Behöver nytt ljudkort, vad ska man ha?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Behöver nytt ljudkort, vad ska man ha?

Inläggav Iqbad » 2007-04-16 19:20

Mitt inbyggda ljudkort i datorn har sagt upp sig. Då detta i nuläget är min enda musikkälla så behöver jag ett nytt hyfsat fort!

Vad ska man skaffa för nåt? Duger enklast möjliga SB-kort? Hur är ljudkvaliteten på dessa?

Hur ser det ut med externa USB ljudkort, funkar dessa bra?

Budgeten är begränsad till runt en 500 om ingen kan övertala mig att jag får mer för pengarna om jag köper nåt värre. Ska man tex skita i ljudkort och köra nån slags "soundbridge.."?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-16 20:06

Köp ett enkelt extern USB-anslute kort, det funkar helt OK om du inte sitter med en superduperanläggning.
Ett sådant här (Hercules Muse Pocket Lt USB) kostar 279:-
Bild

Squeezebox och liknande av lite kvalité kostar åtminstone några tusenlappar men ger väl kanske lite bättre ljud. Fast det är väl snarare hanterbarhet med fjärr och stor display som är styrkan i dessa produkter.

Eller så köper du ett sådant här för drygt tusenlappen:
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-04-16 20:23

Tack för svar Bill50x!

Anläggningen är ett hypex ucd180 slutsteg och Ino audio piP. Jag har en stationär dator så instickskortet går bort.

Är det bättre att lägga samma pengar på ett inbyggt kort jämfört med USB varianten? Typ ett sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312201

Ska åka till Usa snart, förstår att det går att köpa en squeezebox för ca: 2000kr där borta. Finns det programvara så att man direkt kan välja vad man skall lyssna på från datorn, eller måste man välja direkt på boxen?

Jag lyssnar mycket på radio7, går detta att tune:a in på en squeezebox?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-16 21:09

Iqbad skrev:Tack för svar Bill50x!

Anläggningen är ett hypex ucd180 slutsteg och Ino audio piP. Jag har en stationär dator så instickskortet går bort.

Är det bättre att lägga samma pengar på ett inbyggt kort jämfört med USB varianten? Typ ett sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312201

Ska åka till Usa snart, förstår att det går att köpa en squeezebox för ca: 2000kr där borta. Finns det programvara så att man direkt kan välja vad man skall lyssna på från datorn, eller måste man välja direkt på boxen?

Jag lyssnar mycket på radio7, går detta att tune:a in på en squeezebox?

Hehe, trots att jag ser vad det står i ditt mess så läste jag in bärbar dator :-)

Det instickskort du länkar till är säkert helt OK. Det som kan vara en fördel med ett externt kort är att analogdelen ligger utanför datorlådan, en inte så bra miljö för analoga kretsar. Men skillnaden är i alla fall för mig inte himlastormande. Själv har jag ett usb-anslutet Extigy vid anläggningen och så lyssnar jag via det inbyggda ljudkortet när jag sitter vid datorn.

Jag har ingen Squeezebox själv, men såvitt jag förstår kan du både sitta vid datorn och välja vad du vill spela, alternativt sitta vid "stereon" och med en fjärris till SB välja musik. Vad du gör är att installera en programvara så att din dator agerar server åt SB.

Vilka radiostationer du kan lyssna på via SB har jag ingen aning om men det måste det väl finnas någon lista på?

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-17 07:37

Du kan kolla på lite ljudkort på länken nedan

http://audio.rightmark.org/test_results.shtml

Den typen av kort du länkar till kan ha en del hyss för sig dvs. mindre bra prestanda på vissa parametrar. Med tanke på dina respektabla pryttlar i riggen för övrigt skulle jag sikta lite högre. En PC med bra kort är en riktigt bra signalkälla. Skulle inte heller nojja alltför mycket om att placera ett kort inne i datorn som Bill "avråder" från. Kolla mätningarna på Lynx på siten jag länkade till för hur bra det kan bli.

Ska du till US så kan du kolla in Mia från Echoaudio, det finns också med bland mätningarna på rightmark.org.

För ett externt kort skulle jag rekommendera dig att kika på Audiofire2 från Echoaudio. Mätningar på Audiofire4 finns här på faktiskt;

http://user.faktiskt.io/n3mmr/RMAA/Audi ... ut_1-2.htm

/Peter

Återgå till Köpråd