Tacksam för råd.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Tacksam för råd.

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-04-19 17:23

Hej på er,

Börjar med vad jag har för prylar så ställer jag frågorna sen:

2st NHT 2.5i som frontar.
6st NHT VS-2 som center och surround (två centrar, en driven av recivern och en på separat slutsteg via preout).
B&K AV 5000II slutsteg 5 x 125W
+En jättesub (18") med separat slutsteg.

Detta hade jag tänkt driva på följande sätt och det är här frågetecknen dyker upp. Jag hade tänkt köpa en Yamaha RX-V650 http://www.yamaha.com/yec/products/RECEIVER/RX-V650.htm# och sen använda det femkanaliga slutsteget via preout på recivern....frontarna biampas och matas med 2 x 125W vardera och ena centern får den kanal som blir över.

Orkar de interna stegen i den nya Yamahan driva de resterande kanalerna, bakkanalerna + den andra centern...? Recivern belastas alltså med 5st VS-2 som alla kommer att köras i läge "Small", dvs. dom får inte hela frekvensomfånget.

Jag har inte riktigt koll på vad det innebär för förstärkarens last om man ändrar från "large" till "small".

Ställ gärna följdfrågor.... vart lite rörigt och jag har kanske missat nämna något väsentligt. Två centrar har jag bara av den anledningen att jag har högtalare över... 8)

Tack på förhand.

PS. Jag har alltså inte köpt recievern än men till 80% sannolikhet så blir det den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tacksam för råd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-23 10:29

AnotherDrinkPlease skrev:
...

Orkar de interna stegen i den nya Yamahan driva de resterande kanalerna, bakkanalerna + den andra centern...? Recivern belastas alltså med 5st VS-2 som alla kommer att köras i läge "Small", dvs. dom får inte hela frekvensomfånget.

Om nominell impedans på VS-2 är 8 ohm så borde det gå att koppla två parallellt på resp. surroundkanal. Om de har verklig impedans som är väldans låg så kan du prova att koppla dem i serie. Annars kan du ju alltid strunta i att köra frontarna bi-ampat, det är ingen större vits med det i praktiken. Då kan du köra 2 st bakkanaler via slutsteget och 2 st VS-2 via Yamahan. Då kan du nämligen laborera med nivåerna om du har olika avstånd o.dyl. till bakkanalshögtalarna.

Jag har inte riktigt koll på vad det innebär för förstärkarens last om man ändrar från "large" till "small".

Enda skillnaden med läge "small" är att högtalarna inte drar någon ström vid låga frekvenser genom att de ej får någon signal (spänning) i det frekvensområdet. Teoretiskt en liten lättare last, men i praktiken ska det inte spela någon roll. Den stora skillnaden är den som görs i och med den möbleringen av högtalarna och deras egenskaper, om de är lämpliga att högpassfilteras, o.s.v..

Om jag vore dig skulle jag hellre gått på en 7.1-receiver eftersom den är mer flexibel med delay samt nivåinställning separat på varje kanal.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-04-23 14:01

Tack för svaren.

Vart bara lite osäker på om du förstått mig rätt, det är en 7.1 reciever jag ska skaffa och då finns inget behov av att driva två högtalare på samma kanal, kan vara så att jag missuppfattar det du skriver också.

Sen är inte jag heller någon anhängare av biamping och biwireing hit och dit utan tänkte bara biampa pga. att jag har ett femkanaligt steg och skulle vilja dra nytta av effekten i två kanaler istället för bara en per fronthögtalare. Hade slutsteget gått att brygga så hade jag gjort det.

Sen apropå det där med nivåer så har slutsteget reglerbara utgångar på alla kanaler.... ingen fininställning men det finns iaf. sådana där. Men dom borde ju kunna stå på fullt då det som du just säger finns nivåinställning i recievern.

Som slutsats så tror jag att jag gör precis som jag tänkt fast att jag på slutsteget kanske utnyttjar en kanal per front om det räcker och sen kan använda de två som då blir över till bakkanaler.

Rätta mig gärna om jag förstått dig fel Johan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-23 14:08

Aha vad bra att det är en 7.1-receiver. Jag fattade inte det först. Det är nog bara att tuta och köra med alla högtalarna.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-04-23 14:33

Tackar återigen för åsikterna och önskar en trevlig helg.

Jag beställer nog en reciever till veckan och testar mig fram... helgen får gå åt till att pyssla ihop lite kablar så att det är klart att köra igång då den anländer. Skulle behöva köpa lite kabelrännor också då det lätt blir en röra längs golvet.

Kika på länken i första inlägget så kan du kika lite på själva recievern om du har lust.

Återgå till Köpråd