EKK, vad ska jag köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-28 00:41

Ja, diametern
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-13 18:42

meanmachine skrev:Varför kör du EKK när du bevisligen gillar färgat ljud i övrigt :?:

Kanske Purist Audio Dominus :)

Ingen vill väl färga och fördärva färgningen man kommit att uppskattaoch trivas med i sin anläggning med en ev negativt färgande kabel väl !?
Jag använder ofta EKK, pris/prestanda är ju hiskeligt bra. Men just nu i vardagsrumsstereon funkar de (troligtvis färgande) kablarna oelbach 214 superflex

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-23 09:47

Är det någon här som testat ngn av de kraftigare EKK varianterna.. 6kvadrats eller så(finns ju ännu fetare med)?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 09:57

Köp det billigaste alternativet. Lägg ned pengarna och tiden på akustikbehandlig av rummet istället, samt optimering av högtalarnas placering. Detta ger hundrafallt större förbättring än den ofta ohörbara förbättringen med korskopplade EKK kablar.

V.h. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 10:01

Ragnwald skrev:Är benägen att hålla med Mayro angående det nasala inslaget.

Har kört med Ply i många år och testade nyligen med EKK 4G1,5 korskopplad. Tänkte att jag förmodligen inte skulle höra någon skillnad.

Växlade fram och tillbaks några gånger på en av mina förstärkar-/högtalarkombinationer och fick samma känsla som Mayro.

Skillnaden är naturligtvis extremt liten, jag fick lyssna uppmärksamt, men intrycket kvarstod efter ett antal växlingar.
Plyn fick stanna kvar i den anläggningen.

Vad jag förstått i debatten tidigare, skulle fenomenet tyda på tillkortakommanden i förstärkar/högtalarkombinationen och så kan det ju naturligtvis vara. Men med Plyn försvann i alla fall den lilla lilla nasala antydningen. :D

Eftersom EKK bevisligen färgar ljudet mindre än supra ply sitter den nasala färgningen troligen nog någon annanstans.

EKK är också tekniskt något bättre än Suprakabeln.
Edit: Jag ber om ursäkt om jag låter onödigt dogmatisk i denna fråga.
Supra kabeln är ju också tekniskt bra, bättre än de flesta andra kablar.
Senast redigerad av Richard 2007-04-23 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 10:11

Rydberg skrev:
nolimitsoya skrev:Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade? 8)
Att de är designade med en vissa serieegenskaper är ju sant. I korta längde ska man ju t.ex. använda ringledare (EKUA) då det ger samma egenskaper. Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant, även om de vid de olika längderna har samma serieegenskaper. EKK låter tydligen nasalt vilket EKUA inte gör, mao det måste finnas en nasalfaktor med (om nu Mayros hypotes skulle vara riktig). Eftersom mina högtalare INTE låter nasalt med EKK måste de ju, enligt Mayros hypotes, ha en kompensering för den nasala faktorn.

Nu tror ju jag att Mayro har helt fel men det är ju en annan sak.

Eftersom EKK , bevisligen, färgar ljudet minst av alla kablar är denna kabel bäst, om man vill optimera förutsättningarna för " Öppet fönster" lyssnande.
Det kan dock vara så, att de flesta högtalare konstrueras med andra högtalarkablar än EKK, och att den minimala ljudskillnaden som kan finnas mellan kablar, kanske kompenseras i högtalarens konstruktion.
T.ex. Wilson audio, konstrueras, om jag inte minns fel, med Purist audios kablar.
Eftersom jag testat några av Purist audios kablar, kan jag bara säga att ljudfärgningen var ovanligt stor i dessa, jämfört med vanlig EKK, som, bevisligen , färgar ljudet minimalt.

Vad det gäller t.ex. Pip och LTS F1 tror jag dock att konstruktören använt EKK vid konstruerandet av högtalaren. Vad säger Ingvar?

Magnusjohansson

Min synpunkter på EKK mm.

Inläggav Magnusjohansson » 2007-04-24 12:58

Du var kände jag ett behov att skriva av mig i ämnet. :)

Om jag inte har fel för mig, vilket jag inte tror. Så är det så att IÖ när han utvecklat alla sina högtalare använt sig av EKK vid alla tester osv. Han anser därmed att denna kabel är en tillräckligt bra ledare för att förmedla ljud fram till högtalare rent generellt.

Jag skulle då vilja påstå att han har rätt i det. För han sitter inte bara och gissar lite, det tror jag vi alla kan hålla med om. Han har givetvis mätt upp detta.

Att han sedan rekommenderar denna kabel till sina egna högtalare är självklart för att han vet att denna kabel tillsammans med hans högtalare (samt diverse annan kringutrustning, samt, högtalarplacering mm mm) frambringar just det resultat som han vill. dvs samma signal som finns på skivan skall man kunna lyssna på vid lyssningspositionen Eftersom han utvecklat högtalaren med EKK som en av alla komponenter i en lång serie av saker som gör att det blir så som han vill ha det. Allt är ju ett samspel för att uppnå detta resultat. Ändrar man på något så blir inte förutsättningarna desamma längre och alla tusentals timmars utveckling kommer inte till sin rätt fullt ut.

Men det betyder inte att EKK är bäst till alla högtalare, det finns självklart många kablar som är bättre på att överföra elektriska signaler än vad EKK är, om man ser det rent generellt i både teorin och praktiken. Men det är ju inte det som det handlar om. Allt är superkomplext samspel. Jag är alldeles övertygad om att IÖ skulle kunna ha använt en kabel för 2000kr metern under utvecklingsarbetet och resultatet i slutänden då han anpassat allt annat efter denna kabel skulle vara detsamma. Men varför göra det när det blir samma resultat i slutänden.

Pga, detta så tror många (efter vad det verkar i alla fall) att är EKK fullgott till alla högtalare i alla situationer med all elektronik, men så är det garanterat inte. Många högtalare är ju faktiskt så dåliga att dom funkar bäst utan någon kabel alls till exempel. :wink:

Om någon sedan tycker att det låter bättre med en annan kabel till hans högtalare så gillar man kanske det ljudet som blir resultatet av den kombinationen bättre, och det är inget fel i det. Eller kanske det är så att man har ett rum (eller nått annat i kedjan)som gör att ljudet inte blir som konstruktören tänkt från början vilket resulterar i att rummets svaghet av en ren slump blir delvis kompenserat av en annan kabel än den som högtalaren är anpassad för.

Sen är det en annan sak vad gäller kablar och alla andra saker. Det är roligt och snyggt och med guldiga blanka saker, i detta fallet kablar. Vi killar och även vissa tjejer gillar det. Och jag tycker inte det skall underskattas heller. Det ger i alla fall mig tillfredställelse, om sakerna också är lite lyxiga. 8) Och visst är det lite svårt att acceptera att den bästa kabeln i vissa fall är den billigaste man kan köpa. Så ju det mesta i övrig så gott som aldrig. Ofta gäller ju regeln dyrare = bättre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-24 16:00

Tack för detta intressanta inlägg!

Föregående

Återgå till Köpråd