Bamsefar skrev:Koffe skrev:Svante skrev:Men är det inte hopplöst dåligt att man måste ha ett program som snurrar på datorn. Varför kan den inte leta efter utdelade mappar?
....
Någonstans måste intelligensen sitta. I detta fall så sitter mediahanteringen på servern.

Håller med Svante fullt ut, så himla svårt att göra en box som läser en shared drive borde det inte vara.
Å andra sidan, det finns en NAS (Network Attached Storage) lösning från bl.a. Synology som gör det möjligt att köra SlimServer programvaran utan ytterligare inblandning från någon dator. I mitt fall kör jag även 4 virtuella WEB servrar, och en hel del annat. Serverprogramvaran tar inte direkt mycket kräm...
Glömde svara på denna. Det är ju mycket riktigt märkligt att inte spelare klarar detta oftare. Vill man ha den funktionen så finns en pryl som råkar vara min drömspelare. Den klarar att läsa från NAS direkt och jag har testat med NSLU2 utan hack. Spelarna finns med eller utan inbyggd förstärkare och jag har en kompis som spelar på Genelec 8020A med två spelare och en kopplad direkt till stereon. Spelarna går att synka så att alla spelar samma musik i synk och det går att ställa nivåerna relativt varandra så att det är lagom nivå överallt och man kan sen reglera volymen i hela huset samtidigt med samma relativa ökning i dB.
Till råga på alla andra goa egenskaper så är prylarna riktigt snygga jämfört med det mesta annat och man håller kontrollenheten i handen och kan bläddra i arkivet med bilder och allt snabbt och enkelt från soffan utan problem att se vad det står på nån liten display framme vid stereon. Kontrollenheten kommer med dockningsstation och är laddningsbar.
Som om inte det var nog så går det att koppla in valfri källa till en Zonspelare och att sedan spela upp detta genom denna samt alla andra spelare i huset.
Spelare Sonos ZP80 utan inbyggd förstärkare:
Kontrollenhet Sonos CR100:
Drömkittet innehåller två ZP80 och en kontrollenhet.
Om den uppmärksamme ser en viss likhet mellan styrdonet på kontrollenheten och en på marknaden förekommande MP3-spelare så beror det på att Sonos har hjälpt till och inte tvärtom såvitt jag förstår det hele...