Supra Ply 3.4 eller 3.4/S

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Supra Ply 3.4 eller 3.4/S

Inläggav ronnyx » 2008-01-06 18:18

Jag funderar på att pröva Supra Ply 3,4 kabeln men vet inte om det är värt de extra kronorna för den skärmade kabeln d v s om den ger något extra ljudmässigt framför den oskärmade.

Jag har också varit inne på Audioquests CV-4 kabel. När det gäller denna kabel undrar jag lite om den kan användas som biwire eller om det är en ren singlewire kabel

Jag har Linns apparater helt igenom men har tyckt att deras K400 kabel varit lite otydlig och för mörk. Systemet kändes samtidigt lite baktungt och jag vill nu balansera detta genom ett kabelbyte.

Vad tror ni ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 18:46

Jag tror inte du kan få till den förändringen du söker.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-06 18:53

Kaffekoppen skrev:Jag tror inte du kan få till den förändringen du söker.

Om man ser till den tekniska förändringen på ljudet så håller jag med kaffekoppen, om man räknar med andra effekter så håller jag inte med. :)

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-06 19:06

Nu dricker jag inte kaffe så någon kopp behövs inte just nu :D men Norman kan du vidareutveckla dina tankar lite så skulle jag bli glad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 19:18

Då delar vi säkert böjelsen för thé 8)

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-06 19:41

Absolut, fläder och champagne är ett mycket gott smaksatt te.När det sedan gäller kablarna hade jag naturligtvis hoppats på en möjlig väg att förbättra mitt sound och inte ett svar som klipper av allt vidare resonemang kring dessa möjligheter. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 20:06

Och jag önskar naturligtvis att det hade varit simpelt att svara positivt ;)

Jag använder själv Supra Ply, båda varianterna faktiskt, men de lär inte förändra ljudbilden som du önskar, iallafall tror jag som sagt inte det.

Ett billigt test är att köpa lite EKK kabel. Den har samma egenskaper som Ply, men är ganska bökig att hantera. Den ger dig iallafall svar på vad du kan förvänta dig till en billig peng.

Jag anser att det är bättre att svara på ett ärligt sätt än att bara dunka ryg och önska lycka till.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-06 21:12

Hade exakt samma fundering en gång i tiden. Valde med skärm.
Dels för att det inte var så stor prisskillnad (tyckte jag), dels för att om kablarna skulle komma för nära någon av alla de andra nät/signal/antenn-kablarna bakom anläggningen så skulle i alla fall de inte störa eller störas....
semper simplicissima solutio

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-06 22:07

Det baktunga i ljudet kan bli bättre om du tar LSD :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-01-07 14:24

manger skrev:Hade exakt samma fundering en gång i tiden. Valde med skärm.
Dels för att det inte var så stor prisskillnad (tyckte jag), dels för att om kablarna skulle komma för nära någon av alla de andra nät/signal/antenn-kablarna bakom anläggningen så skulle i alla fall de inte störa eller störas....

måste inte skärmen kopplas till jord för att fungera, sen är de väl så att det skärmen skyddar från elektromagnetiska störningar utifrån, inte dito innefrån kabeln? Det är iaf vad jag minns från TET:en på kth. Om elektromagnetiska vågor kunde komma innanför skärmen så skulle fältstyrkan i centrum bli oändlig.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-07 17:46

problemet med supra ply är ju inte att den färgar om ut i fall av att den nu skulle göra det ...
utan det är färgen som sådan förhelvete en babyblå kabel den måste ju gömmas omedelböj 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-07 20:49

rhenrics skrev:måste inte skärmen kopplas till jord för att fungera, sen är de väl så att det skärmen skyddar från elektromagnetiska störningar utifrån, inte dito innefrån kabeln? Det är iaf vad jag minns från TET:en på kth. Om elektromagnetiska vågor kunde komma innanför skärmen så skulle fältstyrkan i centrum bli oändlig.

Jepp, skärmen är bara ansluten till jordskruven på förstärkaren. Jag kan inte teorin men det verkade sunt då både antenn och signalkablarna är skärmade men inte nätkablarna. Jag hade en gång en antennkabel och en nätkabel till en TV som låg kloss intill varandra på ca 1 meter. TV-bilden och kanske främst ljudet blev klart påverkade. Jag har idag en högtalarkabel och en nätkabel som tyvärr har samma sträckning så jag ville inte chansa...

Edit:
OlA-68 Ja, färgen är inte Supras starka sida... Tur att ELFA ha svarta skärmstrumpor! :wink:
Senast redigerad av manger 2008-01-07 21:26, redigerad totalt 1 gång.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-07 21:00

Manger: Har du jämfört Ply med andra kablar och kör du dubbelt eller single wire ? Jag undrar lite om det kan vara en bra idé att biwira med två uppsättningar eller om man inte har så mycket att vinna.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-07 21:36

ronnyx skrev:Manger: Har du jämfört Ply med andra kablar och kör du dubbelt eller single wire ? Jag undrar lite om det kan vara en bra idé att biwira med två uppsättningar eller om man inte har så mycket att vinna.

Jag köpte 4x3m och gjorde fina biwirade knippen med svarta nätstrumpor och guldgafflar. Men efter en?! artikel (eller tråd?) av/med Ing. Öhman och teorierna om just biwirandets vara eller icke vara så gjorde jag en längre tids tester med EKK och Ply/S singel*. (Jag har även testat en hel den andra dedikerade högtakablar och icke dedikerade högtalarkablar). Idag kör jag på Ply/S singel med bananer. EKK må vara bättre men jag kan inte höra någon som helst skillnad samt att Ply/S är oerhört mycket lättare att hantera. Skillnaden i ljud mellan biwire och singelwire är dock för mig väldigt tydlig på min anläggning. Den luftigheten man får med biwire är på bekostnad av skärpa och lugn i ljudbilden. Står högtalarna rätt i rummet så väljer man nog singel utan att fundera... (men detta är bara min uppfattning!)

* Jepp! det ligger 2x3 meter Ply/S i någon låda ute i förrådet numera...

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-07 22:30

Jag hittade ett par single wire Chord Carnival silver plus kablar i lådan, rätt längd. BFA i ena ändan och ixos bananer i andra som skruvades. En kabel som inte kostade mer än 100 kr /m. Resultat efter ca 3 timmars lyssnande. Linns biwire kabel har gjort sitt - Chord kabeln single wire är lysande med Linns apparater. Om det är övergången från biwire till single eller om det är Chord kabelns egenskaper är svårt att säga och det är fortfarande för kort tid för en utvärdering men det är kul med musik igen och Linns kablar får någon annan överta.

Tack för tänkvärda synpunkter som lett fram till kabelbytet. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 22:45

Jag är rätt tveksam till att skruva på kontakter, det är alltid att föredra dem lödade i ett längre tidsperspektiv.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-07 23:06

Kabeln är ganska mjuk och mina lödkunskaper är inte de allra bästa. Det är möjlit att i ett längre perspektiv så är lödda kontakter att föredra men det får komma längre fram.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-07 23:55

Kaffekoppen skrev:Jag är rätt tveksam till att skruva på kontakter, det är alltid att föredra dem lödade i ett längre tidsperspektiv.

Då måste jag av ren nyfikenhet undra lite; Om man löder så får man en lufttät koppling mellan kabeltrådarna och kontakten å det är ju toppenbra (crimpa bäst men svårt att göra hemma). Men hur stor andel av trådarna får då direktkontakt med godset i kontakten? Har lodet inte en degraderande signalöverföring (om det hamnar mellan trådarna och godset? Blir inte lodet torrt och sprött med tiden? Hmmm...
(Jag har funderat på att även löda mina Suprabananer men det känns som om det bästa skulle vara att löda efter att jag har spänt bananskruvarna så hårt det bara går.)

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-08 22:22

manger du skrev att du hade 2x 3m supra 3,4s liggandes i förrådet. Det är väl inte så att du vill bli av med dessa till en inte för dyr peng ? Det skulle vara roligt att pröva supra kabeln. :D

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-08 22:57

Detta kanske låter osannorlikt, men jag och en polare var faktiskt iväg igår och testade lite kablar.
Vi riggade ett system bestående utav Advance CD, rotel för+slutsteg(2x500w klassD) och sedan dynaudio Focus 140.
Riggade allt utan att testa något, och började med Chord Epic, lät väldigt basigt och dov i diskanten, men mellanregistret var bra. Sedan testade vi lite andra kablar bla supra ply. Vi föredrog PLYn i den anläggningen då ljudet var så basigt och dovt så kom supra och tog lite botten och gav lite topp.

Jag var säker på att vi skulle höra skillnad, polaren var skeptisk. Och efter konstaterade vi att det inte är värt att köpa dyra kablar. Skillnaden var så liten att det var svårt att avgöra om det var för kabeln eller om det var för placebon. Men skillnad var det! :lol:

Kabel är bara för det sista finliret i karaktären. Och en dyr kabel bör inte låta bättre än en billigare kabel. Den som passar bäst i klang vinner, villket supra gjorde över chord i vårt fall.

Kör själv med supra ply och är väl nöjd.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-01-08 23:32

ronnyx skrev:manger du skrev att du hade 2x 3m supra 3,4s liggandes i förrådet. Det är väl inte så att du vill bli av med dessa till en inte för dyr peng ? Det skulle vara roligt att pröva supra kabeln. :D

Visst, ska ta mig en titt under veckan men jag har ingen som helst aning om var jag ska börja leta... Skickar PM om och när jag hittat nåt. :wink:

Användarvisningsbild
Kossart

Skärmad Supra

Inläggav Kossart » 2008-01-13 23:50

Jag har ca 65 meter med Supras skärmade högtalarkabel till 21 st dimbara spotlight i taket i mitt poolrum.
Anledningen till valet av denna kabel är att med dessa dimbara trafos, så får man inte använda längre kabel än 2 meter, för då störs det mesta av all radiotrafik ut. Detta står noggrannt poängterat i manualen till dessa trafos!

Jag har ni efter 4 års användande inte märk några som helst problem med vare sig radio, trådlösa telefoner, gsm eller mitt trådlösa närverk.

Så jag vågar påstå att man slipper störningar med Supras skärmade kabel.

Mikael

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Skärmad Supra

Inläggav rhenrics » 2008-01-14 16:28

Kossart skrev:Jag har ca 65 meter med Supras skärmade högtalarkabel till 21 st dimbara spotlight i taket i mitt poolrum.
Anledningen till valet av denna kabel är att med dessa dimbara trafos, så får man inte använda längre kabel än 2 meter, för då störs det mesta av all radiotrafik ut. Detta står noggrannt poängterat i manualen till dessa trafos!

Jag har ni efter 4 års användande inte märk några som helst problem med vare sig radio, trådlösa telefoner, gsm eller mitt trådlösa närverk.

Så jag vågar påstå att man slipper störningar med Supras skärmade kabel.

Mikael

Jo, signalen som går innanför skärmen skyddas från em-strålning utifrån. Men vad jag vet så hindrar inte skärmen em-strålning innefrån skärmen att komma utanför skärmen. Och det var det jag uppfattade att mangers önskan var, dvs att inte högtalarsignalen skulle störa antennsignaler o dyl. Men jag kan ha fel. :)

Återgå till Köpråd