Vilka billiga bra cd-spelare finns det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 17:36

Tack Roland! Skulle absolut vara kul om du kunde snurra bland kablarna ;-)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-01 09:28

RolandM:
Jag tror att min Pioneer skulle kunna låta riktigt bra om jag kopplade min DAC till den,

Men då är det din DAC som "låter" och inte din Pioneer-spelare.

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 10:59

Ljudkrav skrev:RolandM:
Jag tror att min Pioneer skulle kunna låta riktigt bra om jag kopplade min DAC till den,

Men då är det din DAC som "låter" och inte din Pioneer-spelare.

Delvis rätt, det är ju viktigt att den digitala informationen avläses från skivan så bra som möjligt och att kvaliteten på digitalutgången är så bra som möjligt, för att DAC:en ska kunna få bästa möjliga material att jobba med.

Min Micromega Junior har en klassisk "svängarmslaser" med en oöverträffad mekanik, vilket är skälet till att jag använder den som transport fast den egentligen går på övertid nu.

Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2006-05-01 11:09

RolandM skrev:Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.

Hälsar
Roland

Funktionerna ligger nog till stor del i mjukvaran....

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-01 12:32

RolandM
Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.

Blir det bättre ljud om appraterna är större och väger mer?

RolandM
Delvis rätt, det är ju viktigt att den digitala informationen avläses från skivan så bra som möjligt och att kvaliteten på digitalutgången är så bra som möjligt, för att DAC:en ska kunna få bästa möjliga material att jobba med.

Är informationen som kommer från den digitala utgången från Pioneer-spelaren är begränsad på något sätt?

Vad tror du skillnaden på ljudet kommer att vara från de nämnda spelarna när du använder en och samma DAC?

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 12:45

tiefenmesser skrev:
RolandM skrev:Jag har inte samma förtroende för min Pioneers mekanik. Trots att den innehåller massor av funktioner och grejjer, så upptar den halva storleken och väger hälften.

Hälsar
Roland

Funktionerna ligger nog till stor del i mjukvaran....

Tja, DVD-Audio, SACD, DVD-drivverk, 5 kanalsutgångar, bildprocessor och ljudprocessor... är inte bara en fråga om mjukvara.

Min Micromega har inte något av detta, den har knappt något alls. I praktiken är det ett drivverk med ett litet kretskort, en skärm och några knappar på framdelen och nätdel, men CD drivverket väger så mycket mer.

Hälsar
Roland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 12:51

Roland,

Ljudkrav skrev:Vad tror du skillnaden på ljudet kommer att vara från de nämnda spelarna när du använder en och samma DAC?

Den här frågan tycker jag också är intressant, även om man inte har förtroende, eller har förtroende för mekaniken. När den gör sitt arbete - hur tror du skillnaden blir?

Edit: därför det skulle vara skitintressant om du ville klänga bland kablarna :P

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 13:00

Ljudkrav skrev:
Blir det bättre ljud om appraterna är större och väger mer?

Är informationen som kommer från den digitala utgången från Pioneer-spelaren är begränsad på något sätt?

Vad tror du skillnaden på ljudet kommer att vara från de nämnda spelarna när du använder en och samma DAC?

Drivverket i min Micromega är en tung konstruktion och förflyttningen av lasern använder sig av svängarmsprincipen som var en dyr konstruktion som på dagens spelare tyvärr inte används längre. CD släden är dubbla storleken jämfört med den rackliga plastfickan på Pioneer. Skivsläden i Micromegan är även flytande upphängd (som en skivspelare) - eller egentligen inte släden i sig utan den del av släden som man placerar CD:n på - medan släden i Pioneer inte har någon vibrationsdämpning alls. På Pioneer är det en racklig enhet. För mig är det uppenbart att min Micromega har en bättre mekanisk stabilitet, den är bättre isolerad från yttre störningskällor och vibrationer. I sig saknar tyngden betydelse, det är viktigare hur mekaniken är konstruerad och hur stabil (vridstyv) spelaren är.

På 90-talet var det vanligt förekommande i Hifi & Musik med tester av CD transporter, då det var populärt med transport + DAC. Dessa tester visade att det fanns ljudmässiga skillnader mellan transporterna, även när de kopplades till samma DAC och använde samma kabel mellan transport och DAC. Testerna visade att mekanisk stabilitet har betydelse för ljudkvaliteten, även på transporter, de visade också att det skiljer sig åt i kvalitet på digitalutgången mellan transporterna vilket också påverkar de data som DAC:en har att arbeta med.

Skillnader finns, men huruvida skillnaden är tillräckligt stor mellan Pioneer och min Micromega för att vara hörbar, det återstår att lyssna till och jag ska göra en seriös lyssning i framtiden. Behöver skaffa en till digitalkabel (givetvis av samma typ som jag har nu till min Micromega) bara så jag kan switcha lättare. Det som försvårar det hela är att den digitalkabel som jag har till Micromegan har utgått ur sortimentet, så jag behöver skaffa två nya kablar och det kan ju vara en trevlig uppgradering som sker när jag har pengar till det. Nu kör jag med Ixos, kanske jag fortsätter med märket eller kör något annat. Vi får se. Kanske skulle göra Audioquest eftersom det är vad jag kör från DAC:en.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-01 13:23

RolandM
På 90-talet var det vanligt förekommande i Hifi & Musik med tester av CD transporter, då det var populärt med transport + DAC. Dessa tester visade att det fanns ljudmässiga skillnader mellan transporterna...

Ok Roland, om du tror på det som står i den tidningen så har jag ingen energi att diskutera med dig. Istället önskar jag dig lycka till.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-01 13:46

Ljudkrav,
det där var kanske ett lite väl brutalt konstaterande?

Sanningen kvarstår dock att Hifi&Musik ingenting annat är en ett reklamblad för Hifi-leverantörerna, men det är fint att titta på bilderna :wink:

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 13:54

Ljudkrav skrev:Ok Roland, om du tror på det som står i den tidningen så har jag ingen energi att diskutera med dig. Istället önskar jag dig lycka till.

Tack för det snobbiga avsnoffsandet. Ha en bra dag du med. *ler*
Självfallet har jag en positiv inställning till Hifi & Musik(och till HiFi World som är mitt favoritmagasin) eftersom de har yttrat sig positivt om Alchemist, som är det närmaste Gud man kan komma inom HiFi för mig. Hahaha...

Jaja, jag får väl acceptera att jag sätts i karantän här därför att jag har den dåliga smaken att läsa en viss tidning. Hahaha... Trots allt har värre saker hänt i världshistorien. :) :)

Hälsar
Roland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 14:14

Karantän vet jag inte, men här kanske många ställer helt andra krav på bevisföring än den som dylika tidningar redovisar.

Det är ju trots allt så, att mycket har hänt som omkullkastat "gamla sanningar", tex kraftigt utökade bufferminnen som hanterar problem med mindre stabila transporter. Ut kommer alltså allt oftare en nära likvärdig signal från såväl ett "platsverk" som ett gjutjärnsgods.

Den ena innehåller en kvalitétskänsla som den andra inte kommer i närheten av, men frågan är, precis som du säger själv - hur hörbar är eventuell skillnad när de körs genom samma DAC.

Ser fram emot när du har tid att testa det.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-02 17:07

Äh, jag orkar inte bråka med dig Roland, du är säkert en trevlig snubbe. Men jag är lite spydig för jag anser att det är oseriöst av dig att hänvisa till den pinsamma blaskan som källmaterial för ett seriöst argument. Som att söka efter fakta i Expressen...

Den är väl helt ok att läsa gratis på bibblan för att kolla bilder och priser samt skratta åt flummiga teorier av amatörer, men du bör inte låta dig luras av deras svammel.

Jag har jobbat åt systertidningen Hemmabio och jag vet hur otroligt dåligt testerna är gjorda - särskilt förut.
Uruselt lysningsrum.
Aldrig blindtester.
Pinsamt låg nivå på kunskaper om ljud och akustik.
Förutfattade meningar om prylar pga utseende och rykte.
Jag skulle kunna göra er ännu mer förvånade om jag gick in på fler pinsamma detaljer.

Dom använder termer och meningar (även du, min käre Roland) som ljudtekniker eller musiker ALDRIG skulla använda, för att beskriva ljudkaraktären hos apparater. Driv, sväng, rytmiskt korrekt, hela toner med rätt timing, tempostabilitet etc. 8O
Som om en viss D/A omvandlare ger mer triolfeeling på jazz...
Sånt där amatörsnack blir jag väldigt irriterad på.
:evil:
Tro mig - en apparat som jämförs med en annan kommer INTE att ändra dom rytmiska förloppen i musiken, det är helt sjukt att man i en tidning kan antyda detta. Detta förstår du nog själv och borde således vara extremt skeptisk till skribenterna i den tidningen.

Om man inte vet vad orden betyder så bör man förklara sina ljudupplevelser med ett språk som man behärskar.

DOM LURAR FOLK ATT KÖPA DYR DYNGA EFTERSOM DOM SJÄLVA INTE HAR EN SUSNING OM HUR MAN GÖR SERIÖSA TESTER.

Varför betalar man för att bli lurad?

Jag förutsätter att nivån är högre nu efter alla dessa år men det finns åtskilliga pinsamheter genom åren.

Jag är urusel på bilar. Det vore ett skämt om jag skulle testa bilar åt en biltidning.
Men så är det med HiFi.
Eftersom kunderna inte har några som helst krav på mig som testare så kan jag fortsätta mitt extremt oserösa jobb eftersom kunderna fortsätter köpa mina meningslösa tester.
Vore det inte rimligt att jag skulle ha en utbildning för att testa bilarna?
Inom HiFI duger det med glada amatörer som bara behöver tycka hit och dit.
Så sjukt oseriöst!!!!
Ställ lite krav för farao.
Eller köp seriösa tidningar.

Den duger inte ens som dasspapper IMHO.

Så, nu har jag skrivit av mig min ilska.
:)

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-02 18:00

Ljudkrav skrev:Den är väl helt ok att läsa gratis på bibblan för att kolla bilder och priser samt skratta åt flummiga teorier av amatörer, men du bör inte låta dig luras av deras svammel.
...
Dom använder termer och meningar (även du, min käre Roland) som ljudtekniker eller musiker ALDRIG skulla använda, för att beskriva ljudkaraktären hos apparater. Driv, sväng, rytmiskt korrekt, hela toner med rätt timing, tempostabilitet etc. 8O
...
Om man inte vet vad orden betyder så bör man förklara sina ljudupplevelser med ett språk som man behärskar.
...
Inom HiFI duger det med glada amatörer som bara behöver tycka hit och dit.

Tack, det var intressant läsning.
Jag är varken ljudtekniker eller musiker och jag använder mitt språk efter bästa förmåga för att beskriva det jag upplever. Jag erkänner att jag är en glad amatör som lyssnar och tycker, men om jag ska behöva mötas av snobberi för detta så finns det andra forum att hänga.

Jag tror att Hifi & Musik är en tidning av vanliga människor för vanliga människor som lyssnar på vanligt sätt, det är ingen tidning som vänder sig till proffs. Upprörs man över innehållet så är det bara att köpa en annan tidning. Ingen tvingar en att köpa eller läsa den om man inte vill.

Jag önskar dig lycka i din proffsvärld.
Nu ska jag lyssna på min transparenta gourmetblandning av luftighet, spontanitet och rytm utifrån ett torrt basfundament med en aningens romantik i den översta diskanten (och detta skriver jag givetvis bara för att retas med snobbarna här).

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-05-02 18:16

Minns ni när Hifi & Musik testade digitalkablar och fann stora skillnader i ljudet, det säger allt om den tidningen.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-05-02 19:14

Jag skulle föredra en tidning av kunniga journalister för läsare som söker rådgivning och inspiration. Kunskap är ett krav i mina ögon om man ska ge köprekommendationer.

Konsumenträtt = snobberi?

----

Cambridge Azurserie har onekligen gott rykte vad gäller ljudet, även om de fått lite klagomål på högljud mekanik.

Min NAD C542 var klart trevligare än C521BEE i öppen provlyssning. Jag vet inte om jag kan rekommendera den [s]förra[/s] senare. C542 är lite känslig för repiga skivor.

I prisspannet upp till 3000 kr skulle jag antagligen titta på dvd-spelare. Jag har inte så bra koll på dem, tyvärr. Det är klokt att praktiskt undersöka laddtid och mekanisk ljudnivå på dvd-spelare. Jag kan störa mig rätt duktigt på sådant.
Senast redigerad av guldfisk 2006-05-03 00:07, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-02 19:32

Detta är en tråd om köpråd. Diskussioner om tidningar hanteras på andra ställen på forumet.

Vänligen
/anders
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-02 19:36

Roland:
Jag erkänner att jag är en glad amatör som lyssnar och tycker, men om jag ska behöva mötas av snobberi för detta så finns det andra forum att hänga.

Nejdå, herr Roland. Jag tycker helt klart att du ska hänga här, du behöver ju bara ignorera mina inlägg.
Men man får väl ta konsekvenserna för vad man skriver...

Jag tror att Hifi & Musik är en tidning av vanliga människor för vanliga människor

Men vem vill söka råd hos folk som inte kan något?
Och även "vanliga människor" vill väl köpa bra och billigt om det går.
Själv är jag väldigt vanlig.
I den blaskan tycker dom att du ska lägga 10 000 tals kronor på kablage som inte kommer att göra ngn skillnad på ljudet. Jag tycker inte att dom verkar särskilt vanliga eller vettiga.

Upprörs man över innehållet så är det bara att köpa en annan tidning. Ingen tvingar en att köpa eller läsa den om man inte vill.

Självklart. Men jag har fortfarande åsikter om tidningen och tycker det är synd när folk blir lurade.

Nu ska jag lyssna på min transparenta gourmetblandning av luftighet, spontanitet och rytm utifrån ett torrt basfundament med en aningens romantik i den översta diskanten

Ja, huvudsaken är förstås att du är nöjd. Men det kanske finns saker som skulle göra dig ännu mer nöjd bakom hörnet till mkt rimliga pengar.
Men då får du söka visdom på andra ställen än i HiFi och Musik.
Här på faktiskt.se exempelvis.
Och här finns många personer som har bättre kunskap, takt och finess än jag.

Typ alla.
Senast redigerad av Ljudkrav 2006-05-02 19:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-02 19:38

Ok Anders.
Noterat.
Såg ditt inlägg nu.
Ska sluta gnälla.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-05-02 21:36

Många intressanta inlägg (förutom de om hifi&musik kanske :wink:)..

Det känns dock fortfarande som att en ren cdspelare kanske vore den rätta vägen att gå på nåt sätt.

Dels det att de har byggts sålänge nu och att de borde vara på "topp" vid dethär laget även i billigare prisklasser, man vet vad som funkar och vad som inte funkar.
Dels att man slipper de överföriga utgångskontakterna (och kostnaden som dock kanske inte är så mycket) för videokretsar mm. som man inte har nån nytta av(/ev störningar).

Cdspelare har snyggare display (oftast), öppnar luckan snabbare, startar snabbare och söker på ett mycket vettigare sätt, vad jag har erfarit åtminstone. :)

Jag har egentligen inte testat dvdspelare på rätt länge förutom en yamaha dvd-657 nånting som körde sacd också. Den lät väl subjektivt bra just i det ögonblicket men testade den aldrig mot nåt annat.

Har en äldre Proson dvd och den låter verkligen totalruttet. t o m jämfört med min många år gamla Audiopro cd.7:a.. Men somsagt. Den är gammal. :?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-05-03 11:54

Jag kör med en Primare D20 CD-spelare.

Jag har endast haft möjlighet att jämföra med min IPOD mini och skillnaden är markant till Primarens fördel (detta gäller vid lyssning av samma .mp3 filer varav de i det ena fallet såklart är utbrända på cd-skiva).
Ljudet är mer detaljrikt och massivt med CD-spelaren. Stereobilden är också betydligt bättre. Svårt att förklara hur man uppfattar ljud men i kort låter CD-spelaren bättre på alla punkter.

Vid lyssningstest har jag försökt lyssna på de båda med samma ljudstyrka då IPODen har något lägre utsignal. Dock har inga mätinstrument varit närvarande (till alla LTSares förtret :wink:).

Vet inte riktigt om detta hjälper dig men Primaren brukar dyka upp på begagnat marknaden för mellan 2 000 - 4 000 :-.

Mvh

Filip

PS Kan tillägga att jag första gången upptäckte skillnaden av en slump då jag hade samma låt spelandes i båda medierna. Kan det räknas som ett blindtest då? 8O :D DS

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 12:55

Jag är ledsen att förstöra ditt fina test, men mp3:or utbrända på skiva låter i allmänhet bättre på alla CD-spelare eftersom vi pratar Hifi vs "icke-Hifi".

Mp3:or brända som mp3:or låter i allmänhet utmärkt på en DVD-spelare som klarar mp3.

Vad gäller bärbara mp3-spelare så håller iPod just bärbar standard, och inte "Hifi-standard". Den är inte ens en av dom bästa mp3-spelarna ljudmässigt, vilket omtalats rikligt på head-fi.org bla. iPod har fått kritik för ett snikigt linje/hörlurs-steg, och störavståndet är inte alls som på en Hifi-enhet.

Det är alltså värt näst in på ingenting att säga att en Primare låter bättre än en iPod, eftersom även en lågbudget CD-spelare från 80-talet låter bättre än en iPod.

Sorry ;)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-05-03 14:48

Hej.

xeizo: Skulle inte vilja säga att du förstör ett lysningstest genom att bevisa din tes. Snarare förklaras en eventuell anledning till den hörbara skillnaden.

Vi är ju helt överens om att det låter bättre i en CD-spelare. Om nu det omgjorda formatet i sig är enda anledningen låter jag vara osagt. Att därför mitt inlägg skulle vara "värt näst in på ingenting" är ju knappast sant om någon (eller i det här fallet trådskaparen) har en dedikerad mp3-spelare (eller ännu bättre en IPOD-mini) att jämföra med i sin jakt på en CD-spelare. I och med ditt inlägg har ju 'den som söker' även fått viss insikt i att en IPOD kan låta sämre än en CD-spelare från 80-talet (vilket värde nu den information kan tänkas ha :wink: ).

Jag anser det fortfarande vara fullt resonabelt att jämföra uppspelning av samma råmaterial i olika spelare (fast det såklart inte har särskilt mycket med denna tråd att göra) Men det är ju bara mitt sätt att se det. :wink:

Sorry for off topic.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 15:02

Ja, jag var lite kategorisk i slutklämmen, det var därför jag skrev "sorry" ;)

Dett du upptäckt är förstås inte alls ointressant i ett allmänljudligt perspektiv, det passade bara inte kanske 100 i den här tråden?

Ljudskillnaden du hör hävdar jag har ingenting alls med själva mp3-omvandlingen att göra, det är relativt lätt att koda av en mp3, utan det är ljudkretsarna i respektive maskin som gör sig hörda. Det gamla vanliga, mer påkostat = bättre :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-05-03 15:52

xeizo: Då är vi helt överens! :)

Om jag nu ska tillföra något mer matnyttigt till denna tråd kan jag i kort beskriva mina erfarenheter med Primare D20 och jämföra med tidigare spelare (Pioneer tidigt 90-tal samt Pioneer DVD 525 och 325).

Plus.
- Tyst
- Detaljerad ljudbild
- Gediget byggd
- Snygg design (högst personlig uppfattning 8) )

Minus
- Fasansfull originalfjärr
- Inga sifferknappar
- Långsam uppstart (dock betydligt snabbare än testade DVD spelare)

Väl värd de 2 500:- jag betalade för den begagnad (vilket jag uppfattar som en billig CD-spelare om än begagnad).

Föregående

Återgå till Köpråd