Inte billigt men "prisvärt"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Inte billigt men "prisvärt"

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-14 12:17

Om andratonsdistorsionen ligger på -66dB är det ju inte alamerande högt, ungefär 0.05%.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-07-14 23:30

pLudio skrev:
sprudel skrev:Notera att jag skriver lagom dist, för mycket blir inte bra. Dosfråga igen. :)

Dist är ett gift. :-)
:

Japp, du förstår! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-07-15 00:13

sprudel skrev:
pLudio skrev:
sprudel skrev:Notera att jag skriver lagom dist, för mycket blir inte bra. Dosfråga igen. :)

Dist är ett gift. :-)
:

Japp, du förstår! :)

Mycket som är gift, som vi stoppar i oss ändå. :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-07-15 00:16

Det mest påfallande med dessa (eller i mitt fall 350 modellen) är basen....
Det är inte eg.mer bas, den går typ inte djupare...
- Men, upplösning, textur etc. i bas är så mycket bättre, dynamik och transient i t ex ett baskagge "slag" är så mycket bättre att det låter mycket verkligare.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-07-16 11:51

avr7000 skrev:Det mest påfallande med dessa (eller i mitt fall 350 modellen) är basen....
Det är inte eg.mer bas, den går typ inte djupare...
- Men, upplösning, textur etc. i bas är så mycket bättre, dynamik och transient i t ex ett baskagge "slag" är så mycket bättre att det låter mycket verkligare.

Vad kan det bero på, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-07-16 19:44

class A?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2025-07-16 21:31

Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-16 21:56

avr7000 skrev:class A?

Tror inte det är så enkelt....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-07-16 22:36

RogerGustavsson skrev:

Tror inte det är så enkelt....

Krell ;) ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-07-16 22:42

Man måste ha lyssnat på ett bra Krell, för att förstå hur bra de är... Det absoluta bästa jag hört var med ett Krell steg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-04 08:39

Jag har alltid upplevt att Harman Kardon har en tydlig färgning. Inte på ett nödvändigtvis dåligt sätt men att det lutar mer mot ett "fylligt" och "tjockare" ljud.

Har inbillat mig att Krell är dyrare och "bättre" Harman Kardon och har samma tonala karaktär. Någon som håller med om den beskrivningen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-08-04 08:49

Klass A är inte en prestandaparameter, utan en konstruktionsprincip. Kikar man på THD som funktion av frekvens ser det ut som att Krell-steget (350 mcx) har en odefinierad vilopunkt, vilket gör att att THD-kurvan ser orolig ut. Inte heller är THD låg, vilket den borde vara givet stegets storlek och strömförbrukning. Stegeet presterar i objektiva termer adekvat, men inte mer än så.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-08-04 09:38

Hur potenta är de där Krellstegen med avseende på dämpfaktor?
Kan det vara styva nätdelar som har betydelse för den upplevda ljudkvaliteten?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-04 11:37

Den s.k. dämpfaktorn (ett något olyckligt valt uttryck) blir bara en, oftast marginellt, bidragande faktor när den är relativt låg - under 50 eller så. Detta ger, beroende på högtalarimpedansen, vanligen en frekvensgångsinverkan om några tiondels dB. Skillnaden är förvisso hörbar, men kan i praktiken betraktas som försumbar. Dessutom kan avvikelserna kompenseras hyggligt via en hårsmån förändrade högtalarpositioner alternativt ekvalisering.

(Det är dessutom omöjligt att avgöra om inverkan är till det bättre eller till det sämre utan att känna till högtalarnas frekvensgång och impedansgång.)

Det enda område, där dessa Krell-steg sticker ut på ett positivt sätt, är den enorma effektkapaciteten nästan oavsett belastningsimpedans. Detta kommer dock bara att vara märkbart nära maximalt pådrag med krävande programmaterial för någorlunda normala högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rigi

Inläggav rigi » 2025-08-04 11:55

Erins Audio la ut ett klipp angående varför förstärkare kan låta olika.

https://youtu.be/2YqWCX5WcVg?si=y4c2rcxu-dD_YsiC

Han menar att Impedans påverkar mest om jag fattade rätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-04 12:05

När förstärkarens utgångsimpedans är extremt hög, runt 1 Ω eller mer (dämpfaktor 8 eller mindre), blir inverkan på frekvensgången avsevärd. Erin visar en del exempel på detta i videon. T.ex. låter speciellt rörförstärkare av SET-typ p.g.a. detta totalt annorlunda (oaktat den skyhöga distorsionen och den låga uteffekten). Man erhåller på detta sätt via spänningsdelning en helt okontrollerad ekvalisator som beror på högtalarens impedansgång.

Detta utgör dock ett undantag och gäller inte för de transistorkonstruktioner som majoriteten av audiofiler använder.
Senast redigerad av I-or 2025-08-04 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-04 12:16

I-or skrev:Detta är dock ett undantag och gäller inte för de transistorkonstruktioner som majoriteten av audiofiler använder.

Dock finns små variationer även där, något som LTS vid sina lyssningstester med konstlast brukar visa. Stereophile brukar väl också mäta effektsteg med konstlast av något slag?
Kan vara idé att mäta högtalare med de effektsteg man har tillgängligt vid t.ex. DIY-konstruktion. När man mäter för EQ är det precis vad som sker. Byter man ut effektsteget till ett annat kan frekvensgången ändras om än minimalt men kanske fullt hörbart?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-04 12:22

Ja, jag konstaterar i ett av inläggen ovan att frekvensgångsskillnader om några tiondels dB kan bli fallet för vissa transistorkonstruktioner. Detta är förvisso hörbart, men i praktiken försumbart givet alla andra inverkande faktorer.

LTS:s fokus på detekterbarhet för elektronik kan ibland bli missvisande. Att frekvensgångsskillnader om 0,1 dB är hörbara (åtminstone vid en direkt A/B-jämförelse) betyder inte att den ena apparaten nödvändigtvis fungerar bättre än den andra i ett givet system.

JA gav för övrigt upp sina försök med konstlastmätningar i Stereophile för mycket länge sedan eftersom han ansåg att de inte tillförde något av värde.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-04 13:11

I-or skrev:JA gav för övrigt upp sina försök med konstlastmätningar i Stereophile för mycket länge sedan eftersom han ansåg att de inte tillförde något av värde.

Personligen, eller att det inte var eftertraktat av läsargruppen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-04 13:30

Personligen enligt vad han skrev när det begav sig.

Skillnaderna mellan resultat från rent resistiva mätningar och konstlast var allt som oftast mycket små. Hur detta faller ut i detalj beror naturligtvis till stor del på konstlastens impedansgång och jag vill minnas att JA:s uppvisade en ganska hög impedans för höga frekvenser, något som reducerar frekvensgångsskillnaderna härrörande från en typisk förstärkarutgångsimpedans.

JA tycks för övrigt inte påverkas alltför mycket av diverse kommentarer från läsargruppen. Han är styvnackad och gör, huvudsakligen för högtalare, en del ganska märkliga val (som t.ex. att inte korrigera för baffeleffekter vid närfältsresultat, de helt okalibrerade och därmed meningslösa lådvibrationsmätningarna samt kanske framförallt frånvaron av distorsionsmätningar) men jag är förstås alltid glad för mätresultat. Detta gäller speciellt när de utförs med noggrannhet och med åtminstone hygglig fysikalisk förståelse.

Totalt sett får ändå JA betraktas som en stjärna jämfört med typiska recensenter, men det kände nog de flesta redan till.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-04 15:33

Jag missminde mig angående att konstlastmätningarna var borta helt i Stereophile. De finns faktiskt kvar gällande frekvensgång även om skillnaderna mot resistiv last nästan alltid är små. Det var ett relativt kortvarigt försök med distorsionsmätningar med konstlast som JA slutade med för länge sedan.

Här finner man egenskaperna för konstlasten: https://www.stereophile.com/content/rea ... nts-page-2

Vad gäller ursprungsfrågan för vad jag antar var Krell FFP 350mcx så uppträder systermodellen mc på följande sätt vad gäller ingångs- och utgångsimpedans:

Stereophile skrev:The input impedance was usefully higher than specified, at 187k ohms, while the output impedance was 0.18 ohms at 1kHz and 20kHz, 0.15 ohms at 20Hz.

https://www.stereophile.com/content/kre ... asurements

Frekvensgångsskillnaderna relativt resistiv last ligger runt +/- 0,1 dB i audioområdet.

Föregående

Återgå till Köpråd