MP skrev:Av de amerikanska Spectrum högtalarna var modell 410 var den största modellen, 2-vägs högtalare och kostade 10.000:- paret 1987. Den testades för övrigt av tidskriften elektronikvärlden, vars testare skrev "det bästa vi någonsin hört".
Om jag inte minns fel så var bas/mellanregistret från Peerless återgivet av ett 8" eller 10" element och diskanten var en lätt hornladdad domediskant som jag tror hette hdt-26
Elektronikvärlden testade också den mindre modellen 108 i samma nummer 1987.
ursäkta att jag länkar till dina högtalare, du som äger bilden
Jättetack, MP. Exakt dom är det.
Då är det nog de första siffrorna i serienumret som är modellen(och jag kom ihåg helt fel modellnuffrer).
Då har jag lite mer att söka på. Agenturen hade väl en hihi-butik korsning odengatan-grev.ture, i stockholm, eller någon annan bakgata där(köpte hos en handlare vid odenplan om jag minns rätt).
Dom låter så ljuvligt bra, därav är man rädd om dom så man inte pajar något. Något bassboost som amerikanska högtalare gärna är.
Xeizo, tack du också. Antar att du syftar på likström genom spolarna vid klippning eller liknande. Det kan nog vara sant det också. Kanske mina farhågor är ogrundade, vid någorlunda normal behandling.
Fint ställe detta, med mycket bra hjälp på nolltid.