Försteg sökes

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-14 22:55

henko skrev:http://www.harmonydesign.se/pre9.htm

eller...

http://www.harmonydesign.se/pre906.htm

Pre9 har jag tittat på tidigare men den saknar tyvärr fjärrkontroll. Såg att Pre906 gick att få med fjärr men skall man verkligen behöva betala 10000:- för ett försteg?

Jag har inte lust att köpa något helt undermåligt när jag nu tror att jag fått tag i rätt vettiga komponenter i övrigt. Samtidigt så hyllas Denon 2105 för att ha ett så bra försteg. Det verkar så underligt att just denna hembioförstärkare skulle vara så bra men att man annars måste betala dubbla priset endast för själva försteget.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-14 23:14

LEXrasta skrev:Jag har ett marantz 3250 försteg till salu. Jag har ett vincent sa-91 försteg på gång som jag kanske ska köpa så mitt 3250 kommer bara att stå och samla damm.Men du får leva utan fjärr.. :D

Bild

Så där ska det se ut! Synd att jag inte behöver ett försteg, annars hade jag köpt det direkt. Skulle kunnat köpa det ändå om det inte vore för att jag måste hålla igen ekonomiskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-14 23:40

Max_Headroom skrev:
LEXrasta skrev:Jag har ett marantz 3250 försteg till salu. Jag har ett vincent sa-91 försteg på gång som jag kanske ska köpa så mitt 3250 kommer bara att stå och samla damm.Men du får leva utan fjärr.. :D

Så där ska det se ut! Synd att jag inte behöver ett försteg, annars hade jag köpt det direkt. Skulle kunnat köpa det ändå om det inte vore för att jag måste hålla igen ekonomiskt.

Va du bor ju i Norge alla svenskar som bor där har väl massa pengar i överflöd!? :D Själv har jag aldrig haft det bättre!! :D
/Danne

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-15 00:17

när jag jobbade i norge hade jag ett helvete varje månad
vad skulle jag göra med kosingen :lol:
jag köpte en ny bil som jag lånade till men jag amorterade friskt varje månad så den vart snart betald
efter det fick jag köpa ett hus åckså betalt :wink:
problemen hopar sig när man jobbar i norge :P
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

henko

Inläggav henko » 2006-11-15 11:23

Pre9 har jag tittat på tidigare men den saknar tyvärr fjärrkontroll. Såg att Pre906 gick att få med fjärr men skall man verkligen behöva betala 10000:- för ett försteg?

nja, man får vad man betalar för, och oftast är det väldigt sunkiga komponenter i de "billiga" stegen och framförallt är den analoga delen undermålig. Men jag håller med om att man kan få mycket för pengarna på den begagnade marknaden. Sen är det ju en fråga om vad man anser vara prisvärt givetvis, jag kan väl inte påstå att jag har råd med de delar som jag anser vara ultimata för mig, men jag väntar med inköpen tills jag har råd (om x antal år efter att csn har kört lite "inkvisitation" på minbara hud) :wink:

Annars kan man köpa något hyfsat ok steg och uppgradera delarna inuti efterhand och det är inte särskilt svårt, typ kondningar och kontakter och volympotar som slits ner efterhand. Att bara byta en volympot gör en jätteskillnad och kostar inte särskilt mycket. Bytte själv en pot (Alps) för inte så länge sedan och vilket lyft det blev, den gamle harven till förstärkare levde upp igen och brus och skrammel försvann, och det till en kostnad av 250:- och lite lödande (och öl)...plus att det är kul att pilla lite på sina prylar, det är ju inte varje dag man får pilla på tanten menar jag...

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-15 12:10

profbd skrev:när jag jobbade i norge hade jag ett helvete varje månad
vad skulle jag göra med kosingen :lol:
jag köpte en ny bil som jag lånade till men jag amorterade friskt varje månad så den vart snart betald
efter det fick jag köpa ett hus åckså betalt :wink:
problemen hopar sig när man jobbar i norge :P

Javisst e det jobbigt,jag har med enorma problem med vad jag ska göra av mina pengar.. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-15 13:23

LEXrasta skrev:
Max_Headroom skrev:

Va du bor ju i Norge alla svenskar som bor där har väl massa pengar i överflöd!? :D Själv har jag aldrig haft det bättre!! :D
/Danne

Jag bor i Haslum nu, men flyttar under december ut på Nesøya. Osloområdet, alltså.
Jag har inte pengar i øverflød och æn mindre blir det med det nya boendet, som blir dyrt, men bra. (Lyssnignsrummet blir skrutt, med en massa stor fønster med utsikt øver fjorden...)

LEXrasta skrev:Javisst e det jobbigt,jag har med enorma problem med vad jag ska göra av mina pengar.. :D

Skicka dom till mig. Just den typen av problem ær jag expert på att løsa.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-15 13:35

Max_Headroom skrev:
LEXrasta skrev:
Max_Headroom skrev:

/Danne

Jag bor i Haslum nu, men flyttar under december ut på Nesøya. Osloområdet, alltså.
Jag har inte pengar i øverflød och æn mindre blir det med det nya boendet, som blir dyrt, men bra. (Lyssnignsrummet blir skrutt, med en massa stor fønster med utsikt øver fjorden...)

LEXrasta skrev:Javisst e det jobbigt,jag har med enorma problem med vad jag ska göra av mina pengar.. :D

Skicka dom till mig. Just den typen av problem ær jag expert på att løsa.

men nesöya e inte det den där ön med alla lyx hus på?Du vet den ön som man ser när man e på väg in mot oslo visst e det den!? Nordstrand ligger till höger upp på fjället..Om det e där så måste du ju bo skit fint..Ja det e ju lite jobbigt med utsikt över fjorden,frågan e vad som e bäst fin utsikt eller bra ljud?! :D (Dagens i lands problem)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-15 14:20

LEXrasta skrev:men nesöya e inte det den där ön med alla lyx hus på?Du vet den ön som man ser när man e på väg in mot oslo visst e det den!? Nordstrand ligger till höger upp på fjället..Om det e där så måste du ju bo skit fint..Ja det e ju lite jobbigt med utsikt över fjorden,frågan e vad som e bäst fin utsikt eller bra ljud?! :D (Dagens i lands problem)

Jo, det ær mycket lyxhus på øn. Och lokalbefolkningen kør i SUVar och kør ænnu drulligare æn norrmæn normalt. Så nær man cyklar (som jag brukar gøra) så får man hålla sig undan, annars blir man statestik. Min gamla SAAB håller dom nog undan før eftersom den kostar mindre æn en lyktglaset på deras automobiler.

Jag tænkte førsøka fixa både bra ljud och fin utsikt. Tænkte bestælla en større mængd rørskålar och runda MDF-plattor och bombardera rummet med hemmagjorda tube traps, till att børja med. Jag måste skærma av genomgången till køket också, det blir prioritet 1A, men det borde vara billigt och enkelt att ordna.

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-29 04:26

Jag är också nyfiken på det här. Ska man verkligen behöva pröjsa över 10 kkr för ett transparent försteg med fjärr? Det luktar orm.... Jag söker efter något att betäcka min RB-1090 med.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-30 02:11

Lyfter denna fråga. Vad hittar man i 5kkr-klassen.
Bra försteg med 5 ingångar och fjärrkontroll?

edit: Volymkontrollen ska kännas som en ratt, inte en joystick.
Senast redigerad av tvett 2006-12-30 02:45, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-30 02:23

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-30 11:43

Detta från Xindak verkar intressant tycker jag.

Ligger ju lite över budget 6800:- :P

Recencision
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-30 12:19

Fanns det några budgetramar? annars så skulle väl ett Bryston SP2 (med hdmi 1.3 uppgradering) vara det nästan bästa man kan skaffa vad gäller stereoförsteg, surroundförsteg, DAC... :)
(enligt stereophile)

Föregående

Återgå till Köpråd