Hur få till drivning av ett 5.1 system på ett diskret sätt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Hur få till drivning av ett 5.1 system på ett diskret sätt?

Inläggav regent8 » 2006-11-10 00:52

Jag har börjat om i mitt ljudliv och skaffat en uppsättning högtalare för främst musikåtergivning, men förstås även hembio - musikåtergivning är dock prio 1 (om behov av prioritering måste göras)
Detta paket är i behov av drivas av något, och där undrar jag hur man kan få till det.

Front system är mindre fronthögtalare med 1 st baslåda (utan egen förstärkning).
Sidosystem är 4 st högtalare som skall parallellkopplas (2 på varje bakkanal).

Jag hade tänkt att bygga in hela förstärkeriet och kunna manövrera hela drivpaketet via så lite manuell hantering som möligt (det skall stå ett annat rum).
Systemet skall helst kunna startas av en fjärr för ljudförstärkning och val av signalkälla (den kan iofs ha egen fjärris).

Finns det förstärkar"paket" ex.vis en hemmabioreceiver i rimlig prisklass (max 10 ksek) och använda 2 av effektförstärkarna för stereohögtalarna och 1 av effektförstärkarna för basen (måhända måste då ett aktivt filter in mellan försteg och effektförstärkare). Sedan drivs bakre högtalare av var sitt steg.
.1 informationen vet jag då inte om den kan kopplas fram på något sätt till basen, men den behövs måhända inte plockas fram om frontsystemet är så pass baskapabelt som det är.

Troligen har någon av er redan komponerat liknande system

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-10 01:45

Man kanske ska skriva en "delat frontsystem+surround"guide.. :oops: ..Problemet brukar som alltid vara att man inte vill använda surroundanläggningens inbyggda delningsfilter (det brukar vara lite sådär, men bättre än inget) och därför vill köra pre-out från försteg och in i main-in till slutstegen, med ett aktivt filter inkopplat därimellan. Detta verkar ingen på faktiskt lyckats med på ett snyggt sätt så mina tips är:

1. Skaffa en 5+.1 surroundburk med pre-out för frontkanalerna. Skaffa externt delningsfilter från någon leverantör du litar på, och skaffa ett par slutsteg (2 stereopar, 4 kanaler alltså).

2. Skaffa en 5+.1 surroundburk med pre-out för frontkanalerna. Skaffa externt delningsfilter från någon leverantör du litar på, och skaffa ett slutsteg och kör main-in i receiverns slutsteg också (NAD brukar vara duktiga på detta).

4. Skaffa en 5+.1 surroundburk med pre-out för frontkanalerna. Skaffa ett slutsteg för basburkarna och koppla dem parallellt på .1-kanalen.

Finns flera varianter, men du kan säkert lista ut dem själv. Tror jag.

Nästan alla surroundreceviers har någon sorts basdelningsfilter för .1-kanalen verkar det som idag, så leta efter ett med pre-out till att börja med. Därefter skaffar du ett slutsteg för basburkarna, och därefter en kombo med slutsteg och delningsfilter. Så har jag gått, så skulle jag gått igen. Lycka till!

/J
admin

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-11-10 09:27

Hmmmm.... knäckfrågan är hur du tänkt dig koppla dina frontar + subbasen. Du säger att det ett par små frontar och då förutsätter jag att du vet med dig att dessa behöver högpass-delas för att fungera som avsett. Vidare hoppas jag att du valt en subbas som är kapabel att "ta över" där du delar av från frontarna. Redan nu skulle jag rekommendera dig att titta på en lösning med ännu en subbas för bättre intregrering med rummet.

Men som jag ser det har du två alternativ. Jag börjar med det som jag tror skulle bli enklast:

A: Du köper en hemmabioreceiver för 3-5000:- (t.ex. Denon AVR-1907 är ju poppis här och har pre-out på alla utgångar för strax under 5 000:-). Sedan köper du även ett slutsteg för basen (t.ex. Zachry D-250 för 2 000:-). Nu kopplar du in dina frontar på receivern och basslutsteget + subbasen på "sub-out".

Ställer du nu delningen på receiver som "sub=on" samt "front=small" kan du nu välja delningsfrekvans mellan frontar och sub och därmed använda receiverns eget delningsfilter. Enklast möjliga och kräver ingen moddning av apparaten. .1-informationen får du också automatiskt med vid filmtittning t.ex. Blir även enkelt att plocka in ännu en basmodul vid behov, vilket rekommenderas som sagt.

Alla alternativ B --> blir betydligt knepigare men här kommer ändå:

B: Du plockar ut signalen från pre-out för frontarna. Ställer "sub=no" och "front=large". Sedan införskaffas två slutsteg (ett för frontarna och ett för subbasen (det är ju här du skulle kunna modda receivern och använda de slutstegen)). Du behöver också ett externt delningsfilter som kan högpass/lågpass-filtrera mellan frontar & sub.

Nä, jag tycker du ska satsa på att använda en omoddad receiver och köpa ett extra slutsteg för din basmodul. Enklast, billigast och lättare att anpassa för framtida behov.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-10 13:12

Man kan ju bygga en billig media-dator, köra direkt från dess analoga utgångar till ett gäng slutsteg så som Behringer A500 för en billig peng. Ett steg till frontar, ett bryggat till basen, ett till bakkanalerna. Datorn sköter all delning och sådant. Skulle nog gå att komma undan under 10.000:- beroende på om datorn skall kunna spela upp HD-material i H.264, WMV-HD eller liknande.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-11-13 14:08

Om nu jag fattat rätt när det gäller ditt problem, så behöver du drivning av din basmodoler. Om man har en 7.1 reciver så är ju fem kanaler upptagna av, FL, Center, FR , SL och SR. De flesta 7.1 recivrar har Zon 2 möjlighet och då kan man leda de två sista kanalern till dina två (?) basmoduler, bygga/köpa ett lågpassfilter för att skära signalen vid den frekvens som passar din basmoduler. Man väljer signalkälla till zon 2 i recivern och då ska du välja cd:ingången då du plockar ut stereo signalen analogt från din DVD då du nu förmodligen kör digitalt in med 5.1/stereo signal nu.
Då de flesta (förmodligen alla ) tillverkare skickar med en extra fjärr till Zon 2 så kan du med mitt förslag reglera volymen till basmodulerna separat. Desutom så får du en extra fjärr att ha liggandes om vem vill inte ha det ???:wink: :wink:
Mycket möjligt att jag har missuppfattat ditt problem men hoppas du får någon nytta av mitt inlägg.

Mvh

Edit. Förtydligande

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-13 18:58

Nad flerkanalsreceivers har pre out och main in, det underlättar det hela väldigt mycket.

Dess ljudmässiga egenskaper har jag ingen aning om dock.

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-11-14 00:45

Pettersson skrev:Om nu jag fattat rätt när det gäller ditt problem, så behöver du drivning av din basmodoler. Om man har en 7.1 reciver så är ju fem kanaler upptagna av, FL, Center, FR , SL och SR. De flesta 7.1 recivrar har Zon 2 möjlighet och då kan man leda de två sista kanalern till dina två (?) basmoduler, bygga/köpa ett lågpassfilter för att skära signalen vid den frekvens som passar din basmoduler. Man väljer signalkälla till zon 2 i recivern och då ska du välja cd:ingången då du plockar ut stereo signalen analogt från din DVD då du nu förmodligen kör digitalt in med 5.1/stereo signal nu.
Då de flesta (förmodligen alla ) tillverkare skickar med en extra fjärr till Zon 2 så kan du med mitt förslag reglera volymen till basmodulerna separat. Desutom så får du en extra fjärr att ha liggandes om vem vill inte ha det ???:wink: :wink:
Mycket möjligt att jag har missuppfattat ditt problem men hoppas du får någon nytta av mitt inlägg.

Mvh

Edit. Förtydligande

Detta kan vara en framkomlig väg. Hade iofs inte tänkt använda centerhögtalare, varför kommer att låta receivern lägga ut den på FR, FL. Men 2 zoner verkar intressant.

Återgå till Köpråd