Cambridge Audio DacMagic 200M

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TonyM

Cambridge Audio DacMagic 200M

Inläggav TonyM » 2025-12-14 21:25

Är det en hyfsat bra dac för 2500;-, ny? Använder nu dacen i min Wiim Pro Plus. Den har ju fått bra recensioner för sitt ljud, fylligt o lättlyssnat ett ljud jag gillar. Ska jag slå till? :D

Det är där jag kan ligga prismässigt, något annat förslag i prisklassen?

Tell

Re: Cambridge Audio DacMagic 200M

Inläggav Tell » 2025-12-14 21:45

Du kommer inte höra nån skillnad, Wiimen är så bra det bara kan bli :)

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-14 21:52

Tell skrev:Du kommer inte höra nån skillnad, Wiimen är så bra det bara kan bli :)

Så det blir inte bättre av att använda en fristånde dac o Wiimen bara som transport?

Tell

Inläggav Tell » 2025-12-14 22:31

TonyM skrev:
Tell skrev:Du kommer inte höra nån skillnad, Wiimen är så bra det bara kan bli :)

Så det blir inte bättre av att använda en fristånde dac o Wiimen bara som transport?

Inte alls, den inbyggda gör konverteringen från ettor och nollor med bravur och "låter" inte alls utan gör helt enkelt sitt jobb. Jag vet inte vad du har i övrigt just nu, men där du kan göra riktiga förbättringar i ditt ljud är genom att skaffa bättre högtalare, fixa bättre akustik i rummet och mäta/EQa ljudet, kan potentiellt kosta betydligt mer än dom där 2500 kronorna, men att köpa en ny DAC för dom pengarna är bara pengar i sjön :)

steven33

Inläggav steven33 » 2025-12-14 23:06

Jag håller med Tell, lägg pengarna på något annat. WiiM Pro Plus har AKM AK4493SEQ DAC-chip. Cambridge Audio DAC 200M har ESS Sabre DAC-chip. Precis de två chippen har jag i min nya DAC, en Douk Audio Q11, som jag köpte eftersom jag just var nyfiken på om man hör någon skillnad mellan dessa två chip. Med ett knapptryck på fjärren kan jag välja vilket chip jag vill lyssna på, AKM eller ESS. Jag har växlat fram och tillbaka i många, många timmar och jag hör ingen skillnad. Min slutsats blev att om chippen är rätt implementerade i apparaten så hör man ingen skillnad, eller väldigt liten åtminstone.
https://doukaudio.com/products/douk-aud ... ter-dsd256

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-15 00:33

steven33 skrev:Jag håller med Tell, lägg pengarna på något annat. WiiM Pro Plus har AKM AK4493SEQ DAC-chip. Cambridge Audio DAC 200M har ESS Sabre DAC-chip. Precis de två chippen har jag i min nya DAC, en Douk Audio Q11, som jag köpte eftersom jag just var nyfiken på om man hör någon skillnad mellan dessa två chip. Med ett knapptryck på fjärren kan jag välja vilket chip jag vill lyssna på, AKM eller ESS. Jag har växlat fram och tillbaka i många, många timmar och jag hör ingen skillnad. Min slutsats blev att om chippen är rätt implementerade i apparaten så hör man ingen skillnad, eller väldigt liten åtminstone.

OK, tänkte mer att en fristående dac var bättre o att 2 chip var bättre än 1

Tell

Inläggav Tell » 2025-12-15 10:56

TonyM skrev:
steven33 skrev:Jag håller med Tell, lägg pengarna på något annat. WiiM Pro Plus har AKM AK4493SEQ DAC-chip. Cambridge Audio DAC 200M har ESS Sabre DAC-chip. Precis de två chippen har jag i min nya DAC, en Douk Audio Q11, som jag köpte eftersom jag just var nyfiken på om man hör någon skillnad mellan dessa två chip. Med ett knapptryck på fjärren kan jag välja vilket chip jag vill lyssna på, AKM eller ESS. Jag har växlat fram och tillbaka i många, många timmar och jag hör ingen skillnad. Min slutsats blev att om chippen är rätt implementerade i apparaten så hör man ingen skillnad, eller väldigt liten åtminstone.

Disten är extremt låg, frekvensgången helt rak och bruset är försvinnande lågt, det finns alltså inget att förbättra, det som kommer in är det som går ut :)

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-15 12:10

Tell skrev:
TonyM skrev:

Disten är extremt låg, frekvensgången helt rak och bruset är försvinnande lågt, det finns alltså inget att förbättra, det som kommer in är det som går ut :)

Problemet har löst sig! Behöver ta katten till veterinären, där går mina dac pengar. Katten har kostat mig 14000 den sista veckan, kilopriset börjar bli högt nu!! 8O

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-12-15 12:43

Jag har faktiskt aldrig haft en extern DAC, har alltid varit nöjd med de DACar som kommer inbyggda i de, i övrigt, högpresterande apparater jag har i min ägo. Det verkar onödigt bökigt att hålla på å strula med en extern DAC på sidan om, med onödiga extra signalkablar och eventuellt extra strömkablar.

Sen det här med externa DACar med valbara olika DAC-filter, varför ska jag som slutanvändare svamla med sånt? Nej, ge mig bara det du som tillverkare anser låter bäst! :D

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-15 15:30

goat76 skrev:Jag har faktiskt aldrig haft en extern DAC, har alltid varit nöjd med de DACar som kommer inbyggda i de, i övrigt, högpresterande apparater jag har i min ägo. Det verkar onödigt bökigt att hålla på å strula med en extern DAC på sidan om, med onödiga extra signalkablar och eventuellt extra strömkablar.

Sen det här med externa DACar med valbara olika DAC-filter, varför ska jag som slutanvändare svamla med sånt? Nej, ge mig bara det du som tillverkare anser låter bäst! :D

När jag skaffade Wiimen o började använda dacen i den fick jag i mitt tycke ett bättre ljud än om jag körde med HK 990 gamla dac,, så en viss utvecklingen har väl skett på dac sidan..

steven33

Inläggav steven33 » 2025-12-15 20:09

TonyM skrev:
Tell skrev:
TonyM skrev:

Problemet har löst sig! Behöver ta katten till veterinären, där går mina dac pengar. Katten har kostat mig 14000 den sista veckan, kilopriset börjar bli högt nu!! 8O

Det här med husdjur har blivit riktigt dyrt. Jag hade en jaktlabrador som fick cancer i höften. Försäkringen täckte inte det eftersom han var för gammal, nio år, så jag fick bekosta operationen själv. Det blev 60 000 kr och han dog ett år senare när höftbenet gick av. Hoppas det går bra för din katt.

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-15 20:34

steven33 skrev:
TonyM skrev:
Tell skrev:Disten är extremt låg, frekvensgången helt rak och bruset är försvinnande lågt, det finns alltså inget att förbättra, det som kommer in är det som går ut :)

Det här med husdjur har blivit riktigt dyrt. Jag hade en jaktlabrador som fick cancer i höften. Försäkringen täckte inte det eftersom han var för gammal, nio år, så jag fick bekosta operationen själv. Det blev 60 000 kr och han dog ett år senare när höftbenet gick av. Hoppas det går bra för din katt.

Tack, han fick ett totalt urinstopp o blåsan var minuter från att explodera, blåsan tömdes o kateter sattes. Han fick antibiotika för sin urinvägsinfektion. Tycker att han börjar få tillbaka samma symptom som han hade vid urinstoppet, ska kolla upp det imorgon..

Tråkigt med din hund...

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-15 21:44

Jag hoppas det går bra med katten!

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-12-17 14:22

Neuhausen skrev:Jag hoppas det går bra med katten!

Tack! Han ser ut o klara sig, men har definitivt bränt ett av sina 9 liv..

Återgå till Köpråd