F208 vs Quad 2912, fler intryck

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: F208 inköpta! Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Q

Inläggav Harryup » 2025-03-19 13:47

Förklara. Min åsikt är att man jagar låg dist med hjälp av bl.a. F/E-test. Ino, Quad och Carlsson är vanligt förekommande inom LTS eller anses som bra högtalare. Dock låter dom ju rätt olika. Vad är fel?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 14:18

Du behöver förstå att det är en sak vad LTS anser om saker och ting, till exempel sådant som står i medlemsbladet. Det kan även stå saker i medlemsbladet som bara artikelförfattaren står för. Men det är en helt annan sak vad enskilda medlemmar skaffar sig för anläggningar. Tack och lov är det än så länge en fri värld. Förklara även hur man Före/Efter-lyssnar på högtalare. LTS känner inte till den metoden. Förklara även i vilken utgåva som någon Inohögtalare testas. Mig veterligen har några Carlssnhögtalare testats, men det var läääänge sedan. Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan. Det är du som behöver förklara vad du menar. Inte jag heller då jag inte är med i LTS styrelse. Men jag ser det inte heller som att LTS behöver förklara heller.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-19 14:20

Harryup skrev: ....Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak.

Så kan man ju göra... Eller så väljer man att skilja på egenskaper som beror på Spridningskaraktäristik, Frekvensgång eller faktiskt Distorsion.

Jag tycker det är enklare. Du tycker annorlunda. Gott så. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-19 14:27

Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.

Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2025-03-19 14:47

Imponerande Roger! Serverat på fat 7 min senare :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 15:46

Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 16:07

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.

Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1

Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-19 16:16

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 16:45

Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 17:19

goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.

Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.

Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 17:24

Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 17:32

PerStromgren skrev:
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.

Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.

Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.

Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-19 18:07

RogerGustavsson skrev:

Jag noterar efter en snabb genomläsning en hel del svammel kring motorprincipen för Magnepan samt spridningen för dipoler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 18:17

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.

1. Jag tog LTS som exempel på att högtalaren anses av en del som bra i jämförelse med högtalare som också är bra men låter olika.
2. Det är min åsikt jag skriver när det gäller hur Quad återger musik. Skulle faktiskt inte ens säga hur elektrostater återger musik då mina erfarenheter av andra elektrostater än ELS-63 numera är rätt gamla. Men storlek brukar ha betydelse och med större membran kan det vara ännu svårare att inte får en generellt växande ljudbild med storlek på en elektrostat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 18:33

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 19:19

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?

Nej.
Men nu lyssnar du mest på ljudet, skriver du,
och
att det är svårt att lyssna på musiken, skriver du.

Ok!

Du skriver även att du hoppas att det går över.

Ok!

Det kan gå över. Vad jag förstår är att du nu snarast lyssnar på ljudet och hör ljudet, istället för att du lyssnar på musiken och hör musiken.

Men det behöver inte vara så i förlängningen. Det kan gå över. Tillvänjning genom adaption. Eller tröttnar på att lyssna på ljudet. Eller annat skäl, t.ex. nyhetens behag avtar med tiden och mognad växer.

Men om det inte går över, så kan det stanna på nuvarande nivå, eller bli än värre. Man retar sig på en sak som inte försvinner. Till slut tröttnar man och slår näven i bordet. Det som inträffat är att Musiken försvinner och ljudet dominerar. Så kan det bli, exempelvis, då ljudbilden kommer för nära lyssnaren än vad den borde. Ljudanalysens öron vaknar och ljudsyntesens öron somnar in.
. . . Nåt sånt ungefär.

Fonogram blir ljuddemomaterial istället för musik och då väljer man fonogram därefter.

Vanlig hifi-sysselsättning så att säga.

Men det behöver inte bli så. Men det kan bli så.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 19:24

Det är väl bara fullt naturligt att man analyserar ljudet lite mer när man både testar nya högtalare och jobbar med att hitta rätt placering, och så vidare. Troligtvis extra mycket så om man går från en högtalare till en annan av helt olika slag. Jag tror nog det går över när allt är på plats och tillvänjningen tilltar. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-19 20:14

Jag finner det också naturligt med ett mer analytiskt förhållningssätt när man har något nytt hemma. Det går över.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-19 20:30

Almen skrev:
Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!

Quad blev recenserade av en Carlsson-fantast... Quad, Carlsson, Rauna, Audio Pro och Ino låter ju rätt olika.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-19 21:05

Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.

Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.

När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 22:20

Det bådar gott iofs.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 23:24

Mirage skrev:

Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.

Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.

När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.

Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.

Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.

Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-03-19 23:47

goat76 skrev:
Mirage skrev:

Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.

Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.

Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare. :)

Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-20 00:53

sprudel skrev:Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser. :)

Jag är riktigt nöjd och kan väl säga att jag har hittat hem. Nu har jag dessutom byggt upp ett 5.1-system med ATC-högtalare, så jag har nog bestämt mig för att stanna här vad gäller högtalare och hoppas att allt bara håller en lång tid framöver. :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-20 12:24

Revel 208 står högt på min lyssningslista.

Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.

Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-20 12:52

Spikes har jag inte förstått, att fortplanta vibrationer till golvet ger många problem förutom skadorna som man lätt får.

Biwiring kan som bäst göra väldigt lite nytta, även på en trevägare. Om man har världens bästa förstärkare så gör biamping nog ingen nytta, men det finns många kombinationer där biamping kan göra nytta. Men det riskerar också skapa problem.

En sluten låda tål väldigt mycket effekt men producerar mindre bas än en basreflex. Att plugga en av två portar stänger nog av den porten lika effektivt som om den inte fanns, med en lägre avstämning som följd. Men med en port så blir det nog en resistiv ventil av något slag och lådan blir nog mer en läckande sluten låda, vilket har en del problem. Men det här är bara något man gör om basreflex ger för mycket bas för placeringen och då har jag svårt att se problem med det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-20 12:58

BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.

Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.

Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?

Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer. :)
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-20 13:28

Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-20 14:12

Morello skrev:Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer. :)
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.

PerStromgren skrev:Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.

Ja lite affärstänk får man tåla som konsument :D !
Inget som stör mig egentligen så länge som man kan se igenom det.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 16:57

PerStromgren skrev:

Hur går det med musiken och ljudet?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd