inte Linn Axis

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

inte Linn Axis

Inläggav ekeponken » 2006-05-20 16:09

Tänkte bara slänga in en liten varning angående denna spelare. Jag köpte en begagnad för 4 år sedan (gav 3.500:-) och har haft en hel del problem med den. Först gick den ojämnt för att till sist stanna helt, reparationskostnad blev 2500:- för byte/reparation av motorstyrningen.
Det var för 1,5 år sedan. Nu har det börjat brumma från motorn :( , än så länge tycker jag mig inte störas av det när jag lyssnar på LP-skivor, men det lär ju inte bli bättre med tiden. Så det blir väl en ny utgift på ett par tusen. Har fundering på att sätta in LP12 teknik i den.

Själva problemet verkar vara att Linn satte all elektronik på ett och samma kretskort, tror det är att värmen från motorn skadar de elektriska komponenterna.

När den väl funkar så låter det dock väldigt bra, jämförbart med CD vad gäller klarhet, kanske lite mindre ljudbild, men mycket mera musikaliskt. Jag har dock inte jämfört med andra LP-spelare.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2006-05-20 17:04

Jag har också en Axis, den har fungerat felfritt i drygt 2 år :)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-05-20 18:03

Har haft en Axis sedan 1990, den har funkat oklanderligt fram i fjol när motorstyrningen började hacka och slutligen dog. Tycker att Linns priser på att ersätta styrningen är lite ohemula så jag har tvekat att göra nått åt den.

Har funderat på att kasnke sätta in en styrning från Origin Live, men det verkar vara lite vajjig att instalera den...

/ptr

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-21 17:01

Har också en Axis som har fungerat helt felfritt sen 1990. Ingen behov av renovering/underhåll a la LP12.

Linn Axis finns fö i två versioner, Mk1 och Mk2. Modellerna skiljer sig bla på var on-off switchen sitter samt att Mk2 har en uppgraderad motorstyrning. Mk1 versionen hade problem med att motorstyrningen kunde gå sönder i och med att kontakten sattes i. Det har inget att göra med att det blir för varmt för att motorn sitter där. Axis har en kylfläns som sitter på baksidan och det som blir varmt sitter på denna kylfläns (transistorer, som genererar en ny sinussignal till motorn).

I övrigt har motorstyrningen nog inte mer fel än liknande från LP12. Motorstyrningen på Axis är mer avancerad än Valhalla (som också kan gå sönder, fråga exempelvis Johan Lindroos på forumet) så att sätta in LP12-teknik i form av Valhalla är ett steg bakåt. Lingo ger heller heller ingen vinst.

Om en spelare körts i 16-17 år kan nog en och annan komponent börja tryta, speciellt elektrolyterna som sitter på kortet. Tror inte det är något konstigt.

Motorn kan då och då behöva lite uppsmörjning, ev byte då lager är mekaniska saker som slits.

Skulle hellre rekommendera denna spelare varmt, i motsatts till trådskaparen.

T

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2006-05-21 19:15

Linn Axis finns fö i två versioner, Mk1 och Mk2. Modellerna skiljer sig bla på var on-off switchen sitter samt att Mk2 har en uppgraderad motorstyrning.

Min på-av knapp sitter längst ner till vänster. Vilken modell har jag då? Skulle vara kul att veta. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-21 19:50

Mk1:

Bild

Mk2:

Bild

Notera knappens position.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2006-05-21 20:56

Då sitter man alltså inne med en mk2. Det var ju trevligt :D
Tack för info!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-21 22:30

Ett tips med Linn Axis:

Notera de två små plastlocken under spelaren. Pillar man bort dessa med en tunn skruvmejsel sitter där två st trimpottar för hastigheten; en för 33 RPM och en för 45 RPM.

Hastigheten behövs säkerligen trimmas om det inte är gjort på länge. Det är enkelt. Använd en strobskiva. Eller för 33 1/3 RPM hastighet: placera en bit tejp på tallrikens kant. Klocka tiden för exakt 100 varv med ett stoppur. 33 1/3 x 3 = 100, dvs exakt 3 minuter skall det ta. Justera och mät igen.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-21 22:50

Thomas_A skrev:Skulle hellre rekommendera denna spelare varmt, i motsatts till trådskaparen.

Jo, som sagt så tycker jag den är väldigt bra när den fungerar, men grejen är väl den att de allra flesta spelarna börjar närma sig serviceålder, så man ska kanske ta in det i beräkningen om man hittar en begagnad Linn Axis. Det finns risk för att vissa delar behöver bytas och detta kan bli ganska dyrt. Ett stort plus å andra sidan är dock att Linn verkar ha ett bra servicelager (än så länge iallafall).

Tack för förtydligandet av mk1 och mk2, ser att jag har en mk1.

Vad har ni för pickuper till era Axis? Det börjar bli dags för mig att byta och eftersom det inte finns nålar till k5 och jag inte har råd med adikt så lutar det åt Grado Gold för min del.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-21 22:59

ekeponken skrev:
Thomas_A skrev:Skulle hellre rekommendera denna spelare varmt, i motsatts till trådskaparen.

Jo, som sagt så tycker jag den är väldigt bra när den fungerar, men grejen är väl den att de allra flesta spelarna börjar närma sig serviceålder, så man ska kanske ta in det i beräkningen om man hittar en begagnad Linn Axis. Det finns risk för att vissa delar behöver bytas och detta kan bli ganska dyrt. Ett stort plus å andra sidan är dock att Linn verkar ha ett bra servicelager (än så länge iallafall).

Tack för förtydligandet av mk1 och mk2, ser att jag har en mk1.

Vad har ni för pickuper till era Axis? Det börjar bli dags för mig att byta och eftersom det inte finns nålar till k5 och jag inte har råd med adikt så lutar det åt Grado Gold för min del.

Man kan ju säga detta om nästan alla elektronik/mekanik som börjar blir 15-20 år, att det kan behöva service/reparation. Dvs det är kanske inte direkt riktat mot just en produkt. Dock kan det ha varit just Mk1 som initialt hade ett problem med elektroniken som uppgraderades i Mk2.

Ang. PU så finns det så mycket att välja. Själv har jag Shure V15VxMR, men den finns ju inte längre att köpa. Ortofon OM40 skulle nog fungera, om du vill ha MM.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-22 10:22

Varför behövs elektronik i skivspelare? Om man, som vi typiskt i Sverige, har god frekvensstabilitet, duger väl en synkronmotor fint? Jag tänker på enkla konstruktioner som till exempel Thorens TD150 eller AR XA.

Ju färre delar som kan gå sönder, desto längre hållbarhet. Eller? Min egen TD150 är 30 år och fungerar lika bra nu som då den köptes, och har bara fått en ny rem genom åren.

Upplys mig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-22 10:29

I fallet med Axis så behövs elektroniken för att kunna växla mellan 33 1/3 och 45 rpm. På den billigare Basiken så fick man växla läge på remmen men det går inte på Lp12 och Axis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-22 10:40

Naqref™ skrev:I fallet med Axis så behövs elektroniken för att kunna växla mellan 33 1/3 och 45 rpm. På den billigare Basiken så fick man växla läge på remmen men det går inte på Lp12 och Axis.

Därför att det är billigare? Det verkar vara ett tveksamt skäl, med tanke på priset på Linns skivspelare. Och en remflyttarmekanism är ju inte raketvetenskap, precis. Eller var det bara hippt med elektronik?

Visst, det finns fördelar. Jag tänker på ReVox A77 och dess efterföljare, som blev remfri med hjälp av elektronik, men det verkar vara så klåfingrigt på en konstruktion som uppenbarligen har så bra livslängd med den enkla kosntruktionen. Och Linn Axis är ju inte remfri, så det måste vara något annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-22 11:53

Axisens motorstyrning gör tre saker.
1) Den genererar en ny matningström för motorn.
2) Den matar initialt de första sekunderna med hög ström/spänning (vet inte vilket) för att sedan mata med minimal ström/spänning för tyst motorgång.
3) Den switchar elektroniskt mellan 33 och 45 RPM.

I jämförelse med Lp12 är det bara Lingo som har alla dessa funktioner.

Det är nog ingen konst att reparera kortet, skulle inte konsultera Linn för detta.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-24 00:57

Thomas_A skrev:Ang. PU så finns det så mycket att välja. Själv har jag Shure V15VxMR, men den finns ju inte längre att köpa. Ortofon OM40 skulle nog fungera, om du vill ha MM.

Anledningen att det skulle bli Grado Gold är för att det är den pickup som Tonläget Hifi här i Göteborg rekommenderar som alternativ om man inte har råd med Addikten, samtidigt som de då byter pickupen på spelaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-24 01:02

ekeponken skrev:
Thomas_A skrev:Ang. PU så finns det så mycket att välja. Själv har jag Shure V15VxMR, men den finns ju inte längre att köpa. Ortofon OM40 skulle nog fungera, om du vill ha MM.

Anledningen att det skulle bli Grado Gold är för att det är den pickup som Tonläget Hifi här i Göteborg rekommenderar som alternativ om man inte har råd med Addikten, samtidigt som de då byter pickupen på spelaren.

Ortofon har jag aldrig gillat. Det är inget drag i den puppan. Om Anders på Tonläget rekommenderar Grado skulle jag slå till direkt. Av två anledningar:
1) Anders vet vad han pratar om.
2) Jag "lekte" mycket med Grado tidigare (80-talet) och det lät nästan alltid väldigt trevligt.

/ B

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-25 20:18

Tack Bill50x för rådet!

Det som gör att jag har tvekat är att jag har hört rykten om att Grado pickuperna kan börja hoppa ur spår om de är matchade med fel tonarm samt att det är sällan som folk tipsar om Grado när man kollar på internet.

Så det blir nog byte nu i sommar.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-08-06 20:35

ekeponken skrev:Tack Bill50x för rådet!

Det som gör att jag har tvekat är att jag har hört rykten om att Grado pickuperna kan börja hoppa ur spår om de är matchade med fel tonarm samt att det är sällan som folk tipsar om Grado när man kollar på internet.

Så det blir nog byte nu i sommar.

Det har blivit byte :D

Så här ser den ut
Bild

Det var en ganska stor förbättring från min K9-pickup. Det är öppnare, djupare, luftigare, bättre helt enkelt, vilket inte är så konstigt med tanke på att K9 nog var bortåt 15 år gammal.

Det som var extra kul var att Anders på tonläget tyckte att det lät väldigt bra dessutom, eller som han sade "Det låter lika bra som en ej på länge justerad LP12" vilket jag i detta fallet tar som att det låter inte så pjåkigt. :wink:

Jag läste lite på Grados hemsida. Det är tydligen så att Grado Red, Black och Gold är i konstruktion exakt samma produkt. Det är när de testar de tillverkade pickuperna individuellt som det visar sig om det har blivit en Red, Black eller Gold, beroende på hur pickupen klarar toleranserna i testet.
Lite speciellt att det går till så här, en pickup är inte vilken köksklocka som helst utan även i denna låga prisklass så är det extrem precision som krävs. (har jobbat på mekanisk verkstad där minsta toleransen var +/- 0.2 mm. Jag gissar att pickup toleranserna är något snävare :lol: )

Återgå till Köpråd