Portabel musikspelargrej som orkar driva stora hörlurar.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Portabel musikspelargrej som orkar driva stora hörlurar.

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-03-03 21:54

Hej på er,

Jag är lite vilse i mp3 och mediaspelardjungeln. Har ett par AKG-lurar av modell större som jag skulle vilja utnyttja även på långresor och dylikt. Har dock väldigt svårt att läsa mig till och klura ut hur stor uteffekt de spelare som finns har. Verkar variera väldigt mycket... 7 mW på endel, 35 mW på andra... om siffrorna i specar speglar verkligheten är svårt att veta. Vore tacksam för tips som inte bara är baserade på vad man tror utan kanske test eller mätning av något slag.

Generellt verkar de större modellerna som kallas mediaspelare (som även spelar video) ha större uteffekt på hörlursutgången än små mp3spelare, kanske till följd av att de är större och har mer batterikapacitet. Men det kanske finns fynd bland de mindre spelarna...?

Pris är inte så jättenoga, låt säga 500-3500 kr. Storleken spelar ingen större roll, men det är ju trevligt om den går ner i en jackficka. Video eller foto är heller inget krav då det är till musik den ska användas, men en bra display är givetvis ingen nackdel då det ofta gör handhavandet lite trevligare. Minnet får gärna vara på minst 2 gb.

Vore tacksam för tips och råd.

/Christian

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-03-03 22:43

Du kanske skall börja med att kolla på en sådan här: http://www.electric-avenues.com/amplifiers.html
Har inte provat den själv, men det sägs att skillnaden är stor.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-03 23:52

Det är inte ett alternativ att, istället för att lägga så mycket som 3500 på spelare, att skaffa en ny kombo med en billigare spelare och andra mer lättdrivna hörlurar...?

Jag menar, t.ex. en spelare för 1000 och hörlurar för 2500 som passar bra ihop räcker väl rätt långt? Och om AKG'na är dyrare/bättre än så är väl frågan om det är klokt att släpa med dem på resor? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-04 00:13

Ton skrev:Du kanske skall börja med att kolla på en sådan här: http://www.electric-avenues.com/amplifiers.html
Har inte provat den själv, men det sägs att skillnaden är stor.

Kommer ni ihåg Koffe?
When routine bites hard

niclas

Inläggav niclas » 2007-03-04 00:18

Jag var och testade lite lurar till min ipod nano för ett tag sedan. Den ska enligt många vara rätt effektsvag, men jag blev förvånad över hur pass bra den ändå räcker. Ex lät ett par AKG k240 (55ohm) alldeles utmärkt och jag kunde spela väldigt högt utan att jag upplevde nämnvärd dist eller brist på effekt. Förvånande, minst sagt. Men det bäst är ju att prova själv, du kan mycket väl ha högre krav på effekt än mig. :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-04 00:32

De flesta spelare specificerar sin effekt i 16 ohms lurar.
I stort sett inga lurar är 16 ohm. Usla och lättdrivna lurar är ofta 32 ohm.
Bra lurar är oftast mera högohmiga.
Specar som inte anger i vilken impedans effekten får säger inget vettigt.

De bästa spelarna ger max 2x20mW i 32ohm.
Även detta är för lite för de flesta tunga full-size HiFi lurar.
Ryktet säger att det finns EU reglar som gör att man inte får sälja spelare med för stor effekt eftersom man då lätt kan spela så högt att man får hörselskador...
Om det är sant så är det en usel regel eftersom:
De inte vet impedans och känslighet på mina lurar.
Även mycket måttlig effekt spelad till klippning i ett par lättdrivna in.ear pluggar ger lätt hörselskadevolymer.

Enda rimliga alternativet är att använda en separat hörlursförstärkare.

Vilka AKG-lurar har du?
AKG har full-size lurar med impedans från 55 ohm till 600 ohm.
55 ohms lurarna är ganska rimliga för portabel drift.
120 ohm har jag för mig att de i alla sina öppna high-end lurar (K501/601/701).
600 ohms lurarna (monitor) tror jag nästan har slutat säljas, men ganska många har sälts under årens lopp. Mest känd är K240M.

Personligen så gillar jag iAudio X5 spelaren som jag köpte efter en hel del reasearch.
Positiva saker med den:
Stor lagringskapacitet (HDD). Jag har största varianten på 60GB.
Stödjer många format, men främst använder jag FLAC och lite mp3.
Bra ljudkvalitet.
Hyfsat vettigt användargränssnitt.
Snygg.
Ganska stryktålig konstruktion med rimlig storlek på skärmen. Dvs skärmen är tänkt för musikinformation, rätt värdelöst om man vill se på film.
Kan ladda batteriet från USB.
Har inspelning via mic eller line-in
Har line-out för riktigt högkvalitativ inkopplig till stereo.
Har bra uteffekt jämfört med andra spelare.

Negativt:
Laddning via USB kräver adapter.
line-in samt line-ut kräver adapter (samma som ger usb-kontakten).
Batteritiden (angiven max 8h) verkar klart optimistiskt angiven. Förmodligen är det utan att driva några lurar alls under den tiden och med släkt skärm samt spelandes en liten WAV-fil på repeat. Tyvärr verkar alla ange sina batteritider enligt denna överoptimistiska syn.
Verkar inte kunna ladda samtidigt som den är i mode för att prata med dator.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-03-04 11:39

Tack för era svar.

Silvervarg:

Har lite olika... 271 och 601 tror jag AKG-lurarna heter. De förstnämnda är mest passande att ha med sig om man är ute och åker.

Ska kika på den där iAudiospelaren du nämner.

phloam:

Har även testat in-earlurar som ska vara bra... tex. Shures modeller, men gillar inte dylika. Visst kan man ha andra och mindre slutna lurar av kåpmodell men då tycker jag ljudet blir lidande. Inte lika bra.

Ton:

Japp, hörlursförstärkare vore inte så tokigt kanske. Tanken har slagit mig... har kikat på lite byggsatser och även färdiga. Dock blir det ju en låda till och då man ändå ska lägga till en extrakostnad så kan man ju tycka att det borde finnas tillverkare som har hygglig drivkraft i sina spelare.

Fördelen är ju att man kan bygga in X-feed om man har en separat förstärkare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-04 12:19

Koffe wrote: "När man har den i handen i tunnelbanan tror medresenärerna att man sitter och håller i en bomb. Alla knappar, switchar, lysdioder och konstiga sladdar som går kors och tvärs."

:D

Nåt som hade varit coolt vore en liten mikrostereo eller radio eller nåt med både högtalare och hörlursuttag där man kan ha mp3'n som källa helt enkelt. Om man ändå måste ha ett mellansteg och stora lurar menar jag. Då kan man ju lika gärna satsa på extra funktionalitet. Fast då talar vi "hotell-hifi" och inte pocket-hifi :)

Frågan är vad som är omöjligast, hitta stora bra lättdrivna lurar eller en bra effektstark mp3-spelare...?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-05 22:11

AKG K271S är på 55 ohm impedance, men bara 91dB vid 1mW.
En typiskt hyfsad spelare ger 20mW i 16ohm, i 55ohm ger den då 5.82mW.
En riktigt bra spelare ger 20mW i 32ohm och ger då 11.64mW i 55 ohm.
Om vi är snälla så säger vi 6mW respektive 12mW.
Så det blir inga grymt höga volymer, men det kanske räcker för din smak.
Enklast är att prova dem i en kompis spelare och dra på tills du tycker att det är lagom högt. Om det inte distar hörbart så duger det nog.

Frågan är vad som är omöjligast, hitta stora bra lättdrivna lurar eller en bra effektstark mp3-spelare...?

Det är nog precis lika omöjligt. Dvs helt omöjligt.
Stora lättdrivna lurar finns inte. Det finns dock de som är mer eller mindre tungdrivna.
Spelare som klarar rejält med uteffekt finns helt enkelt inte. Möjligen finns det lagar som förbjuder dem att ha för hög effekt.
Enda lösningen för att köra med riktiga HiFi-lurar är en hörlursförstärkare.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-03-06 11:18

Tja, nu har jag surfat ytterligare och det finns ju en bunt med hörlursförstärkare som är intressanta... är det någon av er som har koll och kanske testat dylika...?
---------------------------------------------------------------------------
http://www.headb.com

Ser då väldigt seriös och snygg ut. Recension på den finns här:
http://ipastudio.com/reviews/showproduct.php?product=115

http://www.electric-avenues.com/audio8.html

Verkar heller inte så dum, behändig storlek och batteritid. Billigare än den som är ovan. Koffe mfl. ger ju intrycket av att vara nöjda.

http://www.naqref.com/earamp.html

Visst... man måste bygga den själv men konstruktionen verkar hygglig, dock lite stor. Det vore trevligt om man kunde få tag i den X-feedkonstruktion som sitter i Ear One-förstärkaren... den nya och förbättrade. Å andra sidan har ju inte de förstärkare som jag nämnt ovan någon X-feed alls. Batteritid har jag ingen koll på alls.

Men vad fan... det borde ju gå att hitta någon hygglig spelare så att man slipper den där extralådan... :) Kanske någon där man kan "trimma" upp utgångssteget. Har läst lite om att det sitter olika mjukvaror i spelare som begränsar uteffekt samt volym just pga. de regler som satts för att minska hörselskador. Ska läsa vidare och se vad jag kommer fram till... :) De spelare som verkar mest intressanta nu är Creative Zen Vision: M samt iAudio X5L... dock blir det nog en mindre och behändigare spelare om jag införskaffar mig eller bygger en förstärkare.

Fortsatt tack för era svar och åsikter boys.
/Christian

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-06 14:35

Jag har inte hört någon av dem spela, men här kommer ändå lite feedback.

Första länken: C&C box. Saknar i princip all teknisk information (har inte letat så mycket). Mycket snygg box (liten hammond variant tror jag) med snygga tryckta paneler.
Lite dyr, men det ingår laddare och laddbart batteri innuti, så man får rätt mycket för pengarna.

Andra länken: Väldigt liten. Faktiskt så liten att man har offrat mycket för att få den så liten. Drivning från bara 1st AA batterier ger endast 3V, och det anser jag är i klenaste laget att driva lurar från.

Sista länken: Naqref's konstruktion innehåller inga konstigheter. En bra konstruktion. Tänk dock på låda, knappar/rattar/kontakter etc lätt blir ganska ksotsamt att köpa i styckepris.
Matning från dubbla 9-volts batterier är kanske lite overkill. Enkelt 9-volts batteri med vettig spänningsdelare hade gjort konstruktionen mindre och lättare.

Personligen så tänker jag så här:
Det intressanta är storleken på spelare+hörlursförstärkare.
Mest utrymmeseffektivt är då om spelaren och hörlursförstärkaren har ungefär samma format på längd och bredd. Dvs man fäster då spelaren vid hörlursförstärkaren och får ett tjockt paket, men som fortfarande går ner snyggt i jackfickan.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-03-06 21:34

Hittade lite info om den där C&C-förstärkaren:

Summary of Specification:

a. Business card size suits all low and Higher impedance headphones

b. Dedicated compensation design for various headphones' And individual Hearing Frequency Response to make Sound Reproduction quality more perfect. Three compensations include: low frequency compensation + intermediate frequency voice compensation and harmony sound stage expansion compensation. Three switches eight types of combination. If compensation switches are complete off, it will be a common high-fidelity, low/high impedance headphone amplifier.

c. Using a low voltage level---AD822BR (FET) IC for outstanding performance in its pre-amp section, and the output level using this super high quality IC with over250mA output capacity expansion/headroom, and expanded four times parallel connection expanding current flow, to provide very wide high dynamic range, high Damping Factor and high control power. Whether under 32 ohm or to 300 Ohms, the output signal is basically unchanged. So perfect impedance match to low & high Headphones is achieved.

d. Volume potentiometer using authentic ALPS potentiometer, to ensure high quality of sound.

e. Batteries are using specially customized outstanding industrial nickel hydrogen rechargeable batteries, 750mAh/4.8V, conduct adequate capacity, coherence is excellent.

f. Internal design contains intelligent voltage charging circuit, full automatic Trickle Up. It will not be over-charged, 7.5-12V supply voltage compatible external hard disks, to supply a wide range of power source. You can listen to music while charging without interference or any communication made.

g. Very high quality: 150mW+150m output

h. Headset plugs impedance: 8-300 ohm Auto Match

i. THD+N (total harmonics distortion plus noise) : below 0.005%

j. Frequency response : 10-100kHz/1dB

k. Total playing at moderate Voume: 70 hours

l. Pocket size, dimensions: 51 * 19mm 91* (Strong Aluminum Casing)

m. Mainframe weight (including battery) : 140g

n. Power: 100-240V, 50/60Hz; 7.5-12V DC

Källa: http://ipastudio.com/forums/showthread.php?t=3388

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-03-08 20:24

Jag kör mina K271 med min iAudio X5L och där saknas inte direkt något för att driva lurarna. Att spelaren heter X5L betyder att den har extra stort batteri så att batteritiden blir klart bättre än några 8 timmar. Jag tror jag får ut åtminstone 15-20 timmar på en laddning. För att få plats med extra stort batteri så har den endast 30 Gig hårddisk men är lika stor fysiskt som 60 Gig-varianten.

Som en liten extranotering så kan jag nämna att X5 har en slags crossfeed-funktion från BBE. Kommer inte ihåg exakt vad den heter och jag har inte testat den speciellt mycket.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Köpråd