Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Halbermensch

Re: Vad tror vi om Denon AVC X3800H

Inläggav Halbermensch » 2024-10-31 17:32

Köpte Denon AVR-X1800H genom amazon för 4400kr, räcker bra för mig
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru Audio Q10 / Canton GLE90, LG B3 77"
SMSL DL200, Topping MX3s, Guru Audio Junior+, diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-11-03 02:51

Jag är fortfarande aningen sugen :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-11-20 19:50

Har nu hunnit lyssna lite och kortfattat tycker jag att Denonen låter jättebra för film, men inte kommer tillräckligt nära en dedikerad 2-kanalare för musik.

Jag kommer vara nöjd med köpet, men är lite besviken att det inte låter bättre med musik eftersom jag hade hoppats kunna skippa att ha det separerat. Vet inte vad som är skillnaden, om det är DAC:en eller förstärkarna eller både och.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2024-11-20 20:23

JakGVT skrev:Har nu hunnit lyssna lite och kortfattat tycker jag att Denonen låter jättebra för film, men inte kommer tillräckligt nära en dedikerad 2-kanalare för musik.

Jag kommer vara nöjd med köpet, men är lite besviken att det inte låter bättre med musik eftersom jag hade hoppats kunna skippa att ha det separerat. Vet inte vad som är skillnaden, om det är DAC:en eller förstärkarna eller både och.

Nu minns jag inte riktigt, kör du något separat slutsteg för frontarna (eller andra kanaler) med X3800H?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-11-20 23:04

Har en "förstärkarväxel" till frontarna och kör 2-kanal och surround separat. 2-kanal är en MiniDSP Flex balanserad in i två Fosi Audio ZA3.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2024-11-22 14:13

Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/

Inte bra
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru Audio Q10 / Canton GLE90, LG B3 77"
SMSL DL200, Topping MX3s, Guru Audio Junior+, diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-12-04 23:39

Jag har ju idag en Denon avr 7200w där fjärren lagt av och volymratten lider av de klassiska problem som kommer efter några år (vrider man på den vet man aldrig om det går upp ner eller vad som händer).

Jag har spanat lite på Denon avc x3800hm, men även Marantz Cinema 60.

Vilken skulle ni säga är bäst? Tänker Marantz är ju snyggare man i övrigt så känns det som att Denon är en bättre maskin?

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-12-05 02:20

Har ingen åsikt om hur Marantzen låter, men Cinema 60 motsvarar väl mer AVC-X2800H? X3800 matchar bra mot Cinema 50 med antal kanaler/slutsteg/HDMI-portar.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-12-05 11:43

JakGVT skrev:Har ingen åsikt om hur Marantzen låter, men Cinema 60 motsvarar väl mer AVC-X2800H? X3800 matchar bra mot Cinema 50 med antal kanaler/slutsteg/HDMI-portar.

Ja efter mkt googlande igårnatt så inser jag också att man måste upp i Cinema 50 för att matcha X3800H. Så det lutar åt den mao.

Frågan är om man ska beställa den från Tyskland då eller bara gå till Hifiklubben? Tänker att den var ju rätt mkt billigare i Tyskland. Samtidigt är det kanske lite omsmidigt om man behöver nyttja garanti?

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2024-12-05 13:15

Måste ställa en troligt korkar fråga.
Jag kör min Denon i 5.1 setup på båda högtalarvalen. Det jag gjort är att Audessey är aktiverat på nr.2 och på nr.1 har jag själv lekt med nivåer. Inte så konstigt i sig men nu till frågan:

Om jag vill lyssna på 2-kanal via Spotify connect (mobilen) känner Denon själv av att enbart köra rent 2-kanal? Det låter förvisso inget i center och surround men blir inte klok på om subben via LFE går att aktivera samt filter. Ibland är den igång och ibland inte.

Ja, den som vet vad jag gör fel eller hur det ska funka får gärna tipsa!
Guru Q10
Guru 28
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-12-05 15:02

Det beror lite på. Om du kört Audyssey och den valt att dela frontar vid någon frekvens typ 70Hz kommer recievern att köra subbar i alla lägen utom om du väljer direct/pure direct.
Vid manuellt läge gäller samma sak dvs har du valt att aktivera sub så är de på.
Du ser på displayen att det är 4pluppar igång vid stereo.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-05 21:35

Vill man trixa lite mer med rumskorrigeringen och Audessey finns det möjlighet att mäta upp med REW och skapa filer som Audessey kan läsa; verkar få väldigt positiv feedback.

https://www.oca1evo.com/

Samt

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-2.57425/

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-12-05 23:02

Jag köpte Dirac fullregister med bastillägget till min 4800h vilket var värt varenda krona. Lite billigare under Black Week.
Nu är det enkelt att få det som man vill tycker jag.
Jag har två OA51.N, två slutna, hörnplacerade 10" subbar, två Mupps som surround. Ingen center eller annat.
Jag vet att man kan ha åsikter om hörnplacering men det funkar hos mig.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-12-06 14:04

Blev en Denon iaf!

Roliga var att säljaren på Hifiklubben nog ansåg att även Marantz Cinema 60 var bättre än Denonen. Jag är dock skeptisk eftersom mätningarna säger de är identiska vad jag kunde läsa mig till.

Nu återstår bara att försöka hitta en fjärr till min Denon 7200w och sälja den :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-27 15:57

Något som jag undrar över är dessa 3 subwoffer utgångar. Kan man ställa in 3 subbar olika (och hur, är en utgång låst till centerhögtalaren tex. ?) eller är det bara 3 utgångar istället för 1 :?:
På lite äldre maskiner så fanns det ju 2 sub out, någon som vet hur det var där :?:
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS och älskar katter.
Lever på samhällets botten och är ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2024-12-31 19:36

Den har 4 separata subwoofer-utgångar som kan styras helt separat oberoende av varandra. Sedan beror det på om du har Audyssey i någon form eller Dirac Bass Control hur det fungerar. Men generellt så är det så att de försöker få en så bra frekvensgång som möjligt med alla subbar i basregistret.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-01-01 21:54

JakGVT skrev:Den har 4 separata subwoofer-utgångar som kan styras helt separat oberoende av varandra. Sedan beror det på om du har Audyssey i någon form eller Dirac Bass Control hur det fungerar. Men generellt så är det så att de försöker få en så bra frekvensgång som möjligt med alla subbar i basregistret.

Är det i stereo eller 4 mono utgångar?

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2025-01-02 17:11

Kör man film så är LFE-spåret alltid mono, spelar man musik så hanteras Subbarna generellt som mono av både Audyssey och Dirac. Vet inte om Audyssey MultQ-X eller Dirac Bass Control kan dela upp subbarna i stereo eller inte eftersom jag inte har de licenserna, men det är väldigt få som kör subbar i stereo och jag killgissar att det skulle vara möjligt om programvaran stöder det. Direkt i förstärkaren kan man välja att köra 2 eller 3 subbar som "directional" och de spelar då tillsammans med vänster-, höger- och centerhögtalaren, står inget om det då är bara den kanalens bas eller monosspåret som spelas.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-01-05 20:26

JakGVT skrev:Kör man film så är LFE-spåret alltid mono, spelar man musik så hanteras Subbarna generellt som mono av både Audyssey och Dirac. Vet inte om Audyssey MultQ-X eller Dirac Bass Control kan dela upp subbarna i stereo eller inte eftersom jag inte har de licenserna, men det är väldigt få som kör subbar i stereo och jag killgissar att det skulle vara möjligt om programvaran stöder det. Direkt i förstärkaren kan man välja att köra 2 eller 3 subbar som "directional" och de spelar då tillsammans med vänster-, höger- och centerhögtalaren, står inget om det då är bara den kanalens bas eller monosspåret som spelas.

Tänkte mest om man vill ha högre brytfrekvens, typ 200Hz då börjar det spela roll.

JakGVT

Inläggav JakGVT » 2025-01-09 14:41

Jag tror det fungerar om man kör två subbar som höger/vänster och sätter dem som "directional", står så här i manualen:

"Subwoofer Mode

When you are using multiple subwoofers, set the audio to be output from the subwoofer.
Stan­dard (De­fault):
All sub­woofers out­put LFE sig­nals and bass below the crossover fre­quency of all the speak­ers.

Di­rec­tional:
All sub­woofers out­put LFE sig­nals. In ad­di­tion, each sub­woofer out­puts bass below the crossover fre­quency of speak­ers that are placed near them."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-13 14:20

Johan_Lindroos skrev:
Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?

Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Fyra individuella för LFE
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* 9.4 klarar den själv, eller hänger man på ett slutsteg så 11.4.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 3 x HDMI-utgångar (inkl. 2 x 8K)
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett!

denavcx3800hbk_o_4.jpg

denavcx3800hbk_o_3.jpg

[ YouTube ]

Jämfört med den större modellen så brukar den billigare inte ha:
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
* Frontlucka med fler knappar under (som man ändå aldrig trycker på).
* Den mindre modellen brukar ha lite mindre uteffekt.

Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation. 8)

Satt och läste på Klubben sida häromdagen och både Denon och Marantz har Dirac som möjlighet ifrån 17-tusen maskinen tror jag det var. Och det var glädjande att se att det nu kommer på Hemmabiomaskinerna.
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS och älskar katter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-14 00:33

distad skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?

Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Fyra individuella för LFE
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* 9.4 klarar den själv, eller hänger man på ett slutsteg så 11.4.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 3 x HDMI-utgångar (inkl. 2 x 8K)
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett!

denavcx3800hbk_o_4.jpg

denavcx3800hbk_o_3.jpg

[ YouTube ]

Jämfört med den större modellen så brukar den billigare inte ha:
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
* Frontlucka med fler knappar under (som man ändå aldrig trycker på).
* Den mindre modellen brukar ha lite mindre uteffekt.

Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation. 8)

Satt och läste på Klubben sida häromdagen och både Denon och Marantz har Dirac som möjlighet ifrån 17-tusen maskinen tror jag det var. Och det var glädjande att se att det nu kommer på Hemmabiomaskinerna.

Fel av mig. Det finns: Programvara kan uppgraderas med Dirac Live-rumskorrektion (kommande uppgradering, köps separat) ifrån modell Denon AVC-X3800H som kostar 12990kr Ska man ha Dirac i sin Marantz så får man betala mer, dvs. 17990kr

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-01-16 12:04

Halbermensch skrev:Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/

Inte bra

Jag tror inte vi behöver vara rädda för att Denon, Marantz, B&W eller andra varumärken/produkägare inom Sound United går över styr och upphör med sin verksamhet till följd av vad som skrivs i artikeln som länkas ovan.

"Discontinued operation" ska ur ett redovisnings- och finansiellt perspektiv ses som en markör att "den här verksamheten ska säljas och ska inte tas med i våra siffror när ni framöver vill få jämförbarhet".

Masimos informationsavdelning fick efter bl a den länkade artikeln rycka ut med en del "brandsläckning" vilket framgår av nedanstående länk:
https://www.strata-gee.com/masimo-respo ... nd-united/

Masimo är en företagsgrupp som framgångsrikt jobbat med sensorer inom medicinska applikationer. Grundaren och förre koncernchefen, Joe Kiani, fick under 2022 vad några skulle beskriva som en "knäpp" och, förförvärvade Sound United med de mest fantastiska idéer om synergier mellan verksamheterna. Därefter har det, m e m, pågått "krig" i Masimos ägarled vilket fick till följd att Kiani tvingades lämna sin post under 2024. Efterträdaren kan i mediakontakter som bl a resulterade i den först länkade artikeln sannolikt ha uttryckt sig "inte tillräckligt klart" vilket gav upphov till brandkårsutryckningarna.

Tvärtom så TROR jag att Sound United kanske kan hoppas på ett bättre liv efter detta om Masimo lyckas hitta en köpare som bättre förstår vad det innebär att utveckla, tillverka och sälja hifiprylar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Föregående

Återgå till Köpråd