Jag är en idiot!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Jag är en idiot!

Inläggav MichaelG » 2006-08-28 17:56

...åtminstone en teknisk idiot.

Jag har i vissa trådar (där jag inte ens förstått hälften) ändå tyckt mig förstå att det finns någon sorts apparat som man kan köpa och koppla mellan datorn och stereon (på något trådlöst sätt :oops: ) så att man kan lyssna på web-radio och byta kanal och allt trots att datorn är avstängd.

Stämmer det? Vad är det för apparat? Var kan man köpa dem och ungefär vad kan de tänka kosta? Det här med det trådlösa, funkar det av sig själv (typ via radioantennen), eller måste man köpa till något?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-08-28 18:02

Squeezebox funkar. Den tar in radiokanalerna via bradbandet :wink:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Jag är en idiot!

Inläggav UrSv » 2006-08-28 18:07

MichaelG skrev:...åtminstone en teknisk idiot.

Jag har i vissa trådar (där jag inte ens förstått hälften) ändå tyckt mig förstå att det finns någon sorts apparat som man kan köpa och koppla mellan datorn och stereon (på något trådlöst sätt :oops: ) så att man kan lyssna på web-radio och byta kanal och allt trots att datorn är avstängd.

Stämmer det? Vad är det för apparat? Var kan man köpa dem och ungefär vad kan de tänka kosta? Det här med det trådlösa, funkar det av sig själv (typ via radioantennen), eller måste man köpa till något?

Hälsn. Michael

Visst finns det! Den behöver dock inte vara trådlös om man inte vill det. Du behöver en eller flera av följande:

1. En burk vars utgång skall kopplas till stereon. Det är spelaren. Vill du inte ha trådlöst kopplar du den direkt till stereon och "ditt Internet" (dvs du måste ha en port ledig på en router eller ett extra nätverkskort i din dator om du skall gå genom den men då faller ju det där med avslagen dator) .

2. Om du vill ha trådlöst men inte har det så får du skaffe en trådlös accesspunkt eller router som du kopplar in till "ditt Internet" (dvs du måste ha en port ledig på en router eller ett extra nätverkskort i din dator om du skall gå genom den men då faller ju det där med avslagen dator).

Spelare är t.ex. Squeezebox 3 som säljs lite överallt (Komplett.se, Dustin.se med flera) och kostar typ SEK 2700-3000 beroende på om det är trådat eller trådlöst du vill ha. Trådlös router/accesspunkt kostar allt från SEK 400 och uppåt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-28 21:51

Tack för svaren!

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-28 23:09

Fan, jag som trodde du snöat in på Imperiets gamla mästerverk... :wink:

Jag är en idiot
som aldrig förstått
att förråda en människa
är det värsta av brott...

Thåström for President!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-28 23:13

Men är det inte hopplöst dåligt att man måste ha ett program som snurrar på datorn. Varför kan den inte leta efter utdelade mappar?

Jag antar att programmet inte går som en service, utan just som ett program, det verkade så i dokumentationen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 23:22

Det går som en service med ett webbinterface om det är SlimServer vi pratar om :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 23:34

Svante skrev:Men är det inte hopplöst dåligt att man måste ha ett program som snurrar på datorn. Varför kan den inte leta efter utdelade mappar?

Jag tar mej friheten att citera mej själv i från en annan tråd:
Koffe skrev:Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.

Någonstans måste intelligensen sitta. I detta fall så sitter mediahanteringen på servern. :-)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-28 23:53

Koffe skrev:
Svante skrev:Men är det inte hopplöst dåligt att man måste ha ett program som snurrar på datorn. Varför kan den inte leta efter utdelade mappar?

....

Någonstans måste intelligensen sitta. I detta fall så sitter mediahanteringen på servern. :-)

Håller med Svante fullt ut, så himla svårt att göra en box som läser en shared drive borde det inte vara.

Å andra sidan, det finns en NAS (Network Attached Storage) lösning från bl.a. Synology som gör det möjligt att köra SlimServer programvaran utan ytterligare inblandning från någon dator. I mitt fall kör jag även 4 virtuella WEB servrar, och en hel del annat. Serverprogramvaran tar inte direkt mycket kräm...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-29 00:11

Pja, det är ett open-source projekt. Det är bara att lägga till. Men man missar själva poängen i hur mediahanteringen är uppbyggd. Om man vill komma år fil - varför inte köpa en MPC istället?

Jag skulle där i mot gärna se en outsourcad lösningen där man abbonerar på SlimServer och mediabibloteket som en tjänst. Varför skall jag behöva drifta tjänsten bara för att jag vill ha funktionen?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-29 00:15

Bamsefar skrev:Å andra sidan, det finns en NAS (Network Attached Storage) lösning från bl.a. Synology som gör det möjligt att köra SlimServer programvaran utan ytterligare inblandning från någon dator. I mitt fall kör jag även 4 virtuella WEB servrar, och en hel del annat. Serverprogramvaran tar inte direkt mycket kräm...

Coolt, men fixar den tredjepartspluggarna?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-30 15:24

Bamsefar skrev:
Koffe skrev:

....

Håller med Svante fullt ut, så himla svårt att göra en box som läser en shared drive borde det inte vara.

Å andra sidan, det finns en NAS (Network Attached Storage) lösning från bl.a. Synology som gör det möjligt att köra SlimServer programvaran utan ytterligare inblandning från någon dator. I mitt fall kör jag även 4 virtuella WEB servrar, och en hel del annat. Serverprogramvaran tar inte direkt mycket kräm...

Glömde svara på denna. Det är ju mycket riktigt märkligt att inte spelare klarar detta oftare. Vill man ha den funktionen så finns en pryl som råkar vara min drömspelare. Den klarar att läsa från NAS direkt och jag har testat med NSLU2 utan hack. Spelarna finns med eller utan inbyggd förstärkare och jag har en kompis som spelar på Genelec 8020A med två spelare och en kopplad direkt till stereon. Spelarna går att synka så att alla spelar samma musik i synk och det går att ställa nivåerna relativt varandra så att det är lagom nivå överallt och man kan sen reglera volymen i hela huset samtidigt med samma relativa ökning i dB.

Till råga på alla andra goa egenskaper så är prylarna riktigt snygga jämfört med det mesta annat och man håller kontrollenheten i handen och kan bläddra i arkivet med bilder och allt snabbt och enkelt från soffan utan problem att se vad det står på nån liten display framme vid stereon. Kontrollenheten kommer med dockningsstation och är laddningsbar.

Som om inte det var nog så går det att koppla in valfri källa till en Zonspelare och att sedan spela upp detta genom denna samt alla andra spelare i huset.

Spelare Sonos ZP80 utan inbyggd förstärkare:
Bild

Kontrollenhet Sonos CR100:
Bild

Drömkittet innehåller två ZP80 och en kontrollenhet.

Om den uppmärksamme ser en viss likhet mellan styrdonet på kontrollenheten och en på marknaden förekommande MP3-spelare så beror det på att Sonos har hjälpt till och inte tvärtom såvitt jag förstår det hele...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-31 15:28

Den där ser väldigt intressant ut, om än något dyr....
Vet någon om den leverar bitperfekt på digitalutgången? Jittervärden?
Styrenheten ser väldigt trevlig ut :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-31 15:48

Ingen aning om den levererar bitperfekt på utgången. Låter kalas gör det definitivt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-31 20:19

Sonos är coola. De var ett av mina alternativ när jag köpte SB3:an. 1. SB3 2. Sonos. 3. Bygga MPC.

Jag tycker att det är en lite för låst lösning på mjukvarusidan. Sen blir lösningen dyr eftersom en av lådorna i praktiken "går" bort eftersom den måste stå wired till routern (mitt fall blir det i hallskåpet).

Snyggt, dyrt och tekniskt tillslutet. Det märks att de är kompisar med apple. Varför inte en mini-mac istället? :-)

Återgå till Köpråd