Linn K5

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Linn K5

Inläggav phloam » 2008-01-21 03:26

Nån som kan berätta lite om denna pickup? Vad var ordinarie pris, vad är ett ok begagnatpris?

Reservnål kan vara AT, har jag förstått. Hur bra låter den då..?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-21 09:49

Linns allra billigaste instegs-pickup. Tillverkad av Audio-Tecnica. Möjligen identisk med AT-95E, eller om det nu är K9 som är det. AT-95 brukar anses vara en mycket prisvärd pickup. En nål från denna till en K5 är nog helt okej om den passar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-21 10:15

Jag tycker att denna pickup vare sig är prisvärd eller låter bra. Förhoppningsvis är pickupen bättre idag än när jag testade Linn Basic, K5 och K9 på 80-talet. Men trots sväng och spelglädje så lät det inget vidare. Ofta ganska skramlig diskant, speciellt i innerspår. I längden ett ganska tröttande ljud.

Jag skulle hellre vända blickarna mot någon Grado-pickup, eller om du vill ha ett snyggare (men kanske lite tråkigare) ljud, en Ortofon.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-21 11:04

Håller med Bill. K5 é inge kul.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-21 12:07

Ok! Det skulle vara som "följa med på köpet"-grej... vad kan den göra för priset där?

Men vad kostade den ungefär som ny..? Är den bättre eller sämre än en Ortofon OM10 t.ex.?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-21 12:18

mapem skrev:Linns allra billigaste instegs-pickup. Tillverkad av Audio-Tecnica. Möjligen identisk med AT-95E, eller om det nu är K9 som är det. AT-95 brukar anses vara en mycket prisvärd pickup. En nål från denna till en K5 är nog helt okej om den passar.

K5 är nästan identisk med At 95E, annan nålslipning bara, om jag inte minns fel. Låter väldigt lika At95E.

K9 har " fine line" slipning, annars lika K5.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-21 12:23

phloam skrev:Ok! Det skulle vara som "följa med på köpet"-grej... vad kan den göra för priset där?

Men vad kostade den ungefär som ny..? Är den bättre eller sämre än en Ortofon OM10 t.ex.?

Eftersom jag ägt alla tre vid olika tidpunkter kan jag säga:

Ortofon om10 är mera neutral och frekvensrak-låter rätt likt en cd-spelare. Man kan kanske också säga att den låter lika " tråkigt" som en cd. Om man nu tycker att cd-spelare låter tråkigt, förstås.
Om du vill att din skivspelare skall låta annorlunda än cd spelaren är At 95 eller K5 säkert ett bra val.
Beror ju litet på dina ljudpreferenser.

H. Richard.

manw

Inläggav manw » 2008-01-21 13:06

Ujuj, inte OM10 heller skulle jag vilja säga. Har inte provat den sedan 80-talet när den kom, men tyckte OM10 var bland det tristaste och sugigaste man kunde hitta, totalt livlös :-(

OM20 var däremot helt okej, och OM30 lät riktigt bra i mina öron.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-21 13:31

Aj fan, jag som sitter här med en OM10 och hade hoppats att K5 kanske var lite bättre :mrgreen:

Men ok, då gör pickupen inte nån större skillnad prismässigt kan jag tänka mig.

manw

Inläggav manw » 2008-01-21 13:38

phloam skrev:Aj fan, jag som sitter här med en OM10 och hade hoppats att K5 kanske var lite bättre :mrgreen:

För OM10 så kan man ju köpa en OM30 nål och uppgradera den med (funkade i slutet på 80-talet i alla fall), då har du en riktigt bra pickup :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-21 13:58

Tydligen nu bekräftat att AT95 och K5 är samma pickup.

Min egen erfarenhet av dessa är att jag hade en AT95E och tyckte den lät okej utan att vara något särskilt på min dåvarande Ariston-spelare. Jag kan förstå dem som anser den vara ett bra budgetval. Den lät korrekt, i alla fall på den spelaren.

Nu har jag en Thorens TD-150 Mk II med en klassisk Shure M75. Jag bytte till en pirattillverkad (original finns inte att få tag i) HE-nål (hyperelliptisk slipning) men det lät lite väl överdrivet livligt så jag satte tillbaka originalnålen och hela paketet låter nu mycket bra tycker jag.

Den bästa p-u jag haft var nog en Grado MM, beteckning okänd, men moddad på så sätt att nålen var fastepoxifierad. Satt på en Lenco L-75, salig i åminnelse. Underbar kombination. Suck. Bättre än min nuvarande.

Jag tror på Grado. Har alltid låtit bra i mina öron. Ortofon har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

manw

Inläggav manw » 2008-01-21 14:48

Shure M75, kan det vara något att köpa en ny nål till kanske om man har en sådan liggande?

Flyttade med min Pickering 1800S från Pioneer-spelaren till min Thorens TD166 MKII. Skillnaden i ljud med samma pickup på dessa olika spelare är nog såpass liten att jag inte på rak arm kan påstå att jag hör någon större skillnad. Pickering 1800S låter däremot väldigt trevligt och detaljerat och öppet utan att någonsin bli jobbig.

Shure M75 på Pioneer-spelaren så rockade den lite mer, men upplösningen var sämre. Kanske idé att testa den igen på Thorens spelaren? Vilken nål bör man i så fall satsta på?

Denna Shure-pickup var ju väldigt vanlig förr, så jag skulle gissa att det finns väldigt många sådana som sitter på spelare som står undanställda på vindar etc. Kanske kan vara något att titta efter begagnat? Men man bör kanske köpa ny nål i så fall.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-01-21 15:26

phloam skrev:Aj fan, jag som sitter här med en OM10 och hade hoppats att K5 kanske var lite bättre :mrgreen:

Bättre? Det beror på tycke och smak.
Gillar du inte din OM 10:a är chansen kanske stor att du gillar AT95.
Jag skulle tro, men vet inte säkert, att skillnaden är mycket större mellan OM 10 och AT95 än mellan OM 10 och OM 20.

OM 10 och At95/k5 låter enligt min uppfattning oerhört olika.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 17:33

Att just nålslipningen skulle ge hela karaktären åt en pickup, är något jag fått lära mig sedan jag började läsa på faktiskt.se.
Har du en OM-10 så tycker jag du ska satsa på en OM-30 nål.
De finns att köpa för en tusing och då är du dessutom LTS-säkrad på ljudkällan åtminstone. :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-22 20:01

Ragnwald skrev:Att just nålslipningen skulle ge hela karaktären åt en pickup, är något jag fått lära mig sedan jag började läsa på faktiskt.se.
De finns att köpa för en tusing och då är du dessutom LTS-säkrad på ljudkällan åtminstone. :D

Aha Source first dåra :D Nej men tusen är lite mycket, kanske en beggad OM20 :)

Är dock fortfarande nyfiken på nypriset på en K5? (inte för att jag tänkt köpa en men ändå)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-01-22 23:12

phloam !
Ragnwald skrev:
Att just nålslipningen skulle ge hela karaktären åt en pickup, är något jag fått lära mig sedan jag började läsa på faktiskt.se.

Varför inte tjacka nålen till en sån häringa ?
http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... de=LPGCART

längst ner på sidan.

:)

Återgå till Köpråd