Moderator: Redaktörer
JakGVT skrev:Har nu hunnit lyssna lite och kortfattat tycker jag att Denonen låter jättebra för film, men inte kommer tillräckligt nära en dedikerad 2-kanalare för musik.
Jag kommer vara nöjd med köpet, men är lite besviken att det inte låter bättre med musik eftersom jag hade hoppats kunna skippa att ha det separerat. Vet inte vad som är skillnaden, om det är DAC:en eller förstärkarna eller både och.
JakGVT skrev:Har ingen åsikt om hur Marantzen låter, men Cinema 60 motsvarar väl mer AVC-X2800H? X3800 matchar bra mot Cinema 50 med antal kanaler/slutsteg/HDMI-portar.
JakGVT skrev:Den har 4 separata subwoofer-utgångar som kan styras helt separat oberoende av varandra. Sedan beror det på om du har Audyssey i någon form eller Dirac Bass Control hur det fungerar. Men generellt så är det så att de försöker få en så bra frekvensgång som möjligt med alla subbar i basregistret.
JakGVT skrev:Kör man film så är LFE-spåret alltid mono, spelar man musik så hanteras Subbarna generellt som mono av både Audyssey och Dirac. Vet inte om Audyssey MultQ-X eller Dirac Bass Control kan dela upp subbarna i stereo eller inte eftersom jag inte har de licenserna, men det är väldigt få som kör subbar i stereo och jag killgissar att det skulle vara möjligt om programvaran stöder det. Direkt i förstärkaren kan man välja att köra 2 eller 3 subbar som "directional" och de spelar då tillsammans med vänster-, höger- och centerhögtalaren, står inget om det då är bara den kanalens bas eller monosspåret som spelas.
Johan_Lindroos skrev:Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?
Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Fyra individuella för LFE
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* 9.4 klarar den själv, eller hänger man på ett slutsteg så 11.4.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 3 x HDMI-utgångar (inkl. 2 x 8K)
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett![ YouTube ]
Jämfört med den större modellen så brukar den billigare inte ha:
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
* Frontlucka med fler knappar under (som man ändå aldrig trycker på).
* Den mindre modellen brukar ha lite mindre uteffekt.
Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation.
distad skrev:Johan_Lindroos skrev:Evil_Homer skrev:En reciver i mellansegmentet som inte känns mellan utan tvärtom, eller vad är det jag missar ?
Var lite inne på AVC-X4700H (21 998:-) men så släpptes AVC-X3800H (18 498:-)och så fick man en tankeställare
* Fyra individuella för LFE
* Audyssey MultEQ XT32 finns som väntat, men Dirac Live kommer som valbar uppgradering ,såklart för en extra slant.
* 9.4 klarar den själv, eller hänger man på ett slutsteg så 11.4.
* Adresserbara slutsteg.
* Dolby Atmos, inklusive Height Virtualization, Auro-3D, DTS:X/Virtual:X samt IMAX Enhanced
* 6 x HDMI 2.1 med HDCP2.3, 8K/60, 4K/120, Dolby Vision, HDR 10+, Dynamic HDR, HLG, eARC, CEC, ALLM, QFT, VRR
* 3 x HDMI-utgångar (inkl. 2 x 8K)
* 1080p-användargränssnitt med konfigureringsguide, vilket ser ut som en fröjd för ögat om man jämför med allt annat jag sett![ YouTube ]
Jämfört med den större modellen så brukar den billigare inte ha:
* Auro 3D
* Den större displayen som den större modellen har. Då ser man både valt surroundlyssningsläge och vald ingång samtidigt.
* Frontlucka med fler knappar under (som man ändå aldrig trycker på).
* Den mindre modellen brukar ha lite mindre uteffekt.
Kul och bra att Dirac är på ingång hos Denon. Intressant med fyra stycken utgångar för bashögtalare, det skulle kunna vara det som Dirac har nämnt för flera år sedan men som inte verkade dyka upp förrän nu kanske; att med flera bashögtalare kunna generera jämnare ljudfält i rummet i basregistret. Inget speciellt nytt för oss som redan hållit på med sådant sedan tjugofem år tillbaka, men bra att det kommer i en kommersiell applikation.
Satt och läste på Klubben sida häromdagen och både Denon och Marantz har Dirac som möjlighet ifrån 17-tusen maskinen tror jag det var. Och det var glädjande att se att det nu kommer på Hemmabiomaskinerna.
Halbermensch skrev:Former Sound United Business Could Be “Discontinued” Next Year After Falling Revenues, No Buyer and Losses Claims New Director
https://www.channelnews.com.au/former-s ... -director/
Inte bra
steveo1234 skrev:genstruktur skrev:steveo1234 skrev:
Visst. Jag har en sen några veckor tillbaka. Den är bra. Dvs, den funkar som den ska. Dirac är toppen. Produkten i sig känns lite budget och plastig om du är känslig för sånt.
Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.
Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?
Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.
Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.
Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.
genstruktur skrev:steveo1234 skrev:genstruktur skrev:
Najs! Du köpte till Dirac alltså, vad fick du betala? Att den känns lite plastig är inte hela världen, jag använder ytterst sällan receivern för hand. Blir mest genom Nvidian shiled fjärr jag sätter på/av och justerar volym. Spelar jag musik styr jag via telefon eller fjärrkontroll.
Kör du några externa slusteg till, inga problem där att styra ut slusteg fullt ut? Vissa receivers går ju in i protect mode om man kör frontar som fullrange och sub NO och det är infra i signalen. Något du noterat angående det?
Den avgörande faktorn är ju ändå om jag har något ljudmässigt att vinna på att byta ut Onkyo tx-838 mot denna.
Jag tror jag gav ca 15k och dirac kostade 3-4k till ungefär. Jag valde dirac full range för att kunna justera för diskanttappen pga duk. Jag kör 3 externa slutsteg till varav ett Emotiva för frontarna. Ingen aning om de styr ut fullt men det går att spela 2db över referensnivå när jag försökt mig på det. Däremot har jag aldrig testat att köra fullregister i frontarna så där kan jag inte hjälpa dig.
Ljudmässigt mot 838 är det antalgligen ingen större skillnad, såvida du inte kör dirac, då lär skillnaden vara stor.
Någon som testat detta eller kan tänka sig att prova? Dvs spela starkt, sub no, frontar fullrange och film med mycket infra?
Någon av dessa filmer tex
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
viewtopic.php?f=9&t=58348
Beakungen skrev:genstruktur skrev:steveo1234 skrev:
Någon som testat detta eller kan tänka sig att prova? Dvs spela starkt, sub no, frontar fullrange och film med mycket infra?
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
Kan absolut tänka mig testa. Men tänker hur menar du frontar fullrange å spela starkt? Tänker då bottnar väll högtalarna?
Tänker du med dem inbyggda stegen eller externa steg?
Kör idag enbart Denonen för att driva bakkanaler center och atmos. Sen externa steg till frontar å subb då. Sen kör jag enbart min till film. Var inte så imponerad av att köra den som försteg till musik faktiskt. Där var mitt nuvarande försteg bättre
genstruktur skrev:Beakungen skrev:genstruktur skrev:
Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge
Kan absolut tänka mig testa. Men tänker hur menar du frontar fullrange å spela starkt? Tänker då bottnar väll högtalarna?
Tänker du med dem inbyggda stegen eller externa steg?
Kör idag enbart Denonen för att driva bakkanaler center och atmos. Sen externa steg till frontar å subb då. Sen kör jag enbart min till film. Var inte så imponerad av att köra den som försteg till musik faktiskt. Där var mitt nuvarande försteg bättre
Hej!Tack
![]()
Jag var kanske otydlig.
Jag menade att ställa receivern på subwoofer No, frontar fullrange, köra slutsteg på frontarna och spela film med mycket infra. Jag har ägt några receivers som då har stängt av sig vid ref. minus 5-12. Det har heller inte spelat någon roll om det varit några frontar inkopplade, så de kan du koppla ur för testet för att inte skada dem
Min nuvarande Onkyo TX838 uppvisar inte detta beteende vilket är väldigt skönt!
radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Jag fick slanta upp lite mer till en 4800h som verkligen låter och fungerar bra. Den app för Audyssey som kan köpas för 200kr är helt oumbärlig! Då kan man ställa in önskad rumskurva mm.
genstruktur skrev:radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Jag fick slanta upp lite mer till en 4800h som verkligen låter och fungerar bra. Den app för Audyssey som kan köpas för 200kr är helt oumbärlig! Då kan man ställa in önskad rumskurva mm.
Är det någon idé att köpa Audussey appen eller är det bättre att spara pengarna till Dirac om man vill ha rumskorrigering? Jag har inte gjort några mätningar alls än utan bara ställt in allt manuellt. Lite osäker på om jag verkligen kommer använda någon rumskorrigering.
Belker skrev:genstruktur skrev:radelius skrev:Jag var in på HifiKlubben och jämförde 3800 mot 4800. Det var en enorm skillnad i ljudkvalitet, vi spelade endast tvåkanals musik. Jag ifrågasatte om det var några inställningar som var fel men även i Pure Direct var skillnaden på tok för stor! Säljaren var också konfunderad.
Är det någon idé att köpa Audussey appen eller är det bättre att spara pengarna till Dirac om man vill ha rumskorrigering? Jag har inte gjort några mätningar alls än utan bara ställt in allt manuellt. Lite osäker på om jag verkligen kommer använda någon rumskorrigering.
Jag tycker den är värd pengarna. Den behövs också om man vill gå all in med Audyssey One https://brnkr.github.io/audyssey_one/ Jag har inte testat det än pga att jag inte byggt alla högtalare än, men om det håller vad det lovar behöver man knappast Dirac. Man får ju full kontroll över alla inställningar och korrigeringar med REW.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster