ekeponken skrev:Tack Bill50x för rådet!
Det som gör att jag har tvekat är att jag har hört rykten om att Grado pickuperna kan börja hoppa ur spår om de är matchade med fel tonarm samt att det är sällan som folk tipsar om Grado när man kollar på internet.
Så det blir nog byte nu i sommar.
Det har blivit byte
Så här ser den ut
Det var en ganska stor förbättring från min K9-pickup. Det är öppnare, djupare, luftigare, bättre helt enkelt, vilket inte är så konstigt med tanke på att K9 nog var bortåt 15 år gammal.
Det som var extra kul var att Anders på tonläget tyckte att det lät väldigt bra dessutom, eller som han sade "Det låter lika bra som en ej på länge justerad LP12" vilket jag i detta fallet tar som att det låter inte så pjåkigt.
Jag läste lite på Grados hemsida. Det är tydligen så att Grado Red, Black och Gold är i konstruktion exakt samma produkt. Det är när de testar de tillverkade pickuperna individuellt som det visar sig om det har blivit en Red, Black eller Gold, beroende på hur pickupen klarar toleranserna i testet.
Lite speciellt att det går till så här, en pickup är inte vilken köksklocka som helst utan även i denna låga prisklass så är det extrem precision som krävs. (har jobbat på mekanisk verkstad där minsta toleransen var +/- 0.2 mm. Jag gissar att pickup toleranserna är något snävare

)