MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-01-28 18:01

Kort prolog: Har under en lång tid get upp lite på att få något riktigt bra ljud i vardagsrummet, men efter att ha möblerat om en del och köpt en Wiim Ultra (med 10 PEQ per kanal) så har jag fått lite blodvittring. Idag står där Guru Junior (första versionen), men jag tror att jag vill ha något som behåller lugnet lite bättre när man höjer volymen lite, och det är något i mellanregistret tror jag som inte sitter helt 100 med mig även om det överlag är väldigt trevliga små högtalare.

Rummet: Bor i en sån där modern lgh. Vardagsrummet är avdelat mot hallen och köket med en vägg som går som ett L, där högtalarna är placerade på varsin sida om en 65" OLED längs med L:ets korta sida, med vänster kanals högtalare nästan ända in i hörnet. Vid höger kanals högtalare slutar högtalarväggen och öppnar till hallen ett par dm till höger om högtalaren. Höger sidvägg är således betydligt längre bort från sin högtalare. Där finns också en dörr in till vårt sovrum, som kan öppnas och släppa ut första sidreflexen från högra högtalaren. Assymetrin till trots så har jag fått till det skapligt med lite grejande i REW och PEQ i Wiim Ultra. Tanken är att jag ska bygga några absorbenter av sten- eller glas-ull när jag får lite tid över och sätta två bakom/mellan högtalarna, en för att ta första vänstra sidreflex från vänstra högtalaren och sen en varsin för väggarna där motstående första sidreflex infaller.

Nu till pudelns kärna då: jag går lite smått om dagarna och funderar på nya lite större, men inte så stora högtalare. MA silver 300 7g ser ut att ha en fin frekvensgång on-axis. Låg dist. Men spridningen hade kunnat vara bättre. KEF Q7 Meta å andra sidan har kanonjämn spridning, men frekvensgången är (om än väldigt rakt och fint) väldigt sluttande. Det finns lite mätningar att titta på i ett white paper från KEF. Erin har gjort en väldigt positiv video om Q11 Meta. Har ännu inte hunnit gå och lyssna på någon av dessa, men det borde gå att ordna då reference audio säljer bägge. Men oavsett vad jag får för intryck av lyssning i demorum så funderar jag på vad som är bäst för mitt nuvarande och eventuellt framtida rum. Pga assymetrin och vänster högtalares flört med vägg så vill jag nog försöka dämpa reflektioner. Är rädd att Q7 kommer bli för tung mot låga frekvenser, även om jag brukar tycka att en jämnt sluttande frekvensgång är ganska lätt att vänja sig vid. Men MA:s lite ojämnare spridning kanske ger en trist summering av reflektioner och direktljud vid lyssningsplats då vägen är så nära. KEF kostar i dagsläget 20k och MA 26k. Tror att smärtgränsen ligger vid 30k ungf, men kommer gärna undan "billigt".

Hur skulle ni tänkt?
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: MA silver 300 7g, KEF Q7 Meta eller något annat?

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-01-28 21:53

Screenshot_20250128_204801_Firefox.jpg
Screenshot_20250128_204801_Firefox.jpg (116.93 KiB) Visad 9881 gånger

Screenshot_20250128_205012_Firefox.jpg
Screenshot_20250128_205012_Firefox.jpg (88.56 KiB) Visad 9881 gånger

Screenshot_20250128_205028_Firefox.jpg
Screenshot_20250128_205028_Firefox.jpg (88.32 KiB) Visad 9881 gånger
Häpp!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-29 16:06

Hmm. Även om spridningen är jämnare på KEF Meta så hade jag även beaktat ljudtrycksförmåga och distorsion. Jag tror inte att det är stor skillnad i spridningen (för det behövs större högtalare med större element och baffel), varför betydelsen av placering blir nog snarlik. Visst kommer reflexerna från Meta vara mer jämna. Inverkan av detta tycker jag är svårbedömd. Om reflexerna är mycket nära torde de kompenseras av ekvalisering. Om de kommer lite senare kan det kanske en påverkan som är svårare att åtgärda.
Påverkan och åtgärder är fråga för I-or antar jag.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-29 19:28

Utan ekvalisering: MA
Med ekvalisering: KEF

Förstareflektionen för sidoväggen bör speciellt med tanke på asymmetrin absorberas men den första motstående reflektionen bidrar med ökad insvepning (eftersom den anländer senare och framförallt ur en helt annan riktning än direktljudet) och minskar därmed effekterna av stereosystemets brister.

Att KEF har ett betydligt lägre pris förenklar valet ytterligare för den som ekvaliserar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-01-30 09:59

Maarten skrev:Hmm. Även om spridningen är jämnare på KEF Meta så hade jag även beaktat ljudtrycksförmåga och distorsion. Jag tror inte att det är stor skillnad i spridningen (för det behövs större högtalare med större element och baffel), varför betydelsen av placering blir nog snarlik. Visst kommer reflexerna från Meta vara mer jämna. Inverkan av detta tycker jag är svårbedömd. Om reflexerna är mycket nära torde de kompenseras av ekvalisering. Om de kommer lite senare kan det kanske en påverkan som är svårare att åtgärda.
Påverkan och åtgärder är fråga för I-or antar jag.

Jag har inte sett någon distorsionsmätning på KEF Q7, men känner mig ganska trygg i att, baserat på andra KEF-modeller, påstå att MA har övertaget här. Inte oväsentligt i min något flytande "kravspec". Den lilla toppen hos MA vid 3.5kHz är lätt att ta ner och med det så bör ojämheterna utanför 0 grader följa med något, även om dessa är lite ojämna relativt frekvensgång vid 0 grader.

I-or skrev:Utan ekvalisering: MA
Med ekvalisering: KEF

Förstareflektionen för sidoväggen bör speciellt med tanke på asymmetrin absorberas men den första motstående reflektionen bidrar med ökad insvepning (eftersom den anländer senare och framförallt ur en helt annan riktning än direktljudet) och minskar därmed effekterna av stereosystemets brister.

Att KEF har ett betydligt lägre pris förenklar valet ytterligare för den som ekvaliserar.

Alla mina källor är digitala och går geonom Wiim Ultra, så ekvalisering finns. Men den är i första hand reserverad för att hantera basområdet, så det är frågan om det finns tillräckligt många band i PEQ:en kvar sen för att göra en jämnt lutande kurva. Läste någonstans att det eventuellt fanns planer på att göra så att man kan använda både PEQ och grafisk EQ samtidigt i framtida firmware, men i dagsläget går inte det. Har också läst att många föredrar motstående sidväggsreflektioner. Frågan är om utfallet skulle vara samma om man som jag har så pass kort tids-skillnad mellan dessa reflektioner och direktljudet iom att soffan står med sida nära på dikt an vänster vägg?

Så långt:

* Frekvensgång - KEF med EQ, MA utan
* Distorsion - MA (Förmodligen)
* Impedans och känslighet - I stort sett oavgjort
* Pris - KEF
* Storlek - Kef 1001 x 317 x 315 mm, MA 1000 x 185 x 332 mm. övertag MA
* Utseende - Kan inte hjälpa att tycka att MA är några strån vassare här, och är rätt säker på att min sambo skulle instämma

En bubblare:
* Fotfäste - På MA kan man ta bort spikarna och kvar är mjuk gummi. Det borde gå att skruva på något annat ännu mer dämpande där spikesen fäster om det skulle behövas. På KEF sitter det (limmade?) semi-spikes i vad jag bara utgår från är om inte hårdplast så iaf hårdare gummi. Vinnare är MA
Häpp!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-30 13:20

Erin har gjort en väldigt positiv video om Q11 Meta.

Minst sagt. Han har nog aldrig varit så positiv om en sk. budget högtalare. Sk. pga priserna, som har rusat upp även på budget serier numera. Sedan är det nog en del skillnader mellan Kef och Monitor Audio klangligt, dvs. smaksak.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-30 14:12

Eller så eftersträvar man god återgivning, d.v.s. neutralitet i klangen, vilket inte är en smaksak.

MA uppvisar låg distorsion, speciellt för prisklassen. Koaxialelementet i KEF Q7 Meta är detsamma som i Q11 Meta så över ca 500 Hz är Q7 Meta lågdistorderande men är med hög sannolikhet klart sämre ca 200-400 Hz, vilket vänds till aningen bättre under 70 Hz (se Erins test av Q11 Meta och håll i minnet att Soundstage mäter distorsionen på ett avstånd om 2 m när det gäller MA). KEF Q7 Meta har jämnare spridning än MA Silver 300 7G men högfrekvensfallet i frekvensgången diskvalificerar KEF i mitt tycke (utan ekvalisering). Som de flesta känner till är den vetenskapligt fastställda rangordningen för lyssnarpreferenser:

1. Frekvensgång (Lika efter ekvalisering)

2. Spridning (KEF)

3. Distorsion (MA)

Om det kniper så klarar man sig med en enda filterplats för KEF:s nödvändiga högfrekvenskorrektion. Båda högtalarna rullar för övrigt av lite väl tidigt i basen, men detta löser förstås ekvaliseringen. Slutligen bör man vara medveten om att en lyssnare som är känsligare än genomsnittet gällande distorsion antagligen finner att MA är det bästa valet.

Jag är övertygad om att du blir nöjd oavsett vilken högtalare som du väljer.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-30 14:55

Hur är möbelfinishen på dessa pjäser? Och kvalitén på högtalarterminaler och dylikt? (Frågar åt oss som bryr oss om helheten, inte bara ljudet :oops: )
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-30 17:14

I-or skrev:Eller så eftersträvar man god återgivning, d.v.s. neutralitet i klangen, vilket inte är en smaksak.

Jag är övertygad om att du blir nöjd oavsett vilken högtalare som du väljer.

Exakt. Smaksak. :mrgreen: För "vad" som är neutralt, upplever olika människor "olika". Men jag vet, att i siffernissarnas värld så är allt bara på ett sätt. Alla människor runt hela jordklotet ska välja samma högtalare varken de vill eller inte.... 8O

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-30 18:27

Vi har varit här många gånger förut: om man tar del av vetenskapen i frågan så finner man att tränade lyssnares uppfattning om korrekt klangbalans är påfallande lika och att konstant frekvensgång för direktljudet över ca 500 Hz har en mycket stark korrelation med preferenserna.

Tilläggas bör även för den som inte redan har förstått det att högtalarna i det här fallet kommer att ekvaliseras till samma frekvensgång. Klangen kommer alltså att vara densamma, vilket medför att spridning och distorsion fäller avgörandet.

Att folk väljer olika produkter har ingen som helst bäring på denna diskussion, då majoriteten av konsumenter väljer högtalare efter t.ex. märke, formgivning, färg, upplevd byggkvalitet eller användarvänlighet. Sann ljudkvalitet är dock en egenskap som normalkonsumenten (och även en del s.k. audiofiler som egentligen mest är prylbögar) inte är speciellt intresserad av - så länge som det finns åtminstone lite basbummel och högtalarna inte brusar, skrapar eller lavindistorderar är de flesta nöjda.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-30 18:56

I-or skrev:Att folk väljer olika produkter har ingen som helst bäring på denna diskussion, då majoriteten av konsumenter väljer högtalare efter t.ex. märke, formgivning, färg, upplevd byggkvalitet eller användarvänlighet. Sann ljudkvalitet är dock en egenskap som normalkonsumenten inte är speciellt intresserad av - så länge som det finns åtminstone lite basbummel och högtalarna inte brusar, skrapar eller lavindistorderar är de flesta nöjda.

Tycker inte det är konstigt alls att människor värdesätter andra kvalitéer än ren ljudkvalité :| Speciellt inte med tanke på att vår förmåga att höra skillnad på låg- och ultralåg-distorsion är omdebatterad.
https://www.axiomaudio.com/blog/distortion#:~:text=For%20detecting%20distortion%20at%20levels,the%20masking%20effect%20of%20music.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-30 19:05

Människor är som de är och att de väljer högtalare som de gör är naturligtvis deras sak, precis som hur de väljer bilar, skor eller partners.

Nu handlade diskussionen förvisso om klang (frekvensgång) och inte orenhet (distorsion). Att distorsionskänsligheten varierar enormt mellan olika lyssnare har jag tjatat om dussintals gånger - senast i denna tråd.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-30 21:13

I-or skrev:Vi har varit här många gånger förut: om man tar del av vetenskapen i frågan så finner man att tränade lyssnares uppfattning om korrekt klangbalans är påfallande lika och att konstant frekvensgång för direktljudet över ca 500 Hz har en mycket stark korrelation med preferenserna.

Att folk väljer olika produkter har ingen som helst bäring på denna diskussion, då majoriteten av konsumenter väljer högtalare efter t.ex. märke, formgivning, färg, upplevd byggkvalitet eller användarvänlighet. Sann ljudkvalitet är dock en egenskap som normalkonsumenten (och även en del s.k. audiofiler som egentligen mest är prylbögar) inte är speciellt intresserad av - så länge som det finns åtminstone lite basbummel och högtalarna inte brusar, skrapar eller lavindistorderar är de flesta nöjda.

Hörseln är ett sinne, och när det gäller våra sinnen så upplever vi olika, så din vetenskap och tränade (är musiklyssning något enbart för vissa? 8O )lyssnares "uppfattning" kan du kasta i papperskorgen direkt. Det låter ju som musiklyssning är enbart för "vissa" som kan bedöma "korrekt"
Och resten :roll: De flesta som går in i en "Hifibutik" väljer ju efter ljud och oftast storlek. Färgval finns ju flera numera och byggkvalitet tänker de flesta inte på. Sedan att även såga en del s.k.audiofiler som mest prylbögar. :mrgreen: då är de inga äkta audiofiler i huvud taget. Det är en trist inställning du har som är extremt fyrkantig.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-01-30 21:20

I-or skrev:Eller så eftersträvar man god återgivning, d.v.s. neutralitet i klangen, vilket inte är en smaksak.

1. Frekvensgång (Lika efter ekvalisering)

2. Spridning (KEF)

3. Distorsion (MA)

Yes.

Lutar åt KEF nu. Fick se den (inte höra) irl idag och den såg helt ok ut. Fossingarna var också mjukare och stummare än jag trodde att dom skulle vara, så någon har tänkt till lite :)
Om jag väljer KEF så "tjänar" jag ju 6000 kr också. Det är bra, för jag sneglar på att byta ut nuvarande denon-receiver (som bara agerar DAC och "slutsteg" för närvarande. Blir sannolikt en hypex eller purifi grej, men jag orkar inte ge mig in i en förstärkarklassdiskussion i just den här tråden.

Insåg också att måtten jag skrev var helt fel. Faktiska mått för KEF Q7 är 950 x 210 x 315 mm. Insåg också att det ändå är rätt mycket större än mina nuvarande så det kommer bli lite tight, men det ska gå.
Häpp!

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-01-31 00:33

WhereNextColumbus skrev:Om jag väljer KEF så "tjänar" jag ju 6000 kr också. Det är bra, för jag sneglar på att byta ut nuvarande denon-receiver (som bara agerar DAC och "slutsteg" för närvarande. Blir sannolikt en hypex eller purifi grej, men jag orkar inte ge mig in i en förstärkarklassdiskussion i just den här tråden.

Ett demopar, i detta fall MA Silver 300 7G för 17 papp: https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/334170-monitor-audio-silver-300-7g/

Eller något annat såsom ett par aktiva högtalare om du ändå ska byta förstärkare? T.ex. begagnade Dynaudio Focus 600 XD som är slutna 3-vägs golvhögtalare: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384038574? https://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-focus/id-1120942931/ Storlek 213 x 337 x1097 d.v.s. 3mm bredare än Kef och 5mm djupare än MA. Basen rullar inte av för tidigt och du slipper basportar som är bakåtriktade på både MA och KEF.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-01-31 10:14

Daad skrev:
WhereNextColumbus skrev:Om jag väljer KEF så "tjänar" jag ju 6000 kr också. Det är bra, för jag sneglar på att byta ut nuvarande denon-receiver (som bara agerar DAC och "slutsteg" för närvarande. Blir sannolikt en hypex eller purifi grej, men jag orkar inte ge mig in i en förstärkarklassdiskussion i just den här tråden.

Ett demopar, i detta fall MA Silver 300 7G för 17 papp: https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/334170-monitor-audio-silver-300-7g/

Eller något annat såsom ett par aktiva högtalare om du ändå ska byta förstärkare? T.ex. begagnade Dynaudio Focus 600 XD som är slutna 3-vägs golvhögtalare: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384038574? https://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-focus/id-1120942931/ Storlek 213 x 337 x1097 d.v.s. 3mm bredare än Kef och 5mm djupare än MA. Basen rullar inte av för tidigt och du slipper basportar som är bakåtriktade på både MA och KEF.

Tack för tipset. Har sett dom där på prisjakt men svart högblank är inte ett alternativ tyvärr. Är inte emot att köpa begagnat, men då behöver dom finnas i Stockholm, passa i storlek och finnas mätningar som visar att det är nåt att ha. Har lyssnat på en mellanstor dynaudio golvhögtalare tidigare och var inte imponerad, men minns ej vilken modell det var.

Tror inte basport på baksidan är ett problem, jag ska inte limma fast dom på väggen. Enda skälet jag kan se att det skulle bli ett problem är väl om dom står så nära vägg att glipan blir en förlängning av porten.
Häpp!

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-01 14:19

WhereNextColumbus skrev:
Daad skrev:T.ex. begagnade Dynaudio Focus 600 XD som är slutna 3-vägs golvhögtalare: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384038574? https://www.dba.dk/hoejttaler-dynaudio-focus/id-1120942931/ Storlek 213 x 337 x1097 d.v.s. 3mm bredare än Kef och 5mm djupare än MA.

Är inte emot att köpa begagnat, men då behöver dom finnas i Stockholm, passa i storlek och finnas mätningar som visar att det är nåt att ha. Har lyssnat på en mellanstor dynaudio golvhögtalare tidigare och var inte imponerad, men minns ej vilken modell det var.

Det hjälper inte dig då inget av högtalarparen finns i Stockholm men den Focus-generationens minsta modell "200 XD" mäter bra.
Stereophile skrev:To optimize its acoustic performance in both time- and frequency-domains, Dynaudio has made use of the fact that the Focus 200 XD is a powered speaker with both digital and analog inputs and DSP. Its measured performance is, in a word, superb.—John Atkinson
Källa: https://www.stereophile.com/content/dynaudio-focus-200-xd-powered-loudspeaker-measurements

Antar att du även övervägt Polk Reserve R700, annars länk för mätdata: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/polk_r700/ och till en av flera återförsäljare i Stockholm: https://www.referenceaudio.se/produkt/polk-audio-reserve-r700?

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2025-02-01 15:31

Förlåt om jag de-railar tråden men tycker det är intressant då jag själv spanar efter nya högtalare men svårt att bestämma mig.

Men en fråga: Anser ni att man kan välja högtalare utan att lyssna på dom innan? Dvs få en uppfattning om hur de kommer låta baserat på hur en mätningarna ser ut?

Känns dock lite läskigt att köpa något för 30+ lök utan att lyssna innan :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-01 16:24

mindcruncher skrev:Förlåt om jag de-railar tråden men tycker det är intressant då jag själv spanar efter nya högtalare men svårt att bestämma mig.

Men en fråga: Anser ni att man kan välja högtalare utan att lyssna på dom innan? Dvs få en uppfattning om hur de kommer låta baserat på hur en mätningarna ser ut?

Va :o ska folk lyssna på dem också. Ähh, det är inget för dagens faktiskt folk. Känns ju onödigt när man bara stirrar sig blind på siffror/mätningar... är det inte 100% rätt där så kan de ju inte låta bra så varför lyssna....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-01 16:24

Inga problem förutsatt att man vet vad som är av vikt i mätresultaten. Man bör här även känna till parametrar som man eventuellt lägger större vikt vid än medellyssnaren (t.ex. distorsion, lågbasegenskaper eller spridning) även om detta är relativt ovanligt.

Faktum är att lyssningsrummet och uppställningen ger en så stor inverkan på det ljudande resultatet att detta är ett bättre sätt än att ta sig an utvärderingen under icke-representativa omständigheter. Antingen utgår man alltså ifrån mätresultat eller så lånar man hem de högtalarmodeller som man är intresserad av (helst samtidigt). Det senare alternativet kan naturligtvis vara trevligt, men är som alla förstår behäftat med en hel del praktiskt krångel.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-01 16:26

Nu fick ni svaret av en "expert". Lyssning är onödigt.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-01 17:35

mindcruncher skrev:Förlåt om jag de-railar tråden men tycker det är intressant då jag själv spanar efter nya högtalare men svårt att bestämma mig.

Från ett ljudperspektiv, ja. Detta oavsett vilken ljudsmak köparen eftersträvar, neutral eller annan. Sedan så kanske köparen önskar en hög(re) kvalitetskänsla där t.ex. materialval och montering kommer in i bilden; då krävs det andra mätresultat.
Ljudsmaker.png
Ljudsmaker.png (140.84 KiB) Visad 9030 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-01 22:54

Det som jag tänker på är att, olika människor "upplever olika" vad som är neutralt eller rättare sagt vad som är "naturligt ljud" och det finns liksom inte här... Utan neutralt är mantrat som återkommer gång på gång. Till och med i Erin:s video så har han tagit upp några olika högtalare som sina favoriter och de "låter olika"
Men detta är inte mitt problem, men det här med att hörseln är ett sinne, finns visst inte här utan "alla ska tycka likadant" Men jag hoppas att trådskaparen blir nöjd ändå.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-02-02 00:59

distad skrev:Det som jag tänker på är att, olika människor "upplever olika" vad som är neutralt eller rättare sagt vad som är "naturligt ljud" och det finns liksom inte här... Utan neutralt är mantrat som återkommer gång på gång. Till och med i Erin:s video så har han tagit upp några olika högtalare som sina favoriter och de "låter olika"
Men detta är inte mitt problem, men det här med att hörseln är ett sinne, finns visst inte här utan "alla ska tycka likadant" Men jag hoppas att trådskaparen blir nöjd ändå.

Jag vet inte om du syftar på mitt inlägg eller inte. Om du syftar på mitt inlägg så försökte jag framföra att oavsett ljudsmak (varm, kall, tunn, neutral. . .) så framgår det av mätresultaten. Mig veterligen så har jag inte förespråkat någon speciell ljudsmak, det är upp till var och en att välja - eller inte välja - sin ljudsmak.

Precis som Erin så har jag också några favoriter, de "låter olika" men samtidigt "låter de lika" om jag jämför med alla högtalare som jag provlyssnat.
Sorry för "off topic". :( Hoppas att vi nu kan återgå till trådens ämne. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-02 02:04

Det var bara allmänna tankar. :)
Bara en tanke kring Precis som Erin så har jag också några favoriter, de "låter olika" men samtidigt "låter de lika" om jag jämför med alla högtalare som jag provlyssnat.
För mig låter de "olika", men de får igång min "inre njutning för musiken" även om de låter olika. Högtalare som inte får igång "min inre njutning" är ofta bara jobbiga att lyssna på och man vill göra annat än lyssna. För mig är det bla. viktigt att röster låter "naturligt" och när man har lyssnat mycket på körmusik live som jag gjort så är en del högtalare annat än naturliga i sin återgivning av röster. Och det har tydligt gått emot ett sk mer detaljerat ljud under många år nu som tillverkarna säger, och oftast är det inte mer detaljerat utan en betoning på diskantåtergivningen är vad det är. Dvs. något annat än homogen återgivning. Sedan är jag av den sorten som även kan uppskatta högtalare som har lite extra drag i basen och då blir det ju inte helt homogent, men jag är ju udda så jag får skylla på mina öron som kan uppskatta det. :) :wink:

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-02 16:02

distad skrev:Det som jag tänker på är att, olika människor "upplever olika" vad som är neutralt eller rättare sagt vad som är "naturligt ljud" och det finns liksom inte här... Utan neutralt är mantrat som återkommer gång på gång. Till och med i Erin:s video så har han tagit upp några olika högtalare som sina favoriter och de "låter olika"

Jag är kluven. Å ena sidan så vill jag nog ha en lyssning (efter att ha sållat på mätdata), för att försäkra mig om att det inte är något konstigt jag inte gillar som jag har missat när jag tolkat den tillgängliga mätdata som finns, eller om det har funnits luckor map tillgänglig data som. Å andra sidan vet jag hur lätt det är att irra bort sig vid lyssningstester, och risken är stor att det bara blir kontraproduktivt.

Vad gäller "naturligt" ljud (jag hade föredragit att benämna det som mer eller mindre korrekt reproduktion), så är det helt fritt upp till var och en att bestämma sig för vad du själv vill köpa och tycka. Även om alla på det här forumet skulle ha exakt samma uppfattning (vilket inte är fallet) så har det noll bestämmanderätt över vad du stoppar för högtalare i ditt hem. Med det sagt så är MITT mål att inom rimliga gränser gå efter vad det tillgängliga forkningsunderlaget säger om hur vi uppnår en korrekt ljudeproduktionskedja. Min erfarenhet är att högtalare som har en ganska rak frekvensgång och inte allt för tossig spridning tenderar att låta rätt lika, och för mig låter det bra och "rätt". Min erfarenhet säger att direktljudet är den viktigaste komponenten. Vid mitt skrivbord har jag ett par Kali LP-UNF som jag köpte efter att ha kollat på erins recension. När man spelar olika skivor så låter nästan allt rimligt bra, och (varning för snömos nu men...) min uppfattning är att olikheterna i inspelningarnas karaktär når fram. MIN erfarenhet är att det brukar vara så med högtalare som har en rakare frekvensgång och spridning.

En liten subjektivistisk anekdot:
Mitt intresse för hifi väcktes på allvar (hade haft lite "riktiga" apparater som ärvts eller köpts mest på tillverkar-igenkänning sedan tidiga tonåren) av ett en total slump. Hade råkat spela sönder mina dåvarande högtalare som jag trodde var bra grejer (Väldigt dåligt uppställda B&W). Eftersom jag inte hade så mycket pengar vid tillfället så tänkte jag att jag köper nåt billigt nu så att jag iaf kan lyssna på musik, så sparar jag ihop till något bättre med tiden. Gick till reference audio och förklarade min situation. Blev rekommenderad ett par Infinity Primus 250 som kostade 3000 kr. Dom blev en ögonöppnare för mig. Trodee inte att man kunde ha så bra ljud hemma, och för bara 3000 kr! Efter ett tag började man ju hitta små brister i dom där högtalarna. Jag insåg ju att om man köper något dyrare så borde det ju vara ännu bättre! Tyvärr visade det sig vara fel. I efterhand har jag förstått varför, och är helt säker på att det jag störde mig mest på med primusarna var orsakat av resonanser i basområdet.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-02 16:06

Daad skrev:
Antar att du även övervägt Polk Reserve R700, annars länk för mätdata: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/polk_r700/ och till en av flera återförsäljare i Stockholm: https://www.referenceaudio.se/produkt/polk-audio-reserve-r700?

Tack för tipset, ser vettigt ut! Lite stora för mig kanske, och lite för spejsad look, men ska överväga det.
Häpp!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-02 18:21

distad skrev:För mig är det bla. viktigt att röster låter "naturligt" och när man har lyssnat mycket på körmusik live som jag gjort så är en del högtalare annat än naturliga i sin återgivning av röster.

För basar och barytoner beror sådana problem huvudsakligen på ojämnheter i frekvensgången (vanligen orsakade av rummet), medan altar och sopraner ofta drabbas mycket påtagligt av distorsion beroende på olinjär induktans och konuppbrytningar. För tenorer kan det handla om både och. Subjektivt leder detta till en tunn eller tjock/bumlig klang respektive orenheter av grötig alternativt hård karaktär.

Dessutom kan ett påtagligt fall i riktindex (d.v.s. ökad spridning) runt ca 2,5-4 kHz framförallt för en uppställning med närhet till sidoväggarna leda till viss klangpåverkan med ont-i-öronen-karaktär.

Huruvida en högtalare kommer att prestera väl gällande återgivning av röster går alltså att utläsa ur mätresultaten även om uppställning och rum också inverkar på det ljudande resultatet.
Senast redigerad av I-or 2025-02-02 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-02 18:29

Polk Audio Reserve R700 uppvisar i mitt tycke alldeles för hög distorsion runt 6 kHz för att vara ett gångbart alternativ.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-02 19:45

I-or skrev:Polk Audio Reserve R700 uppvisar i mitt tycke alldeles för hög distorsion runt 6 kHz för att vara ett gångbart alternativ.

Har bara hunnit kolla igenom Erins data snabbt, men ja just det såg inte topp ut. Vet inte om det skulle vara en dealbreaker för mig, men just nu lutar det ändå starkt åt kef-hållet.
Häpp!

Nästa

Återgå till Köpråd