Budgetförstärkare till mitt bygge (blev marantz pm7001)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wert790

Budgetförstärkare till mitt bygge (blev marantz pm7001)

Inläggav wert790 » 2008-03-14 23:06

Är på jakt efter en gedigen budgetförstärkare (om det finns några sådanna...) till mina nybyggda högtalare :) (se http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19145&highlight=projekt+h%F6gtalarbygge).

Eftersom att jag är en fattig student så håller mig helst till max 3500, men kan tänka mig överdskrida detta något.
Förstärkaren ska kunna driva dessa högtalare så att de åtminstone kan spela en bit över normal lyssnarvolym utan problem. Detta i ett mindre rum.

Hur många watt bör jag satsa på? Vilka egenskaper bör jag titta efter? Kan tänka mig köpa begagnat, hest inom södermanland eller sthlm :)!

Har vart inne i en hifibutik här i närheten, försäljaren rekommenderade mig Marantz PM4001 eller PM6001. Priset för dessa var 3000 samt 4000. Är detta nått att satsa på?

Jag har dessutom kastat ett öga på CAMBRIDGE Azur 640A v.2. Några synpunkter på dessa? Någon här som kanske äger någon av dem :)?

EDIT: Var idag och köpte en Marantz PM7001, tycker den verkar vara av mycket bra kvalitet, och angående ljudet så låter det mycket bra!
Senast redigerad av wert790 2008-03-20 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-15 03:55

Vad har dina högtalare för spec? Själv äger jag nu hela 4 exemplar av musical fidelity A1(verision 1 och 3) och menar att den är en unikt bra förstärkare(i väl underhållet skick) för lättdrivet högtaleri. Phonosteget när det gäller MM suger, och MC delen är högst okej, men med CD så ger den ifrån sig mycket ljuva toner. Det sägs att slutsteget har än mer att ge utan för/linjesteget. En varning dock! Förstärkaren käkar volympotentiometrar och elektrolyter, med sin 65-80 graders temp.

Detta borde vara varje high end siktande audiofils reserv stärkare, inte någon simpel 3020.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-03-15 09:05

Cambridge stärkaren rekommenderas, braljud för pengen, snygg finish och en ergonomisk fjärrkontroll.

Min farsa har en så jag har lyssnat en hel del.

Eventuellt kanske den finns billigare på hifi klubbens lagerrensnings sidor eller på hifi magasinet.

Användarvisningsbild
wert790

Inläggav wert790 » 2008-03-15 13:16

matereo skrev:Vad har dina högtalare för spec? Själv äger jag nu hela 4 exemplar av musical fidelity A1(verision 1 och 3) och menar att den är en unikt bra förstärkare(i väl underhållet skick) för lättdrivet högtaleri. Phonosteget när det gäller MM suger, och MC delen är högst okej, men med CD så ger den ifrån sig mycket ljuva toner. Det sägs att slutsteget har än mer att ge utan för/linjesteget. En varning dock! Förstärkaren käkar volympotentiometrar och elektrolyter, med sin 65-80 graders temp.

Detta borde vara varje high end siktande audiofils reserv stärkare, inte någon simpel 3020.

Tack för ditt svar.

Min ljudkälla är varken vinyl eller cd, jag kör med .flac från datorn.

Lite specs på min högtalare, dock är inte delningsfiltret färdigställt så värden med * är höftade

Högtalartyp: Golvstående 2-vägs basreflex
Bas/mellanregister: Seas CA18RLY
Diskant: Vifa D19TD-05-08
Frekvensomfång: *28-20 000
Känslighet: *86-87
Port avstämning: 29Hz
Impedans: 8 ohm (Lägsta impedans *6,7 ohm)

Delningsfilter
Delningsfrekvens: 3000 hz
Diskant Delning: 2:e ordningens passivt
Bas/mellan Delning: 2:a ordningens passivt

Högtalarkabinett
Yttermått: H=110, B=210, D=300 cm
Innervolym: 35 Liter
Material: 16 mm MDF

Angående Musical Fideltyn, är inte 2*20 watt lite snålt? Samt, är inte denna långt över min budget? Jag är inte så bra på elektronik, så det är tacksamt om jag inte behöver byta volympotentiometrar och elektrolyter, som du säger går sönder ofta.

Vad är en 3020?

Cambridge stärkaren rekommenderas, braljud för pengen, snygg finish och en ergonomisk fjärrkontroll.

Min farsa har en så jag har lyssnat en hel del.

Eventuellt kanske den finns billigare på hifi klubbens lagerrensnings sidor eller på hifi magasinet.

Låter bra RedRuby, ska försöka lyssna på den :)

Återgå till Köpråd