Tradera tvingar köpare att skydda sig...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Tradera tvingar köpare att skydda sig...

Inläggav hifikg » 2025-06-05 22:48

Ropade i hastigt mod in en pryl igår och upptäckte att man inte längre kan tacka nej till Traderas köparskydd. Det kostar 2 kr + 5% av varans pris. Tidigare har det varit valbart. Obligatorium infördes i januari har jag lärt mig och i april luckrade man upp kravet en smula, så om man köper av ett företag kan man välja bort extrakostnaden, eller om man väljer avhämtning istället för någon frakt.
Någon hade frågat om man måste betala för det om man köper något för sjunde gången av samma säljare och det alltid gått bra tidigare. Jorå, det måste man.

Värt att tänka på för dig som lägger bud på ett par diamantbeströdda högtalare från Schweiz.

Finns det något seriöst alternativ till Tradera?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Tradera tvingar köpare att skydda sig...

Inläggav LeifB » 2025-06-10 05:32

Tack för tipset..
Allt fler känns oseriösa. :?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2025-06-10 08:20

Ja, känns som en extra omotiverad slagavgift utöver det som säljaren betalar. Jag köpte ett defekt moderkort och upptäckte att skyddet var mycket svagt då säljaren ansåg att varan var felfri då den skickades!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2025-07-26 11:03

Det är väl ett sätt att få in mer pengar som allt annan går ut på :roll:

Men sedan hur det funkar är en annan sak, köpte ett par högtalare till bil som visade sig att det behövdes delningsfilter till när jag fick hem dom, inte ett ord om det i infon.
Säljare tycket att det framgick av beskrivningen utan att vika sig o jag anmälde det till Tradera mha köpskyddet o fick rätt, valde att få del av pengarna tillbaka så jag får leta rätt på ett filter.

Men det känns som om det var Tradera som betalade ut pengarna inte säljare, det gick för lätt :?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-07-26 14:59

Jag har utnyttjat köpskyddet 2 ggr hittils har fungerat utan anmärkning när säljarna inte sköter sig.
Men som sagt, det är både och.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-07-26 15:35

imac skrev:Det är väl ett sätt att få in mer pengar som allt annan går ut på :roll:

Men sedan hur det funkar är en annan sak, köpte ett par högtalare till bil som visade sig att det behövdes delningsfilter till när jag fick hem dom, inte ett ord om det i infon.
Säljare tycket att det framgick av beskrivningen utan att vika sig o jag anmälde det till Tradera mha köpskyddet o fick rätt, valde att få del av pengarna tillbaka så jag får leta rätt på ett filter.

Men det känns som om det var Tradera som betalade ut pengarna inte säljare, det gick för lätt :?

Det har de råd med!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2025-07-26 18:38

Men samtidig är det vi som köpare som får står för säljare som mörkar vad dom säljer isåfall :|

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2025-07-31 19:24

Jag tycker att Tradera hanterar problem på ett dåligt sätt, dock bekvämt för deras del.

Jag köpte några saker av en säljare (en och samma auktion), där vissa var helt enligt beskrivning (nytt och felfritt) medan andra var gammalt och slitet -i princip skrot-, trots att annonsbeskrivningen uttryckligen sa att allt skulle vara helt nytt. Säljaren vidhöll, trots att mina bilder tydligt visade på motsatsen, att sakerna var nya och felfria.

Tradera "dömde" så att jag skulle skicka tillbaks alltihop. Då måste jag skaffa kompletterande emballagematerial, köra sammanlagt 4 mil för pakethantering för att sen stå med tomma händer. Alltså jag fick ingenting, men det har kostat mig mer än köpargarantin... Bättre hade varit om jag hade blivit kompenserad för det som var felaktigt, alternativt skickat tillbaka det gamla skrotet och blivit kompenserad för det men behållit det som var OK. Men icke.

Inte verkar dom titta på historik heller. Jag hade vid tillfället över 2000 positiva omdömen (ett enda negativt för bortemot tio år sedan), säljaren hade 4 omdömen totalt...

Jag har tidigare handlat mycket på Ebay, och min erfarenhet är att dom sköter liknande frågor på ett MYCKET bättre sätt!
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2025-08-05 14:22

Uppdatering, Tradera verkar ha bättrat sig. Deras "säkerhetsavdelning" tycks gå att diskutera med numera. Efter lite palaver blev resultatet att jag fick behålla prylarna och blev rimligt kompenserad för dom felaktiga prylarna. Kudos Tradera!
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-08-29 11:17

Jag har handlat mycket på Tradera genom åren....

Nyligen köpte jag en förstärkare som inte fungerade som den skulle när den kom fram och så köpte jag ett elcykelbatteri av en "scammer" som inte skickade, inte svarade...

Med hjälp av Tradera köpskydd gick jag skadefri ur båda affärerna (den enda kostnaden jag faktiskt.io fått betala var själva köpskyddsavgiften).

Jag tycker därför numera att det är en OK kostnad för en fungerande vettig försäkring.

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Köpråd