Moderator: Redaktörer
Harryup skrev: ....Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak.
Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.
Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:
Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.
Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?
Almen skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:
Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.
Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Mirage skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.
Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.
När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
goat76 skrev:Mirage skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.
Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.
När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.
Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.
Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare.
sprudel skrev:Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser.
BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.
Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.
Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?
Morello skrev:Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer.![]()
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.
PerStromgren skrev:Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster