Moderator: Redaktörer
Ljudkrav skrev:RolandM:Jag tror att min Pioneer skulle kunna låta riktigt bra om jag kopplade min DAC till den,
Men då är det din DAC som "låter" och inte din Pioneer-spelare.
RolandM skrev:Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.
Hälsar
Roland
Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.
Delvis rätt, det är ju viktigt att den digitala informationen avläses från skivan så bra som möjligt och att kvaliteten på digitalutgången är så bra som möjligt, för att DAC:en ska kunna få bästa möjliga material att jobba med.
tiefenmesser skrev:RolandM skrev:Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.
Hälsar
Roland
Funktionerna ligger nog till stor del i mjukvaran....
Ljudkrav skrev:Vad tror du skillnaden på ljudet kommer att vara från de nämnda spelarna när du använder en och samma DAC?
Ljudkrav skrev:
Blir det bättre ljud om appraterna är större och väger mer?
Är informationen som kommer från den digitala utgången från Pioneer-spelaren är begränsad på något sätt?
Vad tror du skillnaden på ljudet kommer att vara från de nämnda spelarna när du använder en och samma DAC?
På 90-talet var det vanligt förekommande i Hifi & Musik med tester av CD transporter, då det var populärt med transport + DAC. Dessa tester visade att det fanns ljudmässiga skillnader mellan transporterna...
Ljudkrav skrev:Ok Roland, om du tror på det som står i den tidningen så har jag ingen energi att diskutera med dig. Istället önskar jag dig lycka till.
Ljudkrav skrev:Den är väl helt ok att läsa gratis på bibblan för att kolla bilder och priser samt skratta åt flummiga teorier av amatörer, men du bör inte låta dig luras av deras svammel.
...
Dom använder termer och meningar (även du, min käre Roland) som ljudtekniker eller musiker ALDRIG skulla använda, för att beskriva ljudkaraktären hos apparater. Driv, sväng, rytmiskt korrekt, hela toner med rätt timing, tempostabilitet etc.![]()
...
Om man inte vet vad orden betyder så bör man förklara sina ljudupplevelser med ett språk som man behärskar.
...
Inom HiFI duger det med glada amatörer som bara behöver tycka hit och dit.
Jag erkänner att jag är en glad amatör som lyssnar och tycker, men om jag ska behöva mötas av snobberi för detta så finns det andra forum att hänga.
Jag tror att Hifi & Musik är en tidning av vanliga människor för vanliga människor
Upprörs man över innehållet så är det bara att köpa en annan tidning. Ingen tvingar en att köpa eller läsa den om man inte vill.
Nu ska jag lyssna på min transparenta gourmetblandning av luftighet, spontanitet och rytm utifrån ett torrt basfundament med en aningens romantik i den översta diskanten
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster