag, med ngt undantag, inte är på Facebook ö h t.

Lycka till.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav andyman_se » 2023-07-25 10:51

Jag har sålt lite grejer på Marketplace den sista tiden och utan undantag kommer det alltid ett par sådana här meddelande. Det fungerar som beskrivet ovan att man ska förskottsbetala för något. Det märkligaste är hur FB kan låta det här fortgå, det borde inte vara en stor grej att spärra dessa personer. Dom använder ju standardfraser som borde kunna filtreras bort. Hoppas dom inför mobilt bank-id på sociala medier snart, hade sorterat ut dom värsta trollen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav hifikg » 2023-07-25 12:22

andyman_se skrev:Jag har sålt lite grejer på Marketplace den sista tiden och utan undantag kommer det alltid ett par sådana här meddelande. Det fungerar som beskrivet ovan att man ska förskottsbetala för något. Det märkligaste är hur FB kan låta det här fortgå, det borde inte vara en stor grej att spärra dessa personer. Dom använder ju standardfraser som borde kunna filtreras bort. Hoppas dom inför mobilt bank-id på sociala medier snart, hade sorterat ut dom värsta trollen


Fast är inte det en del av charmen med sociala media, att man kan/kunde vara lite inkognito? Hifikg... Andyman...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav andyman_se » 2023-07-25 12:36

hifikg skrev:
andyman_se skrev:Jag har sålt lite grejer på Marketplace den sista tiden och utan undantag kommer det alltid ett par sådana här meddelande. Det fungerar som beskrivet ovan att man ska förskottsbetala för något. Det märkligaste är hur FB kan låta det här fortgå, det borde inte vara en stor grej att spärra dessa personer. Dom använder ju standardfraser som borde kunna filtreras bort. Hoppas dom inför mobilt bank-id på sociala medier snart, hade sorterat ut dom värsta trollen


Fast är inte det en del av charmen med sociala media, att man kan/kunde vara lite inkognito? Hifikg... Andyman...


Som det ser ut nu med bedrägerier, hot, trakasserier osv. så hade jag gärna varit utan min anonymitet om det hade kunnat hejda något. Blocket har ju infört verifierade användare vilket ger en ökad trygghet. Det fanns en oskyldigare tid i de sociala mediernas gryning där precis som du säger det var en del av charmen att kunna gömma sig bakom alias. Nu är tyvärr den tiden förbi så det är nog dags att man kan hållas till ansvar för sina ord/handlingar.

Jag jobbar ju på bank och vi ser ju tydligt baksidan av teknikens framfart. Många, speciellt äldre, drabbas hårt av samvetslösa bedragare. Det finns en hel del som gått på bedrägerier av den typen som nämns i första inlägget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav hifikg » 2023-07-25 13:54

Jag vill att det ska vara valbart och väljer bort plattformar som kräver att kunna följa mina göranden och låtanden in i minsta detalj. Jag vill själv välja vilka som ska få veta var min brevlåda (läs OA52.2) finns.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav andyman_se » 2023-07-26 08:05

hifikg skrev:Jag vill att det ska vara valbart och väljer bort plattformar som kräver att kunna följa mina göranden och låtanden in i minsta detalj. Jag vill själv välja vilka som ska få veta var min brevlåda (läs OA52.2) finns.


Tyvärr är det ju inte bank-id som gör att din aktivitet spåras. Detta görs ju oavsett verifieringsmetod så där kommer man ju inte undan hur man än gör. Även om man använder inkognitolägen osv. så loggas ju alla aktiviteter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-07-26 11:21

andyman_se skrev:
hifikg skrev:Jag vill att det ska vara valbart och väljer bort plattformar som kräver att kunna följa mina göranden och låtanden in i minsta detalj. Jag vill själv välja vilka som ska få veta var min brevlåda (läs OA52.2) finns.


Tyvärr är det ju inte bank-id som gör att din aktivitet spåras. Detta görs ju oavsett verifieringsmetod så där kommer man ju inte undan hur man än gör. Även om man använder inkognitolägen osv. så loggas ju alla aktiviteter.

Ja man kan undra om inkognitoläge mest är en finess som är påhittad för att lugna användaren, men som inte egentligen har så stor effekt.
Någon som kan reda ut exakt var skillnaden är på en iphone/Macbook/PC (egentligen browsern på dessa)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Visst kan det här inte vara något annat än en scam?

Inläggav pLudio » 2023-07-26 12:08

Boota Tails från en minnepinne eller i en VM för hemligare surfande.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster