Spectrum högtalare specifikationer?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

lfm

Spectrum högtalare specifikationer?

Inläggav lfm » 2006-05-03 13:49

Köpte en modell av märket Spectrum på 80-talet, som jag inte vet effekttåligheten på.

Finns det på nätet, eller är det uppköpt, borta helt?
Någon som vet.

Det är golvhögtalare, och 1m höga.

Modellnamnet ser jag inte. Tror de heter 802 eller 602 eller liknande.

Skall förbereda uppgradering av förstärkare och vet inte alls vad dessa tål.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-03 15:11

Känner inte till Spectrum. Just effekttåligheten är väl en av de minst intressanta uppgifterna i specifikationen? Jag menar den uppgiften säger inte mycket om hur den låter eller vid vilken ljudnivå den går upp i rök. Är det så att du är rädd att högtalarna ska ta skada av för kraftig förstärkare? Den faran är inte alls stor. Oftast låter det illa långt innan något går sönder....

lfm

Inläggav lfm » 2006-05-03 16:00

Jo, det var väl det som oroade mest. Om man nu sätter på stravinskij(nja, inte på det viset) eller annan dynamisk musik, och toppar med en starkare förstärkare än min gamla NAD 3140 då har mycket kvar att ge, så är man ändå lite fundersam. Det säger väl bara krack...

Iofs kör jag inte med volym mer än vid kl 8 mestadels, och kanske mest som kl 11 i kortare intervaller.

Tack för kommentar.

Men vet någon hur det ligger till med dessa, så droppa gärna ett inlägg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-03 16:06

Det kan vara värt att nämna att risken att spela sönder högtalaren minskar med en kraftigare förstärkare, så länge signalen är ren är den nämligen relativt snäll för alla högtalare medans däremot en distad signal värmer upp talspolarna ganska bra.

Även med en kraftig förstärkare hör man ju när högtalaren börjar låta burkigt, bara det att då utsätts trots allt högtalaren för mindre slitage än samma volym med en klenare förstärkare som kanske även levererar dist vid den volymen.

Det bästa är att använda öronen, man hör när det börjar låta illa, då sänker man litegrann.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-05-03 17:26

Av de amerikanska Spectrum högtalarna var modell 410 var den största modellen, 2-vägs högtalare och kostade 10.000:- paret 1987. Den testades för övrigt av tidskriften elektronikvärlden, vars testare skrev "det bästa vi någonsin hört".

Om jag inte minns fel så var bas/mellanregistret från Peerless återgivet av ett 10" element och diskanten var en lätt hornladdad domediskant som jag tror hette h26tg

Elektronikvärlden testade också den mindre modellen 108 i samma nummer 1987.

Bild

ursäkta att jag länkar till dina högtalare, du som äger bilden
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-05-04 00:01, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

lfm

Inläggav lfm » 2006-05-03 18:05

MP skrev:Av de amerikanska Spectrum högtalarna var modell 410 var den största modellen, 2-vägs högtalare och kostade 10.000:- paret 1987. Den testades för övrigt av tidskriften elektronikvärlden, vars testare skrev "det bästa vi någonsin hört".

Om jag inte minns fel så var bas/mellanregistret från Peerless återgivet av ett 8" eller 10" element och diskanten var en lätt hornladdad domediskant som jag tror hette hdt-26

Elektronikvärlden testade också den mindre modellen 108 i samma nummer 1987.

Bild

ursäkta att jag länkar till dina högtalare, du som äger bilden

Jättetack, MP. Exakt dom är det.

Då är det nog de första siffrorna i serienumret som är modellen(och jag kom ihåg helt fel modellnuffrer).

Då har jag lite mer att söka på. Agenturen hade väl en hihi-butik korsning odengatan-grev.ture, i stockholm, eller någon annan bakgata där(köpte hos en handlare vid odenplan om jag minns rätt).

Dom låter så ljuvligt bra, därav är man rädd om dom så man inte pajar något. Något bassboost som amerikanska högtalare gärna är.

Xeizo, tack du också. Antar att du syftar på likström genom spolarna vid klippning eller liknande. Det kan nog vara sant det också. Kanske mina farhågor är ogrundade, vid någorlunda normal behandling.

Fint ställe detta, med mycket bra hjälp på nolltid. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-03 19:56

Spectrum finns med i en marknadsöversikt från 1987 av den amerikanska tidskriften Audio. Finns inte mycket data men rekommenderad minimieffekt var 30 W. Verkar vara ett 2-vägssystem med 10-tumsbas och 1-tumsdiskant delat vid 2300 Hz. Det är extremt högt för en 10-tummare! Eftersom du har haft dem ett tag, är kantupphängningen på basarna fortfarande intakt?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-05-03 21:07

Jag kan inte svära på det men jag tror att elementen inte var "off the shelf" utan kan och bör ha varit specialbeställda för Spectrum.

Ljudmässigt lät de mycket fint vad jag kan minnas, långt bättre än vad som borde vara möjligt med standardelement.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Återgå till Köpråd