rhenrics skrev:Kaffekoppen skrev:Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.
blir lite skeptisk när jag hör uttryck som "utklassar" etc i sådana här sammanhang. Det var alltså stor skillnad till det bättre? Hur går det till när Dianan redan var en referens och alltså borde vara extremt nära vad som går att åstadkomma i form av dekodningsmässig fulländning?
Sänker ju förtroendet för LTS en smula med dylika uttalanden, typ "vår förra referens som ansågs vara ej hörbart färgande utklassas nu av denna nya DAC". Sådant trodde jag hörde hemma i reklamfinansierade hifitidningar och andra former av reklamblad...

Bra!
Precis den reaktionen jag sökte. Det är sund skepsis.
Men saken är den, om du läser det som står, istället för att tolka och värdera, så framstår det två saker:
a) DAC-1 är inte testad av LTS. Det är en bedömning av en enskilld person jag återger utan att lägga någon värdering på alls. Det står ju var och en fritt att lägga en sådan bedömning och det måste väl vara okej att återge den? Huruvuda den är
hörbart bättre än Dianan har jag däremot ingen aning om, men det är väl möjligt att den är 10-15ggr bättre
mätbart presterande. Passrar det hörseltröskeln eller inte är en helt annan fråga och det kräver en f/e-test för att utröna. Det vet jag inte om det kommer utföras någon.
b) Jag tycker kanske att man borde fundera över om det inte borde ge bättre utdelning på annan plats i kedjan med den påsen pengar.
Överhuvudtaget tror jag vi kommer få se allt fler produkter , dvs försteg/2-kanalsförstärkare/flerkanalsförstärkare, med inbyggda högkvalitativa DACar och således försedda med digitala ingångar framöver.
För den delens skull, jag var inte inblandad i testet av Dianan och har inte läst testrapporten, men det har tydligen du? Var den rapporterad som helt transparant, eller rapporterad som det bästa som fanns att tillgå - så bra att den blev värd att rekommendera?